Sunday, September 12, 2010

KEPUTUSAN PASUNG KEMANGA.

Buah Pasung Kemanga kurang saya minati semasa menuntut dahulu. Melakukan gerak buah ini terdapat sedikit kesukaran. Biasanya pergerakan kita terpaksa bermalam sebelum pasangan kita dapat dikunci dengan sempurna. Pukulan kita pada genggaman tangan pula mengambil masa. Memerlukan saat berbanding dengan ketika. Buah ini tersangat popular jika diiringkan dengan senjata pendek seperti pisau.

Namun begitu setelah dibuat kuncian, pelakuannya amat menarik hati. Kalau dalam pertunjukan, biasanya pesilat akan menggunakan senjata pisau. Setelah kuncian, pisau dapat digunakan secara menyembelih leher musuh. Aksi itu sangat menyeramkan penonton. Mungkin penonton membuat kesimpulan bahawa di sebalik peradaban, ada kalanya kita boleh berada di tahap yang ’kejam’ tidak ada keperimanusiaan.

Istilah pasung tidak asing bagi kita. Pasung dirujuk sebagai alat daripada kayu berlubang yang dipasang pada kaki atau tangan atau leher orang salah atau orang gila sebagai hukuman supaya tidak lari. Kalau disesuaikan dengan gerak buah ini maka pengertian istilah itu adalah tepat. Kedua-dua tangan musuh akan terkunci, melambangkan tangan tersebut telah dipasung. Walau bagaimanapun, istilah ’kemanga’ sukar dikesan. Saya berpandangan bahawa Kemanga merupakan nama khas, khusus merujuk pada satu-satu perkara sama ada berbentuk gerak atau objek. Hanya pereka namanya sahaja yang lebih faham dan lebih arif tentang pengertiannya. Pasti ada pengalamannya yang tersendiri. Pada kita, kalau susah sangat nak faham istilah, maka lebih baik faham akan cara-cara mengambil buah itu dengan sempurna.

Menurunkan buah ini pada para penuntut sangat tidak disukai oleh Jurulatih yang kekurangan ilmu dan kekurangan pengalaman. Aspek kuncian lebih mudah dilakukan berbanding dengan kaedah memulakan gerak mengambil buah. Hal yang demikian telah menyebabkan timbul gejala, para Jurulatih memudahkan tumbukan pesilat bagi menyenangkan diri mereka mengambil buah. Pada jangka masa panjang perbuatan tersebut amat merugikan dalam konteks mengekalkan gerak asal dalam SC.

Oleh kerana inginkan kecantikan dan kesenangan ketika membuat buah, ada penuntut yang disuruh tumbuk lajak. Nampak sangat haru birunya. Mana mungkin kita beza-bezakan tumbukan penuntut yang sama pada buah-buah tertentu. Berubah-ubah dan tidak tetap pendirian. Pada buah lain, pesilat disuruh tumbuk sebagai pesilat SC. Akan tetapi untuk buah Pasung Kemanga, pesilat disuruh pulak menumbuk sebagai musuh dengan cara melajakkan tumbukan. Satu lagi sifat membelit fikiran penuntut.

Itulah gara-gara mengambil mudah pada pembelajaran SC. Golongan yang tidak tetap pegangan. Pasti golongan ini adalah jenis mereka yang mencampuradukkan penggunaan tumit dan hujung kaki. Jenis tak tetap pendirian. Agaknya.

Kaedah mengambil buah Pasung Kemanga agak pelik sedikit. Banyak persoalan yang telah ditimbulkan oleh penuntut. Logik mereka sememangnya ada. Dalam hal ini, pandai-pandailah Jurulatih memberi penerangan berdasarkan prinsip SC yang ada. Jangan baran ketika memberi jawapan dan penerangan.

Jika kita cuba hubungkan cara mengambilnya dengan kaedah kita yang empat, agak mencelarukan. Tiada kaedah tepat yang boleh kita kaitkan dengan buah ini. Kalau dikatakan untuk mengambil buah ini perlu menggunakan kaedah gelek, juga akan mencelarukan ketetapan fikiran penuntut kita selama ini. Pesilat telah difahamkan bahawa gelek bukanlah satu kaedah utama, melainkan gerak sokongan pada kaedah-kaedah kita yang sebanyak empat tersebut.

Walau bagaimanapun, agak sukar juga untuk menerangkan prinsip mengambil buah ini pada mereka yang mementingkan ketepatan istilah. Namun begitu, pembelajaran buah Pasung Kemanga setakat ini tidak menimbulkan isu yang besar. Malah rujukan kaedah ketika mengambil buah Pasung Kemanga tidak menimbulkan isu yang besar. Ikut saja arahan Jurulatih.

