Wednesday, August 11, 2010

PENGENDALIAN KELAS LATIHAN (5)

Bahagian Akhir Tajuk Ini

Selaku Penyelia Kelas dan ketua Jurulatih di cawangan, saya cuba sedaya upaya menghadirkan diri pada setiap kali latihan silat. Di samping dapat mengawal mutu silat yang diajar, kehadiran saya boleh memberi dorongan kepada para penuntut; malah pada Jurulatih itu sendiri. Walau bagaimanapun kadang kala saya gagal berbuat demikian kerana sesuatu sebab yang tidak dapat dielakkan. Maka ketiadaan saya, perjalanan dan pengendalian kelas latihan akan diberi mandat pada Jurulatih lain yang saya pilih.

Setiap latihan, saya akan pastikan Jurulatih saya sentiasa dalam keadaan ’cergas’. Kecergasan yang saya maksudkan meliputi juga tiga faktor yang amat penting. Saya sentiasa ambil berat dan selalu memberi penekanan kepada mereka. Faktor yang terpenting, Jurulatih tersebut mesti mempunyai stemina. Faktor ini tersangat penting bagi melancarkan pemberian buah-buah silat. Mereka tidak boleh menampakkan keletihan ketika mengambil atau memberi buah. Hal yang demikian bagi mengelakkan kata-kata yang mungkin muncul dalam hati penuntut betapa lemahnya Jurulatih mereka pada hari tersebut. Kalau mereka sakit atau tidak cergas, lebih baik mereka berperanan sebagai pemudah cara; dan bukannya memberi buah. Tugas memberi buah boleh dimandatkan pada Jurulatih lain. Jangan tamak atau degil. Yang pentingnya ialah pembelajaran penuntut dan bukannya kita syok sendiri.

Salah satu cara menjaga stemina ialah jaga perut sendiri. Agak terlebih buncitnya maka buatlah sesuatu. Buat ujian. Lebih buncit atau tidak, kalau dipandang ke bawah, nampak atau tidak anu kita yang sedang berehat. Kalau dipandang ke bawah tak nampak anunya kerana terhalang oleh buncit perut maka bertindaklah segera. Jangan tengok ketika anu menggalak. Pasti nampak lebainya sahaja. Tak sah. Oleh itu, kuruskan perut dengan pelbagai cara. SPA pun ada. Cuma jaga baik-baik. Jangan jadi tajuk berita.

Di samping itu, kecekapan mereka bersilat perlu sentiasa tekal dan tepat. Mereka perlu berlatih terlebih dahulu pada pelajaran yang bakal diberi pada penuntut. Hal yang demikian boleh membantu ketepatan dan ketekalan mereka menyampaikan buah.

Akhir sekali saya akan pastikan semua Jurulatih saya berada dalam emosi yang tenang. Jangan baran-baran. Itu hak saya selaku ketua Jurulatih. Tugas mereka ialah memandu para penuntut agar penuntut dapat mempelajari dan menguasai pelajaran SC dengan sempurnanya. Jangan ada dua nakhoda dalam satu perahu. Pasti akan saya ’tendang’ dari kapal yang sedang belayar jika ada nakhoda yang lain.

Seperti yang saya tegaskan, kepelbagaian bentuk latihan adalah perlu. Hal yang demikian dapat memberi rangsangan dan mengelakkan perasaan jemu dalam kalangan penuntut. Dalam tulisan ini saya bincangkan tentang contoh bentuk latihan yang pernah saya lakukan. Bentuk ini tidak tetap dan sering berubah mengikut kesesuaian masa dan keadaan.

Hari Pertama Latihan.

Permulaan pelajaran, penuntut dihimpunkan dalam bentuk bulatan atau dalam satu kawasan yang ditentukan. Secara langsung saya telah berupaya mengenali Ketua Kelas pada pandangan pertama, tapi pada peringkat mencuba kebolehannya. Saya memanggil penuntut berkenaan berhadapan dengan saya dan memulakan penerangan.

Pada mulanya penuntut itu akan meletakkan penumbuk di dada kita. Maka bermulalah penerangan tentang Kaedah A. Kemudian Jurulatih akan menumbuk dan tumbukan itu ditepis dengan menggunakan Kaedah yang diajar pada kelas latihan tersebut. Kaedah letak, tumbuk dan tumbuk secara tarik kaki ke belakang adalah sangat popular. Penuntut yang lain dilarang membuat latihan sendiri. Semua perhatian ditumpukan pada penuntut yang sedang mempraktikkan Kaedah tersebut.

