Tuesday, January 12, 2010

KUATNYA PENGARUH PERSATUAN (2)

Mula wujud perasaan curiga.

Mesyuarat agung SC di Bagunan Sulaiman telah mengubah tanggapan saya yang terbina selama ini terhadap keharmonian SC. Kalau tak salah saya mesyuarat tersebut adalah seiring dengan perayaan kali kesepuluh SC. Timbul usul untuk menjadikan Guru Utama SC sebagai Presiden seumur hidup. Usul itu dibawa oleh jawatankuasa pusat sendiri. Hati terkata-kata. Kenapa perlu guru utama dilantik sebagai presiden seumur hidup. Apa perlu memohon mandat daripada ahli yang diijazahnya bagi mengesahkan status seumur hidup. Bukankah hakikat wujudnya guru dalam persatuan SC pastinya akan terus menerus seumur hidupnya menjadi presiden.

Pada ketika itu banyak lagi persoalan yang timbul dalam benak diri. Adakah mungkin wujudnya ahli yang mempelajari SC daripada tangan ustaz yang mengijazahnya sanggup bertanding melawan Ustaz sebagai presiden persatuan. Mana mungkin terjadi. Oleh hal yang sedemikian kenapa perlunya Ustaz diisytiharkan sebagai presiden seumur hidup. Kenapa perlunya Ustaz mendapatkan mandat ahli yang diijazahnya sebagai anak muridnya untuk membenarnya memakai gelaran sedemikian. Mana perginya adab ahli silat terhadap gurunya.

Kalau perlunya Ustaz sebagai presiden seumur hidup, isytihar terus. Tak perlu keluarkan usul untuk mendapatkan kebenaran ahli. Hakikatnya Silat Cekak adalah hak Ustaz. Kalau Ustaz arahkan SC ditutup maka pasti SC akan terkubur. Kalau ada antara ahli SC yang cuba menyanggahnya, Ustaz mempunyai kuasa untuk menyingkirkan ahli tersebut secara tidak mengakuinya lagi sebagai anak muridnya. Oleh itu kenapa perlu guru dijadikan presiden seumur hidup. Kalau perlu ada sikap tersebut, tentu ada sesuatu perasaan ragu-ragu yang tersembunyi dalam hati perut mereka.

Dalam mesyuarat agung itu, saya bangun menentang cadangan usul tersebut. Saya yakin, apa yang saya tulis dalam rencana ini, maka itulah yang saya telah ucapkan. Ada yang menyokong pandangan saya terutamanya perwakilan dari Kedah. Pendapat pembawa usul tersebut ada logiknya dari sudut perbahasan mereka. Memanglah. Mana-mana majlis perbahasan tentu tajuknya ada baik dan ada buruknya. Perbahasan hangat pada malam itu diakhiri dengan undian. Undian secara angkat tangan. Masa itu undi-undi sulit tak tahu lagi. Bangkangan ke atas usul tersebut telah dikalahkan.

Saya diyakinkan bahawa usul itu perlu diterima. Ketika itu pengaruh politik mula berkait dengan persatuan SC apabila ada cawangan pilitik tertentu menjadikan SC sebagai salah satu aktiviti pertubuhan mereka. Secara langsung mereka menjadi ahli SC di samping ahli dalam parti politik. Timbul alasan akan takutnya pengaruh politik masuk dalam persatuan SC. Dikuatiri mereka akan menguasai persatuan. Atas sifat kekuatiran tersebut maka usul itu perlu diterima. Semakin ramai ahli mereka menjadi ahli persatuan SC maka berkemungkinan besar semakin kuatlah azam mereka untuk menguasai persatuan SC. Akhirnya jawatan Presiden yang disandang oleh Ustaz mungkin akan tercabar. Saya akur dengan teori mereka. Apa guna berbahas lagi. Usul yang saya tentang telah ditolak dalam mesyuarat agung tersebut.

Tapi sekali-sekala terbit persoalan. Kenapa perlu takut akan bayang-bayang sendiri. Guru yang ditaati perlu diterima seikhlas hati. Kenapa perlu timbul perasaan syak wasangka akan kedudukan guru boleh dicabar. Pada saya dengan penerimaan usul tersebutlah maka bermulanya perasaan curiga mencurigai antara sesama ahli. Lebih hebat lagi perasaan itu meliputi ke atas guru SC sendiri.

Rupa-rupanya kuasa guru silat atas silatnya boleh disanggah oleh muridnya sendiri atas sifat ahli persatuan. Guru silat tidak boleh berkuasa atas persatuan yang mendokong silatnya sendiri. Anak murid yang diijazah hanya tunduk pada gurunya atas nama guru silat. Sebaliknya murid itu boleh menyanggah guru atas nama persatuan.

