Thursday, February 18, 2010

AKUR DENGAN APA YANG DITERIMA

CATATAN PENGALAMAN (7)

Kami mempelajari dan mendalami SC adalah atas keyakinan yang penuh. Bukan mudah bagi kami untuk mengubah pesepsi yang ada sebelum mempelajari SC. Seperti yang saya tegaskan, untuk menerima SC sebagai sebahagian daripada amalan silat kami, ujian pengesahan telah dilakukan terlebih dahulu. Sah bahawa SC merupakan satu jenis silat yang hebat, sama seperti yang diperkatakan oleh Ustaz. Artikal-artikal silat yang kami baca dan kami simpan amat mudah difahami. Kami jadikan panduan. Sesuai dengan pelakuan yang diajar kepada kami. Cakap serupa bikin.

Walaupun ada kandungan artikal tersebut bercanggah dengan ilmu sedia ada yang kami peroleh, keadaan itu tidak pernah kami jadikan isu atau persoalan. Bertanya pun amat jarang sekali. Kalau diberikan jawapan, kami tak pernah berbahas. Hanya menerima kenyataan yang ada. Yang penting bagi kami ialah pelajaran yang telah disampaikan selama kami belajar SC telah dapat mengubah pesepsi kami tentang kehebatan SC. Walau bagaimanapun, sesekali terdapat juga perbincangan sesama kami. Semua jawapan dan perbincangan tersebut adalah dalam suasana positif. Kalau dianggap negatif maka akan kami positifkan. Asas perbincangan ialah, guru lebih tahu apa yang dilakukannya. Guru silat tentunya bidang tugasnya ialah silat. Teringat sekarang. Pegawai kerajaan atau swasta pun berperasan umpama guru silat. Berlainan bidang dan berlainan profesion. Sepatutnya, biarlah Guru Silat mengurus silatnya. Tapi, Malaysia boleh.

Satu tajuk yang biasa kami bincangkan ialah buah-buah yang ada dalam SC. Kami diajar sebanyak sembilan belas buah. Pada hal, dalam artikal yang kami simpan, buah SC adalah dua puluh tujuh. Kami rujuk kata-kata yang ada dalam artikal simpanan kami tersebut.

Semasa Ijazah Kedua, dikatakan dalam pelajaran empat terdapat ayat yang berbunyi seperti yang berikut:

“ Menangkis pula buah-buah penangkap (lock) yang 27 biji itu dan memakan balik dengan salah sebuah dari yang 27 itu. Ini namanya pelajaran SPRING (Pelajaran menengah). Pelajaran ini mempunyai falsafah PAKAI TAK PAKAI, TAK PAKAI PAKAI.”

Berbincanglah kami. Pastinya di bilik saya ketika menuntut dulu. Kami cuba logikkan kenapa buah yang kami terima adalah sebanyak sembilan belas dan buah yang ada, dua puluh tujuh.

Saya pernah bertanya Ustaz tentang persoalan tersebut. Menurut Ustaz, penyusunan semula telah dilakukan. Ada tiga alasan yang diberikannya. Sama ada buah-buah itu berulang-ulang atau tidak praktikal atau membahayakan si pelaku. Itulah alasan-alasan utama yang telah diberikan Ustaz kenapa buah-buah tertentu ditiadakan dalam senarai pelajaran. Namun begitu buah-buah tersebut tetap diberitahu semasa kami telah tamat. Kami diajar dengan buah-buah tersebut termasuk buah luncur, sengkak dan lain-lainnya. Ustaz membuktikan kata-katanya yang meninggalkan pembelajaran buah-buah itu dalam lingkungan alasan yang tiga tersebut. Puas hati pada diri kami semua.

Kami cuba memahami kebenaran perbuatan Ustaz meninggalkan pembelajaran buah-buah tersebut. Hal ini demikian bagi memahami akan punca Ustaz berbuat demikian dalam konteks SC. Namun begitu perasaan ragu-ragu tidak langsung timbul dalam kalangan kami. Kami tetap bersyukur dengan apa yang kami dapat daripada Ustaz.

Kami rujuk kembali ‘kitab’ tentang SC yang kami simpan. Kami baca ayat-ayat yang ada dalamnya. Ada dua kenyataan ayat dalam artikal tersebut yang menjadi sumber alasan pemikiran positif kami.

Alasan pertama adalah merujuk pada ayat bertulis:

“ Ianya tak mempunyai tari, Silat Cekak ini ada mempunyai kaedah-kaedahnya yang tetap dan tak boleh dipinda-pinda.”

