Monday, January 4, 2010

FAHAMAN APA

Saya menarik perhatian para pembaca tentang fahaman Ustaz Hanafi. Persoalannya adakah kefahaman ini perlu ditanam sepenuhnya dalam kalangan penuntut SC sekarang ini dan jika perlu, siapakah yang bertanggungjawab untuk menyebarkan fahaman tersebut. Saya rasa persoalan ini boleh dibuat kajian. Kalau dibincangkan maka eloklah dibuat secara fikiran terbuka.

Walau apapun fahaman yang ada, setakat ini peranan besar Jurulatih SC adalah tidak dapat dinafikan begitu sahaja dalam usaha penyebaran fahaman dalam kalangan penuntut SC. Jika fahaman yang ada pada mereka adalah mantap maka begitu jugalah kefahaman yang dapat disampaikan kepada penuntut yang menuntut dengan mereka. Kita harus akui betapa Guru Utama sentiasa memikul tanggungjawab yang berat dalam perjuangan SC. Tumpuannya secara seratus peratus dalam tanggungjawab ini mungkin terhalang memandangkan halangan masa dan bilangan penuntut SC yang semakin bertambah dari masa ke masa. Hal yang demikian menyebabkan peranan Jurulatih amat besar dan tanggungjawab mereka juga amat berat.

Oleh itu para Jurulatih perlu diberi kefahaman yang jelas dan mantap sebelum mereka berupaya menjadi agen besar dalam meneruskan kesinambungan kefahaman yang ada dan yang dikehendaki dalam SC. Siapa pula yang bertanggungjawab untuk memperkayakan kefahaman Jurulatih tersebut. Dalam hal ini saya rasa Guru Utama juga perlu dibantu oleh orang-orang kanannya untuk memupuk kefahaman yang mantap dalam kalangan Jurulatih. Perkara penting ialah Jurulatih itu perlu ditanam dengan kefahaman yang jitu agar anak-anak murid SC yang menuntut melalui mereka akan mantap sama ada fizikalnya atau pemikiran yang dianjurkan dalam SC.

Setakat ini kalau tak salah saya, kita tetap berpegang pada satu fahaman bahawa apa yang kita lakukan sekarang adalah merupakan kesinambungan dengan apa yang telah dibawa oleh Ustaz Hanafi. Kesinambungan ini adalah meliputi aspek fizikal dan aspek pemikiran. Oleh itu, persoalannya adakah kita patut dan perlu meneruskan kesinambungan kefahaman tersebut secara sepenuhnya tanpa ada sebarang perubahan.

Persoalan yang saya utarakan tersebut amat menarik tetapi mungkin amat sensitif untuk berbincang. Kalaulah ditanyakan pendapat saya, pasti akan saya setuju agar kefahaman Ustaz diteruskan kepada anak murid yang menuntut SC. Apatah lagi, kita juga sering melaung-laungkan bahawa SC yang ada sekarang ini adalah merupakan pusaka Hanafi sendiri. Walau bagaimanapun, dari segi praktiknya, saya juga bersetuju bahawa cadangan tersebut amat sukar untuk dilaksanakan. Kesukaran ini adalah berpunca daripada beberapa faktor yang saya fikir akan menjadi penghalang utama.

Pastinya kita menghadapi masalah tenaga yang berupaya untuk menyebarkan kefahaman Ustaz Hanafi. Tidak ada siapapun yang boleh mendabek dada mengatakan beliau benar-benar faham akan pengajaran yang telah diasaskan oleh Ustaz. Apatah lagi untuk mengatakan diri itu pakar dalam satu segi atau pelbagai segi sama ada silatnya atau pemikirannya. Diri sahaja yang banyak perasan. Tidak ada pengiktirafan. Syok sendiri.

Ahli-ahli SC yang baru pun berasa celaru. Persengketaan yang berlaku sekarang ini, semuanya dihasilkan oleh ‘anak murid’ Ustaz sendiri. Mereka telah menerima ajaran yang sama daripada Ustaz. Bagaimanakah boleh wujud perbezaan pendapat sesama mereka hingga menyebabkan berlakunya pepecahan pendapat antara mereka. Berlainan tafsiran dan wujudnya kepentingan adalah merupakan alasan yang kita boleh berikan. Walau bagaimanapun jika ditanya pada mereka, pasti akan dinafikan. Mereka yakin bahawa apa yang mereka lakukan adalah demi menyelamatkan SC. Sejauh mana kebenarannya, saya pun tak tahu. Melainkan Tuhan menganugerahkan kebolehan bagi membaca isi hati mereka. Baharulah kita boleh tahu sama ada apa yang dilakukan tersebut ikhlas ataupun tidak.

