Monday, March 1, 2010

MENERUSKAN KESINAMBUNGAN

CATATAN PENGALAMAN (10)

SC semakin berkembang pesat. Sebelum berpecah kepada tiga, gahnya amat ketara. Semua orang asyik memperkatakan kita. Silat hebat dan organisasinyapun hebat. Lama-lama, muncul generasi baru yang berlainan pengalamannya. Ramai antara mereka yang tidak merasai pahit getir dalam usaha menyebar dan membangunkan SC. Pengalaman mereka banyak yang berasas akan apa yang tersedia. Malah murid yang dilahir pun mungkin tidak sama fahamannya walaupun guru yang sama.

Saya akui betapa umur saya pun semakin bertambah. Tenaga semakin kurang. Masa semakin terhad. Urusan diri sangat susah untuk disesuaikan dengan masa yang ada. Perubahan pucuk pimpinan di peringkat pusat secara langsung menuntut agar wujud juga perubahan dalam kepimpinan tempatan. Maka saya berpendapat, pembantu saya yang sefaham dan sekepala dengan saya perlu ada. Tenaga muda harus dicari. Harapan saya akan berterusanlah kesinambungan pembelajaran SC di cawangan saya dari dulu hingga sekarang. Dari zaman Ustaz Hanafi hingga ke zaman guru yang ada. Pastinya kesinambungan ini harapannya hanya di cawangan saya. Saya yang mengasaskan SC di cawangan saya. Adatnya, tanpa saya dan rakan-rakan setia yang ada, tak akan SC sedemikian rupa di cawangan saya. Entah apa-apa feelnya. Tentu berlainan dengan apa yang ada.

Saya mula mendidik barisan pelapis bagi membantu tanggungjawab yang diamanahkan guru kepada saya. Bukan senang untuk berbuat demikian. Kebiasaannya, apabila cukup masa, akibat tuntutan keluarga mereka yang dilatih mungkin akan menghaibkan diri. Lesen kecil. Tidak ada yang sanggup untuk mengambil alih tugas sepenuhnya bagi terus menerus memperjuangkan SC di cawangan saya. Saya tidak berasa jemu-jemu untuk meneruskan usaha bagi menggilap barisan pelapis yang mahu terima tanggungjawab saya yang ada. Bukan setakat mengurus silat, malah bertanggungjawab mengurus persatuan silat di tahap cawangan.

Kedatangan bekas pelajar universiti banyak membantu dalam perkembangan SC di cawangan saya. Ada yang berminat sangat dengan silat dan persatuan. Bentukpun ada. Kata orang tua-tua, mencari ketua atau pemimpin lihat juga bentuk dan suaranya. Bentuk yang sesuai dan suara yang ada minornya. Bukan suara ‘au’. Saya dah jumpa. Guru yang ada telah merestuinya. Umpama menunggu kelahiran semula pemimpin tempatan yang akan setia. Setia padanya. Ilmu khasaf pasti diguna. Tak salah lagi agaknya. Hubungan belangkas diwujudkan. Pengikut lain pun turut bersama. Sampaikan nama anak diketepikan hak ibu bapa. Kadang kala rasa diketepi. Biar-biarkan. Biarkan Si Luncai terjun dengan labu-labunya. Anak muda. Biarkan saja.

Maka Ilmu yang berkaitan dengan fizikal semuanya dicurahkan dari masa ke masa. Seiring dengan kebolehan fizikal, aspek kefahaman SC juga disisip dari masa ke masa. Rasanya fahaman mereka juga turut berkembang akibat asakan setiap hari. Dari bulan berganti matahari. Dari matahari berganti bulan. Tidak ada ruginya saya berbuat demikian. SC perlu ada kesinambungan di peringkat cawangan. Cuma diharap jangan menderhaka. Bukan setakat pada guru tapi juga pada puncanya. Ingat akan adab berguru. Selalu Ustaz pesan kepada saya.

Saya masukkan fahaman yang saya terima sepanjang saya belajar SC daripada Ustaz Hanafi. Fahaman silat disisipkan dengan fahaman adat dan adab. Makna kemerdekaan perlu dijiwai sepenuh hati. Jangan mudah diri dipergunakan oleh orang lain yang tidak tahu akan adat dan adab sebenar SC. Pengajaran silat biar berfokas. Strategi pengajaran biar ada. Fahaman silat perlu dijaga. Dengan cara itu kita akan tahu hala tuju dan ke arah mana kita hendak bawa murid kita.

Bila kesediaan telah ada maka mulalah saya berkira-kira untuk mengundurkan diri dalam pengurusan silat yang ada. Seperti dikata, Guru yang ada amat merestuinya. Pandangannya tentu berdasarkan pandangan yang luar biasa. Maka belayarlah pemimpin muda bagi meneruskan kesinambungan SC yang pernah saya bawa. Kesinambungan ini bukan setakat fizikal Silat Cekak sahaja tapi juga fahaman SC yang tua. Jangan mudah mengubah fahaman yang ada. Manusia sekarang lebih suka mengubah tanpa mengetahui asal usul sesuatu perkara. Biasanya kerana kepentingan, tergadai segala. Kepada mereka saya amanahkan untuk pertahankan konsep yang ada. Adakah mereka berupaya berbuat demikian.

Susah dijawab kerana hal yang demikian ada kaitan dengan dada. Tepuk dada tanya selera. Selera adalah nafsu untuk melakukan perbuatan dengan sepenuhnya. Bukan mudah ke faham selera. Di bahagian dada ada buahnya. Perlu melalui buah yang ada. Itulah takuk fahaman yang sedia. Tak sampai kefahaman ke dalam dada. Hanya setakat buah di dada. Jadilah, asalkan ada. Walaupun tergantung mekar di putingnya.

Sekian sahaja pengkisahan panjang saya ekoran pertemuan saya dengan sahabat lama saya tersebut. Saya kaitkan kenangan sejarah dari awal menemui SC hingga menyebabkan saya tertarik akan kelebihan SC. Kelebihan yang perlu diteruskan sepanjang masa. Kelebihan itulah yang saya pertahankan. Saya teruskan kesinambungannya di cawangan yang saya pimpin. Suatu ketika dahulu. Segala pengkisahan adalah buat kenangan generasi baru. Saya yakin tanpa kita pertahankan kelebihan-kelebihan yang ada maka keayuan SC tidak ketara. Umpama bunga yang kurang harumnya. Bau tetap ada. Bunga dedap, langcang kuning belayar Malam.

Sekian setakat ini. Kita bincang lain tajuk.