Friday, March 26, 2010

3. PERSOALAN PADA AMALAN BUKAN FIZIKAL

.....Sambungan



c) KAIN PUTIH

Peranan kain putih dalam SC turut membawa persoalan. Ramai yang takut tidur atasnya. Ada yang mengatakan bila tidur atas kain putih maka akan ada orang lain yang bersama. Kalau suami atau isteri maka lainlah bicara. Sepatutnya berpisah sekejap. Tapi tak tahan juga. Merayap di malam buta. Maka dikatakan manusia ghaib datang menjelma. Namun begitu mereka yang menimbulkan masalah tidur atas kain putih tidaklah ramai. Dalam seratus mungkin seorang yang mengatakan demikian. Walau bagaimanapun ada yang enggan tidur atas kain putih kerana was-was takut dikatakan ajaran salah.

Saya hanya boleh menyakinkan mereka bahawa tidur atas kain putih tidak membawa apa-apa makna. Kain puteh bukannya isu untuk didebatkan. Bukannya syarat yang mesti untuk belajar silat, melainkan adat yang kita buat. Adat juga adalah peraturan. Kalau buat sesuatu tanpa ada peraturan tentulah biadap namanya. Tidak tertib. Biadap atau tidak tertib itu semestinya dalam konteks mempelajari Silat Cekak. Kalau tak tidurpun tidak siapa yang tahu. Kalau was-was maka tinggalkan perbuatan berkenaan. Tidak adapun badan berkuasa atau pertugas tertentu yang akan mempastikan murid SC tidur atas kain puteh sebelum pelajaran SC. Tidak ada peraturanpun bagi mempastikan perbuatan tidur tersebut perlu dilakukan sebelum menerima Kaedah-Kaedah pembelajaran SC. Tak tidurpun boleh belajar. Tapi kalau nak rasa nikmat belajar SC maka lakukan semua peraturan dan ajaran yang ada dalamnya.

Kita selalu takut dengan kain puteh. Kalau ada hantu maka akan dikaitkan dengan warna puteh. Matipun warna kain kapannya mesti puteh. Pada hal puteh juga melambangkan bersih. Malah dikiaskan anak yang lahir ke dunia juga umpama kain puteh. Yang akan mencoraknya ialah kedua ibu bapanya. Oleh itu satu segi kain puteh adalah baik dan pada satu segi yang lain dianggap tidak baik. Samalah juga dengan hari Jumaat. Satu segi dikatakan hari tersebut amat baik. Tapi tidak kurang juga hari Jumaat dikiaskan sebagai hari yang menyeramkan. Berjalan pada malam Jumaat pun dikatakan lain rasanya pada mereka yang berfikiran tak tentu hala.

d) MANDI SILAT

Kain puteh juga dikaitkan dengan mandi silat. Dalam tempoh yang tertentu kita perlu mandi dengan menggunakan kain puteh yang kita duduk ketika ijazah terakhir. Mereka yang tidak mahu menjadikannya satu persoalan, akan membuat ketetapan sama ada hendak mandi bertemankan kain puteh atau enggan berbuat demikian. Sekali lagi tidak ada siapapun yang tahu. Tidak ada sebarang Jurulatih yang akan memeriksa ketika kita mandi, sama ada menggunakan kain puteh atau tidak. Maka tidaklah perlu dijadikan persoalan. Persoalan hanya layak ditimbulkan kalau diri dipaksa berbuat demikian.

Kalau ingin jadikan mandi silat sebagai persoalan maka akan keluarlah pelbagai persoalan. Macam-macam persoalan boleh timbul. Antara persoalan yang pernah diajukan kepada saya ialah keperluan mandi selama tempoh empat puluh hari. Kenapa perlunya bertali arus tanpa selang seli. Kenapa wujud perkataan batal dalam mandi dan pelbagai persoalan kenapa lagi. Semua persoalan ditangkis dengan logik yang ada. Pada saya senang sahaja. Kalau nak mandi maka mandi sahaja. Kalau lebih selesa mandi tanpa menutup seurat benangpun maka mandi bogel sahaja. Jangan jadikan persoalan. Tidak ada kajian atau pandangan atau fatwa yang mengatakan bahawa mandi silat akan menyebabkan ingatan kita pada silat bertambah hebat. Malah, semasa bersilat tidak nampak sebarang tanda yang menunjukkan sama ada penuntut itu telah tamat mandi silat atau tak mandi-mandi langsung.
Pada mereka yang berminat dan tidak menimbulkan banyak persoalan maka saya akan terangkan logik kenapa perlunya kita mandi dan mandi berkain puteh tersebut. Asasnya, mengambil ilmu SC biarlah kesara keseluruhan. Lagi pun, bukan payah mandi bersama kain puteh terutamanya mereka yang mandi sentiasa menggunakan kain basahan. Hanya menukar kain basahan yang ada daripada kain batik atau sebagainya dengan kain puteh yang kita ijazah atasnya. Mudah sahaja. Pada mereka yang tidak pernah mandi menggunakan kain basahan maka inilah masanya biasakan diri menutup kemaluan. Kalau berbogel maka malulah pada Tuhan. Tambahan pula ketika membaca ayat-ayat suci Al-Quran.

Kain putih adalah sejenis kain yang berwarna putih. Asalnya pelbagai. Sama ada dari benang kapas atau tiruan atau sebagainya dari emporium atau kedai kain India atau Cina atau Melayu. Tidak ada apa-apa keistimewaannya melainkan kita letakkan keistimewaan padanya. Pada diri saya, keistimewaan kain putih tersebut adalah lambang saya tamat silat. Itulah kenangan sepanjang hayat.

Mandi bersama kain putih menyebabkan kita lebih tenang dan tidak tergopoh gapah. Mandi kita menjadi tertib. Secara langsung mendisiplinkan diri supaya sentiasa tenang dan berfikir dalam segala perbuatan yang dilakukan. Saya juga terangkan pada para penuntut. Mandi juga adalah merupakan satu ujian daripada guru untuk melihatkan kesungguhan kita.

Biasanya tidak ada satu jenis silatpun yang tamat begitu saja tanpa ada sebarang ujian. Ujiannya pelbagai. Dalam SC ujian yang ada begitu mudah sekali. Mandi bersama kain puteh untuk selama empat puluh hari. Ujian dikenakan bagi membuktikan kesungguhan. Kalau kita ingin bersungguh dalam SC maka mulakan dulu dengan amalan mandi tersebut. Kalau ujian pertama ini boleh dilalui tanpa banyak persoalan maka berkekalanlah kita hendaknya dalam SC. Kalau amalan mandi yang mudahpun pun tak boleh dilakukan, maka jangan sesekali bercakap tentang perjuangan. Perjuangan dalam SC banyak cabarannya.

Oleh itu semua tanggapan pada sesuatu adalah berdasarkan fikiran kita. Kalau kita kata baik maka baiklah jadinya. Begitulah sebaliknya. Kalau kita kata buruk maka buruklah jadinya. Itu sebabnya kita diasuh supaya sentiasa bersikap positif dan elakkan daripada berprasangka buruk. Perasangka buruk akan menyebabkan fikiran kita menjadi negatif dan memandang semua yang wujud sebagai manakutkan. Kalau kita berasa was-was, tinggalkan perkara tersebut daripada amalan kita. Cuma janganlah dijadikan persoalan. Daya pemikiran kita tidak sama. Ada yang menimbulkan persoalan kerana daya pemikiran telah bercabang dan menjadi cetek dalam bidang berkenaan.

Sekian setakat ini.