Thursday, August 5, 2010

Sambungan... PENGENDALIAN KELAS (2)

Betapa mudahnya untuk mendapatkan ilmu SC dapat dilihat pada hari pertama kita berada dalam kelas. Berdasarkan pengalaman, saya lihat mempelajari SC lebih mudah dan tersangat mudah berbanding dengan silat-silat Melayu yang lain. Kita tidak perlu mengenakan pakaian silat yang khas. Memadai dengan T/shirt sahaja. Kalau permulaan kelas, kita hanya menunggu penerangan daripada Jurulatih.

Tidak ada senaman khas melainkan latihan kaki dan tangan. Cuma sekarang ini ada dibuat secara barisan. Zaman saya latihan-latihan tersebut merupakan anisiatif sendiri. Kalau nak kuasainya latih sendiri. Apa yang saya lihat ramai yang membuat latihan sendiri. Pelajaran baru pastinya akan cuba dikuasai dengan sepenuhnya oleh penuntut. Tugas kita ialah terangkan konsep satu genggam dan satu buka. Satu telentang dan satu telengkup. Aplikasikan dalam pelajaran kita.

Walau bagaimanapun tidak perlu kita membanding atau berbahas corak mana yang baik dan sesuai. Perkara pentingnya seperti yang saya nyatakan, dalam kelas latihan silat, kepelbagaian kaedah penyampaian adalah perlu dan amat baik dilakukan. Begitulah mudahnya mempelajari SC. Banyak lagi yang mudah dalam konteks silat selain daripada apa yang saya bincangkan di atas.

Namun begitu, kita perlu menyesuaikan konsep mudah dengan diri kita tanpa memudahkan aspek pembelajaran dan pengajaran. Kita perlu mementingkan kualiti penuntut kita dan bukannya mementingkan kuantiti semata-mata. SC sangat mementingkan kualiti. Berdasarkan pemerhatian saya, itu sebabnya dulu, kita tak pernah mendabik dada dan bermegah dengan bilangan ahli SC. Setakat ukuran ahli persatuan kita boleh menyatakan bilangan yang ada. Namun, berdasarkan ahli silat, ukuran bilangan ahli yang mengamalkan SC amat sukar diukur. Itu sebabnya juga sepanjang ingatan saya, kita tidak mudah mengeluarkan kenyataan tentang bilangan ahli seperti mana yang sering dilakukan oleh silat-silat Melayu yang lain ketika. Bermegah dengan bilangan ramai yang memasuki SC tidak memberi makna kepada kita.

Pengawalan atas kualiti ini juga dapat dilambangkan dengan prinsip membuka satu cawangan di setiap negeri. Kelas-kelas silat yang ada dalam negeri berkenaan akan dinamakan sebagai pusat-pusat latihan. Sekali kita buka cawangan, maka kita akan terus mempertahankan pembukaannya. Keperluan satu-satu pusat latihan adalah berdasarkan keperluan. Biasanya, kelas-kelas di pusat-pusat latihan juga akan dipertahankan dari masa ke masa.
Sebagai seorang Jurulatih yang bertanggungjawab menyampaikan ilmu dalam kalangan para penuntut, kita perlu benar-benar meletakkan kepercayaan dan keyakinan pada SC. Kita percaya bahawa SC amat hebat dan hebat. Persoalannya adakah kita yakin diri kita juga hebat dan boleh menghadapi segala bentuk ancaman daripada musuh. Sebagai kiasan, kita boleh percaya apabila kita nampak buah epal dipanah atas kepala seorang penonton tanpa mendatangkan sebarang kemudaratan. Namun begitu, yakinkah kita atas aspek keselamatan diri apabila epal tersebut diletak di atas kepala kita untuk dipanah.

Itu sebabnya, saya selalu tegaskan betapa kita yang belajar mesti mengambil berat setiap proses pembelajaran para penuntut. Di samping itu, kita perlu mengambil berat proses penurunan ilmu. Hal yang demikian supaya kualiti SC adalah terjamin dan sifat keyakinan dapat disemai.

Masa yang terhad perlu disesuaikan dengan diri. Jangan cuba mengurus masa. Orang yang mengurus masa selalu lupa diri. Kita perlu mengurus diri dan sesuaikan diri dengan masa yang telah ditetapkan oleh Tuhan selama dua puluh empat jam. Orang yang hebat sentiasa mendahului masa. Kalau mula kelas pukul lapan, ahli yang belajar dan Jurulatih yang mengajar eloklah datang awal. Orang biasa adalah orang yang hanya menepati masa. Manakala orang lemah sentiasa melewati masa. Salah satu punca yang menyebabkan orang-orang yang lemah melewati masa adalah disebabkan sifat dan sikapnya yang selalu ambil mudah.

