Wednesday, March 17, 2010

MEMUPUK KEFAHAMAN DALAMAN PESILAT

Silat Cekak semakin hebat berkembang atas namanya walaupun mempunyai tiga cabang kepemimpinan yang berlainan. Salah satu punca perkembangan SC adalah kerana adanya pusat-pusat pengajian tinggi di merata negeri. Dari masa ke masa, ahli-ahli yang terlibat dalam SC meliputi pelbagai peringkat dan mempunyai pelbagai jenis latar belakang pelajaran dan latar belakang sosial. Pastinya pemikiran dan kefahaman tentang konsep dan gerak fizikal SC akan terus berkembang berdasarkan latar belakang pelajaran dan sosio-ekonomi mereka yang juga turut berkembang.

Dalam zaman permulaan SC, mereka yang berkereta adalah amat kurang sekali. Untuk mengajar silat, kerap kali dengan motorsikal dan biasa juga dengan menggunakan teksi. Keadaan itu telah berubah. Mereka yang dulunya merupakan siswa dan siswi, tapi kini mula menjawat jawatan tinggi sama ada dalam sektor swasta atau sektor awam. Keahliah sebahagian besar dari mereka dalam SC masih kekal. Situasi yang ada itu menyebabkan pemikiran mereka dalam SC juga turut berubah. Dunia kretiviti, inovasi, daya pemikiran kritis dan pelbagai disiplin ilmu yang lain telah bersebati dan sering mempengaruhi diri mereka. Oleh itu persoalan-persoalan tentang SC yang muncul semakin rencam dan telah nampak akan kelainannya. Persoalan-persoalan ini adalah berbeza sangat dengan apa yang ada ketika saya masih menuntut dulunya.

Dalam tulisan ini dan tulisan-tulisan seterusnya, saya cuba menyingkap latar belakang perkara tersebut hingga boleh berlaku dari masa ke masa. Hal ini demikian melibatkan sejak masa saya memegang kelas latihan di cawangan lagi hingga sekarang. Saya juga turut menyentuh bentuk-bentuk persoalan yang sering timbul dan masih timbul hingga kini. Mungkin kita boleh bertukar-tukar pandangan dan pendapat dalam persoalan-persoalan itu berdasarkan pemikiran dan kefahaman saya selama berada dalam SC.

Masa berganti masa. Silat Cekak terus berkembang. Suatu masa yang lalu, ketika saya di cawangan, perkembangan SC semakin pesat. Banyak pusat pengajian tinggi membuka pusat latihan SC. Seingat saya, ketika saya masih berada di Kula Lumpur, perkembangan SC di universiti ialah pertamanya di Universiti Malaya dan diikuti oleh ITM dan seterusnya UPM, UTK dan diakhiri UKM. Saya tidak menafikan betapa ahli-ahli yang mempelajari SC di pusat pengajian , ramai yang memberi sumbangan besar pada perkembangan SC di seluruh Malaysia.

Selesai belajar maka mereka akan balik ke negeri masing-masing. Oleh sebab minatkan SC, kesinambungan untuk meneruskan perjuangan dilakukan di cawangan. Di peringkat awal tentunya mereka menghadapi masalah penyesuaian. Kedatangan mereka telah memberi kesan kepada perkembangan SC di cawangan. Pengaruh mereka juga mula meresap ke cawangan sama ada dalam aspek pentadbiran atau aspek persilatan. Kadang kala terdapat percanggahan antara amalan baru yang dibawa mereka dengan amalan yang sedia ada. Jika tiada penyesuaian maka cabutlah mereka.

Pengajaran SC di cawangan saya adalah tanpa adanya sebarang kawal selia daripada pusat. Saya telah diberi kepercayaan untuk membuka kelas dan menurunkan ilmu yang ada. Tanggungjawab ini berterusan dari tahun ke tahun melalui pelantikan sebagai Jurulatih. Tauliah sebagai Jurulatih tidak berkehendakkan kita membuat ujian sama ada kita masih layak atau tidak.

