Saturday, February 20, 2010

MENERUSKAN APA YANG DITERIMA

CATATAN PENGALAMAN (8)

Saya berpeluang membuka cawangan di tempat saya. Peluang ini saya gunakan sepenuhnya untuk aplikasi semua pelajaran yang saya peroleh daripada Ustaz. Saya sendiri mengendalikan kelas SC berkenaan secara keseluruhan. Dapat dirasakan betapa tanggungjawab untuk meneruskan kesinambungan kehebatan SC perlu dilakukan dengan serius. Semua keistimewaan SC ketika saya mengujinya dalam majlis try yang lalu perlu diberi penekanan utama. Hal ini demikian kerana pada pandangan saya keistimewaan itulah yang menyebabkan kami yang hebat dalam bidang persilatan masing-masing, kecundang untuk ‘menjatuhkan’ kehebatan SC.

Dalam tulisan yang lalu saya tekankan betapa wujud tiga keistimewaan SC pada pengertian saya. Pertamanya ialah tumbukannya, kedua ialah pukulannya dan ketiga ialah geraknya yang ada kesudahan. Kerana keistimewaan tersebutlah SC tersangat hebat pada pandangan kami. Sudah tentulah pandangan ini hasil perbandingan dengan amalan silat kami yang sedia ada. Oleh sebab itulah pengajaran dan pembelajaran SC di cawangan saya adalah lebih berfokas.

Saya mempunyai matlamat untuk melahirkan para penuntut di bawah asuhan saya menjadi ahli SC yang hebat. Mereka membuat sesuatu gerak SC berasaskan gerak kefahaman dan bukannya gerak hafalan atau ikutan. Saya selalu tekankan betapa semua gerak dalam SC ada sebab-musababnya. Sebab-sebab itu dapat dibuktikan melalui penerangan dan secara praktikal. Bukannya ikut suka hati.

Untuk memastikan kehebatan SC diperturunkan dalam kalangan penuntut yang saya ajar, maka saya telah merancang beberapa strategi pengajaran seperti perbincangan yang berikut. Starategi ini berterusan sepanjang masa SC di bawah pengawalan saya. Saya kira, kita boleh berkongsi bersama. Jika tidak faham bolehlah dirujuk pada saya atau pada mereka yang pernah kekal lama belajar dengan saya.

Penekanan Pada Pengajaran Kaedah

Kaedah A, B, C dan D dalam SC adalah merupakan asas pergerakan menunggu serangan. Konsepnya unik dan amat mantap dan istimewa. Semua gerak buah SC adalah berasaskan padanya. Oleh itu penekanan pada kaedah SC sangat dititikberatkan. Pengajarannya pada tahap pemulaan jangan gopoh. Istilah ‘letak, tarik, tumbuk’ tak asing lagi pada mereka. Selalu dihubungkan pelakuan kita umpama berada di malam pertama. Pelan-pelan. Jangan gopoh. Anunya tak lari ke mana. Bila gerak dapat dikuasai maka hayunkan penumbuk sepenuh hati. Tapi penumbuk jangan lari. Tak tepispun tak akan kena. Rugi.

Murid difahamkan dengan sepenuhnya pada konsep dan prinsipnya. Saya sendiri berlatih dengan semua penuntut dan menguji kebolehan mereka membuat kaedah. Malah, sebelum masuk buah asas, mereka juga akan diuji melalui majlis ‘menguji ketepatan’ oleh semua Jurulatih yang ada dalam kelas saya. Maka yang kurang yakin akan diyakinkan dan yang yakin akan diyakinkan lagi. Jurulatih yang berpengalaman mampu berbuat demikian. Jurulatihlah yang akan berperanan untuk menaikkan semangat atau melunturkan semangat para penuntut kita.


