Wednesday, September 15, 2010

KEPUTUSAN LINTAU.

Semasa menuntut, buah Lintau adalah antara buah yang dianggap hebat dan diri setiap penuntut akan berasa puas setiap kali berlatih menggunakan buah itu. Semasa belajar dulu pun, hati saya berasa yakin setelah memperoleh buah Lintau. Penuntut-penuntut lain pun rata-ratanya berperasaan begitu. Kami berlatih berkali-kali bagi mempastikan ketepatan, ketangkasan dan kekemasan pada gerak kami. Latihan boleh dilakukan berkali-kali. Hal ini adalah kerana buah Lintau tidak mempunyai tangkapan yang boleh menyulitkan kita. Tambahan pula ketika berlatih buah Lintau, sakitnya kurang kerana ada awasan daripada tangan kiri kita. Namun begitu sakit yang diterima tidak memudaratkan anggota badan.

Buah Lintau tidak mempunyai tangkapan. Geraknya pantas dan boleh dibuat secara kasar. Kalau dibuat secara perlahan, buah Lintau kurang menjadi. Saya sangat suka gerak-gerak yang sebegitu. Namun begitu, terfikir juga dalam fikiran, ketika berbincang sesama kami. Kalau tumbukan dilakukan pada bahagian dada, adakah buah Lintau boleh diaplikasikan. Minat kami pada buah Lintau terbawa-bawa dengan harapan buah ini boleh digunakan untuk pelbagai jenis tumbukan. Geraknya yang ringkas amat sesuai dengan pembawaan gerak SC yang ringkas.

Serangan yang dibuat dari bawah, nampak jelas betapa buah Lintau dapat digunakan dengan berkesan. Namun begitu amat jarang bagi mereka yang menyerang lawannya dengan membuat tumbukan pada bahagian bawah. Kalau pun serangan menggunakan senjata kerambit senang ditangkis melalui buah ini tapi penggunaan senjata itu sangat terhad. Membawa senjata kerambit adalah satu kesalahan undang-undang. Kalau ada pun yang membawanya, cara penggunaan, banyak yang menyimpang. Pasti serangan kerambit akan dijadikan serangan di bahagian atas. Serangan bawah hanya ketika menyerang anu yang lain, tak sama dengan yang dia ada. Jadi, serangan menggunakan tangan lebih kerap dilakukan. Pasti dibahagian dada atau muka.

Maka mencuba-cubalah kami membuat buah ini berdasarkan tumbukan di bahagian dada. Ketika tumbukan datang ke bahagian dada, penggunaan Kaedah C nampak sangat tidak sesuai. Ada yang cuba menggunakan kaedah B, seperti Sendeng Atas dengan gelek masuk ke dalam bagi membuat pukulan. Nampak juga janggalnya. Pukulan menjadi lambat dan tangan kiri yang menepis akan mengambil masa yang panjang untuk sampai ke bahagian pinggang.

Begitulah hebatnya buah ini. Ramai yang berharap dapat menggunakan buah ini dalam pelbagai bentuk dan jenis tumbukan. Tidak kira tumbukan tersebut datangnya dari atas atau bawah. Namun begitu perbincangan tersebut tidak memakan masa yang lama. Banyak masalah dan susahnya untuk menyesuaikan kaedah mengambil buah Lintau dengan corak tumbukan yang lain. Kehendak sukatan pelajaran perlu dituruti bersama. Tidak boleh dibahas-bahas lagi. Ikut sahaja. Tumbukan bawah yang diarah maka bawahlah empunya buah tersebut.

Gerak asas buah ini sama seperti terlak. Tangan kanan berperanan sebagai maksud awasan. Tiada pukulan oleh tangan kanan tersebut. Kurang isu berbanding dengan buah Terlak. Manakala, kaki kanan masuk ke pelipat musuh. Secepat mungkin, tangan kiri kita akan menampar bahagian pinggang pasangan dengan kuat, diikuti dengan pukulan-pukulan yang lainnya.

Pukulan pertama dalam buah Lintau memberi kenangan kepada saya. Saya adalah penerima pertama dalam setiap buah yang diperturunkan Ustaz dalam kelas kami. Kesan pukulan secara menampar pada bahagian pinggang adalah amat mengejutkan. Akibat pukulan, saya dapat rasakan betapa bintang berkerlipan pada pandangan. Pukulan juga menimbulkan rasa umpama wujud aliran letrik di badan.

Begitulah hebatnya pukulan Lintau yang membawa kesan yang hebat pada pasangan. Tamparan yang pertama itu adalah tersangat mustahak. Kuasainya secara bersungguh-sungguh. Pastikan pukulan hanya dibuat di bahagian pinggang. Tempat tersebut tersangat lembut dan tidak ada penahan tulang.

