Sunday, September 19, 2010

KESIMPULAN BUAH JATUH

Saya telah menyentuh konsep buah jatuh seperti yang saya faham sejak menerimanya daripada Ustaz dan menurunkannya pada mereka yang menuntut daripada saya dari dulu hingga sekarang. Jadikan panduan dan rujukan yang sepatutnya. Umur saya telah hampir enam puluh tahun. Lebih tiga puluh tahun bergelumang dengan SC. Semuanya dalam fikiran. Tiba masanya saya tulis untuk dijadikan bahan rujukan.

Kalau kurang berguna sekarang, pasti berguna pada puluh tahun yang akan datang atau tahun-tahun yang mendatang sebagai salah satu bahan rujukan. Perlu ditegaskan juga, penulisan saya adalah berdasarkan tanggapan saya. Tanggapan yang diasaskan melalui pengalaman dan pengetahuan yang diperoleh dari Ustaz. Biar pembaca benar-benar faham. Malangnya saya tiada dokumen untuk membuktikan kenyataan saya tersebut pada mereka yang inginkan dokumen sebagai pembuktian. Tapi apa perlunya pembuktian. Tak setuju maka tak perlu pakai. Apapun, sekurang-kurangnya ada bahan tulisan tambahan untuk dijadikan rujukan dan perbincangan secara sihat terutamanya pada mereka yang pernah bersama saya. Kesediaan saya menulis ada juga kaitannya dengan pelajaran sekarang yang tidak sama dengan pelajaran yang saya terima. Tapi mendakwa Pusaka Hanafi. Namun begitu ada pelajaran yang sama dan ada pelajaran yang tidak sama. Mana boleh main sekerat-kerat. Mana sedapnya.

Janganlah kita bercakap tentang SCM yang telah diterajui oleh kepemimpinan yang tak tentu punca. Kalau pemimpinnya pun tak pasti punca, pastinya isi pelajaranpun akan jadi tak tentu hala. Bagaimana pula dengan isi pelajaran dalam persilatan kita yang ada, tapi berpecah dua. Tidak kira di sebelah mana. Masing-masing juga mendakwa Pusaka Hanafi. Nampak juga macam-macam cara pelajaran yang ada. Kalau pelajaran dari satu punca, mana mungkin ada beza-beza sesama mereka. Oleh itu, ramai juga yang tertanya-tanya tentang asal usul pelajaran yang diterima. Nak dirujuk pada siapa. Hak guru jangan cuba kita persoalkan. Tapi, kita juga teringin sangat nak tahu puncanya. Sekurang-kurangnya ada tulisan buat pengetahuan atau tuntutan ilmiah yang lahir dari hati kecil dalam sunabari kita.

Dengan ilmu yang ada bersama Ustaz, maka saya ingin melibatkan diri dalam perbincangan tentang persoalan yang ada. Pastinya tafsiran saya adalah berdasarkan pengalaman dan pengalamian saya sepanjang berkecimpung dalam SC. Rugi rasanya kalau saya tidak mengeluarkan pandangan. Lebih-lebih lagi ketika usia yang ada. Ingin meluahkan isi hati yang terbuku di dada. Bukannya isi perut yang sentiasa diluahkan setiap masa.

Kesimpulan pandangan saya, jangan diubah-ubah pelajaran yang telah ada. Kebolehan dan kehandalan kita, malah kebolehan dan kehandalan ahli-ahli silat yang ada tentunya hasil sistem pelajaran yang telah dirangka oleh Ustaz Hanafi pada ketika dulunya. Kalau kita sendiri cuba mengubahnya bermakna kita tidak berpuas hati dengan kebolehan dan kehandalan kita yang sedia ada. Perubahan yang berlaku dalam sistem pembelajaran akan memberi kesan jangka masa panjang pada penuntut kita yang berikutnya. Ketika itu para pengubah sistem pelajaran yang ada, akan tak tentu adanya. Penguasa yang ada ketika itu pasti akan buat perubahan lagi dan lagi.

Maka mana rujukan asalnya. Kalau kita banggakan dengan Pusaka Hanafi maka pertahankan keaslian yang diturunkan oleh Ustaz Hanafi. Malangnya ketika ini para pendokong SC pada suatu masa yang lalu, asyik sibuk dengan perjuangan peribadinya. Soal persatuan lebih banyak keutamaan berbanding dengan soal persilatan. Kita bergaduh kerana persatuan. Kita berpolimik kerana persatuan. Bila persatuan inginkan mantap maka bidang persilatan akan menjadi mantat. Soal silat telah menjadi isu peribadi dan terpencil. Hancok wak betul.

Mendidik para penuntut dalam silat bukannya mudah. Kita mengajar silat yang menggunakan pergerakan dua tangan dan dua kaki. Bukannya mengajar tarian yang lembut serta mengasyikkan. Pencapaian penuntut kita perlu diberi keutamaan. Kehebatan mereka melambangkan juga kehebatan kita. Oleh itu, pastikan para penuntut kita benar-benar dapat menguasai semua pelajaran SC yang diturunkan kepada mereka seperti mana yang pernah kita terima. Maka janganlah kita menokok atau mengurangkan pelajaran asal yang ada. Hormatilah Ustaz kita dengan mengekalkan isi pelajaran yang telah disampaikannya.

