Friday, March 12, 2010

HARGAI DIRI



Kenangan gambar dalam satu majlis pengiktirafan. Dalam SC, Jurulatih selalu mendapat pengiktirafan. Hal ini demikian kerana Jurulatih memainkan peranan untuk mengembangkan SC. Oleh itu kebajikan mereka perlu dijaga. Namun begitu, soal kebajikan mereka jangan bergantung harap dengan pusat sahaja. Pihak cawangan boleh memainkan peranan supaya turut sama mengiktiraf Jurulatih yang ada.

Walau bagaimanapun, diri kita sebagai Jurulatih jangan terus menerus mengharap pengiktirafan daripada orang lain sama ada kepimpinan pusat atau kepimpinan cawangan. Jalan yang mudah ialah layani diri sendiri. Kalau hari jadi kita, jangan diharap sangat orang lain meraikan kita. Beli kek sendiri, potong kek sendiri dan tiup lilin kalau ada. Selepas itu hadiahkan potongan kek tersebut pada orang lain. Tarik perhatian mereka. Umpama menebar jala. Kalau untung maka akan ada hasil dan pulangannya.

Di cawangan saya dulu, budaya menghargai Jurulatih telah ada. Setiap hujung tahun ada saja pemberian istimewa pada mereka. Merasalah kot dan bush jacket berwarna hijau. Paling koman pun kain pelekat. Belanja makan telah menjadi perkara biasa. Makan di restoran besar atau dalam majlis kenduri di pusat latihan. Kalau di pusat latihan maka masing-masing membawa bekalan. Kenangan sejarah.

Di bawah kepimpinan yang ada, budaya itu masih diteruskan. Malah diluaskan dengan majlis berbuka puasa. Dapatlah ahli keluarga turut serta. Terasa meriah dan boleh beramah mesra. Bila hari raya maka susah nak jumpa. Masing-masing ada kerja. Kalau tak ada kerja pun masih lagi kena kerja.

Walau bagaimanapun tahun sudah dan tahun ini ekonomi kita mulai meleset. Hadiah mula tiada. Tapi azamnya tetap ada. Dengar cerita tahun ini hanya kain batik merupakan hadiahnya. Elok juga. Boleh dipakai sesiapa saja. Kalau tak sesuai maka isteri ada. Kalau tak dibuat baju maka buat kain pun boleh diterima. Tapi saya berazam untuk dijadikan basahan mandi semula. Empat puluh hari lamanya. Badan jadi muda. Gara-gara batik pemberiannya. Angan-angan saja. Adakah hadiahnya lagi.




Selesai pengiktirafan maka majlis bergambar diadakan. Kenangan bersama Guru Utama dan member-member lama. Semuanya muka setia. Tapi tak lama rupanya. Sekarang ini masing-masing dengan halanya. Semua mengatakan bahawa kebenaran ada pada diri sendiri. Itulah kebenaran hakiki yang tak boleh ditukar ganti. SC dah ada banyak laluan. Simpang siur hingga tak ketentuan. Puas kerana diri berasa puas. Puas hati.