Mengemas Corak Latihan Supaya Berkesan

Saya sedar betapa waktu latihan perlu digunakan dengan sepenuhnya. Saya tidak mahu para penuntut berlatih seperti kami. Banyak membuang masa. Banyak bercakap. Akhirnya setelah tamat baru terasa rugi. Oleh hal yang demikian, bentuk latihan amat diberatkan. Latihan bermula pada jam lapan malam. Mereka yang lambat akan saya beri teguran. Rehat hanya untuk meneguk segelas air atau sedikit air. Hinggalah jam sepuluh baru latihan berhenti dan para penuntut bebas berlatih. Kadang kala waktu latihan perlu dilanjutkan. Itulah rutin latihan setiap hari. Apabila selesai latihan, penuntut akan berasa sangat letih. Semasa mereka menyejukkan badan sambil berehat, masa itulah saya akan memberi syarahan tentang sesuatu yang berkaitan dengan SC. Syarahan saya lebih banyak berupa suntikan semangat. Tidak ada perkara lain yang dibincang. Soal persatuan, ada AJKnya sendiri. Ahli-ahli yang ingin menuntut ilmu SC hanya diberi akan ilmu SC. Jangan dirosakkan fikiran mereka dengan karenah persatuan atau sesuatu yang tiada sangkut paut dengan bidang persilatan.

Bentuk latihan seperti itu adalah kekal sepanjang masa. Sehinggalah waktu pepecahan sesama kita, di cawangan saya tidak ada ruang bagi ahli membincangkannya. Hal yang berkaitan dengan persatuan tidak boleh dicampuradukkan dengan persilatan. Saya yakin, sebab itulah semasa pengurusan saya, pepecahan sesama ahli silat di cawangan saya tidak pernah berlaku. Orang lain terlalu ingin tahu pegangan kami yang ada. Pada kami, Silat Cekak lah pegangan dan kepentingan utama. Dulu.

Penekanan Pada Pukulan.

Pukulan dalam SC amat saya tekankan. Letakkan jenis pukulan pada tempatnya. Jangan mengacah-ngacah umpama lakonan yang tidak memberi sebarang makna. Pukulan yang mantap berserta kesediaan membuat pukulan akan dapat mengunci pergerakan lawan. Seperti yang saya tegaskan dalam tulisan terdahulu, mengunci gerak adalah lebih mudah dilakukan daripada mengunci anggota tubuh badan lawan.

Penekanan Pada Gerak Secara Muktamat.

Setiap perbuatan silat perlu disudahkan. Perbuatan silat tersebut meliputi aspek menunggu serangan dan menyerang lawan. Saya juga telah membincangkan hal ini dalam tulisan terdahulu. Salah satu kehebatan silat kita yang menyebabkan susah untuk ‘ditewaskan’ ialah geraknya berterusan hingga lawan kita benar-benar mati gerak. Latihan yang sebegitu telah terbawa-bawa ketika anak buah saya menghadiri ujian sijil rendah. Mereka berjaya mempraktikkannya. Suatu masa lalu, para penguji memahami pendapat saya. Teringat saya dalam satu majlis ujian rendah yang diadakan di kelas saya. Ramai penguji dari pusat yang hadir. Antara mereka ialah Jo Marwi, Nasir, Amruddin dan Maiden. Ujian yang berlangsung tersebut bagi membuktikan kehebatan murid saya.

Konsep menyudah gerak dapat dilakukan dengan sempurna. Para penguji memberi kerjasama. Maiden yang terkenal dengan tangan dan kaki besi, menerima kebengkakan dan kebiruan kulit. Begitu juga dengan penguji yang lain. Tapi mereka berasa puas atas kehandalan anak murid SC. Maruah dan kehebatan mereka tidak jatuh. Tugas menguji membawa maksud murid kita mesti lulus. Kalau lulus bermakna pelajaran yang disampaikan telah mereka kuasai. Dalam ujian, kalau murid berjaya mengalahkan guru maka itulah kepuasan pada gurunya.

Malang sekali kebelakangan ini. Semasa ujian, apabila ahli silat ingin meneruskan gerak, mereka sering dimarahi kerana dikatakan cuba memukul Jurulatih. Akibatnya gerak mereka tiada kesudahan kerana pergerakan mereka dihentikan sekerat jalan. Mesti pengujinya jenis suku atau tiga suku. Jenis tak habis. Tidak ada kesinambungan dalam gerak. Maka secara langsung kita telah memusnahkan satu keistimewaan yang ada dalam SC. Keistimewaan itulah merupakan salah satu sebab kenapa SC susah untuk ‘ditewaskan’. Setiap yang mengambil ujian akan saya terangkan buat suntingan semangat. Ikut saja kehendak mereka yang belum cukup masak umpama telur setengah masak. Sesuaikan diri buat sementara bagi mendapat sijil yang tak tentu perkasanya.