Buah Pasung Kemanga diambil dengan cara kita gelek. Gelekan tersebut perlu dibantu oleh gerak kaki kanan. Kaki kiri tetap statik pada tempatnya. Peranan kaki kanan ialah berpusing dengan menggunakan hujung kaki. Cuma peminat tumit kaki masih tetap dengan minat penggunaan tumit pada buah ini, agaknya.

Kadar pusing kaki kanan nampaknya menimbulkan beberapa pendapat. Dalam tulisan ini, saya akan menerangkan gerak pusing tersebut berdasarkan apa yang saya dapat dan saya ajar dari zaman dulu-dulu hingga sekarang. Ketika gelek, tangan kiri kita tidak menampar dengan Kaedah A. Melainkan kita sambut penumbuk yang tiba pada bahagian siku pasangan sambil kaki kanan kita bergerak pusing. Tangan kiri yang menyambut, jangan cuba menyiku rusuk pasangan untuk mematahkan tulang rusuk. Nyahkan mimpi berkenaan.

Kaki yang berpusing perlu lurus semula dengan kaki kiri. Sama seperti ketika menunggu pasangan. Kalau dikirakan darjah adalah seratus lapan puluh darjah. Di sinilah lahirnya perbezaan pendapat. Perbezaan pendapat ini, saya kira ada kaitan dengan latihan papan sekeping. Bagi menyesuaikan kehendak papan sekeping maka ada yang menegaskan supaya kaki dipusing hingga tiga suku darjah daripada keseluruhan tiga ratus enam puluh darjah. Maknanya kaki pesilat berpusing hingga berada dalam kedudukan selari dengan pasangannya. Maknanya juga, perbuatan tersebut akan membelakangkan badan belakang kita dengan badan belakang pasangan yang membuat tumbukan. Pastinya kehendak mereka ialah punggung bertemu punggung. Hai ya! Cukuplah sekali punggung bertemu punggung pada buah Kilas Belakang. Itu pun bukan keseluruhan punggung. Hanya sebelah sahaja dalam keadaan gerak pasangan terkunci dan kita masih boleh memandang pasangan kita.

Mana boleh nak bertemu punggung memanjang. ”Brother An punya geng ka”. Gerak belakang itu sangat menyimpang daripada kefahaman SC. Janganlah kita membelakangkan pasangan dengan belakang kita. Konsep kita ialah berada di bahagian belakang. Berada di bahagian belakang bermakna kita nampak belakang pasangan kita. Tapi awas. Bab-bab belakang jangan tumpu pada anunya seperti brother kita. Nanti jadi kes.

Ketika gelek, tangan kanan kita akan menampar penumbuk pasangan. Tekankan konsep tampar yang amat berbeza dengan konsep tepuk. Tamparan yang kemas dan padat akan menyebabkan terasa semacam ada aliran letrik pada tangan pasangan. Itu sebabnya buah ini amat sesuai disertakan senjata. Apabila ditampar pada pemegang senjata tersebut, secara automatis genggamannya akan terbuka.

Proses gerak tetap berterusan. Jangan bermalam di mana-mana. Ketika proses tamparan, tangan kiri bersegera mencengkam atas bahu atau lengan kanan pasangan. Bahagian pelipat kaki kanan pasangan kita akan dipijak dengan menggunakan kaki kiri. Apabila dapat kuncian maka badan pasangan kita akan dirapatkan ke badan. Sejauh mana kita dapat ’sakitkan’ pasangan, banyak bergantung pada kekemasan tangan dan kaki kiri kita semasa membuat kuncian.

Ketika-ketika tertentu, saya akan menumbuk para penuntut. Semasa menumbuk, saya akan memerhatikan jangka masa mereka membuat pukulan dan tangkapan. Jika masa yang diambil ’tersangat lama’ dalam konteks persilatan, maka saya akan tumbuk sekali lagi. Sakit juga tangan saya yang ditampar kerana menumbuk berulang kali.

Kuncian pesilat akan saya uji dengan menggunakan tangan kiri. Kalau tangan kiri boleh membuat cengkaman pada badan pesilat maka kuncian tersebut kurang ada erti. Kemaskan kuncian. Dalam kelas kemahiran, ketangkasan, ketepatan dan kekemasan mengambil buah akan saya titik beratkan. Gelekan, pukulan, kuncian tangan kiri pasangan dan perbuatan tekan pelipat perlu ada kesinambungan dalam kiraan ketika. Itulah resepi yang saya terima tentang buah Pasung Kemanga dari dulu hingga sekarang. Selamat mencuba. Sekian.