Monday, August 9, 2010

PENGENDALIAN KELAS LATIHAN (4)

PENGENDALIAN KELAS LATIHAN (4)

Konsep perbuatan memberi salam sama ada menggunakan tangan atau mulut, sangat saya pentingkan. Dalam tulisan terdahulu, saya telah sentuh tempat-tempat yang perlu dipraktikkan perbuatan salam menggunakan tangan. Perbuatan salam meliputi antara penuntut dengan penuntut, penuntut dengan Jurulatih dan sesama Jurulatih. Kalau dikirakan berapa kali salam, tentunya banyak kali. Antara lain dapat kita lihat dalam situasi seperti yang berikut:

a. Sampai kelas, salam dengan Jurulatih yang sedia menunggu.
Bergantung pada situasi. Siapa yang dulu sampai.
b. Bersalaman sesama penuntut.
c. Setiap kali penuntut menerima buah pada sebelum dan selepas dapat buah.
d. Masa balik, bersalam dengan Jurulatih dan sesama rakan.
e. Dalam proses penurunan buah, sesama Jurulatih juga saya tekankan disiplin salam. Pembantu Jurulatih hanya dibenarkan mengajar atau mengendalikan kelas selepas bersalam dengan Jurulatih yang bertanggungjawab dalam kelas berkenaan. Bersalam sama ertinya dengan konsep menerima izin menjalankan tugas atas dasar Jurulatih atau Penyelia Kelas tersebut adalah wakil Guru. Kesannya amat baik. Hal-hal yang memungkinkan sifat angkuh atau tak sehaluan atau ’melawan taukeh’ dapat dihindarkan. Keadaan yang sedemikian telah terbukti kebenarannya.

Adab dan adat bersalam ini jika ditekankan perbuatannya akan memberi banyak manfaat. Suasana kelas akan menjadi lebih seimbang dan harmonis. Saya selalu ingatkan pada mereka yang bersalam. Ketika perbuatan salam dilakukan maka mata biasakan bertentang mata dengan orang yang kita salam. Rasakan sentuhan salam tersebut. Dari mata turun ke hati. Itu sebabnya orang yang bersalam tanpa merenung mata adalah merupakan orang yang bersama jasad tanpa beserta dengan hati atau rohnya. Sambil lewa dan tidak memandang atau tidak mengakui kewujudan kita di depan matanya. Jangan-jangan sifat demikian melambangkan keangkuhannya yang sebenar.

Saya juga telah sentuh dalam tulisan terdahulu jenis golongan ini yang mendakwa rapat dengan Ustaz. Tapi bongkak dengan sesama ahli silat yang lain. Salam tak tengok muka. Besar kepala. Ambil peluang rapatkan diri dengan Ustaz dalam keadaan kesampingkan orang lain. Jenis haprak dalam persilatan kita. Bila berbicara maka dibuktikan sebagai pengamal SC yang mulia. Jenis manusia ini memang ada dalam kalangan kita. Kerap kali tampil ke depan mendakwa sebagai pembela perjuangan SC pusaka Hanafi yang mulia. Pembela yang bermusim. Kemunculannya ikut keperluan. Bukan berjuang sepanjang masa. Janganlah kita terpedaya dengan bijik buah mereka.

Mungkin sekarang ini sudah menjadi kebiasaan orang yang tidak mementingkan prinsip dari mata turun ke hati. Hinggakan cenderamata pun ditukar istilah jadi cenderahati. Kalau dulu, setiap pemberian hadiah dikira sebagai lambang buat tatapan mata terlebih dahulu, sebelum berkenan dan dihargai di hati. Sekarang langsung terus di hati. Fahaman songsang. Mata tak payah tengok. Tak payah tengok pemberian orang. Sesuai untuk orang-orang buta dan orang-orang yang buta kayu. Rosak betul budaya kita!.

Zaman dulu-dulu, ketika bersalam pun mereka akan mencuba gerak. Tapi dengan kita hal yang demikian tidak akan mendatangkan masalah. Itupun pada mereka yang mengetahui dan menghayati falsafah, konsep dan prinsip SC. Itu sebabnya dalam situasi bersilat, kita perlu bersikap waspada, hatta pada rakan seperguruan yang memberi salam. Ustaz pernah menyentuh soal ini dalam satu majlis bersama dengannya. Namun begitu, yang jelasnya, konsep ’percaya boleh, yakin jangan’ perlu dipegang dalam pelbagai situasi silat. Hal yang demikian amat berguna pada kita jika mendakwa sebagai pengamal silat. Keuntungannya amat berharga dan dapat diaplikasikan dalam kehidupan harian.

