Thursday, March 11, 2010

WUJUDKAN KESERONOKAN BERSILAT



Kunjungan ahli-ahli SC dari cawangan lain amat dialukan-alukan. Hal ini demikian akan memberi ruang dan peluang kepada ahli-ahli cawangan yang ada untuk bertukar-tukar pendapat tentang silat. Secara langsung akan memberi motivasi yang sangat tinggi kepada kedua belah pihak.



Kunjungan ahli SC dari luar dengan pakaian yang hebat pasti memberi semangat penuntut SC di cawangan yang menerima mereka untuk terus berjuang dalam SC.


Keseronokan adalah sesuatu yang kita cipta. Kalau kita kata seronok maka seronokanlah yang kita dapat. Sebaliknya kalau tidak kata tak seronok maka tak seronoklah jadinya. Kelas SC adalah kelas pembelajaran silat. Dalam mengejar ilmu pandai silat, kita menghadapi risiko kecederaan, kesakitan, malah kemalangan. Segalanya tak dapat dijangka atau disangka. Cuma, kemalangan yang menimpa jangan dikaitkan dengan sesuatu alasan atas kelebihan atau kekurangan kita atau kepemimpinan kita. Elakkan perbuatan syirik.

Keseronokan yang diwujudkan dalam kelas bukan bermakna perasaan riang yang diiringi dengan helai ketawa yang memanjang. Keseronokan ada kaitan dengan kepuasan. Murid puas bersilat dalam masa yang diuntukkan. Manakala Jurulatih berasa puas kerana ilmu silat yang diperturunkan dapat diaplikasi dengan sempurna oleh muridnya. Bila kepuasaan timbul maka itulah keseronokan yang diperoleh dalam konteks mengejar ilmu atau menurunkan ilmu persilatan dalam kelas silat. Jelaslah bahawa keseronokan itu adalah kepuasan. Kepuasan itu adalah merupakan satu keseronokan.

Dalam tulisan ini saya cuba bincangkan pengalaman kewujudan perasaan puas ketika bersilat sama ada sebagai pesilat atau sebagai Jurulatih. Bolehlah dijadikan panduan buat penyelia kelas atau Jurulatih yang ada. Perlu ditegaskan, konsep keseronokan yang ditulis adalah berdasarkan pengalaman yang pernah dilalui. Di samping pengalaman sendiri, daripada perbualan dengan pesilat yang menuntut SC, dapat diketahui apa yang menyebabkan mereka berasa seronok ketika pembelajaran silat.

Penuntut akan berasa puas apabila Jurulatih mengajar SC dengan sepenuh hati. Konsep sepenuh hati hanya dapat dirasai oleh para penuntut. Sepenuh hati pastinya berkait rapat dengan hati. Keikhlasan dan kesungguhan mereka mengajar akan dipancar melalui air muka dan perbuatan yang mereka lakukan. Jurulatih itu selalu membina keyakinan pada para penuntut yang agak lembab daya ingatan dan daya perbuatan. Kata-kata, ‘Tak apa’ ‘buat pelan-pelan’, ‘lama-lama akan dapat’, dan sebagainya akan memberi keyakinan penuntut untuk terus mencuba sehingga dapat kuasai gerak sebenar.

Jurulatih sentiasa mengamalkan pendekatan yang membina, memandu dan bukannya menghukum. Kata-kata menghukum penuntut adalah seperti penggunaan istilah ‘benak’, tak reti-reti’ atau perkataan seumpamanya. Kata-kata tersebut sama ada dilahirkan secara keras atau secara melawak, tetap akan mendatangkan kesan pada jiwa mereka. Pernah berlaku pada mereka yang berasa diri terhina, meninggalkan pengajian SC buat selamanya.

Penuntut yang rajin berlatih dan berasa dirinya melakukan gerak silat dengan betul, tersangat suka diuji. Ujian adalah satu medan padanya untuk membuktikan kehebatan bersilat. Hal ini demikian akan menjadi satu daya yang boleh merangsangnya untuk terus bersilat. Saya sendiri suka diuji. Ketika menuntut dulu, sering saya ungkapkan ayat, “Saya buat ni betul ka!”
Maka persoalan saya dijawab,”cuba buat.”.

Apabila Jurulatih tersebut menumbuk dan saya membuat gerakan buahnya, setelah dikomen maka amat memuaskan hati saya. Kalau komennya membenarkan perbuatan saya, lagi saya puas hati. Kalau komennya membetulkan gerak yang saya buat maka saya juga berasa puas kerana terjawab persoalan yang ada. Semasa saya menjadi Jurulatih, saya selalu menguji para pesilat ketika mereka sedang berlatih sesama rakannya. Jadilah mereka pasangan silat saya. Sudah pasti kita boleh merangsang mereka secara memudahkan mereka membuat buah. Secara langsung akan terbina keyakinan pada mereka. Tambahan pula tentunya mereka berasa puas kerana dapat berlatih bersama Jurulatih.

