Saturday, January 13, 2007

Hipokrit Professional

Silat Cekak amat istimewa. Bila dah tension dengan kerja di pejabat, kelas silat tempat utama untuk kita meneutralkan tension-tension yang ada. Bila waktu mengajar rasa puas bila menyampaikan matapelajaran dan kalau ada tenaga pengajar lain bersama, lagi puas bila dapat duduk dan berkongsi pengalaman. Biasanya 90% tajuk cerita akan berkisar pada Silat Cekak itu sendiri. Apa yang dicerita? Tentunya akan keistimewaan-keistimewaan pergerakan silat, matlamat dan hala tujuan perjuangan. Bila dah habis mengupas tentang apa yang dicerita, akan rasa lebih gembira apabila nampak rasa puas pada raut wajah mereka yang mendengar. Input-input tambahan yang disuntik memberi semangat yang lebih tinggi pada jurulatih bagi meneruskan perjuangan silat ini. Inilah peranan yang perlu dimainkan oleh setiap ketua kelas yang digelar Penyelia. Kalau ini yang dapat dilaksanakan disetiap kelas, tentunya silat ini akan berkembang dengan baiknya. Tapi... malang memang tak berbau. Perjuangan mengembangkan silat sekarang ini melalui kancah huru hara. Rimau sama rimau bergaduh ahli-ahli menjadi mangsa. Lebih buruk kepada student baru.

Mendengar perkataan 'Perjuangan' dari pentadbir persatuan pada masa kini adakalanya rasa nak tergelak. Tahap kefahaman perjuangan mereka rasanya boleh dipersoal. Mengapa pulak? Nak bawak perjuangan silat, kurang-kurangnya kena turun padang. Cuba tengok depa-depa yang mengelar diri sebagai orang lama, berapa kerap jengok kelas latihan dan suka bercakap pasal silat dan perjuangannya? Berapa banyak kelas kemahiran dimerata tempat dan pelusuk Malaysia yang terabai? Cakap saja perjuangan dan mengarah menggunakan remote control dari jauh rasanya bukan nak bawak perjuangan. Itu namanya gila kuasa. Tambah-tambah bila baru-baru ini mengeluarkan pekeliling yang menghalang perjumpaan rasmi atau TAK RASMI dengan En. Md Radhi. Tunjuk kuasa lah namanya tu. Yang pasti, perbuatan itu semua bukan atas dasar perjuangan. Ikut Nafsu lo. Balas dendam ma.

Bila ditengok dari satu sudut, rupa-rupanya ramai ahli boleh digelar the great pretenders @ hipokrit. Satu ketika dulu persatuan kita gah dengan majlis-majlis yang glamour. Berbeza dengan mula-mula tertubuhnya Cekak Hanafi pada tahun 1993. Pada masa tu AGM diadakan dekat dewan keramat. Kerusi duduk pun kerusi plastik dan dewan bertemankan hanya angin petang. Walaupun panas, suasana tetap meriah dan membara dengan semangat untuk memertabatkan perjuangan silat ini. Ahli-ahli yang hadir pula boleh kita kenali dengan nama masing-masing. Sungguh meriah dan akrab. Walaupun daif, tetap nasi bungkus diberikan untuk santapan tengah hari. Ketika itu ramai jugak ahli-ahli lama yang suka turun padang dan menceritakan tentang silat dan perjuangannya. Bersungguh-sungguh mereka menidakkan Cekak Malaysia dan mempastikan agar ahli-ahli tak terpengaruh dengan cerita-cerita sebelah Pak Ak. Semangat sungguh. Rasanya hubungan ahli-ahli amat rapat dengan pentadbir persatuan.Majlis-majlis rasmi samada di IPT atau dicawangan kerap dihadiri walaupun jauh beratus batu.

Kesenangan dan kegemilangan yang dikecapi persatuan banyak menggundang hipokrit professional. Generasi pentadbir pada masa kini melebihkan glamour dari perjuangan yang sebenar. Keriuhan mereka dan kesungguhan nampak ketika majlis-majlis gilang gemilang. Lebih hebat bila nama-nama mereka disanjung atas pengorbanan yang berjela-jela. Tapi yang pasti dalam setahun belum tentu sekali pun jenguk kelas silat. Apatah lagi berlatih. Perjuangan nampaknya atas tiket kuasa saja.

Kita kena ingat bahawa kesenangan persatuan satu ketika dahulu bukanlah semata2 hebatnya jentera pentadbir. (Kalau hebat takkan lingkup persatuan kan?) Yang meramaikan ahli beribu-ribu sampai daftar Malaysia Books of Records bermula dengan pendaftaran ahli ditempat latihan. Selanjutnya, selama 1 tahun atau lebih jurulatih dengan pengorbanan Masa, Tenaga, Wang Ringgit serta terlepas malam bersama isteri mengharungi cabaran agar pengembangan silat ini mencapai tahap yang berpanjangan. Tiap-tiap tahun perkara yang sama akan diulang. Golongan ini yang sebenarnya membawa perjuangan dan mereka menjadi foundation kepada keutuhan perjuangan Silat.

Hipokrit professional hanya boleh dijumpa bila terdapat majlis-majlis rasmi persatuan. Pengorbanan mereka kebanyakan menghadiri mensyuarat-mensyuarat dan menghadirkan diri ke majlis-majlis glamour. Bila tak tahu penat lelah mengembangkan silat, maka sesuka hatilah memerintah cara remote control. Perhubungan dan arahan hanya mengharapkan internet supaya satu dunia tahu apa yang berlaku dalam persatuan. Apa punya akal pendek pentadbir persatuan ni. Perhubungan cara tradisonal melalui berdisklusi tak diterima dan ahli-ahli tidak diberikan peluang untuk menentukan siapa guru yang mereka pilih. Memang adik beradik George Bush.

Kalau betul hendak selesaikan masalah, biarlah ahli-ahli yang menentukan peneraju persatuan. Undi sulit boleh kita gunakan. Alat sulit jangan. Kalau majoriti undi terima En. Mat maka kita akuilah keputusan ahli. Kalau nak, kita namakan ramai sikit calon. Ramlee Rahman ke, Zainuddin Salleh ke.., Lan Astud ke.. Tengok populariti masing-masing. Semua ada kelebihan. Baru demokrasi namanya.

Sampai bila mau tunggu?? Kelas sudah buka. Jangan hujung bulan kasi tutup pulak. Ayoyo jangan bikin tension sama gua ma!!!