Sunday, January 14, 2007

Tekanan

Gelombang banjir ke dua di Johor dah masuk ke tahap kritikal. Sampai hari ni hampir 100,000 orang sudah dipindahkan. Angka tersebut mungkin bertambah. Silap haribulan PM akan declare state of emergency. Kesian tengok orang-orang kat Johor. Tak pasti pulak berapa ramai member CH yang kena sama berpindah. Nak cakap lebih tak mampu. Sebab kita tak kena. Cuma mungkin depa kurang mandi silat kot atau masa mandi tu bila sampai kat Salamun ‘ala Nuh, dia tak pasang niat dalam hati.

Dalam suasana kegawatan banjir ni saya lebih melihat kesan dari tekanan yang diterima oleh penduduk Johor. Ada yang steady, ada yang hilang pertimbangan dan tak kurang yang berserah pada takdir sambil turut melemparkan kutukan mesra kepada pemerintah. Kesan ni sebenarnya adalah respond yang normal bagi seseorang yang ditekan. Tekanan tersebut turut akan memberikan semangat dan kekuatan baru bagi golongan yang positif. Dan mungkin akan mematikan semangat dan kekuatan golongan yang negative.

Teringin saya membandingkan kesan tekanan ini dengan apa yang berlaku dalam persatuan sekarang. MMK memberikan tekanan yang baru kepada En. Mat setelah tekanan-tekanan sebelum ni gagal menyekat secara keseluruhan pergerakan beliau. En. Mat secara psikologinya mungkin telah hilang keyakinan terhadap sebahagian penyokongnya sendiri. Tetapi sejumlah besar penyokongnya masih menzahirkan keyakinan yang amat tinggi terhadap Mat. Jadi tekanan yang terbaru ini saya rasa tidak akan memberikan impak yang besar terhadap pergerakan dan strategi pihak yang membantu Mat. Bahkan mungkin tekanan ini akan membentuk satu kesatuan yang lebih jitu dikalangan penyokong beliau yang setia.

Saya berpendapat MMK yang berada di pihak yang memberikan tekanan sebenarnya pun turut tertekan. Tertekan dengan tindakbalas yang diberikan oleh penyokong Mat. Secara saintifiknya tekanan ke satu arah akan melahirkan tekanan balas dari arah yang berlawanan. Itu hukum alam. Jadi tak hairanlah dengan tindakan demi tindakan yang dibuat hanya merupakan immediate counter attack terhadap kumpulan yang menyokong Mat. Itu belum masuk lagi kesan tekanan yang timbul dari sikap sesetengah member yang agak daring dan very unpredictable. Tak tau apa pulak kesan tindakbalas yang akan diberikan nanti.

Kesan langsung dari tekanan terbaru ke atas MMK terhadap Mat secara pasti akan melahirkan kumpulan Outlaw yang sah. Dalam kontek MMK, Mat dan bala penyokong nya adalah outlaw yang merosakkan. Sifat outlaw mana pernah takut melawan undang-undang sebab mana ada undang-undang yang boleh diterima. Jadi pastinya akibat dari kesan tersebut Kumpulan Mat akan terus kekal melakukan aktiviti semasa yang memang dah berlaku dan terus berlaku sejak dari tarikh pemecatan yang diumumkan dalam surat pekeliling tersebut. No big deal. Classes and Ijazah at certain places will go on as usual and this is in line with the spirit of spreading the knowledge. Soalan yang patut dikemukakan ialah adakah patut tindakan logik outlaw ini dikategorikan “jahat” atau yang dikatakan “jahat” itu boleh dibaikkan dengan adanya mekanisma perkembangan ilmu yang lebih sempurna berbanding dengan membiarkan kelas berjalan dalam suasana yang agak pelik atas nama darurat? Itu semua sendiri mau tanya diri sendiri

Satu lagi kesan yang mungkin akan melonjakkan kebangkitan dan kekuatan pihak Mat ialah apabila tekanan tersebut mula menyentuh soal perut. Ini soal survival yang sangat kritikal. Ini soal necessity of life. Biar kita susah tapi jangan sampai anak bini tak makan sebab ada orang yang sengaja bagi kita susah. Saya rasa ini yang sedang Mat fikirkan. MMK secara jelas menghalang pendapatan (income/masyuk) dari terus masuk ke kantung Mat yang selama ini memang hebat. Maka tekanan terhadap penerimaan wang dalam apa juga bentuk adalah satu tamparan yang boleh membangkitkan kemarahan walaupun sebenarnya tidak akan memberikan sebarang kesan sebab ijazah ditempat-tempat tertenti terus berjalan seperti yang saya nyatakan diatas.

Saya percaya Mat sekarang berada dalam kapasiti yang terbaik untuk memangkinkan kebangkitan semangat para penyokongnya. Toksah heran la..konfirm dia akan lawan balik sebab urusan perutnya telah diganggu. Ini sudah lebih. Isu yang dulunya dah cukup untuk kill his career kini berubah menjadi kekuatan disebabkan perubahan tekanan. Apa cara sekalipun murid yang baik akan memastikan keperluan dan kepentingan pemimpin adalah terjaga. Kalau Mat berjaya memanipulasikan keadaan ini dengan jayanya pastinya MMK akan terus menerima tekanan.

Tekanan yang berterusan adalah baik dalam kontek melahirkan kreativiti. Jadi melalui tekanan dan tindakabalas yang diberikan oleh kedua-dua pihak, saya amat berharap untuk melihat satu inisiatif yang lebih praktikal dan logik akan dikeluarkan. Idea seharusnya berkembang (dengan syarat perbincangnan dilakukan dengan hati yang terbuka tanpa prejudis). Semua orang inginkan penyelesaian terbaik. Pastinya yang terbuat bukan membunuh persatuan agar tiada siapa akan dapat yang terbaik.

Jadi apa sebenar yang hendak dinyatakan di sini. Yang jelas bagi saya ialah sifat-sifat yang disemai pada setiap ahli persatuan SCH ialah jika bergaduh pastikan lawan tu parah atau mati je. Tak kisah le dipihak mana, yang jelas kemuncak dari tekanan ini, lantaran dari adanya tekanan yang serupa dari arah yang bertentangan, akan membunuh persatuan, persilatan dan yang paling teruknya semangat dan perasaan ahli-ahli yang telah “membunuh” masa dan hidup mereka sejak mula kenal erti persilatan melalui SC. Kesian sungguh. Nak marah kat sapa pun tak pasti. Saya pasti selaku custodian yang masih sah MMK, mahu tak mahu perlu menerima kenyataan ini. Mat? Dia dikatakan tak sah dan dah pun dikategorikan sebagai outlaw. Itu nasib dalam sejarah perjuangan dia. Perlu ke dibersihkan statement tersebut? Tak perlu. Sebab masa dan sifat kita sendiri akan memadamkan kisah tersebut. Dia akan susah sekarang. Dan mungkin juga akan semakin susah kemudia. Tapi the fact is bila sampai satu tarikh nanti, semua orang yang tahu tentang apa yang berlaku tak akan ambil pot tentang sejarah tu lagi. Kita akan lupa beb. Masih ingat kat Zarina Zainuddin dan Linda Rafar? Lupa dah…:)