Kalau sesama sendiripun tidak sehaluan maka mana mungkin fahaman Ustaz yang sebenarnya dapat disampaikan kepada para penuntut. Ada yang dikira mantap dengan kefahaman Ustaz tapi tindak tanduk mereka tidak melambangkan penguasaan fikiran tersebut. Ramai yang cakap tak serupa bikin walaupun memberi pelbagai alasan.

Kita jangan lupa bahawa Guru Utama yang ada sekarang adalah penerima mandat daripada Ustaz Hanafi. Maka beliaulah yang memainkan peranan untuk menentukan apakah bentuk kefahaman yang perlu ‘dimasukkan’ dalam kalangan anak muridnya. Sebanyak mana keagungan kita pada guru yang lalu, kita jangan sesekali lupa atau menafikan peranan guru yang sedia ada. Sebagai penerima mandat dan bersifat profesional atas perofesyennya, berilah kepercayaan dan pengharapan kepada beliau untuk menentukan hala tuju SC seterusnya.

Ketika saya mula-mula menuntut SC tempoh hari, terdapat nama seorang tokoh yang sering diwar-warkan. Dikatakan Ustaz sendiri menuntut dengan tokoh ternama tersebut. Tapi saya tidak pernah bersua muka dengannya. Apatah lagi mendengar syarahan atau pendapatnya. Maka saya sering mengabaikan tokoh tersebut, sebaliknya memberikan tumpuan sepenuhnya pada tokoh yang ada iaitu Ustrz Hanafi.

Saya rasa hal yang sama mungkin dirasai juga oleh penuntut-penuntut SC yang tidak pernah bersua muka dengan Ustaz Hanafi. Sukar bagi mereka untuk menggambarkan peranan dan kefahaman yang telah diberi oleh Ustaz Hanafi. Dalam hal ini, saya berpendapat adalah lebih baik mereka menumpukan perhatian sepenuhnya dengan guru yang sedia ada. Bentuk kefahaman, bentuk pemikiran dan pelbagai bentuk aspek yang lain adalah perlu berasaskan pada guru yang ada. Dengan cara ini pemikiran ahli tidak bercelaru dan tidak berada dalam keadaan haru-biru.

Cuma para pembaca jangan tersilap anggap atas tulisan saya. Saya menulis untuk mengenengahkan pengalaman bersama Ustaz berdasarkan pemikiran dan tafsiran saya untuk maksud perkongsian ilmu dan pengalaman semata-mata. Tambahan pula semua gelaran SC yang ada sekarang masih mengaitkan pergerakan mereka dengan Ustaz Hanafi. Maka elok jugalah tindakan saya menulis tentang Ustaz Hanafi. Penulisan ini semestinya berdasarkan pengalaman saya bersama Ustaz untuk tatapan dan perkongsian pengalaman dengan ahli-ahli SC yang lain.

Secara kesimpulannya, saya beranggapan bahawa untuk meneruskan fahaman Ustaz Hanafi secara seratus peratus kepada generasi baru SC adalah sesuatu yang boleh dikatakan mustahil. Baik dari segi ilmu fizikalnya ataupun pemikiran Ustaz sendiri. Kita telah ada guru yang telah menerima mandat untuk meneruskan perjuangan. Berilah kepercayaan dan biarlah guru tersebut menentukan hala tuju dari segi kefahaman SC seterusnya. Beliaulah yang akan bertanggungjawab sepenuhnya untuk masa depan SC bagi tahun-tahun yang akan datang.

Kalau kita beranggapan bahawa kefahaman Ustaz perlu dilangsungkan sepenuhnya buat generasi seterusnya, ternafilah nanti akan peranan guru yang ada. Acuan guru yang ada adalah tidak sama dengan Ustaz. Pengalaman, pengalamian dan cabaran pada guru yang ada sekarang tentunya berbeza dengan apa yang telah dilalui oleh Ustaz. Generasi pembelajar SC yang ada sekarangpun tidak sama dengan generasi yang mempelajari SC dulunya. Zaman sekarangpun tidak sama dengan zaman dulu. Harga barangan yang ada sekarangpun tak sama dengan harga barangan yang ada pada masa dulunya.

Walau bagaimanapun jika ada kalangan penuntut yang ingin mendalami akan apa yang ada di zaman Ustaz sama ada ilmu fizikalnya atau pemikiran yang dibawa oleh Ustaz, maka berusahalah sendiri untuk mendapatkannya. Tidak rugi untuk mendalaminya. Tapi awas. Jangan terlalu membandingkan antara dulu dan sekarang. Orang tidak suka. “Dulu lain, sekarang lain. Dunia berkisar-kisar”.

Kita mengalami perkara yang berlaku sekarang kerana ada kaitannya dengan apa yang berlaku dulunya, kerana “Ada ulu, ada parang. Ada dulu, ada sekarang. Ada sekarang kerana dulunya. Ada dulunya jangan dinafikan sekarang.”

Sekian.