Semasa beri buah Lintau, saya akan membuat pukulan keras di bahagian berkenaan. Bagi penuntut merasa. Tapi tidaklah hingga menyebabkan kecederaan pada mereka. Walau bagaimanapun pukulan itu tidak boleh berulang sentiasa. Saya akan suruh pasangan yang kena pukulan supaya telentangkan tangan kiri di bahagian berkenaan. Maka bolehlah pesilat membuat tamparan keras mengikut kehendaknya. Hal yang demikian bagi mengelakkan kecederaan. Boleh berlatih berkali-kali.

Ketika ini, berdasarkan pemerhatian, tempat pukulan sudah merata-rata. Ada tampar di bahagian belakang. Kumpulan yang suka akan belakang. Ada yang menampar betul-betul membelakang perut. Diikuti dengan pukulan tangan kanan di bahagian perut. Tangan kiri menampar belakang perut, tangan kanan pesilat menampar pada bahagian depan perut. Maka bernamalah pukulan Lintau sebagai pukulan perut.

Ustaz pernah memberitahu saya, pada awal pelajaran buah Lintau yang diperoleh Ustaz daripada Pak Ya, pukulan buah ini hanya setakat di bahagian pinggang sahaja. Setelah ’dicungkil’ Ustaz, barulah Pak Ya membenarkan wujudnya kesinambungan dengan pukulan-pukulan yang berikutnya.

Hal yang demikian membuktikan betapa pukulan pertama dalam buah Lintau adalah amat mustahak dan perlu dibuat dengan penuh yakin, tepat dan kemas. Proses berikutnya merupakan proses iringan bagi mematikan pergerakan pasangan kita. Pukullah seperti mana yang diarahkan Jurulatih. Diikuti pula dengan pukulan dengan menggunakan tangan kiri. Pukulan tangan kiri itu tidak perlu dibuat dengan sebenarnya. Memadai pukulan angin. Hal yang demikian bagi mengelakkan kecederaan pada pasangan. Tentunya pukulan tangan kiri kita amat bahaya jika terkena bahagian muka.

Ketika pasangan kita jatuh, maka kaki kiri akan setapak ke depan. Langkah kaki kiri itu perlu dilakukan kerana jatuhan pasangan kita secara automatik akan berada jauh sikit daripada kita. Hal yang demikian amat berbeza dengan jatuhan buah Hentak dan buah Gari pertama. Kedua-dua buah itu menjadikan pasangan kita datang merapatkan badan ke arah kita secara automatik. Maka mudahlah kita membuat kuncian atau pukulan.

Setelah pasangan jatuh dan kaki pesilat rapat ke badan, pergerakan kita cukup setakat itu. Pergerakan tersebut sama dengan gerakan buah Pertama. Perhatikan tindak balas berikutnya daripada pesilat. Ketika pelajaran buah jatuh, sifat kita jangan gopoh. Jangan inginkan aksi yang hebat. Tugas pesilat ialah menguasai pelajarannya. Tenangkan diri untuk mendapatkan pelajaran.

Walau bagaimanapun, dalam pertunjukan, pasti aksi menunggu akan kurang menyakinkan penonton. Sebaliknya, setelah pasangan dikenakan pukulan dan ketika pasangan tersebut jatuh, pesilat akan terus melakukan pukulan. Tangan kanannya akan membuat tumbukan. Jarang sangat yang saya lihat pesilat berkenaan membuat hentakan kaki. Namun begitu, pukulan tangan menampakkan kehebatan dalam pertunjukan. Ramai penonton yang memberikan tepukan. Rasa puas di hati pesilat berkenaan.

Buah Lintau adalah kaya dengan pukulan. Itu sebabnya ketika mengajar buah Lintau, para Jurulatih perlu mewujudkan bentuk awasan. Jaga keselamatan penuntut terutamanya murid sekolah. Seperti yang saya tegaskan, anjurkan pasangan silat supaya melindung bahagian yang akan ditampar dengan tangan kirinya. Telentangkan tangan. Tapi jangan bayangkan hal yang bukan-bukan. Dengan adanya alas tangan maka hal yang demikian membolehkan pesilat membuat pukulan dengan sepenuhnya tanpa mendatangkan kemudaratan jangka panjang kepada pasangannya. Pukulan kedua dan ketiga juga perlu berhati-hati. Silap tampar akan menyenakkan badan. Oleh sebab buah Lintau adalah dalam proses yang berterusan dan amat pantas, sesudah membuat buah baru kita tahu akan kecederaan yang diterima. Itu sebab kita perlu berhati-hati ketika berlatih dengan buah Lintau.

Sekian dan sambung lagi.