Pemupukan Kaedah Serang Yang Mantap.

Para ahli silat diberi penerangan yang jelas tentang konsep tumbuk serang. Konsep ini membuktikan betapa ahli silat perlu memahami dan membaca gerak lawan. Kefahaman membaca gerak akan banyak membantu kita menghadapi dan membuat serangan. Keselarasan gerak tangan dan kaki amat dititikberatkan dalam masa penuntut membuat tumbuk serang. Jadikan serangan umpama serangan anu kita yang tak payah pakai mata kepala. Pakai mata hati. Pasti tiba di bahagian yang kita hajati. Setelah mereka dapat kaedah serang, penggunaannya adalah secara berterusan terutama dalam latihan buah umum. Kaedah tabik dan menjual tumbuk jangan sesekali dilakukan. Takut orang ketawa. Umpama serangan singa yang tiada giginya. Sakit tiada tapi ada gelinya.

Penyusunan Pelajaran Kemahiran.

Saya cuba bezakan antara konsep latih tubi dan kemahiran. Kalau melatih balik semua pelajaran SC bagi membetulkan kaedah dan ketepatannya maka saya anggap sebagai latih tubi. Konsep kemahiran erat kaitannya dengan aplikasi. Semua pelajaran SC perlu diaplikasikan dalam gerak gaduh. Gerak gaduh bermakna gerak yang tidak berpakat. Jatuhan atau tangkapan buah biasanya tidak menjadi seperti yang kita hajati. Dalam keadaan tersebut konsep pakai tak pakai dan tak pakai pakai perlulah digunakan dengan sepenuhnya. Di situlah terletaknya latihan kemahiran. Apatah lagi pelajaran enam tolak enam, serangan tapak dan serangan pada buah-buah umum dari persilatan lain yang berlainan gerak.

Untuk mencapai maksud kelas kemahiran tersebut, sukatan pelajaran khas telah disusun, sesuai dengan strategi dan matlamat kelas-kelas latihan itu diadakan. Kekuatan dalaman juga diambil kira bagi menguatkan stamina. Semua tindakan tersebut adalah merupakan salah satu usaha bagi menambah keyakinan murid terhadap SC. Biarlah keyakinan itu berasaskan kenyataan dan bukannya hayalan. Penguasaan geraknya tidak lagi berdasarkan hafalan. Sebaliknya gerak tersebut adalah gerak yang semula jadi dengan dirinya.

Penekanan Pada Adat SC Dan Adab Belajar.

Adat-adat yang berkaitan dengan upucara silat masih saya kekalkan terutama yang berkaitan dengan ijazah tamat. Setiap penuntut yang hendak tamat tetap dimestikan membawa ayam seekor. Ustaz sendiri akan datang awal bagi memilih ayam penunjuk dan menyebelih ayam-ayam yang lain. Kami sendiri yang masak. Kenduri yang sama seperti yang saya alami dulu tetap diteruskan. Di samping itu adab belajar juga saya tekankan. Oleh sebab saya telah dilantik sebagai Jurulatih dan merupakan wakil guru, Jurulatih yang lain perlu berketuakan saya. Kebenaran melatih dan kawalan mutu pengajaran adalah di bawah pengawasan saya. Namun begitu, akibat tuntutan zaman, penyesuaian adat-adat dalam SC terpaksa disesuaikan dari masa ke masa. Saya akan sentuh dalam tulisan seterusnya.

Berdasarkan tujuh strategi tersebut, SC diperturunkan dalam kalangan penuntut saya. Walau bagaimanapun kelangsungan ini tidak bertahan lama. Ada antara strategi tersebut yang terpaksa dibuat penyesuaian. Masa dan kefahaman telah menuntut perubahan. Saya bersyukur. Bukannya di masa saya. Pada generasi baru, buatlah apa saja. Saya ikut sahaja. Gembira.

Sambung lagi.