Monday, March 8, 2010

KENANGAN BERGAMBAR BERSAMA



Semasa proses penyebaran SC di Universiti Malaya pada 1975, semua ahli berdiri teguh bersama Ustaz Hanafi. Di situlahlah buat pertama kalinya SC berjaya bertapak di universiti. Hasil usaha saya bersama Pak Abu yang membuka jalan ke arah memperkenalkan SC di universiti. Majlis penerangan telah kami anjurkan bersama. Perbelanjaan mengadakan pertunjukan dan jamuan adalah juga di bawah urusan kami. Teruk juga sebagai pelajar untuk membiayai dan menganjurkan majlis tersebut. Tapi Pak Abu banyak duit. Biasiswanya amat tinggi ketika itu.

Untuk menganjurkan majlis penerangan bukannya senang. Banyak pancarobanya. Ketika itu saya juga adalah AJK persilatan yang sedia ada di universiti tersebut. Ada satu perkara lucu yang tidak dapat saya lupakan. AJK silat berkenaan telah terhidu akan adanya usaha untuk membawa masuk silat Melayu yang lain di universiti itu. Maka dipanggillah satu mesyuarat jawatankuasa silat bagi menyusun strategi mengadakan sekatan. Pelbagai cara dibincangkan. Saya yang juga ahli jawatankuasanya menjadi tersangat resah dan serba salah. Membatu diri dan tak berani bercakap. Takut juga tembelang pecah. Susah jadinya. Banyak cerita. Terpaksalah hanya menggunakan bahasa anggukan tanpa bersuara.

Apabila diketahui angkara saya, geram dan marahnya mereka tidak kepalang. Lebih teruk lagi, silat mereka semakin layu begitu saja kerana semakin lama semakin kekurangan ahli. Nak balas dendam pada saya, tentu risau juga di hati mereka. Modal silat mereka saya memang tahu. Tapi modal silat saya yang baru, mereka tak tahu.

Teringat satu peristiwa yang haru biru di depan perpustakaan. Saya berselisih dengan pemimpin mereka. Dia menegur dengan kata-kata sinis lebih kurang begini, ”Hai Cekak! Apa macam.”

Saya terasa dan spontan menjawab, ”Macam-macam. Ahli kau dah tinggal berapa orang.”

Bukan main melentingnya. Terus meluru ke arah saya. Tapi sayapun dah bersedia. Tak jadi apa-apa sebab sambil meluru, mulutnya macam keling karam. Ramai yang menahannya daripada menghampiri saya. Saya terus beredar. Satu ketika berlalu, namanya ada terpampang dalam akhar sebagai wakil rakyat di satu kawasan. Wakil rakyat yang panas baran. Terfikir di hati. Macam mana agaknya memimpin orang. Diri sendiripun tak terkawal perasaan.

Kelihatan juga dalam gambar bersama Ustaz, tokoh-tokoh yang beralih angin dan tokoh-tokoh yang telah luput waktunya. Ketika itu di hati mereka tidak ada siapapun yang percaya akan berlaku perebutan kuasa sesama mereka. Samalah agaknya dengan suasana semasa Sang Nila Utama membuka Singapura. Siapa sangka akhirnya Lee Kwan Yu yang berkuasa di negara yang banyak singa tersebut.

Dalam kalangan mereka yang bergambar tersebut, ada yang sama-sama menuntut di universiti yang sama. Senior saya. Tapi tak boleh buat majlis penerangan pun. Kena tunggu kehadiran saya di sana untuk membuka kelas SC. Harapkan usaha mereka, tak nampak laranya. Tapi dalam penerangan mengenai mereka, merekalah yang telah berusaha dan berjaya membuka cawangan di tempat saya. Tak payah keluar ringgit belanja. Lembu punya susu, lintah dapat nama. Strategi mengena. Sekarangpun sama. Sifat dah ada. Ke mana perginya kuah kalau tak tumpah ke nasi.

Patutlah nama saya dan nama Pak Abu tak pernah timbul sebagai pengusaha membuka kelas di Universiti Malaya. Orang lain mendapat pingat kerana membuka kelas di universiti tapi saya melopong mendengar saja berita. Itulah sebabnya salah satu faktor pemberian pingat berjasa saya tolak. Tak sudi nak ambilnya. Tapi dipaksa ambil secara tiba-tiba apabila disemat oleh Mufti negeri. Bukannya guru yang menyemat pingat.

