Monday, August 23, 2010

KUNTAU KIRI

Perkataan ’kuntau’ telah menarik perhatian saya. Sebelum ini kami telah diperkenalkan dengan kuntau jatuh. Kali ini ada kuntau kiri dan kuntau kanan. Ada yang bersuara buat lawak. ”Ada pulak kuntau berdiri. Tak ada ke pulak kuntau bawah, depan dan kuntau belakang.” Kami ramai-ramai ketawa. Saja seronok-seronok bagi menghilangkan stress belajar Silat Cekak yang bermula dari pukul tiga hingga lewat petang, setiap Sabtu dan Ahad.

Saya juga cuba membuka kamus untuk melihat makna perkataan kuntau. Maklumlah ketika itu saya menuntut sebagai siswazah fakulti bahasa Melayu dan Sejarah.

Masa kecil dulupun saya pernah dengar tentang istilah kuntau Cina. Bila buka kamus, sah istilah kuntau dirujuk pada silat atau pencak cara Cina. Kuntau juga dirujuk pada orang-orang Jawa yang terkenal dengan kuntau Jawa. Agaknya istilah kuntau adalah bermakna silat. Kalau kuntau Cina maka maknanya ialah silat Cina. Kalau kuntau Jawa maknanya silat Jawa. Namun begitu orang Jawa juga adalah rumpun bangsa Melayu.

Tak mahu susah-susah memikirkan istilah kuntau, saya rujuk pada Ustaz. Keseluruhan jawapannya menjurus kepada makna pergerakan tangan yang menggenggam penumbuk. Kalau pergerakan silat dilambangkan dengan tapak tangan yang terbuka maka gerak kuntau pula dilambangkan dengan genggaman tangan. Saya faham akan konsep tersebut dan dijadikan fahaman diri. Bila ada penuntut yang bertanya kepada saya akan istilah kuntau maka jawapan saya berbelit sedemikian rupa. Selalunya selepas diberikan jawapan, penuntut saya angguk dan diam sahaja. Tanda fahamlah maknanya. Agaknya.

Mengambil buah ini memerlukan perbuatan gelek. Sekali lagi penekanan pada gerak kaki sangat diutamakan. Jangan beralih tempat pada tapak kaki kanan. Penggunaan hujung kaki atau tumit kaki pada ketika ini sudah tidak menjadi persoalan.

Penggunaan Kaedah B dan D saling berpasangan. Gerak gelek menjadi sokongan. Tapi yang mana dulu dan yang mana kemudian. Seperti yang saya terangkan terdahulu, jika dua atau tiga gerak digunakan dalam satu ketika yang sama maka akan janggal jadinya. Saya tekankan kepada penuntut saya. Dulu dan kemudian amat sukar diukur dengan mata kepala. Tak boleh nampak perbezaannya kerana geraknya begitu pantas tanpa nampak dulu dan kemudiannya.

Walau bagaimanapun, penekanan utama yang saya berikan kepada penuntut ialah tangan kanan kita jangan memegang erat penumbuk musuh ketika asas buah ini bermula. Memadai dengan sentuhan sahaja. Kalau penekanan itu tidak dikuasai maka akan saya suruh mereka mengulang lagi tumbukan berkali-kali hingga gerak sebenar telah dapat mereka kuasai. Gerak sentuhan pada tangan secara automatik tersangat penting ketika membuat buah asas.

Kalau setakat tangan kiri bengkok, atau kaki kurang berada di posisinya dengan tepat di belakang pelipat maka saya buat teguran biasa sahaja. Tidaklah hingga menyebabkan mereka terpaksa menumbuk berkali-kali.

Ketika membuat jatuhan pada buah ini, kecepatan, kekemasan dan ketepatan perlu dikuasai. Kejutan hanya terhasil apabila ketiga-tiga prinsip itu terbukti. Kejutan amat penting kerana buah ini begitu ’selamba.’ Saya tekankan juga, ketika membuat jatuhan, kaki kanan jangan sekali-kali langkah ke depan. Jatuhan perlu pada tempat asal. Peranan tangan tangan dan tangan kiri tetap ada bagi membuat kejutan. Tekan tangan hingga bahu pasangan kita hampir-hampir mencecah tanah. Berhati-hati pada mereka yang suka membuat jatuhan secara memulas dan hirisan tangan pasangan kita. Pada silat Melayu kealpaan di situ amat bermakna buat mereka membuat tindak balas. Ketika mengajar, saya akan perhatikan gerak penuntut. Penekanan saya pada mereka agar gerak jatuhan Kuntau Kiri tidak bermalam di mana-mana. Jika bermalam maka ulang lagi berkali-kali. Kadang kala saya sendiri akan membuat tumbukan.

Saya beri ingatan pada mereka betapa buah Kuntau Kiri tidak ada pukulan hakiki. Senang diambil tapi biarlah bererti dan benar-benar difahami akan kelebihan buah ini. Teringat saya pada satu ketika bersama Ustaz Hanafi. Ustaz bertanya tentang buah-buah silat kita yang tidak diiringi oleh pukulan. Saya senaraikan dengan lisan secara agakan. Sukar dijawab pada soalan spontan. Meraba-raba mencari jawapan. Ustaz menyebut tentang buah ini. Pukulannya tersembunyi. Ditunjukkan pada saya letak pukulan tersebut. Oleh sebab kami hanya berdua, setelah diturunkan buah maka perlulah saya mencuba. Ustaz menumbuk dan saya membuat buah. Ustaz tidak ada masalah. Ikhlas menurunkan ilmu kepada saya. Tapi diri saya terasa tak selesa. Tak ada pasangan untuk membuat buah yang diturunkannya.

Oleh sebab pelajaran tambahan pada buah tersebut tidak diturunkan dalam kelas maka saya juga tidak berbuat demikian pada penuntut saya. Saya hanya menyampaikan pengetahuan tentang SC berdasarkan apa yang diterima semasa saya menuntut SC dalam kelas sahaja. Walau bagaimanapun, dalam kelas kemahiran, pelajaran tambahan tetap saya sampaikan. Setelah menerima dan memahami pelajaran tambahan tersebut, maka dalam kelas kemahiran perlu dipraktikkan gerak pukulan yang diterima. Ketika membuat buah Kuntau Kiri dalam kelas kemahiran, semua penuntut mesti memasukkan pukulan. Ulang perbuatan hingga jadi amalan gerak. Sekian setakat ini.
Sambung lagi ketika terluang masa.