Monday, August 16, 2010

GAYUNG FATANI/PETANI.

Memperkenalkan buah kedua kepada penuntut semacam ada pertentangan konsep antara buah itu dengan buah terdahulu iaitu buah Pertama. Itulah antara lain tanggapan yang wujud pada pemikiran saya ketika menuntut dahulu. Gerak pertama lebih kasar daripada gerak buah kedua. Umpama jantan dengan betina. Gerak pertama dikira jantan kerana kasar manakala gerak buah kedua dikira betina kerana kelembutan mengambilnya. Mujurlah ketika itu saya tetap ingin meneruskan pengajian untuk mendalami tentang SC. Saya tetap ikuti pada pelajaran yang diberi. Betina atau jantan tak jadi masalah. Saya cuba logikkan pada satu-satu gerak yang diperkenalkan kepada kami. Masuk jatuhan baru tahu. Hebat untuk memahirkan gerak. Kena sabar. Rupa-rupanya ada tujuan di sebalik penyusunan buah yang sedemikian rupa. Bijak sungguh Ustaz berbuat demikian.

Buah Gayung Fatani adalah berdasarkan gerak rasa. Ketika mengambil buah berkenaan pun kita tidak memegang, sebaliknya melakukan gerak sentuh sahaja berkonsepkan rasa. Maka sentuhan pun berdasarkan rasa. Terasa kulit tangan telah bersentuh. Mata perlu bertentang mata. Jangan dipandang benda lain. Demi menekankan prinsip sentuhan dan rasa itu, saya sendiri sering menumbuk para penuntut agar prinsip sentuhan dan rasa dalam buah kedua itu dititikberatkan oleh penuntut. Penat juga menumbuk selagi mereka tidak menguasai prinsip tersebut.

Tindak balas kita adalah bergantung pada riaksi pasangan kita. Empat riaksi mereka yang dikira sebagai pecahan buah adalah mantap dan merangkumi serta mencakupi segala bentuk gerak tindak balas musuh. Berdasarkan pengalaman, saya simpulkan betapa segala tindak balas daripada musuh dalam keadaan kita menunggu serangan adalah tersimpul daripada tindak balas yang empat tersebut. Saya yakin bahawa Ustaz telah mengkajinya. Pengurangan atau sebarang penambahan dalam gerak yang ada pasti meninggalkan kesan buruk buat jangka panjang.

Satu lagi penekanan yang saya beri ialah ketika pasangan yang menumbuk, membuat tindak balas. Tangan kiri kita memainkan peranan sebagai pemandu untuk kita mengikuti dan mengawasi tindak balas gerak pasangan kita. Berlatihlah hingga kita menguasai segala gerak tindak balas pasangan kita tanpa diberi tahu gerak tindak balas yang ingin dibuat.

Soal gerak kaki atau tumit telah jadi persoalan. Saya beritahu penuntut saya. Tumbuk jantan kita ialah satu. Cakap jantan adalah satu. Benda jantan pun satu. Maka gerak kita juga adalah satu. Satu gerak yang sama dalam kelompoknya. Aplikasi gerak dalam kehidupan kita juga menghasilkan pendirian yang satu. Maka buatlah ketetapan. Kalau pakai tumit maka gerak-gerak lain yang bersamaan dengannya eloklah menggunakan tumit. Kalau dah pilih gerakan kaki dengan menggunakan tumit maka mana mungkin kita gunakan gerak hujung kaki pada buah Kidung Kiri atau Kuntau Kiri atau-atau yang lainnya. Lagi dahsyat kalau dicampur-campurkan gerak tersebut antara hujung kaki dan tumit. Maka secara langsung penuntut itu dilatih untuk mempunyai banyak pendirian.

Kalau perbuatan banyak maka pendirian pun jadi banyak. Agaknya itu sebab pengamal perbuatan yang banyak mempunyai pendirian yang pelbagai. Mula-mula sokong dan akhirnya menjilat air yang diludah. Elok juga buat kajian tentang pendapat yang pelbagai pada manusia ini. Terutamanya yang mengepit sesuatu untuk dibuat sumpahan. Suruh dia bersilat dan lihat gerak kaki antara Gayung Fatani dengan Kidung Kiri. Kalau tak sama dan bercampur aduk maka sahlah jenis tak tetap pendirian. Boleh berubah-ubah. Kalau gerak silat yang merupakan perdu persilatan pun boleh berubah maka apatah lagi pendapat sampingan dalam persilatan kita. Itulah pegangan saya.

Pecahan ketiga adalah sukar dilakukan oleh penuntut. Bukan semua penuntut yang boleh menyepak rusuk. Malah Jurulatih sendiri pun amat sukar berbuat demikian. Lebih-lebih lagi mereka yang memiliki perut yang maju ke depan atau jenis kaki pendek. Walau bagaimanapun, sepakan di rusuk tersebut adalah logik dan berkemungkinan besar akan dilakukan oleh musuh kita dalam posisi kita menunggu tindak balas musuh.

Oleh sebab kesukaran melakukan sepakan tersebut maka tugas membuat sepakan hanya dilakukan oleh Jurulatih atau penuntut yang mampu membuat sepakan demikian. Malah ketika berlatihpun bagi pasangan yang gagal membuat sepakan untuk pecahan ketiga perlu mendapatkan bantuan daripada pesilat lain sama ada daripada Jurulatih atau rakan-rakan.

Suatu ketika yang lalu, saya difahamkan bahawa kaedah mengambil buah pecahan tersebut ada dalam buah Sengkak. Namun begitu buah Sengkak telah ditiadakan sejak zaman Ustaz. Kita tidak menghadapi masalah kerana kaedahnya masih berada dalam pecahan ketiga buah Gayung Fatani. Semasa saya menunaikan tanggungjawab menyampaikan ilmu SC kepada penuntut maka ayat-ayat tersebut tetap saya gunakan. Penuntut faham. Dalam pelajaran umum, buah Sengkak ditunjuk sahaja sebagai buah yang tersisih kerana cara mengambilnya agak berbahaya dan telah ada dalam pecahan ketiga Gayung Fatani. Puas hati buat penerangan.

Kesimpulannya, penekanan pada buah ini ada tiga. Di samping prinsip sentuhan dan gerak rasa, mata perlu bertentang mata. Peranan tangan kiri amat penting dan memberi makna bagi memahami gerak pasangan kita.

Sambung lagi.