Bila tiba giliran pingat setia, rasa meluat tetap tiba. Tawaran ditolak kerana malas dan buang masa nak ambilnya. Dalam kalangan mereka yang lain, tersenyum indah menerima pingat setia. Akhirnya jadi tak tentu hala. Amanah guru dilawan mereka. Tapi saya rasa, diri saya lebih hebat daripada mereka. Bukan cakap besar tapi cakap benar. Namun ada juga ’geng’ saya beralih angin kepada mereka. Rela ’down grade’ diri sendiri. Aparahhh.

Ada yang telah jadi arwah. Kebanyakan mereka daripada kelas Sungai Way yang banyak sejarah seperti yang telah saya cerita. Ditumbuk jatuh, menumbukpun jatuh. Dalam kalangan mereka tersebut terdapat pesilat besar dari persilatan lain yang bertaraf tinggi tapi menjadi penyokong utama SC di bawah kepemimpinan Ustaz. Pemimpin besar Gayung dan Terlak. Semuanya mempunyai pengalaman silat yang menarik. Sempat juga saya berkongsi pengalaman mereka buat pengetahuan dan pengajaran diri.

Dalam gambar itu, ada juga yang bercita-cita menjadi guru setelah Ustaz meninggalkan kita. Semuanya ada tiga. Dua gagal tapi seorang berjaya. Seorang yang berjaya itu sekarang ini jadi guru sebelah sana. Yang gagal kelihatan berkaca mata hitam pekat. Agaknya itu sebab lorong menjadi guru tak nampak. Salah seorang daripada yang gagal tersebut pernah mempunyai pengikut. Termasuk yang paling tinggi dalam gambar yang ada. Saya pernah ’diculik’ mereka. Semata-mata untuk mendapatkan sokongan. Peristiwa berlaku di zaman Pak Ak. Dikatakan pada saya. Pada Pak Ak hanya ada sarungnya. Senjatanya pada dia. Pak Ak tak layak menjadi guru. Saya tak kata apa-apa. Tapi kalau sekarang pasti saya tanya. Sarung jenama apa ye!.

Manusia itu sebenarnya tidak bahaya kerana berada di luar persatuan. Jadilah beliau umpama anjing menyalak bukit. Nasib baik bukit tak runtuh. Kalau runtuh maka mati katak akhirnya. Tapi nampaknya yang bahaya ialah manusia yang inginkan jawatan tapi berada dalam persatuan. Susah dikawal.

Bekas setiausaha yang masih bergiat dalam drama ketika ini ada kelihatan sama. Banyak jasanya dalam perkembangan SC di peringkat awal. Pernah saya ceritakan pengalaman mengajar silat bersama dengannya. Gahnya tetap ada. Pernah ditunjukkan parut diperut yang selari depan dan belakang. Akibat tembusan tembakan ketika peristiwa berdarah Mei yang lalu. Semasa beliau memandu, pantang ada antara kami yang tidur. Dibreknya kereta secara mengejut. Terpaksalah berjaga sepanjang perjalanan daripada UPM ke Kula Lumpur. Nasib baik dekat.

Termasuk yang seorang berkaca mata, dikatakan hebat orangnya. Rambut tak lut dek senjata. Selesai mandi silat, terbang segala ilmu karut yang ada. Tapi baju dan seluar tetap ada. Maka teruslah melekat apa yang sepatutnya ada.

Alangkah hebatnya SC jika kesemua mereka yang masih hidup tersebut terus bersatu untuk memajukan SC. Ketika itu, agaknya itulah azam, pandangan dan pegangan mereka. Kepentingan belum ada. Masih belum cukup umur atau masih belum matang agaknya. Tapi segala-galanya telah berubah. Umur sudah cukup. Mimpi tanda matang telah ada. Berdayunglah mereka. Dari jumlah yang bergambar tersebut hanya saya, Pak Abu dan Yang, masih setia dalam landasan perjuangan ustaz Hanafi. Mereka yang lain terus juga berjuang dalam SC. Tapi landasan yang lain dan bermoto hak masyarakat.

Kadang-kadang terlintas di kepala atas. Kalau Ustaz masih hidup adakah Ustaz merestui tindakan mereka yang telah durjana. Opp!. Baru saya tersedar daripada mimpi. Nasib baik tak terkeluar. Lega. Kalau tidak membazir sahaja.

Sekian saja kenangan saya buat perkongsian bersama. Perkongsian atas gambar yang ada.