Saturday, March 20, 2010

1. KONSEP BOHONG DALAM SC

Masih ada yang menimbulkan persoalan tentang pembohongan dalam SC sebagai satu faktor pepecahan. Malas nak bincang lagi. Tapi oleh kerana selalu ditanya dan didesak bertanyakan pendapat maka saya jawab juga dan saya masukkan dalam tulisan ini.

Pada saya, persoalan itu bukannya perkara baru. Semasa saya melibatkan diri dengan SC peringkat awal dulu pun, kepemimpinan Silat Cekak tidak terlepas daripada tuduhan berbohong. Semasa saya memimpin cawangan, saya tegaskan pada penuntut SC. Betapa orang yang hebat selalunya akan dikecam dengan pelbagai tuduhan. Guru silat juga tidak terlepas daripada kritikan dan kecaman apabila ada kalangan muridnya yang belaga angin dan mempunyai kepentingan.

Ustaz pernah berpesan tentang konsep “TA” iaitu wanita, tahta dan wanita. Konsep ‘Ta’ banyak mempengaruhi penyebar-penyebar surat layang. Mudah dan senang untuk mempengaruhi orang lain. Pesanan Ustaz ialah agar kita sentiasa berhati-hati dengan konsep ‘Ta’ tersebut takut-takut kita terjebak dengannya. Dan sebaliknya juga, konsep itulah juga yang sangat digemari oleh musuh-musuh kita bagi mengaibkan maruah kita sendiri. Hal ini demikian kerana orang lain akan cepat mempercayainya. Mengatakan kita tegas umpama Hitler atau kuku besi yang tidak berhati perut atau lain-lainnya mungkin kurang menerima simpati.

Tuduhan bohong pada guru SC telah bermula sejak berzaman lagi oleh mereka yang tidak sehaluan. Dalam zaman Ustaz Hanafi, telah wujud tuduhan liar mengatakan Ustaz seorang pembohong. Tuduhan ini ditimbulkan oleh muridnya yang kemudiannya bergabung dengan Silat Kalimah. Semuanya gara-gara inginkan kuasa dan menguasai guru silat Ustaz Hanafi. Kalau guru telah tunduk maka mudahlah pergerakan persatuan dikuasai. Tapi strategi tersebut tidak mengena. Tatkala Ustaz menafikan peristiwa empat puluh satu kali, beliau tetap dituduh berbohong oleh orang yang berkepentingan. Ada juga yang meninggalkan Ustaz.

PA juga mengalami nasib yang sama. Tuduhan berbohong juga dilemparkan padanya. Tuduhan tersebut adalah dalam konteks kuasa. Namun begitu ada pihak lain yang mempertahankan kebenarannya. Dikatakan PA merosakkan perjuangan. Beliau ditinggalkan oleh mereka yang tidak sehaluan. Tapi terus dipertahankan oleh mereka yang mengatakan PA berdiri atas kebenaran. Pada saya ada unsur kepentingan. Kepentingan juga boleh menyebabkan pembohongan. Hal ini telah disentuh dalam tulisan terdahulu.

Maka kini giliran En Mat pula mengalami nasib yang sama. Tuduhan bohong juga dilemparkan padanya. Beliau dikaitkan dengan peristiwa goreng pisang, air oren, jumlah budak mistri dan sebagainya. Kaitan peristiwa tersebut telah dianggap oleh sesetengah pihak sebagai pembohongan besar dan dikatakan juga telah mengubah suasana kehebatan Silat Cekak Hanafi. Akhirnya dikatakan rosak keseluruhan perjuangan dan rosak keseluruhan institusi keguruan dalam SC. Cuma, hal yang berbeza ialah En Mat tidak ditinggalkan tapi dipaksa meninggalkan persatuan. Tapi itu dulu.

Dalam tulisan yang lalu, saya pernah membincangkan konsep bohong dalam perjuangan silat kita. Menjadikan pembohongan guru sebagai sesuatu yang merosakkan perjuangan SC, pada saya adalah tidak tepat. Berdasarkan pengetahuan dan pengalaman, nampak sangat akan ramai yang bercakap menurut hawa nafsu tanpa merujuk konsep bohong seperti mana yang difahamkan dalam perjuangan Ustaz Hanafi.

