Wednesday, September 1, 2010

BUAH ALI PATAH ATAS.

Dua buah yang berikutnya ada kaitan dengan perkataan Ali. Apakah maksud Ali tersebut. Nama pencipta buahkah atau boleh dihubungkan dengan Kahalifah Islam yang hebat kerana gagah dan beraninya. Tersangat molek jika para Jurulatih ada sedikit sebanyak pengetahuan mengenai perkara itu.

Buah Ali Patah Atas adalah tidak asing bagi saya. Dalam silat yang dituntut terdahulu, gerak buah ini ada dipelajari. Malah babak pertarungan dalam wayang Melayu juga selalu melakonkan gerak buah jenis ini. Pastinya cara mengambil buah dan penyudahnya sahaja yang berbeza. Silat Melayu yang lain amat suka ’menganakkan’ buah supaya kelihatan cantik dan mudah membuat pertunjukan. Buah hiburan untuk para penonton.

Mengajar buah ini juga memerlukan penekanan pada bahagian-bahagian tertentu. Pertamanya, kejutan Kaedah A berserta pukulan di tengkok adalah merupakan satu kemestian. Kalau kemestian maknanya mesti buat. Jangan teragak-agak daripada melakukan pukulan tersebut. Setakat ini belum pernah ada penuntut yang dimasukkan ke hospital gara-gara pukulan Ali Patah Atas. Pukulan di tengkok adalah berbentuk ’cucukan’ jari tangan yang terbuka.

Penekanan kedua adalah pada tangan kanan yang melakukan pukulan. Setelah membuat pukulan maka tangan kanan bertindak berada di bahagian belakang tengkok pasangan secara telentang. Bayangkan telentang duyung di tepi pantai. Indah. Berbeza dengan dugong. Op! Jangan mengelamun ketika buat buah. Ingat balik peranan tangan kanan pesilat. Peranannya juga bermaksud awasan. Keselamatan diri perlu dijaga. Tangan kanan boleh memainkan peranan untuk maksud tersebut.

Penekanan ketiga ada kaitan dengan pergerakan kaki kanan pesilat. Seiring dalam proses jatuhan, kaki kanan pesilat perlu melangkah serentak dan bersepadu. Langkahan kaki adalah berdasarkan langkah semula jadi. Kaki pendek pasti langkahnya pendek. Kaki panjang pasti langkahnya panjang. Jangan langkah memaksa atau langkah yang dibuat-buat. Panjang atau pendek adalah berdasarkan gerak semula jadi. Tapi ada panjang dan pendek yang dijadi. Minyak lintah di Pulau Langkawi.

Setelah semua proses yang ditekankan di atas dapat dilakukan maka pesilat itu akan berada dalam zon ’selamat’. Proses jatuhan berikutnya dapat dilakukan tanpa ada kerisauan yang nyata.

Ada juga yang saya perhatikan, mengambil buah ini tanpa pukulan. Penuntut hanya dibenarkan membuat pukulan ketika pelajaran buah potong. Ketika itu baru mereka tahu buah ini ada pukulan. Hal yang demikian kerana tanpa pukulan mana mungkin dapat diturunkan pelajaran buah potong. Maknanya juga, masa mengajar buah jatuh, lain geraknya dan semasa mengajar buah potong maka lain pulak geraknya. Berbelit-belit, hancok wak, tidak tetap pendirian dan berubah-ubah-ubah.

Hal yang demikian pastinya akan memberi kesan pada pembentukan peribadi penuntut yang kita ajar. Pada mereka, akan terbina dengan sikap dan fikiran yang suka berubah-ubah. Orang yang berubah-ubah akan bersifat berbelit-belit. Sifat itu selalu dikaitkan seperti ular. Kata orang tua-tua kalau ada ular bersama dengan manusia jenis itu maka sukar dibeza belit yang ada; antara belit manusia dan belit ular tersebut. Itu sebabnya ketika bertindak, ramai yang memukul manusia belit yang lebih teruk daripada belit ular.

Setelah berlangsung pergerakan kaki dan tangan kiri, maka penekanan seterusnya, kaki kiri yang melangkah jangan sekali-kali diundurkan semula. Kaki kiri perlu berada pada kedudukan tempat yang sama, hanya kaki kanan yang berperanan untuk menekan pelipat pasangan kita. Ketika itu rapatkan badan pasangan pada bahagian kanan kita. Kalau pesilat itu lebih tinggi daripada pasangannya maka perbuatan tersebut lebih mudah, kemas dan kelihatan bersahaja.

