Wednesday, February 10, 2010

SC MEMANG HEBAT

CATATAN PENGALAMAN(4)

Bila tempoh tiba, majlis penamat silat diadakan di kelas kami. Ustaz sendiri turun kelas menyempurnakan tanggungjawab pemberian tumbuk serang. Kami disuruh tumbuk dahulu. Semestinya saya giliran pertama. Tumbukan saya tidak mengena. Begitu juga dengan yang lain. Hebat juga SC. Bisikan hati. Selesai tumbukan kami, Ustaz memulakan bicara. Tumbukan sebenar SC belum diberi. Dikatakan betapa tumbukan kami tersebut sebagai tumbukan bodoh. Tersenyeh kami dibuatnya. Hati tertanya-tanya dan tidak sabar untuk mengetahui tumbukan sebenar. Tapi Ustaz tidak mudah memberi. Syarahannya panjang juga. Semua muka nampak resah. Menahan kesabaran. Akhirnya petua penumbuk diberi.

Saya orang pertama yang ditumbuk oleh Ustaz. Dahsyatnya. Sekali penumbuk yang kena maka terpaksa membongkokkan badan berkali-kali. Manahan sakit sampai ke ulu hati. Bila tiba giliran ahli yang lain, baru padan muka mereka. Cakap hati. Semuanya merasa. Setiap kami pasti meraung. Biasanya kedengaran bunyi raungan ‘makkkk’. Semua penuntut silat diberikan rasa. Bagus juga. Kalau tak rasa macam mana nak tahu kelebihan serang SC yang sebiji itu.

Selesai semuanya mendapat tumbuk serang, saya menyatakan hasrat untuk bertry dengan Ustaz. Terkejut juga mereka yang ada. Tapi nak buat macam mana. Itulah tekad kami yang utama. SC perlu diuji untuk membuktikan kehebatan silat itu sendiri. Janji try sesama kami mesti ditepati. Oleh sebab saya telah diangkat sebagai ketua mereka, maka apa yang dijanji perlu saya laksanakan. Maka terpaksalah saya melahirkan hasrat sedemikian untuk bertry dengan Ustaz.

Semua orang memerhatikan saya. Ustaz serang maka saya bertindak. Susahnya nak makan. Gerak Ustaz sangat pantas. Saya yang dimakan. Hati tak puas. Saya minta pembantunya untuk diuji. Kali ini saya menggunakan kaki. Serangan pembantu tersebut saya sambut dengan pukulan kaki. Beliau tak sangka saya akan bertry dengannya. Terpaksalah beliau buka baju dan berseluarkan seluar biasa. Sepakan saya melekat di rusuknya. Nampak bekas sepakan kaki kerana dia tidak berbaju. Tetapi tindak balas berikut daripadanya mematikan gerak silat saya. Hebat sungguh gerakan SC mematikan lawan. Cepat dan tangkas. Saya tergamam dan berasa kagum. Benarlah SC adalah adalah sejenis silat yang hebat.

Seingat saya ada tiga orang yang bertry. Walaupun mereka telah menyaksikan penangan yang telah saya terima, namun keegoan diri tetap ada. Niat bertry disertakan perbuatan. Salah seorang daripadanya ialah Sidek tersebut dengan pukulan kuntau jawanya. Mainan bawahnya hebat sekali. Tapi tak sempat bertindak. SC berjaya mengatasinya. Di hari yang lain kami mendesaknya menunjukkan pukulan yang ingin dibuatnya. Bukan main hebat mainan silatnya. Kalaulah SC tidak bersistem, pasti susah juga untuk mengatasinya.

Saya berasa bahawa Ustaz tidak menyangka bahawa kami akan mencuba kebolehan SC. Malah saya juga berasa bahawa pembantu-pembantunya juga tidak menjangka bahawa kami akan berbuat demikian. Buktinya, mereka tidak bersedia dan semuanya tidak membawa pakaian silat. Tujuan mereka bersama kami hanya untuk melihat majlis penamat silat. Luar jangkaan mereka telah menyebabkan pelajaran serang diberi terlebih dahulu.

Hal yang demikian telah menyebabkan Ustaz mengeluarkan kata-kata yang agak tegas setelah majlis try tersebut berlangsung. Menurut Ustaz, sepatutnya jika ada anak murid yang hendak try, maka kehendak murid itu akan didahulukan sebelum pelajaran serang diberi kepada mereka. Keadaan ini agak berbeza dengan apa yang diperbuat pada kami. Pelajaran serang diajar dulu tanpa mengetahui ada murid yang hendak mencuba.

“Nasib baik saya fikirkan awak semua masih belajar. Kalau tidak saya akan pukul betul-betul.”

Itulah antara lain kata-kata yang dikeluarkan oleh Ustaz kepada kami khasnya buat diri saya sendiri.

Mana tidaknya. Apabila kami mengetahui cara serang SC, buah yang akan kami cuba terpaksa diubahsuai. Buah yang melangkah telah diubah supaya jadi tidak melangkah. Kalau melangkah pasti akan kena dengan serangan SC. Pengubahsuaian itu telah menyusahkan Ustaz dan pembantu-pembantunya apabila kami bertry. Yang seronoknya buah-buah tersebut apabila ditry dengan pesilat-pesilat Cekak yang lalai dan kurang kemas penguasaan silatnya, mudah mereka tertewas.

Namun begitu, pelajaran penamat telah membawa erti yang besar pada kami. Tidak sia-sia kami belajar SC walau pun ketika itu penguasaan isi pelajarannya masih tidak sempurna. Masih ada masa untuk menguasai SC.

Peristiwa ‘menguji hebat’ selepas tamat benar-benar telah mengubah persepsi kami pada SC. Kehebatan SC adalah nyata. Kegagalan kami beradu ilmu dengan SC memberi kepastian kepada kami kerana persoalan yang ada telah terjawab dan terbukti. SC sememangnya sejenis silat yang boleh dipertanggungjawabkan. Bukan teori tapi pengalamian.

Sambung lagi.