Tuesday, February 16, 2010

KEPERLUAN MENYEBAR SC

CATATAN PENGALAMAN (6)

Setelah mengetahui kehebatan SC dan mendalami isi pelajarannya, telah mendorong kami untuk menyebarkan SC kepada masyarakat kampus yang lain. Kami percaya betapa ruginya mereka yang tidak mempelajari SC. Menyebarkan SC dalam kalangan mereka telah dirasakan sebagai satu tanggungjawab kami. Untuk itu majlis penerangan perlu diadakan di serata kampus. Kesempatan ini kami peroleh melalui kempen-kempen pertunjukan SC di seluruh kampus. Kebetulan juga persatuan silat kami telah menerima banyak jemputan daripada pelbagai kolej asrama di universiti tersebut. Kesungguhan kami telah menyebabkan kehebatan SC mula menjadi buah mulut para siswa dan siswi.

Kami sering dijemput membuat persembahan pertunjukan SC. Untuk maksud tersebut, kami telah berjaya menubuhkan satu kumpulan bagi membuat pertunjukan. Ahli kumpulan tersebut adalah terdiri antara sesama kami. Saya menyatakan hasrat kami mengadakan pertunjukan silat pada kepimpinan persatuan yang ada di peringkat pusat. Saya yakin bahawa kami berkemampuan membuat sendiri pertunjukan tanpa bantuan daripada pihak ibu pejabat. Lagipun apabila ada jemputan pertunjukan maka tentunya menyusahkan sikit bagi kami untuk berhubung dengan pihak ibu pejabat.

Hasrat saya itu tidak menyakinkan mereka. Mereka kurang yakin akan kemampuan kami yang ada bagi mengadakan persembahan silat. Tentunya sikap mereka itu berdasarkan perlunya mutu pertunjukan dikawal dan mencapai satu standard yang tertentu. Kami tidak membantah.

Walau bagaimanapun, hati saya tetap berkeras agar kami sendiri yang membuat pertunjukan. Walaupun pengalaman pertunjukan tidak ada, saya yakin kami berkemampuan. Gambaran tentang bentuk pertunjukan, kami peroleh melalui majlis penerangan yang mereka buat pada ketika lalu. Pengalaman ada. Bukan susah sangat nak buat pertunjukan. Itulah kata-kata semangat yang sering disuntik dalam kalangan kami.

Oleh sebab itu, saya telah bawa kumpulan pertunjukan menemui Ustaz dan mempertontonkan kebolehan dan kemampuan kami di hadapan Ustaz. Ustaz tertarik agaknya dan memberi keizinan kepada kami untuk membuat pertunjukan di peringkat universiti kami sendiri. Keizinan tersebut merupakan lesen besar. Maka bebaslah kami menerima sebarang jemputan dan menyusun segala bentuk pertunjukan di universiti kami atas pemikiran kami sendiri.

Untuk maksud pertunjukan maka kami membuat pengkhususan. Tumpuan khusus diberi tanggungjawab pada mereka yang tertentu. Hal ini demikian bagi memantapkan persembahan pertunjukan. Saya dipertanggungjawabkan membuat persembahan serangan empat penjuru dan persembahan pisau. Ketika itu pelajaran lading belum sampai ke tempat kami. Pada penglihatan saya, persembahan kami juga boleh dikira hebat. Ramai dalam kalangan kami yang berpengalaman dalam dunia persilatan. Setakat membuat persembahan tentunya tidak mendatangkan masalah. Kalau buat persembahan, kadang kala watak crook lebih diberi tumpuan kerana kepelbagaian aksinya. Kumpulan kami tersangat berkebolehan.

Oleh sebab ada guru tongkat panjang bersama kami maka kami masukkan acara tongkat panjang dan cara-cara mengatasinya dalam persembahan. Cara pertunjukan kami tentunya berbeza dengan kebanyakan pertunjukan tongkat panjang yang ada sekarang. Gerak tari silat tongkatnya ketika menyerang SC amat menarik sekali. Tapi dalam beberapa saat dimatikan oleh SC. Persembahan sedemikian amat memukau penonton. Namun begitu, kami tetap berpegang pada konsep betapa posmen yang disekat maka surat tak akan sampai. Tak ada pun kaedah menepis tongkat panjang dengan menggunakan tangan. Melainkan habuan sesak. Kalau sesak lebih baik menggunakan batu. Namun begitu, pertunjukan silat yang menggunakan tangan bagi menepis tongkat panjang sangat popular hasil didikan Guru Wawasan. Ramai pengikutnya. Termasuk yang tak seiring dengannya. Orang dibenci tapi perbuatan diikut. Tapi kami tak pernah ikut.

Bagi setiap pertunjukan kami akan menetapkan syarat. Pertunjukan mesti berlangsung sebaik sahaja selepas perasmian satu-satu majlis. Jika kami dijemput membuat persembahan bersama seni bela diri yang lain, kami menetapkan syarat untuk membuat persembahan pertama atau terakhir. Ada sebab kami berbuat demikian. Jika syarat kami tidak diterima maka kami akan menarik diri. Syarat kami selalunya diterima. Mungkin hal ini disebabkan betapa mereka memerlukan penyertaan kami dalam pertunjukan. Pertunjukan yang hebat. Jika tidak ada penyertaan silat-silat lain, jamuan khas perlu diadakan untuk kami. Tiada bantahan.

Dengan itu pasukan kami terbiasa membuat persembahan di hadapan menteri yang dijemput sebagai tetamu jemputan. Selepas perasmian terus diadakan pertunjukan. Kalau Ustaz datang saya akan pastikan Ustaz duduk bersama dengan perasmi tersebut. Saya rasa Ustaz sendiri berpuas hati dengan tindak tanduk yang kami lakukan.

Semuanya tinggal kenangan. Pesilat-pesilat hebat di kelas saya tidak mudah dilupakan. Walaupun nama-nama mereka boleh saya lupa tapi wajah mereka tetap terpahat di hati saya. Ada yang teristimewa kebolehan mereka. Jasa mereka besar dalam kempen memperkenalkan SC dalam kalangan pelajar-pelajar universiti. Apabila mereka kembali ke tempat asal maka bermulalah penyebaran SC ke seluruh Malaysia. Elok juga dikenang-kenangkan mereka.

Sekian, sambung lagi.