Kita perlu berfikiran luas apabila berbincang tentang konsep perjuangan. Jangan mudah membuat kesimpulan. Kadang kala kita juga turut memberi sumbangan negatif dengan mewujudkan gangguan dalam perjuangan SC. Janganlah kita menutup kesalahan sendiri dengan menghina dan mengaibkan orang lain. Terlalu ghairah menuding jari kepada orang lain, akhirnya akan menerima kesan yang malang terhadap diri sendiri.

Saya selalu tegaskan pada ‘anak murid’ saya betapa pemimpin itu selalunya akan dijatuhkan oleh orang-orang kanannya yang bersifat penipu atau pembohong. Hal ini demikian kerana kononnya mereka berbohong kerana ingin memelihara hubungan atau menjaga hati para pemimpin. Mereka sanggup menyembunyikan sesuatu perkara yang benar. Inilah golongan cari makan yang sering berdamping erat dengan kepimpinan. Bila ada peluang yang mengancam pemimpin maka mereka mengambil kesempatan. Perkara yang sebenarnya tidak dinyatakan secara terus terang kepada pemimpinnya. Maka jadilah sifat kepemimpinan itu gagal membuat keputusan yang tepat. Banyak contoh pelakuan orang-orang kanan guru yang berbohong dan tidak perlu saya bincangkan lagi.

Oleh itu, jika kita ingin berdamping dengan guru, eloklah berterus terang. Apa yang terdetik di hati, cepat-cepat keluarkan melalui soalan dan persoalan. Jangan disimpan dalam hati. ”Turutkan hati maka jiwa kita akan mati”.

Saya selalu tegaskan konsep bercakap benar dalam kalangan penuntut saya. Bercakap benar ada kaitan antara mulut dan hati. Kedua-dua bahagian itu perlu sependapat dan selari. Akan wujud cakap serupa bikin. Biasanya manusia ini kurang popular. Soal menjaga hati bukanlah tujuan utama. Sebaliknya menyatakan kebenaran adalah menjadi fokas utama. Mereka sentiasa menjiwai erti kemerdekaan. Dalam konteks SC, jiwa mereka tidak terkongkong. Sesuatu yang benar padanya akan diluahkan dengan tertib dan bersopan. Jika tidak diterima maka itu tidak lagi menjadi persoalannya.

Pembohongan juga boleh berlaku dalam sistem pelajaran SC. Apabila mendakwa pembawaan SC yang ada adalah berdasarkan pembawaan Ustaz Hanafi maka perlulah kita meneruskan apa yang diajar oleh Ustaz Hanafi sendiri. Mungkin dari segi adat bersilat, kita memerlukan sedikit penyesuaian, akan tetapi dari segi persilatan jangan mudah bertolak ansur. Maka janganlah diubah-ubah atau ditambah sistem yang ada dalam pembelajaran yang ditinggalkan Ustaz Hanafi kalau nak dianggap pusaka Hanafi. Kalau diubah maka itulah pembohong juga namanya.

SC adalah hebat. Maka tugas utama Jurulatih adalah mempastikan maksud kehebatan itu sampai ke pengetahuan dan penguasaan gerak anak muridnya. Kita tidak mahu ada anak murid SC yang dilahirkan tidak yakin dengan pembelajaran SC. Didik mereka dengan sepenuh hati. Segala bentuk pengajaran adalah menjurus kepada pemupukan kehebatan dalam kalangan mereka. Jika Jurulatih gagal berbuat demikian maka saya berpendapat, mereka juga telah berbohong pada ahli yang gagal menguasai kehebatan SC. Oleh itu janganlah mudah menggunakan istilah bohong dalam konteks perjuangan Silat Cekak.

Mengaitkan ‘goreng pisang’ sebagai perbuatan bohong yang amat besar dalam persilatan SC mungkin satu perkara yang sangat remeh. Dalam konteks peribadi, konsep berbohong hanya manusia itu sendiri yang boleh menjawabnya. Ramai juga yang berbohong berdasarkan peranan dan tanggungjawab yang diberi. Tak banyak, sedikit. Sebagai suami tentunya pernah berbohong dengan isteri. Begitu juga sebaliknya. Malah dengan anak sendiripun kedua ibu bapa biasa berbohong. Berbohong daripada membawa anak bersiar-siar pada satu masa yang telah ditetapkan juga adalah merupakan satu perbuatan yang tidak disukai oleh si anak. Besar atau tak besar nisbahnya adalah bergantung pada tafsiran si anak tersebut. Adakah sampai ke tahap anak boleh menderhaka ataupun tidak. Semuanya bergantung pada hubungan anak dengan kedua ibu bapanya.