Maknanya, dalam SC, pelajaran Kaedah adalah amat penting dan tidak ada sifat bertolak ansur. Kaedahnya tetap dan tidak boleh diubah. Kalau diubah maka bukan lagi namanya SC. Kesimpulannya ialah kaedahnya sahaja yang tetap dan tidak boleh diubah-ubah. Tambah tak boleh, kurang pun tak boleh. Yang lain, terpulanglah pada Ustaz. Itu kesimpulan kami. Mudah dan ringkas.

Alasan kedua adalah berdasarkan tentang pelajarannya yang tertulis seperti yang berikut:

Mempelajari dan mengkaji segala buah keputusan Silat Melayu itu menjadi mata pelajarannya, umpamanya keputusan silat-silat Sendeng, Terlak, Lintau, Harimau, Kuntau, Kemanga, Sepelet dan Gayung Petani. Tujuan besar silat ini mengkaji segala keputusan ilmu (buah silat) silat melayu ialah supaya ia dapat mengalahkan musuh ketika ianya menyerang.”

Maknanya, pelajaran buah-buah dalam SC tidak berdasarkan bilangan. Pelajarannya adalah berdasarkan pengkajian pada buah-buah silat Melayu yang lain. Oleh sebab itu, bilangan buah bukanlah sesuatu yang tetap dan tidak patut dipolimikkan. Maka tidak perlu berbahas atau bertengkar tentang bilangan buah dalam SC.

Ada juga yang bertanya sama ada kita menceduk atau meniru silat-silat Melayu yang lain. Saya tegaskan pada mereka. Di situlah pentingnya kita memahami adat dan adab persilatan orang Melayu. Fahamannya tidak sama dengan sekarang. Fahaman sekarang memberatkan hak kerana ada persatuan yang melindunginya. Persatuan telah meletakkan sempadan. Persatuan boleh saman kita jika dianggap kita cuba menceduk haknya. Fahaman dulu haknya tetap pada orang-orang Melayu seramai. Siapapun manusia Melayu boleh memiliki atau menguasainya. Menguasai gerak dalam masyarakat Melayu tidak mendatangkan masalah sebab kita juga Melayu. Sama juga dengan dengan adat-adat yang ada. Kita menguasai apa yang ada dalam masyarakat Melayu. Sekarang jangan. Ada persatuan yang berlagak gengster. Gerak Melayu dah jadi hak mereka.

Kami sentiasa berbincang secara positif. Sesuatu kelainan yang kami rasai, kami akan cuba logikkan kenapa perkara itu terjadi melalui sumber-sumber yang ada. Hingga sekarang saya dapat rasakan betapa sifat kami yang sedemikian telah menyebabkan kami sentiasa berprasangka baik terhadap SC dan semestinya kepada gurunya yang lama dan baru. Tapi ada juga antara sisa-sisa tinggalan generasi kami yang tergeliat. Teguran yang diberi semuanya secara membina demi mengekalkan kehebatan SC. Cuma masalahnya ramai golongan haprak yang ada sekeliling guru. Tidak tahu punca dan sentiasa cari glamour.

Mungkin sekarang ini, gara-gara kehebatan angka dua puluh satu maka buah-buah SC perlu diubah suai. Maka dimasukkan buah-buah lain bagi menggenapkan angka dua puluh satu. Di suatu ketika pernah kuntau kiri dijadikan bilangan dua buah. Kuntau Kanan menjadi buah yang kesepuluh. Pernah juga buah hempuk dikira dua buah. Semuanya gara-gara angka dua puluh satu. Agaknya.

Semasa saya menguasai kelas latihan di Cawangan, saya masih mengekalkan pengajaran SC sebanyak sembilan belas buah. Buah-buah lain akan dijar kepada penuntut SC semasa pelajaran buah umum. Buah siku potong dikaitkan penggunaannya untuk pelajaran lading. Buah-buah menanti seperti luncur dan rasa digunakan secara aplikasi gerak berdasarkan gerak lawan. Sama seperti gerak Gayung Fatani.

Walaupun pelarasan dibuat hingga dua puluh satu, saya tetap saya. Tak ikut pelarasan. Ikut apa yang saya terima. Pelajarannya adalah mencukupi dan sangat memadai untuk membuktikan kehebatan SC. Dengan bilangan buah sembilan belas, saya masih berupaya menjadi pesilat yang sedemikian rupa.Sekarang susah nak jawab. Manager baru. Gelaran baru. Pingat baru. Jentera baru. Maka azam baru. Fahaman silat baru. Serba baru.

Orang kata saya keras kepala. Baguslah. Sebagai lelaki kita perlu keras kepala. Barulah dirasai nikmatnya. Jika tidak, akan terpupuk sifat ‘au’. Gerak mesti lembut. Buka tangan adalah salah satu sifat pemupukannya. Agaknya. Sekian setakat ini.

Sambung lagi.