Friday, February 12, 2010

SUBURI KEHEBATAN SC.

CATATAN PENGALAMAN (5)

Setelah tamat SC, terasa kekurangan dalam ilmu persilatan yang kami kuasai. Maka jangka masa pendek yang masih tinggal, kami gunakan untuk berlatih SC secara bersungguh. Tumbuk serang yang amat istimewa dijadikan latihan utama. Bagi maksud aplikasi tumbuk serang, kita memerlukan idea bagi mengatasi pergerakan buah-buah silat lain. Senarai buah SC tidak boleh dijadikan gerak untuk memahirkan tumbuk serang. Hal ini demikian kerana buah-buah SC tidak banyak gerakan. Hanya tangan yang menepis. Kalau tangan menepis maka pelajaran potong yang kita latihkan. Itu sebabnya pergerakan silat lain amat diperlukan untuk melatih gerak serang silat kita. Ketika itu senarai buah umum tidak ada. Kami mempunyai senarai buah yang kami reka sendiri.

Walau bagaimanapun, kami tidak mempunyai masalah besar mengaplikasikan tumbuk serang dalam pelajaran umum. Bilangan kami yang ramai menguasai persilatan lain telah dapat mengeluarkan pelbagai idea untuk perbincangan dalam gerak serang SC. Buah-buah yang kami anggap istimewa, kami kongsi bersama bagi mengatasi geraknya berdasarkan gerak SC. Penyelesaiannya dikira mudah kerana SC mempunyai formula. Tidak ada buah silat yang kami miliki yang tidak dapat diatasi. Umpama setiap kali ayam berkokok maka akan ada sahutannya.

Ketika kami beradu hebat, kami buat sungguh-sungguh umpama pergaduhan musuh. Bukannya bertukar-tukar fikiran. Ujian yang kami lakukan semata-mata dengan harapan, SC dapat ditewaskan. Oleh itu dapatan daripada ‘pertarungan’ tersebut benar-benar memberi pengajaran dan ingatan. Berdasarkan pengalaman dan perbincangan sesama kami yang ‘mencuba hebat’ SC dengan Ustaz dan pembantu kanannya, kekuatan dan kelebihan SC hingga menyebabkan kami ‘tertewas’ adalah kerana tiga faktor utama. Pendapat kami bolehlah diambil kira buat generasi seterusnya. Hal ini demikian kerana kami berpengalaman dalam pelbagai jenis silat. Ada yang menjadi guru silat dan ramai yang menjadi Jurulatih persilatan lain. Maka mudahlah kami membuat timbang kira. Bercakap bukannya perasaan tapi pengalamian.

Pertamanya ialah penguasaan tumbuk serang. Kami gelarkannya sebagai peluru berpandu. Penumbuk seranglah merupakan satu kelebihan yang teramat istimewa dalam sistem pelajaran SC. Hinggakan kami semua sependapat bahawa tanpa wujudnya penumbuk serang tersebut, SC mungkin mudah sikit untuk ditewaskan. Oleh itu penguasaannya dalam kalangan penuntut SC adalah amat perlu sekali. Latihlah bersungguh-sungguh hingga kita benar-benar menguasainya. Fahami benar-benar akan konsep tumbuk serang tersebut. Jangan dikira mesti kena. Penumbuk serang ada strateginya bagi melihat gerak yang ada. Kadang kala serang pertama tidak mengena. Namun gerak balasnya amat berguna. Hal ini demikian kerana tumbuk serang ada petuanya. Dapat membaca gerak musuh secara bersepadu. Oleh itu gerak musuh dapat ditelah. Dengan senang musuh mengalah. Jangan diabaikan keistimewaan yang ada pada kelebihannya. Zaman dulu kehebatan tumbuk serang sering diungkapkan sebagai, “tak nampak penumbuknya, penumbuk umpama kilat, susah nak agak datangnya.”

Itu sebabnya dalam kelas-kelas yang saya awasi, penumbuk serang sangat dititikberatkan. Namun ramai yang terkeliru. Apabila mempelajari buah-buah umum maka penumbuk serang tidak digunakan. Mereka lebih berminat menguasai buah-buah silat lain dalam senarai buah umum. Tinggalkan latihan buah serang yang hanya dilatih ketika hari penerimaan ilmu tersebut. Pada hal buah-buah umum yang dipelajari adalah semata-mata untuk memantapkan gerak serang kita. Lupa serang, ingat umum.

Saya rasa, sejak dulu hingga sekarang, cawangan kami tidak pernah berpandukan latihan serang berdasarkan senarai buah umum yang dikeluarkan. Ketika saya membuka kelas di cawanganpun, susunan senarai buah umum tersebut belum ada. Saya rasa pengetahuan saya mencukupi bagi melatih tumbuk serang berdasarkan gerak silat lain yang banyak diperoleh semasa menuntut dulu.

