Wednesday, January 13, 2010

KUATNYA PENGARUH PERSATUAN (3)

Menebalnya perasaan curiga.

Pada pandangan saya semangat berpersatuan pada masa sekarang adalah sangat menebal, mengatasi semangat silat. Semangat pada SC sentiasa didalangi oleh semangat dan acuan persatuan. Hubungan rapat pada satu masa yang lalu hanya akan menjadi sejarah jika mereka berlainan persatuan, berlainan kepemimpinan tetapi satu bidang persilatan. Sesuailah dengan adap kita, ‘kerana silat kita bertemu maka kerana persatuan kita berpecah.’ Tak cukup masak untuk mengatakan pertemuan dan perpisahan kita adalah kerana Allah.

Semangat berpersatuan ini semakin hebat dalam zaman PA. Sikap saya masih sama. Saya masih ingat dalam satu mesyuarat agung di zaman PA. Usul menjadikan Guru Utama sebagai presiden seumur hidup tidak berjaya dalam meyuarat agung tersebut. Sekali lagi saya menentang usul tersebut dengan alasan yang sama. Masa itu mereka yang penyokong pendapat saya adalah ramai. Tapi saya faham akan maksud sesetengah mereka. Ramai yang menyokong bukan kerana konsep guru utama tak perlu menjawat jawatan presiden seumur hidup berdasarkan adat dan adab. Tapi ramai yang menyokong kerana mereka ‘menolak’ kepimpinan PA sebagai guru utama. Kenapa ini boleh terjadi. Ada IT saya akan bincangkan nanti.

Walau apapun perkembangan yang ada, pepecahan di zaman PA dan En Mat, telah lebih memaham dan memantapkan kefahaman saya akan maksud kekuatan persatuan. Apabila mandat diambil oleh En Mat daripada PA, tidak ada sebarang alasan dalam bidang persilatan yang dapat menolaknya. Walau bagaimanapun peraturan persatuan telah dapat digunakan bagi menidakkan hak En Mat sebagai guru. Akhirnya guru yang berhak telah tersingkir dek kerana kekuatan persatuan. Maka hilanglah kekuatan silat kerana wujudnya kekuatan persatuan. Hal ini demikian kerana peraturan persatuan adalah selari dengan undang-undang negara. Manakala adat dan adab persilatan hanya selari dengan adat dan budaya kita. Kemegahan bidang persilatan telah terpaksa tunduk pada tuntutan zaman dan kemodenan bangsa.

Sewaktu mala petaka melanda SC di bawah kepimpinan guru yang ada, sekali lagi kita boleh nampak betapa faktor persatuan memainkan peranan menentukan kedudukan guru. Tindakan En Mat yang ‘menyerahkan’ sementara tanggungjawab sebagai presiden, telah diambil peluang dengan sepenuhnya oleh golongan konspirasi bagi menjatuhkan kedudukan guru.

Kita juga boleh lihat tentang peranan persatuan yang menubuhkan badan penyiasat dan badan kehakiman bagi menentukan sama ada guru itu benar atau salah. Hilang hak ahli silat sendiri untuk menentukan untung nasib guru silat mereka sendiri. Saya tak perlu komen banyak dalam soal ini.

Saya juga difahamkan tentang pergolakan dalam persatuan silat yang kita tinggalkan tempoh tahun yang lalu. Dapat kita lihat betapa guru mereka yang ada, tersingkir terus melalui mesyuarat yang dianjurkan oleh persatuan. Tinggallah guru dengan gelaran prisiden seumur hidupnya yang tentunya setakat hidupnya. Apakah ertinya gelaran seumur hidup tersebut dalam keadaan hormat murid terhadap guru tidak seumur hidup. Bukankah konsep seumur hidup itu hanya berupa alat bagi memenuhi kepuasan ahli persatuan. Sungguh sayu dan menyayat hati.

Namun begitu ahli-ahli sebelah sana tak perlu banyak berfikir atau susah hati tentang kedudukan guru. Soal mandat yang begitu hebat ikatannya dengan adab dan adat persilatan bangsa Melayu telah tertolak ketepi. Yang pastinya, dengan pelantikan guru baru mereka yang sedia ada maka putuslah salasilah guru SC berdasarkan waris pesilat dan berkonsepkan mandat. Apapun, mereka tak perlu pecah kepala memikirkan soal pengganti guru. Mereka juga tidak perlu menantikan alamat dalam mimpi bagi mengesahkan kebenaran guru berikutnya. Memadailah dengan keputusan mesyuarat bagi menentukan pemilihan guru. Senang dan mudah. Cepat dan ringkas.

Bagitu juga nampaknya dengan ‘geng’ kita sebelah sana. Guru mereka yang ada kurang berkuasa dengan persatuan yang ada. Syarikat yang ada lebih berwibawa. Kalau guru akan tiada, masalah pengganti bukan utama. Syarikat boleh memilih siapa saja. Maka putuslah mandat yang ada. Tapi apa guna pecah kepala untuk mencari pengganti guru yang tiada. Kepuasan jiwa berkunjung hiba. Salasilah silat akan ternoda. Zaman moden, mimpi yang dulu mereka cari tak akan kunjung tiba. Mimpi lain yang akan menjelma. Kabus kepala penghalang utama. Terkapai-kapai dan meraba-raba. Wow! Syoknya ada.

Setakat ini, sepanjang pengalaman, pemerhatian dan berdasarkan pengetahuan, kita yang berada dalam SC pimpinan En Mat saya kira masih beruntung. Adab dan adat persilatan SC masih ada. Mandat perguruan nampak jelas. Maka pelajaran yang kita tuntut ada puncanya. Hala tuju kita masih ada kesinambungannya dengan apa yang diharapkan oleh Ustaz.

Berdasarkan tafisran situasi masa kini, mereka yang masih berpegang pada konsep ahli silat, akan terus hormat menghormati sesama ahli silat. Manakala dalam kalangan ahli persatuan, mereka akan terus menghentam antara satu sama lain. Tabiat mencaci dan menghina pada mereka yang berlainan persatuan akan berterusan walaupun mewarisi SC yang sama.

Banyak perbezaan lain antara ahli silat dan ahli persatuan. Yang pastinya persatuan itu adalah kuasa. Kuasa juga bermakna politik. Dalam politik ada strateginya. Semua yang berlaku bukanlah berlaku begitu sahaja. Tapi apa yang berlaku adalah hasil perancangan untuk menjadikan apa yang berlaku itu sedemikian rupa. Hanya jauhari mengenal maknikam.Hanya awang yang mengenal keindahan minah.

Sekian saja setakat ini atas tajuk yang sama.