Thursday, February 25, 2010

PERLUNYA PENYESUAIAN

CATATAN PENGALAMAN (9).

Silat Cekak mengalami perubahan dalam pelbagai sudut. Keahlian SC semakin bertambah. Banyak kelas dan pusat latihan tumbuh di merata tempat umpama cendawan tumbuh selepas hujan. Program persatuan merancakkan perkembangan dan aktiviti SC. Akibatnya guru SC semakin sebok. Masa bersama cawangan menjadi sangat terhad. Kedatangan dan pemergian guru ke satu-satu tempat atau ke satu-satu cawangan mengambil masa yang singkat. Hal yang sedemikian bertambah hebat ketika PA menjadi Guru Utama. Kesebokan guru tidak terkata.

Keadaan yang saya nyatakan di atas telah mengubah beberapa strategi pengurusan SC di cawangan saya. Ada kalanya perubahan itu selaras dengan tuntutan perubahan corak kepimpinan di peringkat pusat. Adat dan adab SC mula disesuaikan mengikut tuntutan dan keperluan masa. Maka banyaklah perkara tinggal kenangan.

Satu perubahan besar yang berlaku ialah majlis penamat silat. Kesebokan dan tuntutan masa menyebabkan murid silat yang akan tamat tidak lagi dimestikan membawa ayam seekor seorang. Memadai dengan penyediaan ayam penunjuk di kelas berkenaan. Ayam biasa boleh diganti dengan daging. Saya tidak pasti bilakah perubahan itu berlaku. Sepanjang saya menjawat jawatan presiden SC di universiti saya, amalan tersebut masih berterusan.

Setelah beberapa tahun saya berpindah ke cawangan, ada terdengar tentang perubahan yang telah berlaku di pusat tentang majlis penamat silat. Perubahan ini bersangkutan dengan penggunaan ayam. Namun begitu perubahan tersebut tidak di pandang berat di cawangan saya kerana kesannya belum ada. Walau bagaimanapun perubahan tetap ada tapi lambat berlaku. Saya cuba pertahankan konsep ayam yang perlu dibawa. Bertahun juga saya dapat pertahankannya. Bukannya ayam yang penting tapi kelebihan-kelebihan yang wujud di sebalik penggunaan ayam tersebut. Ayam adalah alat untuk upucara majlis penamat. Proses penggunaan ayam tersebut menimbulkan pelbagai suasana kemesraan, kelucuan dan keseronokan. Kenangan buat saya yang berkecimpung lama dalam SC. Kita kongsi bersama kenangan lama tersebut. Bukan untuk dijadikan isu tapi lebih berbentuk catatan pengalaman.

Biasanya guru sendiri yang berhak menyebelih ayam-ayam tersebut. Hal yang sedemikian telah menyebabkan guru terpaksa datang lebih awal. Tentunya di sebelah petang. Malamnya guru utama pasti bermalam dan akan bertemu dengan anak muridnya. Itulah kesempatan berharga buat kami bersama guru. Banyak ilmu yang kami terima. Keesokan paginya barulah ayam-ayam yang ada, disembelih. Ramai ahli silat yang hadir bersama. Ayam-ayam tersebut perlu direbus untuk dicabut bulunya. Kemudian dipotong lapan dan proses mencuci dengan tepung ubi dilakukan bersama. Meriah sekali. Umpama menyambut menantu. Hakikatnya ialah menyambut ahli silat baru berdasarkan pengiktirafan rasmi yang bakal dilakukan guru dalam ijazah penamat. Ketika kami sebok memasak, maka ketika itulah juga guru akan beramah mesra dengan muridnya.

Berlaku perubahan. Kesuntukan masa dan kesebokan guru memaksa wujudnya perubahan. Oleh sebab majlis ijazah penamat diadakan di sebelah malam, maka guru akan datang di awal petang. Kuasa menyebelih ayam diserah pada kami, kecuali ayam buat penunjuk yang tetap disembelih oleh guru pada waktu petang kedatangannya. Sempatlah persediaan ayam penunjuk di sebelah malamnya. Kemeriahan dan kesebokan di cawangan tetap ada. Tetapi ayam yang kami sembelih diproses di pasar. Buang bulu dan siap berpotong. Walau bagaimanapun masih dimasak bersama di tempat kami. Pelbagai jenis nasi kami reka berdasarkan kelas yang tamat. Ada pakar masak nasi. Merasalah kami makan nasi bokhari, nasi minyak, nasi tomato, nasi pelangi, nasi hujan panas dan pelbagai jenis nasi lagi. Ayam yang berpotong itu akan dimasak oleh pakar masak merah dan pakar gulai kari. Kepakaran mereka hebat kerana diasuh setiap tahun. Kemeriahan mengadakan majlis penamat tetap ada. Macam kenduri besar. Tapi lebih mudah prosesnya.