Ketika kita berada di cawangan, peranan sebagai Jurulatih adakalanya menjawat jawatan Penyelia Kelas. Penyelia Kelas juga selalunya adalah merupakan seorang Jurulatih yang lebih senior. Aktiviti silat di cawangan adalah tanggungjawab sendiri. Kadang kala kita berada keseorangan di cawangan. Jatuh bangun atau maju mundurnya cawangan ada kaitan dengan daya atau anisiatif kita. Guru hanya datang untuk menunaikan kewajipan ijazah silat.

Mutu pengajaran kita sama ada tinggi atau tidak, sukar diukur dengan jelas. Namun begitu, betapa kehebatan kita memimpin cawangan mungkin boleh diukur melalui mutu silat yang ada pada penuntut. Ukuran tersebut dapat dilakukan melalui ujian sijil rendah atau pertandingan pertunjukan. Boleh juga kedua-dua acara itu dijadikan kayu ukur untuk menentukan pengajaran kita mencapai standard atau tidak. Walaupun mungkin ukuran itu tidak tepat tapi itulah ukuran yang ada dan baik untuk digunakan. Lagi banyak pingat yang dibawa daripada pertandingan maka lagi baiklah kesannya pada pengajaran kita. Begitu juga dalam ujian untuk mendapatkan sijil. Kalau kesemua peserta lulus dan ramai yang mendapat kepujian maka impaknya juga memberi kesan pada mutu pengajaran kita. Perkara pastinya, kualiti pesilat yang kita lahirkan ada kaitan dengan kualiti kita sendiri. Kehebatan kita boleh dipancarkan melalui mereka. Oleh itu Jurulatih perlu mempunyai pengetahuan dan pengalaman yang sangat luas mengenai SC. Kehebatan anak murid kita banyak bergantung pada kehebatan kita.

Penghijrahan generasi baru pelajar-pelajar universiti ke cawangan adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan. Kedatangan mereka adalah bersama idea-idea baru dan gerak-gerak silat yang baru. Mungkin saya ketinggalan zaman atau mungkin juga saya tidak mengikuti perkembangan. Nampak sangat telah berlakunya perubahan. Sekurang-kurangnya perubahan dari segi penekanan pelajaran.

Setelah lebih sepuluh tahun membuka cawangan, kedatangan mereka di tempat saya semakin ramai. Ketika berlatih, nampak sangat perbezaan pembawaan mereka dengan latihan yang sedia ada. Kerap kali saya tergamam. Walaupun nama buahnya tidak berbeza, penekanan pada buah-buah tersebut amat ketara kelainannya. Hal yang demikian mungkin kerana pengajaran silat di tempat saya ada strategi dan ada fokasnya. Fokas dan strategi ini tidak sama dengan kelas-kelas lain. Saya telah sentuh dalam tulisan terdahulu. Penekanan pada pengajaran silat masih berdasarkan pengalaman dan pengalamian saya dalam SC. Saya tidak berminat untuk membuat perubahan dari segi strategi penyampaian dan pembelajaran. Maka jika ingin belajar di tempat saya, mereka perlu ikut strategi saya. Perubahan dan penekanan yang berbeza tentu tidak boleh diterima begitu sahaja.

Saya percaya, pengajaran saya selama ini masih dara dan tidak ternoda. Kesinambungannya tetap ada sejak saya meninggalkan pusat hingga membuka cawangan di tempat saya. Saya tidak pernah cuti untuk berehat walau sebentar pun hingga membolehkan ingatan saya turut rehat dan lupa tentang SC yang saya terima. Prinsip saya ialah apa yang saya pelajari maka itulah yang saya akan ajari. Pelajaran yang saya terima adalah terbukti hebat dan telah saya uji ketika belajar dulu. Melalui usaha-usaha penyuburan ilmu dan kefahaman daripada Ustaz maka keyakinan saya pada pelajaran yang saya ada adalah mantap dan tidak perlu diubah-ubah. Kesinambungan ini perlu diteruskan sampai bila-bila. Itulah pegangan saya.

