Saturday, August 21, 2010

KUNTAU JATUH.

Buah ini cantik, kasar dan menggerunkan. Setelah membuat jatuhan, tangan kanan kita dengan cepat memukul penyawa. Dalam pertunjukan, buah Kuntau Jatuh menarik minat penonton. Ramai penonton yang bersuara tanda cemas akan kesudahan buah tersebut dalam pertunjukan. Hinggakan tanpa kuncian pada kaki setelah jatuhan, tidak mencacatkan kehebatan buah ini pada kaca mata para penonton.

Saya sering tegaskan, prinsip melakukan gerak kaedah B dengan gerak kaki masuk ke dalam perlu berhati-hati. Saya pernah menerangkan betapa dua gerak dalam satu ketika akan tetap dikira satu gerak. Kalau cuba menjadikan dua gerak maka salah satu gerak berkenaan akan kurang fungsinya. Berdasarkan prinsip inilah saya sentiasa berhati-hati ketika membuat penerangan. Ketika menepis tangan pasangan kita, gerak kaki perlu bersahaja terlebih dahulu, sebelum gerak sebenar masuk ke dalam pelipat. Kiraannya berdasarkan saat dan ketika. Tak nampak bezanya secara mata kasar. Seolah-olah bersepadu dalam proses membuat buah. Mudah diterangkan secara perbuatan daripada tulisan ini berbentuk kenyataan.

Saya juga membuat penekanan betapa pentingnya membuat pukulan dengan menggunakan bahagian bawah telapak tangan ke dagu pasangan kita. Tangan kita separuh genggam. Maka dagu pasangan kita akan menjadi sasaran. Ada juga pukulan secara menggunakan hujung jari di leher pasangan. Hebat juga. Paling hebat diberitakan juga wujudnya pukulan tahyat di leher pasangan kita. Jarang sekali digunakan. Buatlah mana yang hebat. Cuma, jangan sesekali ketika masuk, tangan kanan terus ke bahu atau ke dada pasangan untuk membuat jatuhan. Buruk pada pandangan rupa. Lebih-lebih lagi tangan ke dada pasangan kita yang masih dara.

Satu lagi penekanan yang saya beri, ada kaitan dengan jatuhan. Ketika menjatuhkan pasangan kita, jangan ikut pergerakan badannya. Jatuhan kita perlu secara bertentangan sambil membuat kuncian pada kaki pasangan. Bila stabil, dengan segera membuat pukulan di bahagian penyawa. Brek mesti ada. Kuncian yang tepat dan mengena boleh juga diukur melalui suara pasangan kita. Jeritan atau laungannya akan membolehkan kita menghentikan proses kuncian. Tapi ada juga pasangan yang tak berasa apa-apa. Sakit tak ada tapi geli ada. Maka itulah tanda kuncian kita tidak memberi makna. Berlatihlah lagi hingga terkeluar suara daripada mulut pasangan kita.

Ketika pembelajaran buah ini, ada juga yang menimbulkan persoalan. Kalau kuntau ada jatuhnya maka mana pulak kuntau yang tak jatuh. Rupa-rupanya ada kuntau jatuh yang dibuat secara berdiri. Kalau rajin, tunjukkan. Kalau tidak, tangguhkan semasa kelas kemahiran. Janji mesti ditunaikan.