Apabila berlakunya jatuhan maka akan diiringi oleh satu pukulan. Tangan kiri pesilat akan memainkan peranan dalam pukulan tersebut. Cuma jangan dijadikan isu tentang jenis pukulan dan tempat pukulan tersebut. Ketika ini pesilat itu telah berada dalam zon ’selamat’. Buatlah apa saja. Pada saya, kedua-dua aspek itu umpama ranting yang tak perlu dibahas ketika tangan pasangan kita telah terkunci.

Dalam buah Ali Patah Atas ini, terdapat juga beberapa persoalan. Persoalan tangan kiri pesilat yang menolak bahagian siku tangan kiri pasangan, ada ditimbulkan juga. Macam-macam persoalan ada. Ada kata tangan yang ditolak hendaklah bergerak dari bahagian dalam depan badan pasangan. Takut cedera kata mereka. Semuanya mereka takut. Hinggakan timbul gara-gara ambil buah tanpa pukulan. Takut tak tentu punca.

Sepatutnya tidak ada isu yang timbul. Buatlah macam manapun. Janji, tangan pasangan kita dapat dikunci. Ada yang kata kedua tangan pasangan kita yang dikunci akan membentuk huruf A. Dua tangan pasangannya menjadi tiang dan tangan kanan pesilat menjadi penghubung antara dua tiang tersebut dan membentuk huruf A. Daripada huruf A itulah jadinya Ali. Kalau Abu tak sedap sebutannya. Kalau Anu lagi tak sedap. Pada saya, malas nak layan hipotisis berkenaan. Ya pun tidak, nafi pun tidak. Buat lawak sahaja tapi ada logiknya.

Kita juga perlu sedar bahawa bukan semua penuntut silat kita yang berasa sakit dengan kuncian Ali Patah Atas. Ada dalam kalangan mereka yang tidak berasa apa-apa kesakitan apabila dibuat kuncian. Selamba sahaja. Hal yang demikian bukan salah pesilat tetapi pada kebiasaannya kerana badan pasangan pesilat itu terlebih anjal. Jurulatih perlu memahami keadaan tersebut.

Itu sebab agaknya dalam kelas saya dulu, kami diajar pecahan pada jatuhan buah ini. Dalam pecahan buah ini, setelah membuat jatuhan pada pelipat pasangan kita, lutut kanan akan disendal pada bahagian belakang. Lutut kiri pesilat jatuh ke bawah. Kalau tangan yang dikunci tidak sakit, pasangan kita akan merasai sakit pada bahagian yang lain pula. Mereka akan berasa kesakitan pada bahagian belakang. Lagi kita tegakkan kaki kanan kita maka lagi kuatlah raungannya. Pasti berlaku. Ketika itu juga tangan kiri pesilat boleh lagi membuat pukulan. Buatlah di mana sahaja. Malas nak pukul maka buka saja zip atau ikatan seluarnya. Dapat juga diperiksa akan jenis anunya.

Di kelas saya, pecahan tersebut tetap saya tunjuk dan saya ajar pada penuntut. Hal yang demikian kerana itulah pecahan yang saya terima daripada kelas saya dulu kala. Apa yang saya terima maka akan saya sampaikan kepada para penuntut. Zaman Ustaz, zaman Pak Ak dan zaman En Mat, perbuatan tersebut adalah berterusan. Kalau Ustaz perturun buah sebegitu pada kami maka tentu ada sebabnya Ustaz berbuat demikian. Kekalkan pusaka Hanafi. Jangan buat hal dengan syok sendiri.

Pada gelaran buah ini ada perkataan atas. Maka ada yang bertanya bawahnya. Pada kebiasaannya pada ketika ini, isu atas dan bawah kurang timbul lagi. Hal ini kerana istilah atas dan bawah telah menjadi perkara biasa. Cuma kita saja membuat andaian tentang bawahnya. Di samping kedua pecahan tersebut ada juga pecahan yang telah ditiadakan atas sebab-sebab yang tertentu agaknya.

Berdasarkan gerak pecahan tersebut, ketika kaki kanan menekan pelipat, lutut pesilat mengampu badan pasangannya. Tangan kiri akan mengambil alih peranan tangan kanan. Walau bagaimanapun, dalam hal ini, oleh sebab pengetahuan mengenainya tidak diperoleh melalui kelas ketika saya belajar dulu kala, maka gerak itu saya sentuh sahaja ketika kelas kemahiran.

Apapun, pegangan saya ialah, ”Sampaikan apa saja yang telah orang lain sampaikan kepada kita semasa belajar dalam kelas.” Jangan tokok-tambah atau kurang-mengurang. Tak adil bagi Ustaz yang telah membangunkan Silat Cekak. Sekian dan sambung lagi.