Monday, February 8, 2010

PROSES LATIHAN DI KELAS KAMI.

CATATAN PENGALAMAN (2)

Kenyataan dalam artikal tersebut iaitu Silat cekak dapat menentang segala jenis silat dalam negeri dan luar negeri, amat kami ragui. Apatah lagi ada sebutan nama silat yang menjadi amalan persilatan kami. Bagi kawan saya tersebut tentunya hati beliau tidak senang. Kuntau adalah pemakaian beliau. Mana mungkin Silat Cekak telah mengusai keputusan silatnya dalam jangka masa yang pendek. Pada hal beliau sendiripun tidak pasti akan maksud keputusan yang ada. Nampak sangat keegoan dan cakap besar yang ada dalam persilatan SC. Begitu juga dengan rakan-rakan yang lain. Hal ini demikian menjadikan kami sangat berminat untuk menjejaki SC dengan sepenuhnya bagi membuktikan kepalsuan atau kebenaran.

Kelas latihan diadakan dua kali seminggu iaitu hari Sabtu dan hari Ahad, bermula dari pukul tiga hingga enam petang. Kandungan isi pelajarannya begitu asing bagi kami. Tidak ada upucara pembuka gelanggang atau penutup gelanggang. Pakaian silat juga adalah bebas. Komen kami seolah-olah dalam SC kurangnya ikatan disiplin para penuntut terhadap silatnya. Pakaian silat, kami jadikan ukuran kerana pakaianlah yang sangat ditekankan ketika kami menuntut silat yang terdahulu.

Disiplin kami semasa menuntut adalah secara sambil lewa sahaja. Semangat kurang ada. Kalau rasa letih maka kami akan duduk bersembang. Ustaz dan pembantunya tak terkata apa. Apatah lagi apabila ada dalam kalangan pembantu Ustaz yang rajin melayan karenah kami untuk bersembang. Semestinya isi sembang tersebut berkisar pada kemegahan Silat Cekak. Seronok pun ada. Meluatpun ada. Semuanya seolah-olah mereka saja yang hebat.

Nampaknya, walaupun masa yang diuntukkan untuk pembelajaran silat adalah selama tiga jam latihan, tapi ramai yang curi tulang. Mula-mula tidak ada baris untuk latihan. Semuanya bebas berlatih. Pembantu Ustaz yang ada kurang memberi teguran. Agaknya segan kerana kami penuntut universiti. Lebih-lebih lagi itulah pertama kali SC bertapak di universiti. Satu perkembangan baru dalam proses perkembangan Silat cekak. Lama-lama baru saya nampak ada perubahan dalam pendekatan latihan. Agaknya mereka tidak berpuas hati akan sikap kami yang ada. Arahan berbaris dimulakan. Maka terpaksalah semuanya berbaris berdasarkan pasangan masing-masing untuk berlatih sama ada rela atau tidak. Kiraan gerak dikira dari satu hingga lapan. Berpeluh juga dibuatnya. Ada yang kata idea baris yang ada sekarang di kelas-kelas latihan SC adalah bermula daripada kelas kami. Ekoran daripada sikap malas berlatih.

Pastinya ada sebab mengapa Ustaz kurang bersikap tegas. Mungkin ketika itu, Ustaz menggunakan pendekatan psikologi. Untuk menyatakan kebenaran pasti memerlukan pengorbanan. Ustaz juga pernah menceritakan kepada saya tentang sebuah pusat latihan sebelum itu yang dikendalikannya. Ahli silat yang ada adalah pelbagai ragam. Ada yang mabuk ketika bersilat. Bawa air setan bersama. Ustaz biarkan saja. Tumbuk, dia jatuh. Ditumbukpun dia jatuh. Tidak dapat mengawal fikiran. Walau bagaimanapun kelas berkenaan berjaya ditamatkan. Ramai yang berasa malu atas sikap yang mereka amal atau miliki selama itu. Ada yang menjadi orang rapat Ustaz dan bersama dalam proses penyebaran SC. Semasa kempen membuka kelas di tempat saya, ada antara mereka yang turut hadir. Saya sempat bersembang dengan mereka. Banyak kisah lama ketika belajar SC yang diceritakan mereka. Sekali sekala saya tersenyum dan ketawa. Tapi banyak senyum dan ketawa yang dibuat-buat.

Di pusat latihan saya, oleh sebab kebanyakan penuntut adalah ahli silat lain, penerimaan SC tidak semudah yang ada. Perasaan curiga tentang kehebatan SC tetap ada. Tambahan pula dalam kalangan pembantu Ustaz yang hadir bersama membantu Ustaz mengajar kami, ada yang cakapnya umpama cakap besar. Bermegahkan SC walaupun kami rasa pergerakannya pun tak tentu hala. Antara pembantu Ustaz yang sering hadir bersama ialah Din Panjang, Jo Marwi, Masjo, Bakar, Tombei, Nordin, Nasir, Amruddin, Yang dan Pak Wan. Seingat saya hanya Yang dan Din Panjang yang masih kekal bersama En Mat. Jo Marwi, Amruddin dan Nasir di sebelah sana dan yang lainnya entah ke mana.

