Wednesday, March 3, 2010

TETAP PENDIRIAN

Kini saya tetap bersyukur kerana masih meneruskan perjuangan dalam SC. Janji saya dengan ustaz masih dapat dipertahankan. Selagi bergerak dua tangan dan dua kaki maka saya akan terus berada dalam perjuangan SC. Itulah janji saya yang tidak mungkin berkubur begitu saja melainkan dikuburkan oleh pihak berkuasa. Sudah lebih tiga puluh tahun saya berkecimpung dalam SC. Hati berasa puas tanpa timbul kekesalan yang jitu. Ramai yang ingin tahu rahsia saya yang masih dapat bertahan dalam usia berkecimpung yang begitu lama.

Pada peringkat awal, penglibatan dalam SC adalah kerana bidang persilatannya. Pencarian saya pada silat telah berakhir apabila saya melibatkan diri dalam SC. Proses penglibatan agak menarik dan telah diceritakan dalam tulisan terdahulu. Saya tetap berasa bangga kerana masih berupaya meneruskan perjuangan dalam usia yang sebegini. Rupa-rupanya di sebalik silat, ada banyak lagi ilmu yang sangat berguna untuk mengisi kehidupan kita. Diharapkan generasi seterusnya juga akan terus berjuang dengan penuh taat dan tekun.

Cuma konteks perjuangan saya ketika ini adalah berbeza. Kalau dulunya pengertian perjuangan pada saya ialah menyebarkan SC seluas mungkin untuk berkongsi ilmu dalam kalangan masyarakat. Kini makna perjuangan disesuaikan dengan suasana. Faktor usia dan masa telah banyak mempengaruhi perjuangan saya dalam SC. Maka perjuangan saya ialah menurunkan segala pengetahuan yang saya tahu dan yang saya ada buat perkongsian dengan genarasi baru. Itulah sumbangan yang boleh diberikan. Pastinya pengalaman dan pengalamian yang saya lalui adalah bersandarkan pengalaman dulu-dulu. Walau bagaimanapun sekali air bah maka sekali lantai berubah. Banyak hal yang telah berubah. Sesuaikanlah dengan apa yang ada. Yang baik jadikan teladan dan yang buruk jadikan sempadan.

Sama ada perkara yang saya bincangkan sekarang masih releven atau tidak, bukan persoalan utama. Mereka yang membaca bolehlah membuat penilaian sendiri untuk menambahkan pengetahuan. Tapi jangan lupa. SC tetap ada tuannya. Tuannya adalah guru yang sah dan sedia ada. Kuasa mutlak adalah terletak di tangannya. Hala tuju SC ada kaitan dengan visi dan misi guru yang ada. Tugas kita adalah menyokong penuh segala pelangkahnya. Lebih-lebih lagi jika kita ada profesyen yang tertentu. Tumpukan saja dalam bidang profesyen kita. Biarlah guru dengan profesyen silatnya. Tapi ramai penjawat jawatan lain yang mengada-ngada. Golongan luput waktu pun tidak kurang hebatnya. Semua perkara hendak dibolotnya. Macam pandai akan semuanya dalam semua perkara dalam dunia.

Sebagai pendokong SC, jangan timbulkan isu dalam banyak perkara. Bukan masanya sekarang kita berbuat demikian. Persaingan kita masih terbuka. Strategi utama perlu ada. Kerap kali strategi akan menentukan pencapaian objetif yang diinginkan. Oleh itu, jangan timbulkan sebarang sengketa. Jika banyak persoalan yang ditumbulkan maka juga adalah bentuk sengketa. Jangan banyak membuang masa. Tapi, hal yang demikian hanya boleh berlaku jika kita masih tetap pendirian dalam perjuangan SC.

Istilah pendirian ada yang mengaitkan dengan istilah istiqamah. Kebiasaannya, istilah istiqamah adalah istilah agama. Tetapkan pendirian kita dengan Tuhan yang ada. Jangan diri berasa sangsi. Namun begitu ada juga manusia yang berminat mengaitkan istilah itu dengan dunia persilatan. Itulah makam hebat yang ada pada mereka. Pada saya memadailah kita beristilahkan tetap pendirian dalam konteks persilatan. Cukup untuk membuktikan siapa kita dan di mana kita berada.

Menetapkan pendirian dalam SC bukannya payah. Tapi ada juga payahnya pada mereka yang tiada arah. Saya pernah menyentuh isu ini dalam tulisan terdahulu. Penetapan pendirian memerlukan ilmu. Semestinya ilmu itu perlu berkisar dalam konteks persilatan kita. Ajaran yang pernah diasaskan oleh Ustaz Hanafi hendaklah diambil kira. Tapi ramai yang berkata-kata. Bagaimana jadahnya mereka yang menerima pengajaran daripada guru yang sama boleh bercanggah pendapat sesama mereka. Mungkin banyak faktornya. Saya dapat rasa apabila dibandingkan dengan pendirian saya.

Setelah berkecimpung sebegitu lama dalam SC, saya yakin sentiasa berada dalam landasan yang betul. Cabang SC yang pelbagai tidak pernah mempengaruhi saya. Pendirian telah ada. Mana mungkin berubah begitu mudah saja. Jika berlaku juga, maka sia-sialah penglibatan saya selama ini dalam SC yang begitu lama. Saya rasa banyak masa yang saya luangkan dengan mantan guru utama. Saya yakin bahawa saya faham akan hala tujunya. Saya faham kehendaknya dan saya faham akan harapannya. Maka landasan yang saya lalui pastinya landasan yang menuju ke arah kehendak, fahaman dan harapan Ustaz.

Oleh sebab saya berada dalam landasan tersebut dari sejak awalnya maka tentunya berbeza dengan mereka yang bersama di pertengahan jalan. Namun begitu ada antara mereka yang bersama sejak awal dalam satu landasan, tapi telah tukar haluan. Banyak perkara yang mereka tidak tahan. Godaan nafsu pasti menjadi alasan. Dalam hal ini saya berkeyakinan penuh dengan pendirian saya. Saya berpendapat, untuk menetapkan pendirian perlu ada ramuannya. Ramuan tersebut telah menjadi perencah saya. Mungkin boleh kita kongsi bersama.

Kita sambung lagi.