Friday, March 5, 2010

PERENCAH TETAP PENDIRIAN.

Selalu saya katakan betapa orang kanan guru amat banyak mendatangkan kemudaratan apabila bertindak secara tidak jujur. Ketidakjujuran ini berkaitan dengan kepentingan diri. Kepentingan diri menyebabkan semua yang terpancul dari mulut tidak menunjukkan keikhlasan. Lagak mereka lebih bersifat pembohong dan penipu yang amat besar. Namun begitu kita jangan tersilap sangka. Takutkan bencana maka perkaitan dengan guru dipandang remeh. Sepatutnya kita berasa bertuah apabila ada kesempatan berhubung rapat dengan guru. Dalam konteks silat, guru dan silat adalah bersepadu.

Hubungan rapat dengan guru adalah merupakan perencah utama bagi memudahkan kita menetapkan pendirian. Adatnya, kita melibatkan diri dengan silat adalah bersabit dengan gurunya. Saya sendiri melibatkan diri dengan SC kerana tertarik dengan perwatakan Ustaz. Begitu juga rasanya sekarang. Penglibatan penuntut SC ada kaitan dengan gurunya. Kalau guru silat itu sendiri tidak ada kewibawaan mana boleh silatnya menarik perhatian. Peranan guru tetap ada berkatnya. Pastinya keberkatan ini ada kaitan dengan mandat sah yang diterima. Tanpa mandat mana ada bisanya sebagai guru. Oleh itu guru tidak boleh dipisahkan dengan silatnya. Kalau silat diambil maka gurunya mesti dibela. Kalau silat diambil manakala gurunya diketepikan maka itulah perbuatan biadap namanya. Guru ini bertali arus dan ada pancarnya. Mana boleh anak diambil, tuan punya anak itu ditendang begitu rupa. Haprak punya menantu.

Waktu zaman Ustaz, semua mengakui betapa mereka yang rapat dengan guru mesti ada kelebihannya. Guru yang hebat pasti membawa barkat. Kata Tok Guru, jika kita berkawan dengan pembuat minyak wangi maka pasti wanginya akan meresap pada kita. Manakala jika kita berkawan dengan tukang besi, bau yang tidak menyenangkan akan melekat di tubuh kita. Apatah lagi jika guru yang kita rapat mempunyai kelebihan-kelebihan yang tersendiri. Cuma peranan kita perlulah memupuk perasaan ikhlas bersama guru. Hanya diri yang boleh mentafsir perasaan ikhlas tersebut. Jangan ada sebarang rasa curiga yang membolehkan hubungan kita dengan guru tercemar.

Perencah utama yang lain ialah diri kita mesti merdeka. Merdeka erat kaitannya dengan maksud bebas dalam dunia pemikiran persilatan kita. Jangan terikat dengan sesiapa melainkan atas kehendak guru kita. Dalam silat, hanya guru yang berkuasa. Pihak lain jangan diiktiraf kuasa mereka jika mereka mengada-ngada. Berhati-hati jika fikiran mereka tak sama langsung dengan kita. Fikiran yang tidak tentu hala. Fokasnya tiada. Kepentingan diri lebih utama. Kita perlu sedar betapa istilah merdeka erat juga kaitannya dengan istilah kepentingan. Kepentingan ini juga adalah pelbagai. Jika niat telah ada dalam pemikiran mereka, pasti mereka akan menyusun strategi bagi mendapatkannya. Lebih hebat lagi jika kepentingan tersebut ada kaitannya dengan kehendak kuasa dalam persatuan. Merekalah golongan yang selalu saya sifatkan sebagai golongan pembohong. Lain di mulut dan lain di hati. Tulunjuk lurus, kelingking berkait. Berwaspada ketika bersama mereka.

Oleh itu pegangan mantap perlu ada. Pengangan ini berbeza-beza berdasarkan bidang-bidang yang ada. Kalau bidangnya berkaitan dengan institusi perguruan, jangan lupa istilah mandat. Mandat adalah merupakan punca kuasa kepada guru untuk melakukan apa saja dalam bidang silatnya. Berada bersama En Mat, kita akan nampak aliran mandat sebagai guru utama. Sepancar dengan Ustaz Hanafi. Seperti yang dikata, di sebelah CM, ternampak mandat yang tak tentu hala. Di sebelah anu, kuasa guru silat juga tak tentu puncanya. Ramai tertanya-tanya, pancar mana yang akan menggantikannya. Tapi mereka cekap. Cepat-cepat mengatakan mandat guru memang tiada. Mandat silat adalah hak masyarakat. Guru Wawasan adalah pemimpin masyarakat. Bila teringat masyarakat maka teringat pulak pelawak Cha Cha dalam rancangan Raja Lawak. Perkataan masyarakat telah menjadi jenamanya. Pelawak juga intilek silat mereka.

Saya yakin dengan pendirian saya kerana sifat yang sentiasa mengamalkan SC sama ada fizikalnya atau fahamannya. SC banyak membentuk sifat dan sikap saya. Ada ulu ada parang. Ada dulu maka ada sekarang. Saya yakin pemikiran saya pada SC tidak pernah berubah walaupun masa berganti masa. Penglibatan saya selama ini dalam SC penuh dengan kesabaran. Faktor kesabaran juga adalah perencah utama untuk menentapkan pendirian. Walaupun pernah tersingkir daripada pelbagai jawatan, saya tetap saya. Saya sedar betapa manusia toksid sentiasa ada sekeliling kita. Manis di mulut tapi pahit di hati. Jarum adalah senjata utama mereka. Dicucuklah pada bahagian manusia di sana sini. Bila manusia itu dicucukkan dadah maka hilanglah ingatan seketika. Mengambil tindakan ikut suka. Semuanya gara-gara manusia toksid yang suka bermaharaja lela.

Apapun saya yakin bahawa Tuhan sentiasa anugerahkan kita akal untuk membuat keputusan. Buatlah keputusan dalam prinsip memahami erti kemerdekaan dalam SC. Hal yang demikian adalah perencah juga untuk menetapkan pendirian kita. Tapi janganlah hendaknya keputusan itu bersandarkan pada alasan yang remeh temeh. Jadikan perjuangan hakiki dalam SC sebagai tiang serinya.

“Lahirnya Cekak kerana kesedaran,
Bukan bermusuh sebagai tujuan,
Untuk mendaulatkan seni kebangsaan,
Mensesuaikan dengan makna Kemerdekaan.”


Sekian setakat ini.