Thursday, March 25, 2010

3. PERSOALAN PADA AMALAN BUKAN FIZIKAL.



"Baru saya sedar betapa di tempat saya ada dua jenis lambang dan pada kedudukan yang berlainan. Ada lambang tulisan ‘Ahmad Muhammad’ dan ada yang memakai cap lambang segumpal padi di bahagian dada kiri. Kedudukan lambang pun pelbagai cara dan berada di pelbagai tempat. Ada di tengah dada dan ada di bahagian dada kiri. Saya tak pernah ambil tahu tentang kedudukannya sebelum ini. Perkara penting yang saya tekankan dalam kalangan penuntut ialah gerak mantap dalam SC. Bukannya tulisan pada baju yang mereka pakai semasa berlatih silat."


Di samping persoalan yang ditimbulkan tentang gerak fizikal atau hal-hal yang nampak, persoalan tentang kefahaman dan amalan juga sangat diambil berat oleh para penuntut. Seperti biasa, persoalan yang selama ini tidak terlintas di fikiran saya telah mulai timbul. Seperti yang dinyata, zaman dulu, apa yang diberi oleh guru maka akan kami terima sepenuhnya tanpa banyak bicara. Tapi bukan sekarang. Penuntut yang belajar mulai managih logik di sebalik pembelajaran. Sebagai Jurulatih, kita tidak boleh menolak persoalan yang dibawa mereka dengan begitu mudah sahaja. Pandai-pandailah kita menyesuaikan jawapan antara kefahaman dan ilmu kita dengan persoalan yang dikemukakan kepada kita. Berilah kepuasan kepada penuntut kita selama mana mereka berada bersama kita. Kepuasan yang diterima akan menjadikan mereka berasa puas mempelajari SC.

Dalam tulisan ini saya akan kemukakan empat persoalan besar yang sering ditimbulkan pada zaman saya. Bolehlah kita berkongsi pengalaman atas persoalan-persoalan tersebut.

a) LAMBANG

Lambang SC di dada adalah merupakan salah satu persoalan mereka. Ditimbulkan persoalan betapa lambang tersebut tidak dihormati sepenuhnya oleh kita. Menurut persoalan yang dibawa, mana boleh lambang ‘Ahmad Muhammad’ ditumbuk atau dipijak sedemikian rupa. Dikatakan bahawa kedudukan lambang Ahmad Muhammad tidak enak sekali diletakkan di bahagian dada. Mana mungkin perkataan tersebut dipijak henyak begitu sahaja.

Tersentak juga saya dibuatnya. Tidak pernah terfikirpun tentang persoalan tersebut. Bagaimana persoalan ini boleh terlintas di benak mereka. Kadang-kadang saya membuat telahan. Mungkin kesilapan Jurulatih yang mengeluarkan arahan. Mereka mengarah penuntut supaya menumbuk di bahagian lambang dan bukannya di bahagian dada. Silap cakap maka silaplah tanggapan.

Walau bagaimanapun, hal yang sedemikian telah menyebabkan saya terpaksa membuat kajian. Baru saya sedar betapa di tempat saya ada dua jenis lambang dan pada kedudukan yang berlainan. Ada lambang tulisan ‘Ahmad Muhammad’ dan ada yang memakai cap lambang segumpal padi di bahagian dada kiri. Kedudukan lambang pun pelbagai cara dan berada di pelbagai tempat. Ada di tengah dada dan ada di bahagian dada kiri. Saya tak pernah ambil tahu tentang kedudukannya sebelum ini. Perkara penting yang saya tekankan dalam kalangan penuntut ialah gerak mantap dalam SC. Bukannya tulisan pada baju yang mereka pakai semasa berlatih silat.

Lambang-lambang yang ada adalah hasil tulisan dan lukisan semata. Hentakan kaki atau tumbukan tangan tak pernah ditujukan pada tulisan yang ada. Melainkan niat hentakan kaki dan tumbukan tangan adalah ke bahagian dada. Pelik sungguh sampai ke tulisan maksud bicara. Patutlah belajar SC tak tentu hala. Fikiran bercabang-cabang, sekurang-kurangnya bercabang dua. Bukan setakat dua buah yang melekat di bawah. Kepala atas pun berfikiran dua. Macam mana silat nak jadi elok. Prasangka buruk sering menguasai jiwa. Maka penguasaan silat pun jadi tak tentu hala.

Itulah respon saya terhadap persoalan mereka. Malas nak layan dengan sempurna. Bukan masalah utama. Malah, dalam pertunjukan SC sekalipun, bukan tulisan yang diteliti penonton tapi gerak yang kita pertonton. Kalau susah-susah sangat, jangan ada sebarang tulisan di baju kita. Memadai dengan huruf SC sebagai tulisan. Tak payah lambang. Tapi nampak pelik jadinya.

Dalam latihan, kalau lambang menjadi persoalan, tanggalkan baju. Bersilat tanpa baju. Akan sah hentakan kaki atau tumbukan tangan menuju sasaran. Tiada penghalang tulisan. Nampak cop kaki dan tangan. Buatlah begitu. Tapi saya pasti tak akan ikut. Fikiran masih sempurna. Tidak bercabang dua. Memadai yang sudah ada duanya.

b) UPUCARA MEMILIH BAHAGIAN AYAM.

Ada juga yang menjadikan penunjuk ayam sebagai persoalan. Takut syirik kerana ayam. Pada hal, SC berlainan adatnya. Kita tidak menyebelih ayam untuk menyamah gelanggang. Apatah lagi ayam dijadikan satu persembahan. Kita sembelih ayam buat dimakan. Memilih bahagian ayam cuma adat yang dikemudiankan. Antara ahli lama dan ahli baru akan terpupuk kemesraan. Untuk bergantung pada ayam bagi membaca sifat penuntut adalah di luar daripada ajaran kita. Tapi memilih bahagian ayam dapat menimbulkan suasana keseronokan. Maka penggunaan ayam penunjuk tidak perlu dijadikan satu persoalan. Kalau nak kenyang maka pilih saja telur ayam yang diletakkan di keliling ayam. Kalorinya tinggi dan mudah dimakan. Tiada tulang. Kolestrol boleh ditambahkan.

Saya pernah tegaskan betapa bahagian yang kita pilih daripada ayam penunjuk tidak pernah dijadikan sandaran atau telahan. Saya juga teringin nak tahu apa bahagian yang dipilih oleh Guru Silat, Guru Persatuan, Guru Wawasan dan Guru Lantikan. Saja nak tahu. Tapi gunanya tiada. Mustahil perlakuan mereka dapat dihubungkan dengan bahagian ayam yang dipilih satu ketika dulu. Jelas menunjukkan pada kita betapa pemilihan bahagian ayam tidak membawa apa-apa makna. Walau bagaimanapun adat tersebut tersangat cantik untuk terus dikekalkan. Adat akan melambangkan rupa bentuk silat kita. Buang adat maka tergurislah identiti silat kita.

Kita sambung lagi pada dua persoalan berikutnya.