Hubungan kita dengan para penuntut semakin akrab. Dalam konteks silat, hubungan akrab ini akan digunakan oleh para penuntut untuk bertanyakan soalan. Pastinya berdasarkan pengalaman terdekat mereka dalam SC. Hal-hal yang berkaitan dengan tidur atas kain putih mungkin ditanya mereka. Jika ada antara mereka yang pernah membaca berkaitan dengan SC pastinya soalan yang dikemukakan lebih mencabar yang memaksa kita supaya berhati-hati sebelum memberi jawapan.

Kalau kita mengambil jalan mudah mungkin soalan-soalan tersebut tidak dilayan. Kita mungkin menjawab dengan pelbagai jawapan melepas diri. Walau bagaimanapun, jika kita mempunyai pengetahuan maka berilah jawapan kepada setiap persoalan. Berhati-hati. Jangan dilayan persoalan-persoalan kefahaman SC ketika kita mengajar pelajaran fizikal. Biarlah selesai latihan silat maka persoalan-persoalan berbentuk demikian bolehlah diambil kira. Akal penuntut banyak ragamnya.

Saya teringat peristiwa ketika saya belajar SC dulu. Pada hari tersebut kami tak ada mood nak belajar. Tambahan pula Jurulatih yang datang agak ‘garang’ sedikit. Maka kami berpakat untuk berehat sedikit pada hari itu. Caranya adalah dengan bertanyakan sebanyak mungkin soalan. Jurulatih tersebut layan pulak persoalan kami. Maka banyaklah rehatnya daripada berlatih pada hari itu. Beria-ria benar Jurulatih melayan soalan kami yang sengaja dibuat bagi membenarkan perbuatan kami tersebut. Hal yang demikian saya jadikan panduan ketika memimpin kelas SC di bawah pengurusan saya. Setiap persoalan yang dikemukakan perlu berhati-hati ketika menjawabnya. Kita perlu tahu sama ada persoalan itu direka-reka atau sememangnya merupakan persoalan di benak mereka. Hal yang demikian akan dapat menghindari diri kita daripada terperangkap dengan muslihat mereka.

Walau bagaimanapun sebarang gelagat atau sebarang bentuk persoalan yang timbul, semuanya bergantung pada jenis penuntut yang kita ada. Setiap pengambilan penuntut, pasti berlainan perwatakan dan pembawaan. Kalau ada antara mereka yang suka bertanya maka ‘susahlah’ sikit kita menjawabnya. Perlu ada kemahiran menjawab dan ilmu pengetahuan mengenainya. Kadangkala mereka yang kurang ilmu tapi pandai cara menjawab, lebih mudah menyelesaikan persoalan daripada mereka yang berilmu tapi kurang pandai menjawab persoalan. Kemahiran ini boleh diperoleh melalui pengalaman, latihan dan pendedahan oleh pihak berkuasa persilatan.

Kebiasaannya pada pemulaan pelajaran asas, kita akan mengedarkan senarai nama-nama buah SC. Persoalan yang sering ditimbulkan oleh peminat-peminat yang suka bertanya ialah berkenaan nama-nama buah yang terdapat dalam senarai tersebut. Timbul persoalan yang berkaitan dengan keaslian, ceduk-menceduk, kebenaran kita memperoleh buah guru dan pelbagai bentuk persoalan lagi. Segala-galanya bergantung pada kebolehan dan kemahiran Jurulatih mengendalikan persoalan yang timbul tersebut. Akhirnya penuntut akan berasa puas hati atau terus memendam dalam hati akan persoalan yang ditimbulkan tersebut.

Berdasarkan hal-hal yang saya bincangkan di atas, langkah kita mengadakan kursus-kursus untuk para Jurulatih dari masa ke masa adalah baik dan perlu diberi sokongan. Kadang kala boleh juga kita memanggil Jurulatih-Jurulatih lama untuk berkongsi pengalaman dalam proses mereka menyampaikan pelajaran SC dalam kalangan penuntut. Perkara penting yang kita harus ingat ketika ini ialah wujud saingan terbuka dalam kalangan persilatan Silat Cekak bagi menentukan Silat Cekak yang mana satu masih mempunyai kehebatan dan ketepatan pelajarannya. Kita tidak boleh mendakwa diri kita hebat. Kehebatan adalah sesuartu yang dinilai oleh orang lain. Namun begitu kita perlu menyediakan suasana yang membolehkan orang lain mengingatkan bahawa Silat Cekak yang kita ada merupakan satu-satunya Silat Cekak yang benar, boleh dipercayai, berkesinambungan dengan pusaka Hanafi dan hebat.

Sekian.