Wednesday, August 18, 2010

SENDENG ATAS.

Semasa pembelajaran asas Sendeng Atas, buah yang ketiga ini memulihkan semangat saya dan rakan-rakan ketika belajar dulu. Kami berasa begitu kagum dengan buah itu. Pukulan tidak boleh dijangka, cepat dan amat berkesan. Tergambar dalam fikiran betapa hebatnya gerak Sendeng seperti yang sering diperkatakan orang sebelum ini. Silat Sendeng juga terkenal sebagai silat yang berkesan untuk menghadapi musuh. Buah yang diperoleh telah membuktikan kata-kata tersebut. Dalam pelajaran asas, perolehan buah Sendeng telah mengembalikan semangat setelah dilunturkan oleh buah Gayung Fatani. Hal ini demikian kerana buah Pertama dan buah sendeng, jelas akan pukulannnya. Manakala pembawaan buah Gayung Fatani lebih tenang dan tiada gerak pukulan. Kepuasaan mempelajari buah kedua (Gayung Petani)tersebut agak lewat iaitu ketika jatuhan.

Saya rasa, ketika Jurulatih menyampaikan buah ketiga itu, persoalan tentang gerak kaki dikira selesai. Tentunya mereka telah buat ketetapan sama ada menggunakan hujung kaki atau tumit. Hal yang demikian tentunya ada kaitan dengan buah yang kedua. Pada pemerhatian dan pengetahuan saya, gerak kaki pada buah Sendeng ini membawa empat jenis gerakan. Macam-macam ada:

a. Gelek dengan tumit dan rapat kembali dengan menggunakan hujung kaki, atau
b. Gelek dengan hujung kaki dan rapat kembali dengan hujung kaki, atau
c. Gelek dengan tumit kaki dan rapat kembali dengan tumit kaki, atau
d. Gelek dengan hujung kaki dan rapat balik dengan tumit.

Buatlah ketetapan dan pilihan. Saya tak ada komen. Pastinya penggunaan gerak-gerak kaki tersebut tetap mempengaruhi gerak gelek kita. Namun begitu, pendirian saya adalah jelas dalam soal ini daripada dulu hingga sekarang. Walau bagaimanapun gerak-gerak kaki tersebut tidak perlu menjadi isu utama pada buah Sendeng Atas. Tiada kesudahannya. Isu utama ialah sejauh mana penuntut itu berkeupayaan membuat pukulan, seiring dengan perbuatan gelek dan tepisan yang berbentuk awasan. Pastinya pukulan itu disasarkan pada dagu. Saya gunakan perkataan awasan bermaksud, tepisan pada buah ini adalah berbentuk sentuhan. Tidak menolak tangan. Hal ini demikian berlaku kerana kaedah gelek telah banyak membantu untuk melakukan pukulan secara kejutan.

Walau bagaimanapun, buah Sendeng Atas akan menjadi mantap jika penumbuk pasangan kita mensasarkan dada. Kalau penumbuknya terkeluar dari sasaran dada maka kita amat sukar memainkan peranan tangan kiri sebagai maksud awasan. Daripada pemerhatian, jika tumbukan pasangan kita tersasar jauh dari dada akan menyebabkan tangan kiri pasangannya terikut-ikut dengan hala penumbuk tersebut. Prinsip menepis akan bertukar menjadi tolakan tangan. Tak kena seninya.

Gelek dan pukulan mesti nampak serentak. Berilah penekanan pada prinsip ini. Sebaik sahaja tumbukan musuh sampai ke dada kita, ketika itu pukulan kita telah mengena dagunya. Oleh sebab pukulan itu datangnya dari bawah, telah menyukarkan pasangan kita membuat jangkaan. Lagi laju tumbukan pasangan kita maka lagi lajulah pukulan yang datang dari bawah itu tiba. Terasa hebatnya buah ini. Satu kepuasaan mendapatkannya.

Saya tidak akan berpuas hati jika pukulan penuntut jauhnya ’berbatu’ dari dagu pasangannya. Tidak ada sebarang alasan untuk membenarkan perbuatan tersebut. Hal ini demikian, keistimewaan buah Sendeng Atas adalah atas kejutan pukulannya dari bawah. Kelajuannya adalah bergantung erat dengan penumbuk yang tiba. Lagi laju kita menumbuk maka lagi laju pukulan tiba. Kalau pukulan jauh dari dagu maka akan hilanglah keistimewaan buah Sendeng Atas. Umpama anak dara kehilangan anunya. Hilang keistimewaannya. Tidak memberi makna.

Pukulan yang jauh dari dagu, difahamkan dengan pelbagai alasan yang longgar dan hiba. Takut mudarat dijadikan alasan utama. Tapi para penuntut tidak bertanya. Mereka hanya menurut kehendak Jurulatih yang ada. Di suruh jauh penumbuk dari dagu maka para penuntut akan berbuat demikian. Kalau disuruh sasarkan pukulan di bawah dagu semasa jatuhan atau ketika pelajaran potong sahaja, maka para penuntut juga akan berbuat demikian. Mereka menurut sahaja. Malangnya para Jurulatih tergamak memaksa para penuntut menurut kehendak mereka yang tak tentu hala. Kalau diri penakut untuk menerima pukulan maka dipaksa pula para penuntut berbuat demikian supaya takut seperti mereka. Haprak juga namanya.

Lagi tak guna, logik menjauhkan penumbuk daripada dagu pasangan yang ada ’diturunkan’ pada anak buahnya dengan alasan menjaga keselamatan diri. Kebetulan pulak tabiat merokoknya tidak diambil kira. Kalau dikirakan keselamatan pada diri, perbuatannya merokok adalah lebih membawa mudarat dan tak selamat berbanding dengan perbuatan berlatih silat dengan menekankan aspek pukulan. Tak kiralah pada buah apa. Malang sekali apabila kita mendapat Jurulatih yang sedemikian rupa dalam konteks ingin mendapatkan ilmu yang sebenar-benarnya tentang SC.

Ada juga kalangan penuntut yang menimbulkan persoalan tentang istilah atas. Kalau ada Sendeng Atas maka mana pulak Sendeng Bawahnya. Pada saya, terlalu awal untuk menjawabnya. Tapi saya jawab juga. ”Dari atas baru turun ke bawah. Kalau terus ke bawah maka mana ada ummnya. Tak akan merasa cakar harimau atau cakar lang atau cakar-cakar yang lainnya. Sedapppnya.