Tuesday, January 19, 2010

GURU MESTI STANDARD

1. Mukadimah


Membicarakan tajuk ini, saya akan mengupas pengertian guru dari kaca mata saya. Kaca mata yang saya pakai melihatkan pengalaman, pengetahuan dan ajaran yang saya terima dan yang saya faham sepanjang berada dalam SC. Saya telah merangka enam tajuk dan pengisiannya akan dilakukan dari masa ke sama berdasarkan masa yang ada. Huruf enam juga sesuai juga digunakan kerana huruf itu juga ada dalam SC.

Dalam tulisan yang lalu saya tegaskan betapa beruntungnya mereka yang berada di bawah kepimpinan silat yang dibawa oleh En Mat. Untung di sini adalah merujuk pada gurunya yang masih mempunyai asal usul berteraskan mandat. Mandat amat penting dalam konsep adat dan adab untuk memegang tampuk kepimpinan silat yang dibawa mereka. Penerusan mandat seterusnya masih jelas dan boleh diambil kira. Punca guru tidak boleh dipersoalkan kebenarannya. Kesinambungan guru yang ada adalah berdasarkan mandat lapis pertama yang sah dan masih tentu hala. Mandat seterusnya pasti ada dan tentunya sepancar dengan Ustaz. Maka berterusanlah salasilah perjuangan Ustaz atas sifat keinginannya. Dalam budaya orang Melayu, asal usul sesuatu, terutama keturunan dan salasilah amat dititikberatkan. Tapi sifat itu hanya untuk orang Melayu yang mengamalkan budaya Melayu sahaja. Agaknya.

Mungkin ada yang tidak bersetuju dengan kenyataan saya di atas. Adatlah. Lebih-lebih lagi bila sesuatu pendapat itu bertentangan dengan pendapat sendiri walaupun dibuktikan dengan fakta. Kadang kala saya terfikir juga. Kalaulah tidak ada peristiwa yang didakwa ke atas En Mat itu berlaku, tentunya keadaan dalam CH adalah dalam keadaan tenang. Guru yang ada masih menjawat jawatannya sebagai Guru Utama SC. Maknanya, dakwaan yang dikenakan ke atasnya telah menyebabkan ada murid yang beralih guru, bukannya ada kena mengena dengan mandat. Hakikat haknya sebagai guru yang sah tetap diterima oleh mereka. Soal layak tentunya tak sama dengan soal hak.

Istilah Guru dalam bidang persilatan adalah besar maknanya. Perkataan Guru adalah merupakan perkataan tua dan berasal dari bahasa Sanskrit. Dalam silat, pemimpin besarnya dipanggil guru, bukannya cikgu atau pendidik. Biasanya gelaran guru adalah untuk seorang sahaja dalam satu-satu bidang persilatan. Wakilnya akan bergelar Jurulatih atau wakil guru. Tapi ada juga silat lain yang menggelarkan Jurulatihnya sebagai Gurulatih. Nak juga perkataan guru digunakan. Walau bagaimanapun gelaran Guru tetap merujuk pada seorang sahaja dalam silatnya. Orang itulah merupakan penguasa silat yang tertinggi.

Pernah juga terjadi, mandat guru diserah kepada orang lain ketika guru asal masih hidup. Banyak faktor yang menyebabkan penyerahan tanggungjawab guru tersebut. Rata-rata adalah kerana faktor usia ataupun faktor kesihatan. Gelaran pada guru-guru berkenaan adalah pelbagai. Ada silat yang menggelar bekas guru sebagai mantan guru. Ada yang menggelar bekas guru itu sebagai Guru Tua. Biasanya guru yang baru menerima mandat tersebut akan bergelar Guru Muda. Guru Tua dilambangkan sebagai seorang yang tinggi ilmunya dan menjadi tempat rujukan. Penglibatan mereka adalah lebih bercorak formal. Jarang, malah tak pernah saya dengar akan adanya gelaran Guru Lama. Kalau adapun pasti merujuk pada mereka yang telah berkulat ilmunya. Istilah lama selalunya dirujuk pada ahli-ahli lama yang telah menceburi bidang persilatan tersebut. Kalau lama tapi tak turun padang maka lamanya dirujuk pada basi dan cendawan.

Oleh sebab Guru adalah kata nama dalam bidang persilatan maka kebiasaannya gelaran tersebut akan diikuti dengan kata hormat daripada ahli silatnya. Oleh sebab itu, dalam aspek gelaran, panggilan guru akan diiringi dengan pelbagai perkataan sama ada sebagai kata depan atau kata belakang. Misalnya perkataan maha, menjadi Mahaguru, atau utama menjadi Guru Utama atau tuan menjadi Tuan Guru, atau sebagainya. Itulah caranya kita memberi hormat atas gelaran dan sebutan perkataan guru dalam bidang persilatan. Jarang sekali guru diiringi oleh perkataan lain seperti encik, menjadi Encik Guru, Puan menjadi Puan Guru, pak menjadi Pak Guru, bestari menjadi Guru Bestari, Tok menjadi Tok Guru atau perkataan-perkataan lain.

