Tuesday, February 2, 2010

PERANAN DIRI DALAM SC

Kehebatan SC erat kaitannya dengan kehebatan diri yang berada dalam SC itu sendiri. Kalaulah kesemua ahli silatnya berfikiran luas dan terhindar daripada unsur-unsur toksid maka silat itu akan menjadi hebat sepanjang masa. Namun begitu menghindari manusia toksid dalam mana-mana organisasi adalah merupakan sesuatu yang mustahil.

Dalam silat, saya tersangat suka menjiwai erti kemerdekaan. Konsep kemerdekaan adalah merupakan salah satu daripada ajaran Ustaz. Untuk itu saya lebih rela berterus terang dalam semua aspek yang bersangkutan dengan bidang persilatan. Sifat terus terang ini juga saya nyatakan dengan guru, apatah lagi dengan orang lain. Kadang kala orang lain tidak suka mendengarnya dan membuat pelbagai tafsiran hingga boleh mempengaruhi guru. Saya tetap tidak peduli dengan keadaan tersebut. Berdasarkan pengalaman, saya pernah memberi pendapat yang berlainan dengan pandangan Ustaz. Misalnya soal pengambilan penuntut wanita, penggunaan pistol dan sebagainya. Saya pernah menyentuh soal ini dalam tulisan yang terdahulu. Keikhlasan kita dalam sifat berterus terang mungkin mudah difahami oleh guru. Sebaliknya mungkin tidak pada orang lain. Maka ambil sikap jangan peduli apa orang lain kata. Peribliskan mereka.

Saya adalah saya. Dari dulu lagi saya suka berterus terang. Sesuatu yang tak kena di hati maka akan saya nyatakan. Sikap ini juga meliputi pandangan saya pada kepimpinan yang ada. Pastinya pandangan tersebut dalam adab yang saya faham. Kadang kala kepimpinan tak melenting tapi orang kanannya pulak yang melenting. Yang seronoknya ada orang kanan yang melenting tersebut telah lari ke pihak lain. Pada hal saya tetap saya. Masih tak lari ke mana-mana. Pendirian saya diasaskan Ustaz. Saya faham apa yang patut dilakukan demi meneruskan perjuangan Ustaz. Akan tetapi ramai yang benak rupanya. Lucu pun ada. Bangangpun ada.

Ustaz pernah menyatakan betapa para pemimpin termasuk guru silat yang jatuh atau kecundang kerana orang kanannya. Salah satu puncanya adalah sikap berpura-pura yang diamalkan oleh orang kanan yang enggan menyatakan ‘kebenaran’ walaupun kebenaran itu dikatakan pahit. Oleh itu, saya tetap berpegang dengan pendapat betapa perlunya peranan kita untuk menyatakan perkara sebenar bagi pertimbangan guru. Sama ada guru kita hendak dengar atau tidak maka terpulanglah pada dirinya. Namun begitu, apa juga bentuk keputusan yang dibuatnya perlulah kita akui memandangkan tarafnya sebagai guru yang profesional dalam bidang silat.

Dalam soal ini, saya sangat bersetuju betapa perlunya kita bersikap jangan bermuka-muka. Berkata benarlah. Apa yang ada dalam hati maka nyatakan melalui mulut dalam konteks keikhlasan kita sama ada untuk mendapatkan penjelasan atau kebenaran. Jika tidak, kalau lain di hati dan lain di mulut maka itu namanya pembohong. Jadilah kita pembohong hakiki yang terpaksa berpura-pura dalam kehidupan seharian bersama pemimpin kita. Menyembunyikan kebenaran daripada menyatakan sesuatu yang benar bukanlah bermakna kita hormat atau beradab. Sebaliknya kita telah bersikap khianat. Pada hal guru kita juga menganjurkan kita bercakap benar. Bercakap benar juga bermakna kita tidak menyembunyikan sesuatu daripadanya. Apa yang ada di hati maka itu juga yang diucapkan melalui mulut. Tetapi biarlah dalam suasana sopan dan beradab.

Saya teringat kata-kata amaran sahabat saya satu tempoh yang lalu. Ketika saya bercakap terus terang dengan mengomen sedikit pembawaan kepemimpinan maka diingatkan saya dengan nada yang keras sekali. Antara lain beliau mengingatkan saya supaya sedar diri dan jangan harus ada sedikitpun perasaan curiga pada pemimpin. Juga jangan membuat sebarang komen pada guru. Wow. Hebatnya kesetiaan beliau. Tapi hanya ketika itu. Bila berpecah, beliau beralih angin dan lain pulak jadinya. Usahkan mencaci. Beliau buka blog khas untuk mengutuk gurunya sendiri. Habis guru dicacinya dari luar dan dalam. Hebatnya manusia haprak yang sedemikian rupa. Perangainya tersangat buruk hingga terpaksa melacurkan pegangan diri sendiri. Perasan nak jadi guru rupanya. Strateginya dirancang sedemikian rupa. Ada wawasan diri. Namun begitu gagal mempergunakan saya. Akan tetapi beliau juga ada pengikutnya. Adik beradik haprak semuanya. Nasib baik bisik semak kurang menjadi. Kalau tidak hilang sebiji anunya.

Kadang kala terfikir juga. Kalaulah mereka yang menentang En Mat sekarang ini menyatakan kebenaran dari dulu lagi yang mereka tidak suka padanya maka senanglah En Mat mengenyahkan mereka daripada persatuan dan persilatan SC. Mereka sepatutnya berterus terang. Tapi itu tidak berlaku. Hiduplah mereka dalam suasana kepura-puraan dan pembohongan dalam SC. Asyik mengata orang lain berbohong, hakikat diri yang berbohong, tidak disedari. Menunggu masa, saat dan ketika untuk mengenyahkan guru pula. Itulah strategi namanya. Strategi yang mengena. Kepandaian kancil. Kancil adalah binatang. Rupa-rupanya Mak Teh telah berjaya mengesan sifat mereka dari dulu lagi, hingga terkeluar gelaran.

Walau bagaimanapun, seperti yang saya bincangkan dalam tulisan terdahulu, konsep guru dalam kalangan ahli SC kadang kala adalah tidak jelas bagi sesetengah murid. Lebih-lebih lagi jika murid silat tersebut telah diijazah oleh Ustaz sendiri. Pepecahan yang berlaku dalam SC juga adalah hasil kerja tangan dan kerja kaki bekas-bekas penuntut SC yang diijazah oleh ustaz sendiri. Hasil kerja fikir telah diletakkan di anu. Namun begitu, yang pastinya sama ada mereka suka pada guru atau tidak, pelajaran SC masih dianggap yang terbaik dan perlu dipusakai.

Sekian dulu setakat ini.