Tuesday, March 23, 2010

2. PERSOALAN GERAK



Konsep berkuda-kuda dalam SC dijelaskan melalui pernyataan ayat, "Ia tidak mahu berdiri menanti musuh dengan satu kaki di hadapan dan satu kaki di belakang kerana pada pendapatnya berdiri begitu adalah tak kukuh dan mati langkah jika diserang dari kiri dan kanan."

Semasa zaman awal kegiatan silat di cawangan, segala bentuk persoalan tentang gerak SC jarang sekali ditimbulkan. Kurang timbul persoalan maka kuranglah perbincangan. Penuntut silat boleh menumpukan perhatian sepenuhnya pada pembelajaran SC. Malah Jurulatih sendiri dapat memasukkan ilmu SC tanpa ada sekatan atau halangan psikologi daripada penuntut.

Walau bagaimanapun kadang kala ada juga soalan daripada penuntut silat tentang gerak yang ada dalam SC. Setiap jawapan, tidak pernah dijadikan landasan pertengkaran. Kalau mereka gagal membuat jatuhan, bukan bermakna kelemahan SC. Sebaliknya hal yang demikian adalah kelemahan diri sendiri. Sebagai Jurulatih maka kita amat perlu membuktikan gerak yang ada dalam SC adalah bertepatan. Bila dibuat penerangan maka bagilah mereka ‘rasa’ sikit. Hal yang demikian akan menjadikan penuntut amat mudah menerima kenyataan. Terangkan pada mereka akan kelemahan yang ada beserta sebab musababnya. Fahaman saya yang diperoleh daripada Ustaz telah memberi banyak kelebihan untuk dijadikan ikutan mereka.

Masa terus berlalu. Saya tidak dapat menafikan betapa pengetahuan bakal penuntut yang ingin mempelajari SC telah ada sedikit sebanyak sebelum mereka berdaftar sebagai ahli bagi mempelajari SC. Sumber rujukan dan pengetahuan mereka semakin luas. Sekurang-kurangnya pengetahuan mereka itu diperoleh hasil kempen dan penerangan yang dilakukan oleh ahli-ahli yang telah tamat. Ramai penulis bebas yang menulis tentang SC. Walaupun penulisan mereka itu betul akan tetapi boleh menimbulkan persoalan pada para pembaca. Lebih-lebih lagi jika para pembaca tersebut belum lagi menjadi ahli SC.

Oleh itu, ketika mereka mendaftar masuk sebagai ahli SC, mereka turut membawa pelbagai persoalan mengenai SC bersama mereka. Umumnya, persoalan-persoalan mereka dapat dibahagikan kepada dua aspek besar iaitu aspek fizikal silat dan aspek kefahaman. Saya ada pengalaman dalam perkembangan yang berlaku tersebut. Banyak persoalan yang mereka timbulkan apabila ada banyak ruang yang diberikan.

Ada dalam kalangan mereka yang mempunyai pengetahuan tentang SC. Pengetahuan ini meliputi isi pelajaran SC itu sendiri atau hal-hal yang berkaitan dengan kefahaman SC. Hal ini demikian kerana mereka juga telah memperoleh pengetahuan tentang kandungan isi pelajaran SC, sama ada daripada adik beradik mereka yang terlebih dahulu mempelajarai SC atau melalui sahabat setia yang berdamping erat dengan mereka. Aspek kerahsiaan dalam kalangan mereka sering kali bocor.
Oleh itu banyak perkara yang rahsia telah menjadi tidak rahsia dalam kalangan bakal penuntut baru SC. Keadaan ini telah memaksa kita mengkaji balik cara-cara SC disampaikan kepada para penuntut.

Dalam tulisan ini, saya akan kemukakan persoalan-persoalan yang sering ditimbulkan mereka. Semua persoalan itu dijawab berdasarkan logik saya yang ada ketika itu. Mungkin jawapan saya itu tepat dan menurut kehendak guru kita atau mungkin jawapan yang saya berikan tidak tepat seperti yang dikehendaki. Namun, itulah jawapan yang ada bagi memuaskan kehendak persoalan mereka. Hanya saya yang ada dan dipertanggungjawabkan ketika itu. Dalam tulisan seterusnya, saya juga akan membincangkan tentang perlunya perubahan dalam strategi penyampaian ilmu SC dalam kalangan penuntut baru. Alasannya ialah banyak perkara yang mereka telah tahu terlebih dahulu.