Selesai penuntut itu menumbuk, beliau akan diletakkan pada kawasan lain dan terus memerhatikan penuntut lain yang sedang mengambil buah. Biasanya penuntut berkenaan adalah pasangan latihannya. Apabila pasangannya selesai mengambil kaedah maka barulah mereka dibenarkan berlatih di tempat lain dengan pengawasan pembantu Jurulatih.

Setelah beberapa orang penuntut terlibat mengambil buah dan diperhatikan oleh semua penuntut dalam kelas berkenaan maka barulah berpecah kumpulan dengan awasan Jurulatih yang ada pada ketika itu. Bilangan kumpulan pun bergantung pada bilangan Jurulatih yang ada. Setelah semua penuntut mengambil buah maka mereka dibenarkan berlatih secara bersendirian.

Setelah Jurulatih berpuas hati pada jumlah masa latihan bebas dalam kalangan penuntut, Jurulatih akan memanggil mereka supaya membuat tumbukan secara barisan. Biasanya dibilang satu hingga lapan. Jumlah maksimum membilang adalah bergantung pada keperluan Jurulatih berkenaan. Mereka yang tidak tepat membuat latihan maka kelas akan diberhentikan setika bagi membolehkan penuntut itu mengulang semula gerak yang tidak tepat tersebut. Jika gerak yang diulang masih berkekalan salahnya maka pasangan itu akan dikeluarkan daripada barisan dan diletakkan di bawah awasan pembantu Jurulatih yang lain bagi membetulkan pergerakan. Jika pembantu Jurulatih tersebut telah berpuas hati maka barulah dimasukkan semula pasangan tersebut dalam barisan.

Kita tidak mahu mengganggu barisan yang ada. Kalau gerak yang salah dibetulkan dalam barisan maka akan mengganggu pasangan yang lain untuk meneruskan latihan. Mereka akan menunggu Jurulatih dan itu sangat membosankan. Tambahan pula jika Jurulatih membetulkan kesalahan pasangan tanpa memberi arahan kepada pasangan lain supaya ’merehatkan diri’. Timbul keadaan tergantung pergerakan mereka kerana menunggu arahan seterusnya daripada Jurulatih yang sedang sibuk membetulkan kesalahan pasangan lain.

Setelah Jurulatih berpuas hati dengan latihan maka kelas boleh disuraikan dan penuntut dibenarkan minum. Dalam kelas saya penyediaan minum memang ada. Biasanya tea kosong panas atau ais. Kerap kali beserta kueh mueh. Suasana yang sedemikian akan dapat memberi dorongan untuk terus belajar dalam kalangan penuntut.

Hari Kedua Latihan dan latihan-latihan seterusnya.

Setiap kelas latihan, Jurulatih perlu sampai lebih awal daripada penuntut. Sekurang-kurangnya telah ada seorang Jurulatih. Boleh dibuat giliran. Sampai saja penuntut di kelas latihan maka teruslah memulakan latihan secara bebas. Setelah semua penuntut sampai pasti ketika itu Jurulatih yang bertugas telah ada. Ketika mereka berlatih maka Jurulatih akan membuat awasan. Tegur dan perbetulkan mana-mana gerak yang tidak kemas.

Kalau kelas latihan yang telah banyak pelajarannya, ketika para penuntut berlatih maka ketika itu mereka yang ketinggalan buah akan diberi pelajaran yang tertinggal. Hal yang demikian adalah merupakan prinsip SC. Setiap penuntut tidak boleh melangkau pelajaran. Pelajaran yang diterima mesti berdasarkan turutan.

Setelah puas penuntut berlatih secara bebas maka bolehlah kita membuat latihan secara barisan. Setelah berpuas hati maka kita kumpulkan mereka untuk memberi pelajaran baru pada hari tersebut. Prinsip pemberian tetap sama. Setelah diberi pelajaran maka mereka akan membuat latihan bebas dengan pengawasan Jurulatih. Setelah itu akan dibuat barisan. Ketika itu teguran dan bimbingan adalah secara berterusan. Begitulah keadaannya pada kelas-kelas yang berikutnya, hingga mereka tamat pelajaran. Dalam masa itulah kepelbagaian latihan perlu ada. Jurulatih perlu kreatif bagi mengelakkan perasaan jemu dalam kalangan penuntut.

Sekian.