Saya jarang berlatih dengan mereka. Apabila buah silat saya peroleh daripada Ustaz, terus saya berlatih dengan pasangan saya. Tak banyak cakap. Sekali sakala, Pak Wan dan Yang amat banyak idea bicara. Lain-lain pembantu adalah senyap-senyap belaka dan masih kebudakan. Dari segi rupa, nampak akan sifat mereka yang kurang matang berbanding dengan kami yang sejumlah besarnya hampir mencecah usia empat puluh tahun. Tapi saya baru berumur dua puluh dua tahun pada masa itu. Mereka tak banyak cakap kecuali Pak Wan, Yang dan Din Panjang yang kelihatan tua dan banyak idea. Jo Marwi sememangnya pendiam. Mukanya selamba saja.

Kalangan pembantu Ustaz, Pak Wan lebih banyak sifat barannya. Bila cakapnya disanggah oleh ahli kumpulan kami, cepat benar melentingnya. Maklumlah. Beliau bercakap tentang kemegahan Silat Cekak pada kalangan kami yang berpengalaman dengan persilatan yang lain. Bukan mudah untuk menerima percakapannya. Maka pernah di satu ketika, Pak Wan melepas geramnya melalui gerak SC terhadap salah seorang daripada kami. Walau bagaimanapun, perbuatannya kemudian telah ditegur oleh Ustaz.

Rupa-rupanya bukan mudah mengajar silat pada orang yang tahu akan silat. Tidak kiralah apa jenis silat sekalipun. Kita yang menjadi Jurulatih SC pun tentu memahami akan maksud kata-kata tersebut. Teringat kata-kata Ustaz. Menurutnya, jika gelas yang kosong maka mudahlah kita isi air ke dalamnya. Sebotol kecil air sudah boleh memenuhi gelas yang kosong tersebut. Jika gelas itu berisi air yang penuh, untuk menggantikan air yang ada dalam gelas tersebut maka kita memerlukan berbotol-botol air. Lagi berwarna air tersebut, maka lagi susah untuk menggantikan air yang berwarna itu dengan air yang berwarna lain yang cuba kita tuangkan ke dalamnya. Kalau air yang ada itu berwarna sama dengan air yang cuba kita tuangkan ke dalamnya maka susah juga untuk menampakkan perbezaan antara air yang kita isi dengan air yang sedia ada.

Kiasnya, bukan mudah untuk kita memasukkan kefahaman baru tentang silat dalam kalangan ahli-ahli yang mengamalkan silat lain yang berbentuk tradisional. Mana ada silat yang berdiri lurus dan berdiri tegak tanpa menampakkan riak, melainkan SC. Itulah perkara baru dalam pengetahuan kami dan dalam dunia persilatan. Luar daripada kebiasaan. Namun begitu hati kami berasa ragu-ragu untuk menerima kenyataan SC hebat. Walau bagaimanapun kami tetap juga mengeluarkan belanja untuk mendapatkan ilmu yang ada hingga tamat pengajian SC.

Apabila dikatakan setelah tamat boleh try, ramai yang bercita-cita untuk try. Kami minta tempoh seminggu berehat sebelum tamat silat. Hal yang demikian bagi memberi peluang kepada mereka yang ingin try balik ke tempat masing-masing berjumpa guru asal yang ada bagi maksud try. Saya pun berbuat demikian. Inilah peluang kami untuk mencari bukti tentang kehebatan SC. Silat Cekak perlu diuji. Maka barulah puas di hati.

Walaupun peluang bertry diberikan kepada kami, acara tamat silat tetap kami sertai. Walaupun ada yang tidak dapat tamat tapi bilangannya sikit sekali. Syarat tamat ketika itu masih ketat. Kami perlu menyediakan seekor ayam jantan kampung yang sedang mula hendak berkokok. Itulah perbuatan simbolik yang menarik perhatian kami. Ayam jantan yang baru mula berkokok tentunya bernafsu hebat. Sentiasa galak dan asyik mengereng. Itulah harapan pada kami yang nak tamat agaknya. Biar hebat sebagaimana kehebatan yang ditunjukkan oleh ayam tersebut. Sentiasa bernafsu untuk menambahkan ilmu dan pengetahuan tentang SC.

Kami berbelanja sebanyak sepuluh ringgit seorang bagi seekor ayam. Tugas menyediakan ayam diberikan kepada pembantu Ustaz. Kami ada bersama semasa Ustaz menyebelih ayam. Antara bilangan ayam itu, Ustaz memilih dua ekor untuk dibuat ayat penunjuk. Namun begitu ada juga ayam kami yang mati sebelum disembelih. Maka berkata-katalah sesama kami secara gurauan tentang siapa tuan punya ayam yang dijadikan penunjuk dan tuan punya ayam yang mati sebelum dimatikan. Tidak ada maksud lain melainkan kami menjadikan perkara tersebut sebagai bahan lucu dan bahan ketawa.

Kita sambung lagi.