Thursday, August 19, 2010

KILAS DEPAN.

Pengajarannya melibatkan pengenalan kaedah baru yang dinamakan Kaedah C. Ketika menuntut dulu, buah itu terasa janggal. Saya tidak dapat menerima logik musuh menumbuk di bahagian bawah. Kalau menumbuk di bahagian bawah tanpa kuda-kuda, tak payah tepis-tepis. Kita tumbuk balik terus ke mukanya. Hal yang demikian kerana penumbuk kita ke muka pasangan adalah melebihi jangkauan tumbukan bawah pasangan kita. Ketika itu tumbukan bawah dikaitkan dengan senjata kerawit. Kaedah C berupaya menangkis serangan bahagian bawah yang digelar penyawa itu. Saya terus juga mengikuti pelajaran SC.

Lama-lama baru saya faham betapa Kaedah C memberi makna pada kita. Semasa try antara kami dengan Jurulatih SC, seorang sahabat membuat serangan tangan dari bawah. Silatnya ’mainan’ bawah. Jelas betapa Kaedah C boleh memainkan peranan bagi menangkis serangannya. Oleh itu, ketika saya mengajar, pengetahuan tentang serangan musuh dari bawah terus ditekankan. Saya telah menggayakan serangan tersebut bagi memudahkan kefahaman penuntut. Sekurang-kurangnya dengan cara kita membuat penerangan itu akan menjawab beberapa persoalan tersembunyi yang mungkin terlintas dalam benak kalangan penuntut kita.

Mengambil buah Kilas Depan perlu berhati-hati. Hal ini kerana pasangan kita juga mempunyai peluang yang sama untuk memaut tengkok. Kalau gerak kita diketahuinya maka ketika kita menepis, pasangan kita juga boleh membuat pergerakan buah yang sama. Ramai kalangan penuntut yang suka main-main dengan buah ini disebabkan wujud peluang yang sama membuat buah. Pastinya ketika Jurulatih alpa daripada mengawasi mereka. Maka pelajaran buah ini menjadi kacau. Tak jadi belajar. Sepatutnya ketika pelajaran, orang yang menumbuk tidak boleh membuat reaksi kerana pelajarannya setakat jatuhan sahaja.

Sekali lagi konsep kejutan memainkan peranan ketika mengambil buah Kilas Depan. Pergerakan pasangan kita yang mengambil buah berkenaan perlu melambangkan prinsip kejutan. Membuat kejutan bermakna lambang kesempurnaan gerak seperti yang saya bincangkan. Ketika proses mengambil buah itu juga, saya turut tekankan betapa perlunya siku kita hampir dengan badan.

Pukulan lutut pastinya di bawah dagu pasangan. Tangan kanan kita yang memegang kepalanya akan memainkan peranan untuk memantapkan pukulan lutut kita ke dagu atau muka. Namun begitu ada juga Jurulatih yang menyuruh penuntut agar menjauhkan pukulan lututnya daripada dagu pasangannya. ’Untuk keselamatan’ kata mereka. Nampak terkangkang. Jadi, elok juga pukulan lutut itu dinamakan pukulan mengangkang.