Terdapat pelbagai soalan baru yang mula ditimbulkan mereka. Sesetengah persoalan ini mereka bawa daripada kelas di pusat pengajian tempoh hari. Oleh sebab tidak ada jawapan hakiki, soalan dipendam hingga sampai ke cawangan. Bertanyakan guru tidak kesampaian. Oleh itu para Jurulatihlah yang menjadi sasaran. Masa telah terpaksa diuntuk bagi melayan persoalan mereka. Perkara peliknya ahli-ahli cawangan tak banyak bicara. Menurut apa saja yang diajari pada mereka.

Bilangan buah SC yang tidak sekata turut dipersoalkan. Saya telah terangkan sebagaimana dalam tulisan saya yang terdahulu. Banyak tulisan yang berbentuk telahan mengenai bilangan buah-buah tersebut. Yang beralasankan dua puluh satu akan merujuk pada ilmu tauhidnya. Yang sembilan belas pula dihubungkan dengan bilangan huruf dalam bismillah. Bila pulak mereka membilangnya. Saya cuba mengelak daripada terperangkap atas perbincangan dengan alasan-alasan baru yang mereka beri. Bukan bidang saya untuk berbincang atau berdebat atas alasan tersebut. Masa akan terbuang kerana asyik berpolimik. Pada saya, perkara penting dan utama ialah penguasaan diri dalam gerak SC supaya jangan menjadi tak tentu hala. Saya berbincang tentang persoalan tersebut berdasarkan hak guru yang ada. Saya telah sentuh dalam tulisan terdahulu.

Persoalan tentang keputusan silat Melayu dalam senarai bilangan buah kita telah juga ditimbulkan. Mereka cuba membuktikan bahawa SC tidak asli kerana meniru buah-buah silat Melayu yang lain. Persoalan ini juga telah saya jawab berdasarkan tulisan saya yang terdahulu. Konsep meniru tidak timbul dalam konteks dunia persilatan silat Melayu yang dulunya tidak ada sebarang jenis persatuan.

Ada juga yang menimbulkan tentang kebenaran dalam keputusan buah-buah silat tersebut. Adakah sebenarnya kita memperoleh keputusan yang jitu. Pelbagai tafsiran dikeluarkan tentang maksud keputusan. Ada yang menghubungkan dengan konsep buah guru. Hanya guru silat berkenaan sahaja yang menggunakan buah keputusan tersebut. Memanglah mereka marah kalau buah guru mereka diambil. Bila guru sudah tak berbuah lagi maka akan hilanglah sifat kelakiannya. Kalau mereka marah, kenapa pulak kita jadikan persoalan. Itulah kelebihan silat kita. Belajar SC bermakna belajar akan kelebihan silat Melayu yang ada. Beruntung kita kerana berada dalam SC. Maka tak payahlah ditimbulkan persoalan ekoran kemarahan ahli silat Melayu tersebut yang telah mempersatuankan silat dan menjadikan silat sebagai hak milik mereka.

Ada yang persoalkan kelemahan SC kerana tidak mempunyai sistem pelajaran bagi melepaskan buah kuncian. Persoalan ini mungkin ada kaitan dengan pemberatan pelajaran kebanyakan silat Melayu lain. Silat-silat itu sangat menekankan aspek kuncian buah. Nampak benar perbezaan antara kuncian dan tangkapan. Perbezaan ini amat ketara dalam pelajaran SC. Kita tidak akan membenarkan lawan kita membuat kuncian. Malah, di peringkat sentuh pun kita akan terus bertindak.

Pada dasarnya, kalau minat pada SC bermakna SC ada kelebihannya. Sepatutnya, apabila masuk SC janganlah mengkaji kelemahan. Sebaliknya mereka patut mempelajari kelebihan. Jangan mudah membuat kesimpulan tentang kelemahan SC. Kalau kita mencari kelemahan maka kelemahan yang kita jumpa. Kalau kita mencari kelebihan maka kelebihanlah yang kita akan jumpa. Banyak rumah urut di merata-rata pada mereka yang suka dan tercari-cari rumah urut. Pada mereka yang tak suka atau tak pernah mengurut suka, mereka tidak akan berjumpa atau tercari-cari tempat tersebut.

Silat Cekak adalah Silat Cekak. Kelemahan dan kelebihannya adalah bergantung pada tafsiran. Tafsiran ini ada kaitan dengan hati dan sikap. Jika hati bersifat membangkang maka semua yang baik akan dianggap bertentangan. Diri sendiri sahaja yang dianggap betul. Jika kita ikhlas untuk belajar dan ingin terus belajar maka akan lahir sifat dan sikap yang positif secara terus menerus.