Pada saya, keadaan itulah bermulanya wujud garis pemisah antara silat dan persatuan. Fikiran ahli dibuka luas pada satu pengetahuan yang baru tentang apa yang boleh dan apa yang tidak boleh dalam konteks silat dan persatuan.

Walau bagaimanapun, pepisahan antara silat dan persatuan tidak ketara ketika itu. Tidak ada siapapun yang berani menyanggah Ustaz sama ada pendapatnya atau arahannya. Cubaan memisahkan guru dan presiden tersebut, saya kira hanya mainan politik para pengurus persatuan. Ahli silat yang menuntut masih ikhlas dengan perjuangan silatnya. Mereka juga masih ikhlas dengan guru yang mengijazahkan mereka.

Nampak jelas betapa Ustaz sendiri tidak takut akan bayang-bayangnya. Ustaz mempunyai ilmu yang tinggi untuk ‘membaca’ hati murid. Oleh itu, tak ada apa yang perlu dirisaukan oleh Ustaz tentang kedudukan guru. Untuk melihat atau menentukan kedudukan hati murid, daripada ijazah sendiri Ustaz boleh tahu. Ustaz lebih faham akan maksud dan perangai anak muridnya. Sekilas ikan di air, sudah tahu akan jantan dan betinanya. Walaupun ‘penunjuk ayam’ adalah berupa alat, akan tetapi tabiat mengambil bahagian daripada ayam tersebut boleh juga dijadikan panduan. Kalau tidak, kenapa perlu ditulis akan gelagat anak murid yang tamat dan tabiat mengambil bahagian daripada ayam tersebut.

Tambahan pula, semasa ijazah pertama, telah ada ikrar berupa azam yang ditanam dalam kalangan ahli untuk dijadikan perjuangan diri pesilat itu sendiri. Kita ditanam dengan azam untuk terus taat pada guru, ibu, bapa, ikatan setiakawan sesama ahli dan berazam untuk tidak mencaci silat-silat Melayu yang lain. Azam yang ditanam itu juga adalah satu bentuk peraturan dalam persilatan SC. Peraturannya amat mudah tapi payah untuk dilaksanakan. Tak banyak perkara yang perlu difikirkan.

Adatnya, dari aspek keselamatan, kedudukan guru adalah terjamin. Pepecahan sesama ahli SC adatnya mustahil boleh berlaku. Fikiran mereka akan bersepadu. Jika bertengkar umpama carik-carik bulu ayam. Lama-lama akan bercantum juga. Mana boleh bergaduh akibat perbezaan pendapat. Bukankah sesama ahli silat telah bersumpah. Atas nama Allah pulak tu. Ada saksi pulak tu. Kenapa perlu lagi diangkat tahap guru sebagai presiden seumur hidup. Adatnya tak akan ada siapa yang berani menandingi guru atas apa jawatan pun.

Dalam kegiatan sukan di negara ini, penglibatan pemerintah negeri tidak boleh dinafikan. Ketika mereka mentadbir, mana ada pencabarnya untuk bertanding berebut jawatan utama. Adab dan adat budaya kita melarang warga negara daripada bertanding. Begitu juga dengan SC. Kita juga ada adat dan adabnya. Masakan adat dan adab persilatan kita boleh membenarkan sebarang saingan atas guru. Tapi itu tafsiran kita.

Kini saya lebih mengerti untuk membuat tafsiran tentang situasi tersebut. Apabila dikenang balik, saya dapat simpulkan bahawa fahaman persatuan telah mula terasas ketika wujudnya usul menjadikan Guru Utama sebagai Presdien SC seumur hidup. Institusi Guru mula tergugat dan tercabar apabila cadangan menjadikan guru sebagai presiden seumur hidup memerlukan kebenaran ahli persatuan. Pada hal ahli persatuan itu juga adalah merupakan ahli silat yang diijazahkan sendiri oleh Ustaz Hanafi.

Sengaja saya tulis isu yang sekian lama terpendam dalam hati saya. Walau apapun kata mulut, saya tidak boleh menafikan kata hati. Saya tetap berpegang pada kesimpulan betapa sesuatu yang berkaitan dengan kedudukan guru, biarlah bidang disiplin silat yang menentukannya. Bukannya peraturan persatuan. Biarlah jawatan prisiden dilantik setiap tahun atau dua tahun sekali atau sebagainya sebagai memenuhi tuntutan berpersatuan. Adab dan adatnya tak akan ada kalangan ahli silat yang berani bersaing dengan guru. Kalau diadakan usul ‘seumur hidup’ maka kita akan merendahkan kedudukan guru kita. Usul akan dibahas. Maka akan terkeluar sesuatu yang menyentuh kedudukan guru. Apatah lagi ketika kedudukan guru cuba ditentukan oleh ahli yang diijazahkan oleh guru. Pada saya, bahaslah usul-usul lain yang bukannya berkaitan dengan guru.

Sekian dan sambung lagi.