Sunday, August 8, 2010

PENGENDALIAN KELAS LATIHAN (3)

Semasa saya menuntut SC, saya merupakan pilihan utama untuk mendapatkan buah baru dalam setiap pemulaan kelas latihan. Semua kaedah atau buah yang akan diturunkan adalah bermula dengan saya menerimanya terlebih dahulu. Kenapa saya dijadikan pilihan utama untuk mendapatkan buah bagi setiap proses penurunan ilmu SC. Dalam hati saya, banyak agakannya. Namun begitu, pastinya hal yang demikian ada kaitan dengan persetujuan bersama Ustaz sebelum buka kelas silat di tempat saya. Saya telah ceritakan dalam tulisan terdahulu tentang persetujuan bersama tersebut. Namun begitu, tidak ada siapapun antara penuntut yang persoalkan keadaan itu. Semua mengakui bahawa saya berperanan sebagai ketua Kelas. Sekurang-kurangnya kerana saya juga bertanggungjawab membuka kelas berkenaan. Agaknya kerana itu saya berhak mendapat keistimewaan.

Oleh sebab saya yang selalu mendahului senarai penuntut mengambil buah, maka saya sentiasa tertanya-tanya akan apa yang bakal berlaku pada diri saya dalam setiap buah yang diperturunkan. Dalam hal ini, maka banyaklah pengalaman yang ’memeranjatkan’ telah saya tempuhi. Antara pengalaman yang tidak boleh dilupakan adalah seperti berikut.

Buah pertama, bagai nak patah tulang rusuk. Buah Sendeng Atas, menelan darah akibat bibir pecah. Kilas Belakang, diri melayang dan kebingungan. Buah Kidung, lembek lutut. Tak payah tekan pelipat. Jatuh sendiri. Ali Patah Sudah menghilangkan nikmat minum air. Pasung Kemanga menghasilkan kejutan letrik. Buah Lintau, bintang bersinar. Buah Kuntau Kiri Gantung dan Kuntau Kanan Gantung menghasilkan jeritan yang kuat dan begitu juga dengan setiap buah jatuhan lain yang mempunyai ’keistimewaanya’ tersendiri. Itulah antara lain pengalaman yang diterima ketika menerima buah-buah asas dan jatuhan. Pengalaman tersebut adalah teristimewa bagi penuntut pertama yang tidak boleh membuat jangkaan akan apa yang bakal diterima. Penuntut kedua dan seterusnya saya rasa kurang ummm-nya. Mereka sudah boleh membuat jangkaan dan pengawasan diri pada setiap buah yang diterima.

Sebagai penuntut pertama juga, ketika pelajaran potong dan serang maka pengalaman lain pulak yang diterima. Gerak potong banyak dipengaruhi oleh gerak mengambil buah jatuh. Jika pantas mengambil buah jatuhan maka lagi pantas kita memintas. Pastinya kelajuan akan mempengaruhi kekasaran. Lagi laju pergerakan maka lagi memungkinkan kekasaran dalam gerakan. Oleh sebab saya suka ambil cepat dan pantas maka teruk juga menerima pengalaman buah potong.

Buah serang kita adalah sangat ringkas tapi padat. Jika tidak dibuktikan kehebatannya maka memungkinkan wujud sifat tidak mengambil berat dalam kalangan penuntut. Oleh itu, kehebatan Buah Serang perlu dizahirkan pada penuntut. Sekali lagi saya mendapat pengalaman berharga selaku penuntut pertama menerima pelajarannya. Cara Ustaz memberi buah menyebabkan raungan yang tak tentu hala sebutannya. Baru tahu kehebatan serang SC. Walau pun tak banyak pelajarannya tapi amat besar maknanya jika penuntut sendiri menyaksikan kehebatan tumbuk serangnya.

Pemilihan seorang penuntut yang dianggap istimewa dalam kalangan penuntut pada setiap kelas, saya jadikan satu tradisi yang berterusan dari masa ke masa. Penuntut yang terpilih tersebut merupakan ’Ketua Kelas’; pengantara antara Jurulatih dengan para penuntut yang lain dari aspek pentadbiran persatuan. Beliau berperanan membuat pengumuman, mencatat kehadiran, pungutan yuran dan memberi arahan kepada penuntut yang diterimanya daripada Penyelia Kelas dari masa ke masa.

Kebolehan ketua kelas bukan terhad sebagai pembantu dalam pengurusan kelas, tetapi juga berperanan dalam proses menerima buah. Beliau juga saya jadikan sebagai penerima pertama buah dalam setiap pemulaan pelajaran dalam kelas latihan seperti mana yang pernah saya alami.

Sebagai panduan, untuk mengenal pasti watak penuntut berkenaan, saya mendasarkan pada beberapa faktor. Pertamanya ialah minat yang ditunjukkan. Ukuran minat boleh kita ketahui apabila kita turut turun padang bersama dengan mereka bersilat. Sikap dan pelakuan yang ditunjukkan akan memberi makna kepada kita bagi menentukan minat mereka sama ada mendalam atau mendatar sahaja.

Di samping itu, ketahanan fizikal juga perlu diambil kira. Penuntut berkenaan perlu ’tahan’ menerima gerak-gerak pukulan yang ada pada setiap buah. Bukan semua penuntut boleh menerima rasa pukulan tersebut. Walau bagaimanapun, rasa perlu dijelaskan dan ditunjukkan kepada mereka. Oleh itu, penuntut yang pertama adalah dikira bertuah untuk merasa setiap gerak yang ada dalam buah-buah SC. Maka itu, ketahanan dan bentuk fizikalnya adalah amat penting.

Ketua Kelas juga perlu mempunyai watak yang menyenangkan. Sifatnya adalah tidak panas baran. Hal yang demikian adalah penting bagi mengekalkan hubungan baik antara kita dengan ketua kelas yang dilantik. Di samping itu, ketua kelas yang kita lantik perlu mempunyai bakat kepemimpinan. Cakapnya boleh mempengaruhi penuntut lain. Sudah tentu kita juga turut berperanan untuk mengangkat statusnya dalam kalangan penuntut. Beliau dapat dididik untuk membantu kita mentadbir persatuan yang kita pimpin setelah tamat nanti. Hal yang demikian adalah penting bagi mempastikan persatuan kita bertambah mantap dari masa ke masa.

Sekian setakat ini. Sambung lagi.