Tahun berganti tahun. Sekali lagi faktor kesuntukan masa dan kesebokan guru memerlukan perubahan lagi. Guru hanya sempat hadir ketika waktu ijazah sahaja. Maknanya kehadiran guru hanya beberapa jam sebelum ijazah. Maka ayam penunjuk pun sukar disembelih di cawangan. Takut tak sempat. Untuk itu, ayam penunjuk dibawa sendiri bersama guru. Ada petugasnya. Tugas kami hanya menyediakan bayaran atas ayam tersebut. Kenduri di cawangan adalah hak cawangan. Nak potong ayam atau menyediakan daging bukan lagi tugas utama. Ikan pun boleh. Tapi isyarat penunjuk tetap menggunakan ayam.

Perubahan yang berlaku itu menyebabkan adat membawa ayam seorang seekor di cawangan saya mulai terhapus beransur-ansur dari masa ke masa. Daging mula dibolehkan mengganti ayam. Lagi pun perbelanjaan seorang ahli yang akan tamat lebih murah dengan menyediakan daging. Sepotong daging tentu berbeza dengan sepotong ayam. Kerja kenduri semakin mudah. Tak payah siang-siang ayam. Akhirnya daripada kutipan wang penamat daripada ahli, lebih sesuai diupahkan orang untuk menyediakan masakan. Ayam penunjuk tetap ada dan boleh berkongsi perbelanjaan. Maka konsep mesra dan kerjasama sesama ahli dalam majlis kenduri kendara tamat silat mulai longgar. Tinggal kenangan.

Banyak peristiwa yang berkaitan dengan ayam penamat. Maklumlah. Ayam penamat adalah jenis ayam kampung. Baru galak dan baru belajar berkokok. Aktifnya hebat sekali. Bukannya ayam daging. Terbatukpun boleh mati. Pernah berlaku ayam-ayam kami terlepas daripada serkap. Penat mengejar untuk mengumpul semula. Ada peristiwa ayam diikat dan diletak atas tempat duduk belakang kereta. Kalau di bahagian simpanan belakang kereta, takut ayam-ayam tersebut mati. Pernah terjadi ikatan ayam terungkai. Berkeliaranlah ayam-ayam yang berjumlah lebih daripada dua puluh ekor dalam kereta. Tahi ayam jangan dikata. Candu yang dikeluarkan telah mengatasi pewangi kereta. Akhirnya kami sepakat mengutip duit untuk mencuci kereta. Mereka yang akan tamat menjadi mangsanya. Banyak lagi peristiwa lucu yang hanya dalam kenangan. Suatu amalan atau adat yang tidak boleh dipertahankan lagi. Kehendak zaman memaksa akan perubahan tersebut. Kenangan manis buat saya. Generasi sekarang tentu tak merasa. Apalah salahnya kalau ada kesesuaian masa maka kita hidupkan semula. Untuk ditunjuk pada generasi muda. Tapi sesekali sahaja.

Kini suasana penamat silat lebih ringkas dan padat. Amalan mandi dan ayam penunjuk masih ada. Cuma saya perhatikan nasi telah tersedia dalam bekas. Kerja-kerja penamat silat semakin mudah. Tentunya hal yang sedemikian akan menyenangkan pengurusan persatuan. Lebih-lebih lagi di pusat-pusat latihan sekolah dan pusat pengajian tinggi. Mana ada masa untuk kerja-kerja memasak dan menyediakan majlis makan. Tugas mereka yang tamat hanya ambil bahagian ayam yang dipilih dan beredar mencari lauk dan gulai yang ada. Pastinya penyediaan makanan adalah secara upah. Hal yang demikian akan menjimatkan banyak masa. Tuntutan masa dan tuntutan perkembangan SC itu sendiri memaksa perubahan itu berlaku. Perubahan tetap perlu. Telahpun berlaku.

Terdengar juga cerita di sebalik sana. Upucara memilih bahagian ayam mula ditiadakan. Dikatakan tidak berguna. Itulah tafsiran mereka. Pada saya kalau diikutkan kebiasaan memang tiada gunanya. Telatah murid yang memilih bahagian ayam tersebut tidak pernah dijadikan ukuran untuk melihat gelagat atau sifatnya ketika berada dalam SC. Apabila berlaku penentangan murid, tidak pernah saya dengar pemimpin persatuan akan merujuk gelagatnya memilih bahagian ayam ketika dulunya. Ustaz pun tidak bergantung tentang tabiat memilih bahagian ayam untuk menentukan tahap pemikiran anak muridnya.

Apapun pemikiran yang ada, pada saya di suatu ketika yang lalu upucara itu telah memberi satu gambaran yang hebat pada saya. Kemesraan sesama ahli dapat dipupuk. Hingga timbul kata-kata hati. Patutlah sesama ahli tak boleh bergaduh. Sebabnya kemesraan sentiasa wujud dalam kalangan mereka. Suasana di majlis penamat adalah salah satu tempat bermesra.

Sekian.