Kemantapan mengendalikan satu-satu kelas latihan sangat bergantung pada kewibawaan Jurulatih. Mereka akan menentukan sama ada kelas-kelas latihan tersebut memberi kesan pada pembelajaran penuntut. Peranan mereka umpama peranan guru utama yang telah memberi mandat pada mereka. Tapi yang pastinya jangan berlagak umpama Guru Utama hingga tak sedar kedudukan diri. Cakap sesuka hati. Perasan akan menguasai diri. Akhirnya juga rosak diri. Telah terbukti.

Oleh itu disiplin diri Jurulatih juga adalah merupakan salah satu faktor yang tersangat penting dan saya tekankan dari masa ke masa. Semasa sessi pengendalian kelas, pastikan hanya seorang Jurulatih sahaja yang membuat penerangan. Walaupun pada hari yang berkenaan ada ramai Jurulatih sama ada sama tuanya atau pun tidak, mereka perlu membuat jadual mengendalikan kelas. Jurulatih yang terikat dengan jadual sahaja boleh membuat penerangan. Jurulatih yang lain boleh juga memberi penerangan tambahan dengan syarat mendapat kebenaran atau diberi laluan oleh Jurulatih yang bertugas. Itupun saya tidak galakkan. Tidak mahu persaingan popular sesama mereka. Terutama pada Jurulatih yang tidak mantap kedudukannya.

Lebih baik jika ada penambahan atau penambahbaikan untuk penerangan, nyatakan saja pada Jurulatih yang bertugas terlebih dahulu. Kita tidak mahu wujud kecenderongan dalam kalangan penuntut membuat perbandingan sesama Jurulatih yang mengendalikan kelas mereka. Oleh itu, sebarang kesilapan atau tertinggal fakta hanya akan diterangkan kembali oleh Jurulatih yang membuat penerangan dalam kelas latihan tersebut. Mandatori. Akur sahaja.

Di Cawangan saya, kesemua Jurulatih yang ada, saya kursuskan terlebih dahulu sesuai dengan hala tuju setiap pelajaran SC yang ingin saya bawa. Tambahan pula hampir kesemua mereka adalah merupakan bekas penuntut yang saya didik dalam persilatan SC. Setiap kali pelajaran silat, saya akan beri taklimat kepada pengendali kelas latihan hari itu tentang prinsip buah-buah yang berkenaan. Saya tumbuk dan mereka buat buah. Saya akan komen jika tidak berpuas hati tentang cara mereka ambil buah.

Saya berkeyakinan bahawa cara yang saya lakukan itu adalah patut dan penting kerana penuntut kita akan melihat cara Jurulatih mengambil buah berbanding dengan penerangan yang kita beri. Kerap kali penerangan kita kurang diberi perhatian ataupun dengar tak dengar sahaja. Oleh itu, jangan terang lama-lama. Penerangan biarlah lebih berfokas dan terus pada tujuan buah-buah berkenaan. Jangan membebel macam nenek tua. Tapi cakap tak serupa bikin. Penerangan bercanggah dengan perbuatan. Selalu saya ingatkan mereka.

”Kita membuat penerangan pada mereka yang lupa. Perbuatan yang kita tunjukkan pada penuntut akan menyebabkan mereka boleh ingat kerana sesuai dengan fitrah manusia. Apabila mereka dilibatkan dengan pengambilan buah-buah tersebut maka akan fahamlah mereka tentang apa yang ingin kita sampaikan.”

Oleh itu, jangan banyak bercakap. Tunjukkan buah pada mereka melalui perbuatan benar yang kita lakukan. Kemudian libatkan mereka dengan cara kita pula yang membuat tumbukan dan mereka mengambil buah-buah yang kita turunkan. Maka akan hebatlah penuntut kita. Dua campur dua pastinya empat. Yakin sekali.

Hal yang demikian adalah penting bagi mempastikan setiap buah SC yang diturunkan kepada penuntut benar-benar tepat dan memberi makna pada pengamalnya. Oleh sebab itu, saya berhak campur tangan jika penerangan yang mereka beri pada penuntut tidak lengkap atau tersasar daripada matlamat pelajaran. Setakat pengalaman saya mengendalikan kelas, hal yang demikian tidak mendatangkan sebarang masalah. Kesemua Jurulatih di bawah kelolaan saya masih dapat menerima keadaan yang wujud tersebut. Maka saya terus dihormati sebagai pembimbing utama. Agaknya.

Sekian setakat ini.