Persoalan tentang kuda-kuda dalam SC kerap juga ditimbulkan penuntut baru. Hati kita semak dibuatnya. Saya jelaskan kepada mereka atas persoalan yang ditimbulkan. Saya masih berpandukan artikal yang ada dalam simpanan saya. Artikal sekarang jelas menyatakan bahawa SC berdiri lurus tanpa ada kuda-kuda. Tulisan dulu tidak disebut SC tidak berkuda-kuda. Yang disebut ialah, “Ia tak mahu berdiri menanti musuh dengan satu kaki di hadapan dan satu kaki di belakang kerana pada pendapatnya berdiri begitu adalah tak kukuh dan mati langkah jika diserang dari kiri dan kanan.”
Ayat itu boleh dibuat pelbagai tafsiran. Kebiasaannya pada silat-silat Melayu, yang biasa kita nampak ialah mereka berdiri satu kaki di depan dan satu kaki di belakang. Kedudukan kaki yang sedemikian pasti akan berkuda-kuda. Oleh sebab SC tidak berpelaku demikian, maka ditafsirkan bahawa kedudukan kita adalah tidak berkuda-kuda. Tafsiran itu adalah betul.

Namun begitu perlu ada panduan untuk menjelaskan persoalan. Jurulatih kena berfikiran luas dan matang. Kalau langsung tidak berkuda-kuda, cuba bayangkan diri kita yang akan menjadi robot yang tak tentu hala. Berjalan atau bergerak tanpa ada kelenturan di bahagian pelipat kaki. Bergeraklah kita secara kaku dan boleh mencuit hati. Takut kalau kaki bengkok maka akan dikatakan berkuda-kuda. Jadilah pelawak sarkis yang menghiburkan penonton. Kalau tidak berkuda-kuda macam mana jadinya buah-buah kidung, selendang dan sebagainya. Alamat tak jatuh-jatuh sampai bila-bila. Takut berkuda-kuda.

Mungkin dalam istilah penuntut sekarang, tidak ada perkataan ‘habuan sesak’. Ustaz pernah membincangkan konsep ‘habuan sesak’ dengan saya. Masa kelangsungannya pada saya, gerak-gerak sesak perlu diambil kira. Kalau sesak, lampu merahpun kita langgar. Saya selalu tanamkan konsep sekat posmen maka tersekatlah suratnya. Percanggahan berlaku untuk gerak tongkat panjang. Banyak perbuatan sesak dalam SC. Misalnya penggunaan tongkat panjang tersebut. Ini juga telah menimbulkan pesoalan. Zaman saya, tongkat panjang tidak dijadikan latihan. Latihan kami adalah bertongkat pendek yang dipanggil cota. Itulah senjata yang senang dibawa. Mana ada orang yang bertongkat panjang sebagai pengawal keselamatan. Kalau diserang juga dengan tongkat panjang maka kaedah yang digunakan adalah bertepatan dengan konsep habuan sesak.

Ketika yang lalu latihan tongkat pendek yang dianggap cota dilatih bersungguh-sungguh. Ramai yang memakai topi keledar. Sama ada mengambil buah secara berdiri lurus atau secara duduk tahyat. Pukul betul-betul umpama musuh. Oleh sebab ahli Cekak yang menunggu telah memakai topi keledar, pukulan dibuat secara bersungguh. Maka pesilat Cekak akan mengambil buah dengan bersungguh-sungguh juga. Jadilah latihan pada hari itu dalam susana yang hebat kerana perbuatan yang bersungguh-sungguh.

Itulah persoalan yang selalu ditimbulkan berkenaan gerak silat dalam SC. Ada yang saya layan mesra dan ada yang saya layan dengan jawapan yang tak tentu hala. Saya tarik perhatian mereka. SC adalah hebat. Maka yang pentingnya ialah pesilat itu mesti hebat. Jangan banyak bercakap. Sebaliknya banyakkan membuat. Baru dapat hasilnya. Baru dikira pesilat yang hebat.



Silat adalah gerak. Yang bergerak adalah dua tangan dan dua kaki. Mahirkan pergerakan kedua-dua anggota badan tersebut. Jangan merisaukan diri dengan pelbagai jenama silat yang ada. Kembali kepada asas pergerakan silat. SC mempunyai keistimewaan dalam konteks ini. Pelajarilah SC dengan bersungguh hati.
Sekian.