Ujian formal dilakukan sebaik sahaja selesai satu-satu bentuk pelajaran. Misalnya, setelah selesai pelajaran kaedah, sebelum diajar buah asas maka penguasaan kaedah diuji pada satu hari pembelajaran silat. Semua Jurulatih dan pembantunya akan turun bersama. Ketika itu penguji diingatkan terlebih dahulu supaya menekankan unsur-unsur membina keyakinan dalam kalangan penuntut. Jangan langsung ada perasaan baran, marah, geram atau sebarang bentuk sifat negatif. Paling penting sekali, jangan ada perasaan seolah-solah menganggap pesilat pula cuba menguji Jurulatih.

Kedatangan orang-orang luar SC boleh merangsang minat pesilat kita. Semasa saya mengajar SC di cawangan saya, kerap kali saya menjemput Jurulatih luar datang ke kelas. Jurulatih luar bermaksud Jurulatih SC daripada cawangan lain. Pastinya mereka adalah kenalan rapat saya. Maka kedatangan mereka bukan kerana ingin menonjolkan diri tetapi ikhlas untuk membantu saya membangunkan kehebatan pesilat cawangan saya. Pernah juga saya memberi peluang kepada mereka menurunkan pelajaran untuk hari tersebut. Malah pernah juga ujian formal diambil sepenuhnya oleh Jurulatih luar tersebut.

Saya juga dijemput ke pusat latihan mereka untuk membantu Jurulatih di sana. Semuanya dilakukan semata-mata untuk membangunkan kehebatan penuntut SC. Walaupun pada zahirnya mereka berada dalam cawangan yang berlainan, hakikatnya mereka adalah ahli SC yang bergurukan satu iaitu Guru Utama. Pada saya, walaupun semangat kekitaan dalam satu-satu pusat latihan amat penting, akan tetapi kualiti pesilat SC secara keseluruhan adalah merupakan tanggungjawab bersama tanpa mengira kelas mana.

Saya tidak menghalang orang-orang luar yang bukan ahli SC, datang berkunjung ke tempat saya. Malah saya sambut mereka dengan memberi penerangan tentang SC. Saya membenarkan mereka melihat latihan silat kami. Sudah tentu latihan kami hanya terhad setakat buah jatuh. Kedatangan mereka juga memberi kesan pada para penuntut. Mereka akan berlatih dengan bersungguh-sungguh. Secara langsung akan menghebatkan penguasaan silat mereka sendiri. Kalau hari itu berkaitan pelajaran buah potong, apabila tiba masa pelajarannya maka saya akan minta izin supaya mereka beredar meninggalkan kami. Tentunya cara menyuruh mereka pergi akan dilakukan secara baik dan secara diplomasi.

Semasa pelajaran buah potong, timbul sedikit masalah. Pusat latihan cawangan saya tidak ada dinding. Terpaksalah kereta-kereta ahli digunakan secara parking berkeliling tempat latihan. Satu peristiwa yang tak dapat dilupakan ialah beberapa orang termasuk saya yang keluar ke pekan waktu lewat malam kerana mencari kain rentang yang telah luput tarikh pelaksanaannya. Kain-kain rentang itu digunakan sebagai dinding ketika pelajaran buah potong. Bermacam corak warna dan tulisan mengelilingi kelas latihan kami semasa pelajaran buah potong.

Apabila ada jemputan luar daripada cawangan SC kami, maka saya akan ambil peluang untuk turut serta. Jemputan tersebut sama ada membuat pertunjukan atau menyertai aktiviti-aktiviti lain. Penyertaan kami memberi kesan menang menang. Pada mereka yang menjemput akan berasa puas atas kunjungan kami kerana hal yang sedemikian akan melahirkan hubungan baik sesama ahli SC yang berlainan cawangan. Dalam kalangan ahli kami, penyertaan aktiviti di cawangan lain telah melahirkan satu bentuk motovasi dalam diri kalangan penuntut. Hubungan antara jurulatih dan pesilat semakin erat. Hubungan baik ini memudahkan proses penyampaian ilmu SC dalam kalangan mereka ketika kelas berlangsung.

Selain daripada itu aktiviti pertunjukan merupakan satu program yang menyeronokkan ahli. Mereka dapat meluahkan gerak terpendam. Latihan diadakan selepas kelas latihan silat. Secara langsung minat mereka pada SC semakin kuat dan semakin bertaut. Tautan ini tidak memudahkan mereka meninggalkan kelas SC.

Ujian bagi mendapatkan sijil juga boleh dijadikan satu dorongan kepada para pesilat untuk berlatih. Walaupun konsep ujian kurang saya setujui, tetapi saya tidak pernah melarang para penuntut mengambil ujian sijil SC. Ujian menjadikan para penuntut silat bermatlamat dan mempunyai hala tuju dalam silat. Di situ juga boleh diletakkan konsep keputusan silat. Kejayaan mendapatkan sijil turut memberi bentuk kepuasan kepada mereka.

Banyak cara lain yang boleh kita lakukan bagi mewujudkan suasana keseronokan dalam kelas latihan silat kita. Perkara pentingnya ialah mereka yang menuntut SC dapat menguasai semua pelajaran berkaitan dengan SC. Di samping kuantiti, jangan lupa kualiti murid yang kita lahirkan.

Sekian.