Minat ‘pendatang’ SC ke cawangan adalah pelbagai. Ramai yang boleh menyesuaikan diri dengan fokas latihan yang ada di tempat saya. Mereka yang sukar berbuat demikian, akan hilang begitu sahaja. Biasanya tidak akan datang lagi ke kelas saya. Apa yang ada dalam hati dan niat mereka, bukan tanggungjawab saya untuk mengetahuinya. Ada, boleh latih bersama. Kalau tiada, tidak memudaratkan apa-apa. Datang tidak diundang, pergi tidak dilarang. Itulah prinsip saya ketika itu.

Di tahap cawangan, di samping kehebatan bersilat, kefahaman anak murid kita tentang SC tetap merupakan tanggungjawab utama kita. Kita berperanan bagi menentukan mereka faham dengan apa yang kita perjuangkan dalam SC. Banyak persoalan yang ditimbulkan mereka. Kita mempunyai pilihan sama ada melayan persoalan mereka atau menafikan jawapan yang diingini mereka. Apa pun setiap tindak tanduk kita akan mempengaruhi mereka sama ada mereka berpuas hati atau sebaliknya.

Di cawangan saya, kita memainkan peranan untuk memupuk kehebatan murid dalam bidang persilatan dan kefahaman dalam silat. Berdasarkan kebolehan yang ada hasil pembelajaran bersama Ustaz Hanafi maka saya curahkan pengalaman tersebut dalam kalangan anak murid saya. Persoalan mereka saya jawab berdasarkan pengetahuan yang ada. Mana-mana persoalan yang tidak dapat saya jawab maka akan dirujuk pada Guru Utama kemudiannya.

Di samping persoalan yang ditimbulkan mengenai gerak dalam SC, para pendatang baru pesilat-pesilat SC daripada cawangan lain terutamanya daripada pusat pengajian tinggi, turut sama membawa persoalan tentang kefahaman baru dalam SC. Selama ini saya berada dalam keadaan selesa. Murid yang saya didik tidak memberi sebarang masalah terutama dari segi menimbulkan pelbagai jenis persoalan. Apa yang diajar maka itulah yang diterima. Keadaan ini sama seperti yang saya alami ketika belajar SC dahulu. Kami tidak mencari persoalan. Sebaliknya kami hanya menimbulkan soalan yang kurang difahami. Apabila mendapat jawapan maka kami terus menerima dan merasionalkan jawapan tersebut berdasarkan kehendak guru yang kemudiannya disemaikan selari dengan pendapat kami.

Kali ini generasi baru yang muncul nampaknya mula berbeza pandangan dan cara penerimaan pembelajaran SC. Kefahaman yang ada tidak mudah diterima mereka. Mereka menimbulkan beberapa persoalan yang selama ini tidak pernah kita fikirkan. Kadang kala berkemungkinan besar persoalan yang ditimbulkan berupa provokasi dan inginkan pandangan yang berlainan. Di cawangan, saya memainkan peranan penting sebagai ketua, pengurus dan pemimpin silat. Oleh itu persoalan mereka tetap saya jawab berdasarkan pengetahuan dan pengalaman saya bersama Ustaz. Hingga sekarang masih ramai yang inginkan tafsiran saya. Sama ada sesuai atau tidak, bukanlah tugas utama saya ketika ini. Orang bertanya maka saya jawab.

Dalam tulisan seterusnya saya ingin berkongsi bersama dengan para pembaca tentang beberapa persoalan yang sering ditimbulkan oleh penuntut silat generasi baru di tempat saya. Saya tetap berpendapat bahawa pada dasarnya, misi utama bagi setiap murid adalah menguasai pembelajaran fizikal dan kefahaman SC secara bersepadu. Namun begitu, soal kefahaman kenalah ikut kefahaman saya sepanjang mempelajari SC di tempat saya. Berdasarkan sejarah lalu, mereka yang tidak dapat ikut landasan fahaman yang saya bawa maka terpaksalah mereka menjauhkan diri daripada cawangan. Saya tidak berminat untuk bertengkar atau menegakkan kebenaran pendapat yang boleh dilihat dalam pelbagai segi. Hal ini demikian kerana perbuatan tersebut akan membuang masa dan tumpuan semasa pembelajaran SC. Lebih banyak bercakap daripada bertindak adalah merupakan manusia yang sentiasa rugi dalam konteks SC.

Sekian setakat ini.