Saturday, August 14, 2010

BUAH PERTAMA

Menurunkan pelajaran buah Pertama bermakna bermulalah kita memperkenalkan buah kepada penuntut. Kalau penuntut itu peminat silat, pastinya pengajaran buah merupakan saat yang ditunggu-tunggunya. Semasa saya menuntut dulupun saya ternanti-nanti saat dan ketika untuk merasai dan mengetahui kehebatan buah-buah yang ada dalam SC. Setelah merasai pengalaman buah Pertama maka rasa puas dan yakin diri terhadap SC mulai timbul. Tak silap memilih dan mempelajari SC. Sekurang-kurangnya itulah ungkapan yang wujud dalam benak diri sendiri. Saya rasa sikap yang sama pasti wujud dalam kalangan penuntut yang ada.

Segala-galanya bermula dengan pertama. Asyik mahsok pertama akan mengatasi segala-gala perbuatan berikutnya. Akan dikenang sepanjang masa. Perkara yang pertama akan melambangkan kehebatan untuk perkara-perkara seterusnya. Oleh itu perbuatan kita yang pertama memberi buah perlu melambangkan kehebatan SC. Mana mungkin kita dapat bandingkan cinta pertama dengan cinta kedua atau ketiga atau cinta-cinta kita seterusnya.

Maka itu sebabnya, kekemasan, ketangkasan dan ketepatan menyampaikan buah Pertama tersebut perlu ada pada Jurulatih. Kekemasan, ketangkasan dan ketepatan akan menghasilkan kejutan. Hal yang demikian kerana buah itu pertama kali diberi pada penuntut. Kebetulan pulak namanya pun buah Pertama. Dalam perjuangan atas tilam yang empuk, kehebatan pertama itu jika diberi keutamaan akan meninggalkan kesan jangka panjang yang berterusan. Puas memanjang. Itulah penandaarasan yang kita letakkan. Maka tidak hairanlah sikap positif saya pada SC telah bermula dari awal pelajaran lagi. Pelajaran buah Pertama.

Kejutan tepisan Kaedah A berserta dengan kehebatan mengambil buah mesti ada. Ketika dulu, apabila saya dikenakan pukulan hebat dirusuk dan ditunjukkan pukulan di bawah ketiak sebagai pilihan, keyakinan saya pada SC telah terbukti buat diri saya sendiri. Saya rasa puas dan ingin mengetahui kehebatan seterusnya. Saya bernasib baik kerana Ustaz tidak membuka tangan dan meletakkan tangannya yang terbuka di rusuk saya. Pastinya saya berasa geli umpama urutan di Cedik Puri. Maknanya pada saya, mereka yang mendapat buah Pertama dengan pukulan tangan terbuka maka amatlah malang baginya. Malang jika penuntut itu benar-benar ingin menghayati SC sebagai silat terhebat dalam persilatan Melayu.

Semasa jatuhan, beberapa penekanan saya berikan. Menampar lengan setelah dijatuhkan pelipat adalah merupakan salah satu perbuatan terpenting. Tampar lengan perlu secara kejutan. Pergerakan tangan akan ‘mati’ akibat kejutan tamparan yang betul.
Kejutan tersebut seolah-olah menghasilkan aliran letrik. Itulah yang saya alami ketika menuntut dulu. Maka perbuatan saya menampar lengan semasa menurunkan buah tersebut, perlu dirasai kesannya seperti mana yang saya alami. Hal yang demikian adalah penting bagi menghasilkan keyakinan pada para penuntut sebagai sesuatu yang pertama dalam gerak buah Pertama.

Kebiasaan silat melayu yang jatuh tidak akan berkeadaan telentang, melainkan mengereng. Ketika itulah tangannya akan cuba menyauk kaki. Tapi dalam konteks jatuhan kita, akibat kejutan tamparan yang diberi, tangan pasangan kita biasanya akan menjadi kaku atau kebas. Maka mudahlah kita melihat gerak seterusnya sebelum kita ‘menganak’ gerak kita sendiri.

Oleh itu, kita jangan terlalu gopoh membuat pukulan sampingan sama ada dengan tangan atau kaki setelah pasangan kita dijatuhkan. Pada hal pukulan yang amat penting ditekankan ialah pukulan pertama di rusuk yang serentak dengan gerak kaki kita apabila pasangan kita membuat tumbukan. Dan satu lagi ialah pukulan secara tampar apabila pelipat pasangan kita jatuh ditekan. Jangan lupa dua pukulan tersebut. Itulah penekanan pada pengajaran yang sangat saya pentingkan. Selagi penuntut kita tidak dapat menguasai kedua-dua pukulan tersebut maka selagi itu akan saya suruh ulang dan berlatih hingga dapat. Ketika saya tumbuk penuntut maka itulah penekanan yang saya amat utamakan. Banyak faedahnya dalam usaha untuk mematikan gerak lawan.

Prinsip-prinsip lain seperti gerak ‘curi’ kaki kiri ke depan ketika mengambil buah, pelipat bertemu ponggong dan sebagainya maka nyatakan seperti arahan yang diberi berdasarkan buku panduan. Semuanya pada saya merupakan perkara ranting dalam buah Pertama. Kepentingannya tetap ada. Cuma kita jangan ambil mudah. Itu sebabnya juga untuk asas buah Pertama, saya lebih galakkan Jurulatih yang menumbuk penuntut dan bukannya tumbukan dan ambilan buah secara berpasangan antara sesama penuntut di peringkat pemulaan pelajaran.

Kalau Jurulatih yang menumbuk dan penuntut membuat buah maka banyak masalah dapat diselesaikan. Kita boleh selaraskan kedudukan badan kita bagi membolehkan penuntut membuat gerak tangan dan kaki secara serentak. Malah kita boleh rasakan sama ada penuntut kita membuat gerak yang tepat ataupun tidak. Maka mudahlah kita membuat pembetulan secara berterusan dalam waktu yang sama. Jangan terkeluar cakap. “Kalau macam ni, matilah kita nak mengajar.” Kalau nak mati maka eloklah duduk di rumah. Jangan ‘mati’ di kelas silat. Kalau nak mengajar maka ajarlah sungguh-sungguh.

Sambung dengan buah yang lain.