Kesesuaian menggunakan kata iring bagi istilah guru adalah terpulang pada pandangan, falsafah atau nilai yang ada pada guru berkenaan. Apapun pandangan mereka yang ada, kata iring adalah perlu dalam budaya kita bagi menunjukkan perasaan hormat anak murid silatnya terhadap guru.

Agaknya, kalaulah guru berkenaan ada gelaran daripada istana boleh juga diiringkan istilah guru dengan gelaran yang diterima. Misalnya, Tan Seri Guru, Datok Guru, Tun Guru atau lain-lain gelaran yang ada. Kalaulah ada anugerah akademik, bolehlah gelaran guru dimulakan dengan sebutan “Yang Berbahagia Dr.” Dari segi budaya bahasa kita tentunya gelaran-gelaran tersebut tak salah digunakan. Yang penting sebutan guru perlu kata iring untuk menunjukkan perasaan hormat.

Dalam persilatan SC, gelaran Guru diiringkan dengan perkataan utama menjadi Guru Utama. PA masih menggunakan gelaran Guru Utama. Cuma di masa En Mat beliau lebih suka menggunakan gelaran Tuan Guru. Hal ini demikian adalah merupakan satu pembaharuan untuk ‘mengadress’ gelaran guru. Sudah tentu beliau mempunyai alasannya. Mungkin merujuk pada umur atau lain-lain pegangan. Saya tak pernah bertanya.

Cuma penggunaan istilah Tuan Guru, nampak semacam asing dalam kalangan ahli-ahli silat kita. Kita telah biasa dengan gelaran guru sebagai Guru Utama. Walau bagaimanapun seperti yang selalu saya katakan, dari segi adatnya, guru mempunyai hak mutlak dalam bidang persilatannya. Beliau berhak menggunakan apa jenis gelaran untuk jawatannya. Malah beliau juga berhak atas isi pelajaran silat yang dibawanya. Sama ada beliau ingin mengurang atau menambah pelajaran silat yang dipertanggungjawabkan kepadanya maka itu adalah merupakan haknya sebagai guru silat.

Dari segi gelaran ini saya ada pengalaman sebagai pengacara menganjurkan pertandingan-pertandingan silat antara perguruan silat yang lain. Ada yang berkehendakkan nama gurunya disebut dengan gelaran Tok Guru, Pak Guru, Guru Tua dan macam-macam lagi. Secara kesimpulannya, kata iring bagi guru mereka, rata-ratanya merujuk pada usia guru. Yang dah nak bangka akan dipanggil dengan gelaran Tok Guru. Yang masih muda dan baru terima mandat agaknya, gelaran beliau dimulakan dengan gelaran Guru Muda dan sebagainya mengikut kesesuaian silat masing-masing.

Untuk memanggil atau berinteraksi dalam keadaan tak formal, kita menggunakan pendekatan yang lebih mesra. Semasa Ustaz, dalam komunikasi biasa, kita berinteraksi dengan berbahasakan Ustaz. Sebagai contoh, tak pernah saya dengar ayat yang diucapkan, “Guru Utama, jemputlah minum....” , melainkan kita menjemput minum dengan menggunakan ayat, “Ustaz, jemputlah minum.” Gelaran formal pada En Mat ialah Tuan Guru. Dalam perbualan harian, saya hanya menggunakan istilah En Mat sahaja. Saya tak tahu pulak dengan orang lain.

Jelaslah kepada kita betapa istilah guru merupakan satu istilah yang hebat dalam persilatan Melayu. Gurulah yang akan menentukan hala tuju silatnya dan bertanggungjawab membimbing anak muridnya supaya sentiasa berada dalam landasan hidup yang betul. Hinggakan tanggungjawab guru dilambangkan dengan kata-kata oleh Allahyarham Dato’ Usman bin Awang, “ Berburu ke padang datar, Dapat rusa belang kaki. Berguru kepalang ajar, ibarat bunga kembang tak jadi.”

Tanggungjawab guru dalam bidang persilatan adalah berat. Namun begitu hal yang demikian tidak menjadi masalah kepada mereka. Sebelum dilantik sebagai guru, pastinya guru itu mempunyai pengetahuan dan pengalaman yang sangat luas. Beliau berupaya untuk mengembangkan potensi anak muridnya yang bakal mengembangkan silat tersebut ke merata tempat. Oleh sebab tahap dan kebolehan guru adalah tinggi dalam konteks silatnya maka adab murid dengan gurunya perlu ada dalam proses penerimaan ilmu. Dalam proses inilah akan wujud istilah menghormati, bersopan, taksub, bodek dan pelbagai istilah lagi mengikut tahap pemikiran ahli. Di sinilah peranan akal akan terserlah sama ada murid silatnya berakal luas atau berakal pendek, sama ada mempunyai pemikiran small mind atau big mind. Semuanya akan mencorakkan warna-warna perhubungan antara guru dan murid.
Kita sambung lagi.