Keduanya SC adalah hebat kerana pukulannya. Semua kuncian yang ada dalam SC adalah berpunca daripada pukulan. Konsep Silat Cekak yang ada prinsip ‘memukul’, menerbitkan ketangkasan dan keyakinan dalam diri pesilat itu sendiri. Dalam peristiwa beradu hebat itu saya perhatikan tidak ada satu kuncian anggota pun yang dapat dihasilkan. Namun, yang dikunci ialah gerak pesilat seperti yang kami alami. Kuncian tersebut bukannya kuncian pada anggota tubuh kita melainkan gerak terkunci kerana pukulan sedia menanti. Bergerak berarti akan muncul pukulan pada diri. Oleh itu terpaksalah mematikan gerak diri. Maka secara langsung diri telah terkunci. Sungguh hebat sekali sistem pelajaran SC. Pukulan sangat diutamakan.

Berdasarkan pendapat tersebutlah maka dalam pengajaran SC yang saya kendalikan, saya amat mementingkan perbuatan pukulan dilakukan dengan betul dan sepatutnya. Banyak kali saya sentuh pemberatan ini dalam tulisan-tulisan yang lalu. Tapi ada juga hamba Allah yang tak setuju dengan pendapat saya. Macam-macam diulas dan dikatanya. Saya diam saja kerana tidak berminat bertengkar dengan manusia bangang pada pandangan saya. Cakap banyak tapi pengalaman kurang ada. Pengetahuan dan pendapat saya adalah berdasarkan pengalaman dan pengalamian sebenar. Kerana pukulan yang ada dalam SC-lah merupakan salah satu faktor SC tidak mudah ‘ditewaskan’ oleh kami. Tapi nanti akan ada yang mengatakan bahawa berlatih lain dan masa bergaduh lain jadinya. Itulah kenyataan daripada manusia yang suka perasan dan berangan-angan membuat telahan berdasarkan prinsip Mat Jenin.

Pada generasi baru, saya sarankan supaya aspek pukulan yang sedia ada dalam buah-buah SC jangan mudah diabaikan. Yang mana perlu ditampar, baru ditampar seperti buah Pasung, Paras dan Lintau. Yang mana perlu ditetak maka berikan tetakan. Yang mana perlu disiku maka sikukan. Yang mana perlu dicucuk maka cucukkan. Yang mana perlu ditumbuk maka tumbukkan. Jangan terkeliru dan bercampur aduk. Susunan yang telah dibuat oleh Ustaz sangat cantik dan tepat sekali. Jangan abaikan kelebihan yang ada tersebut. Jangan dengar cakap-cakap lucu daripada golongan ‘au’ yang takut akan pukulan. Mereka sukakan sentuhan. Berilah sentuhan kalau mampu. Tapi bukan ketika bersilat. Jangan abaikan kelebihan kita.

Faktor ketiga yang kami simpulkan atas kehebatan SC yang sukar ditewas adalah kerana SC melakukan gerak hingga ke sudah. Ada titik noktahnya. Geraknya tidak berhenti sekerat jalan. Geraknya juga tidak bermalam. Ada kesinambungan. Apabila kami mengenakan pukulan, pada sangkaan kami pertarungan tersebut terhenti. Sebaliknya yang berlaku. SC terus bertindak hingga gerak lawan dimatikan sepenuhnya. Faktor itu juga mengejutkan kami hingga menyebabkan pergerakan silat kami terbantut.

Faktor itu juga saya aplikasikan dalam pengajaran silat di cawangan, bawah pengawasan saya. Perbuatan gerak yang teragak-agak sangat saya tegah. Jangan teragak-agak membuat pukulan dan kuncian. Pastikan setiap tindak balas sama ada menunggu serangan atau menyerang ada kesudahan pada gerak lawan. Biasakan diri dengan perbuatan sedemikian. Jangan ada perbuatan mengacah.

Apa yang saya perhatian, ujian sijil yang dilakukan amat merugikan calon. Malah merugikan keistimewaan SC. Apabila ada kalangan calon ujian yang hendak meneruskan gerak, maka cepat-cepat dihentikan gerak tersebut. Kalau diteruskan maka pelbagai kecaman dilemparkan termasuk cuba menjatuhklan maruah penguji. Itu juga sifat yang tidak tahu kegunaan ujian. Kita menguji calon untuk melihat penguasaan diri mereka pada SC. Kalau berasa diri tidak berkeupayaan menguji, lebih baik jangan menguji.

Pada saya apabila berhadapan dengan siapa saja, ketiga-tiga faktor keistimewaan SC yang saya bincangkan di atas amat perlu diambil kira. Andainya kelebihan-kelebihan itu dapat dikuasai maka tidak mudah pesilat lain meratah kita. Pendapat itu bukannya hasil perasaan atau teori, sebaliknya berdasarkan pengalaman dan pengalamian sebenar dalam usaha menewaskan SC. Usaha yang tidak berjaya kerana ada tiga keistimewaan tersebut. Belajar betul-betul. Pelajaran biar mantap jangan manta...

Sambung lagi.