Pembohongan yang dikaitkan dengan soal peribadi, maka peribadi itulah yang patut selesaikan. Hal ini meliputi sama ada suami dengan isteri, isteri dengan suami, anak dengan kedua ibu bapa, kedua ibu bapa dengan si anak, pekerja dengan majikan atau majikan dengan pekerja atau lain-lain yang berkaitan dengan pembohongan peribadi. Maka seperti yang dinyatakan, peribadi itulah harus selesaikan.

Pada saya pembohongan dalam SC perlu dilihat dalam konteks yang lebih luas. SC adalah satu perjuangan. Perjuangan ini memerlukan kebenaran. Pembohongan dalam perjuangan maka akan dianggap sebagai satu pengkhianatan. Itu sebabnya peristiwa goreng pisang atau pencabulan yang dikatakan satu pembohongan, pada saya tidak dianggap sebagai suatu petaka dalam perjuangan SC. Bukti tidak ada melainkan andaian semata. Itu sebabnya juga selalu saya nyatakan betapa soal-soal yang berkaitan peribadi sama ada keikhlasan, pembohongan , keyakinan atau sebagainya, hanya diri orang itu yang boleh menjawabnya. Kita hanya boleh membuat andaian melalui fikiran sendiri. Namun begitu, jagalah mulut kita supaya jangan sampai menghina dan mengaibkan orang lain.
“Siakap senohong gelama ikan duri. Cakap bohong lama-lama mencuri.”

Itulah pantun orang tua-tua. Sering digunakan untuk menasihati orang lain supaya menjauhi sifat bohong. Dikatakan bahawa bermula dari bohong akan muncul perbuatan negatif lain. Itu juga gambaran yang ingin disampaikan oleh pantun tersebut. Pantun itu telah digunakan oleh orang-orang tertentu dalam perjuangan SC. Dikaitkan dengan pembohongan guru maka rosaklah keseluruhan perjuangan SC. Amat mudah bagi mereka membuat kesimpulan. Dalam konteks ini, ingatlah diri sendiri yang penuh ketidaksempurnaan sebelum kita mengata dan menghina orang lain.

Kesemua ikan tersebut sedap dimakan. Bersifat keras di bahagian belakang. Kepala yang keras agaknya melambangkan kehebatan yang ada. Ikan gelama dan ikan duri sangat sedap dijadikan ikan kering. Tapi tak sesuai dimakan oleh mereka yang mengidap darah tinggi. Walau bagaimanapun, sedap atau tak sedap, akhirnya kesemua ikan tersebut akan masuk ke perut kita.

Selalu kita dengar tentang peribahasa, “Tak akan pokok bergoyang jika tidak ada angin yang bertiup.” Kita bertindak pada situasi yang ada. Walau bagaimanapun, tindakan yang dibuat akan membawa banyak tafsiran dalam kalangan penonton yang lain. Tafsiran boleh jadi positif dan boleh jadi negataif. Bergantunglah pada kepentingan dan keikhlasan orang yang mentafsirnya. Biasanya seseorang itu akan bertindak apabila ada provokasi. Lihat kesemua aspek jika kita ingin membuat pertimbangan. Perkara utamanya ialah jangan ada penganiayaan.

Saya selalu ingatkan anak murid saya. Tuhan anugerahkan kita dua mata, dua telinga dan satu mulut. Oleh itu kita hendaklah melihat dan mendengar dua kali lebih banyak daripada kita bercakap. Kita juga selalu memberi isyarat tentang diri kita dengan perbuatan yang kita lakukan, air muka yang kita tunjukkan dan perkataan yang kita tutur. Oleh itu berhati-hatilah akan perkara tersebut. Biasanya diri kita akan dinilai berdasarkan perbuatan, air muka dan perkataan yang kita keluarkan. Adakah nilai kita ratusan atau ribuan atau tidak ternilai harganya. Melalui prinsip ini, orang lain boleh membaca akan niat dan strategi politik kita dalam dunia persilatan.

Sekian dulu.