Monday, March 29, 2010

PENGGUNAAN TONGKAT PANJANG



Di pusat-pusat pengajian tinggi, persoalan tentang senjata panjang adalah begitu popular sekali. Hal ini termasuklah senjata pedang dan persoalan popular tongkat panjang. Persoalan tentang pedang atau parang panjang bolehlah dilayan secara jenaka. Alasannya ialah dunia sekarang bukannya dunia purba. Mereka yang membawa pedang atau parang panjang bukan boleh memanjang. Tak sampai sejam akan ditangkap polis kerana membawa senjata berbahaya. Walau bagaimanapun persoalannya mungkin berbeza dengan penggunaan tongkat panjang.

Kadang-kadang terfikir juga betapa perlunya perubahan tentang kefahaman saya sendiri atas penggunaan tongkat panjang. Mungkin perlu penyesuaian dengan amalan yang ada sekarang. Tongkat panjang tidak pernah dilatih pada zaman saya belajar dulu. Walau bagaimanapun penggunaannya tidak asing bagi saya. Saya rasa kelas sayalah yang memperkenalkan pertunjukan tongkat panjang semasa menuntut di universiti. Hal ini demikian kerana dalam kalangan kami terdapat seorang guru silat tongkat panjang. Tapi pertunjukannya masih mengguna pakai kaedah dalam SC. Gerak-gerak dalam serangan tongkat panjang tersebut masih disesuaikan dengan kehendak kaedah silat kita. Tidak ada konsep ‘habuan sesak’ dalam masa mengadakan pertunjukan. Semua yang dilakukan adalah semata-mata demi persembahan silat bagi menarik minat para penonton. Dasar dan kaedah SC tidak diketepikan begitu saja.

Habuan sesak adalah berkaitan darurat.Masa darurat langgarlah peraturan dan hukum atas kecemasan. Tapi jangan sesekali jadikan amalan. Samalah agaknya daging babi di waktu darurat atas keperluan perlu makan. Tapi kalau dah jadi amalan makan, sesak apa namanya.

Tapi nak buat macam mana. Ketika ini mungkin telah berlaku perubahan dalam penerimaan ahli pada tongkat panjang. Semua pihak telah menerima akan konsep bahawa tangan boleh menyekat tongkat. Maknanya kita sekat surat maka posmen tak sampai. Konsep dulu, kita war-warkan betapa posmen disekat maka surat tidak akan sampai. Konsep ini telah terbalik. Mungkin konsep sekat posmen telah tidak relevan lagi. Surat sekarang tidak lagi disampaikan oleh posmen melainkan melalui e-mail atau face book.

Di sinilah kita perlu berhati-hati antara kefahaman kita yang sedia ada dengan perubahan fahaman yang sedang melanda. Saya sendiri sentiasa cuba memahami akan perubahan yang berlaku tersebut. Malangnya saya masih tak faham-faham. Akhirnya saya mengambil keputusan, eloklah kalau tak faham-faham. Walau bagaimanapun, mengatakan perbuatan sekarang tidak betul tentu akan menyebabkan timbul isu yang lain. Siapalah kita untuk mengatakan kaedah penggunaan tongkat panjang tersebut tidak betul. Oleh itu turut sahaja dengan apa yang ada. Jangan dilaga-laga pertentangan pendapat yang ada.

Sekian pendapat saya apabila diminta ulasan lanjut tentang tongkat panjang. Pendapat saya sahaja.