Sepanjang pengalaman saya dalam SC, saya mempunyai pendapat tersendiri tentang falsafah, konsep dan prinsip buah jatuh. Ketiga-tiga aspek tersebut adalah hasil kesimpulan sejak penglibatan bersama Ustaz. Mungkin Ustaz tidak menyentuh perkara yang dibincangkan dalam tajuk-tajuk berkenaan. Namun begitu penerangan secara lisan atau secara praktisnya dapat saya buat kesimpulan untuk diri saya sendiri dan untuk mereka yang saya pimpin. Dalam tulisan ini kita syer bersama.

Buah-buah jatuh adalah bermula dari Kaedah. Jadi kaedah, maka jadilah buah. Tak jadi kaedah maka tak jadilah buah. Itulah falsafah yang saya pegang tentang buah jatuh. Buah-buah jatuh yang kita latih adalah untuk memahirkan kaedah. Satu masa yang lalu, setelah saya berpindah ke rumah di kampung, Ustaz pernah singgah. Di situlah Ustaz pernah berpesan lagi kepada saya supaya ambil berat pada Kaedah. Ditunjuk kepada saya cara melatih Kaedah hingga gerak menepis dapat dilakukan tanpa perlu mengetahui arah tumbukan yang datang. Datanglah tumbukan dari sudut mana. Kaedah kita masih berupaya. Secara spontan Kaedah kita akan menyambutnya dengan Kaedah yang betul pada arah yang ada. Malah menurut Ustaz, ketika kita menyambut cabaran dari silat lain beradu kehandalan, latihan Kaedah dijadikan keutamaan. Jelas kepada kita betapa buah jatuh yang ada banyak bergantung pada Kaedah yang ada.

Pengajaran Buah Jatuh berkonsepkan ’memandu’ dan bukannya mengajar. Gerak-gerak dalam SC adalah berdasarkan gerak semula jadi. Semua pesilat mempunyai gerak yang sedemikian. Tugas kita, dengan gerak yang mereka ada kita pandu mereka untuk melakukan gerak semula jadi yang bersesuaian dengan prinsip silat kita.

Buah Jatuh mempunyai prinsip yang tersendiri. Prinsip dapat dikaitkan dengan ciri-ciri yang melambangkan sifat pergerakannya. Prinsip utamanya ialah jangan mengelak badan. Saya pernah tegaskan bagaimana badan kita umpama raja. Tangan dan kaki umpama askar atau soldadunya. Askar akan pertahan rajanya agar raja tidak bergerak kerana takutkan musuh. Oleh itu, setiap buah jatuh yang kita lakukan, jangan elak badan. Gunakan kaedah yang empat. Kaedah-kaedah itu adalah lengkap bagi menghadapi sebarang jenis tumbukan dari sebarang sudut tumbukan. Para pesilat perlu kita didik supaya sekurang-kurangnya mempunyai sifat yakin diri dan jangan teragak-agak ketika membuat jatuhan. Bergeraklah dengan penuh yakin.

Prinsip buah jatuh yang lain dapat digambarkan dengan satu perkataan iaitu ’serentak’. Perbuatan serentak melibatkan pergerakan kaki dan tangan untuk membuat jatuhan. Pesilat tidak boleh memisahkan gerak tangan dan kaki dengan begitu lama, hingga nampak jaraknya dengan mata kepala. Walaupun beberapa gerak serentak dalam satu ketika dianggap satu gerak akan tetapi perpisahan gerak-gerak tersebut tidak dapat dikesan dengan mata kepala. Serentak juga melambangkan tidak boleh wujud gerak bermalam.

Prinsip ketiga, secara keseluruhannya buah-buah jatuh berkehendakkan kita berada di belakang pasangan. Mata kita sentiasa memerhatikan gerak pasangan. Setiap gerak pasangan kita yang menyimpang, akan kita buat tindakan. Prinsip berada di belakang tidak sama dengan prinsip membelakangkan pasangan. Ketika kita berada di belakang, pasangan kita akan tenggelam punca. Pergerakan kita akan berada di luar dari kawalan pasangan kita. Tapi, belakang dengan belakang, nak nampak apa. Kecualilah brother kita yang boleh buat bayangan.

Prinsip keempat ialah buah jatuh mementingkan pukulan. Walaupun ada kekecualian, namun pukulan adalah prinsip buah jatuh secara keseluruhan. Jangan abaikan prinsip ini semata-mata menjaga hati. Ikut kata hati maka mati. Yang mati ialah kehebatan kita nanti.

Seterusnya prinsip yang lain, membuat buah jatuh jangan sekali-kali bermalam. Perbuatan bermalam akan mengundang padah pada diri pesilat. Latih diri supaya pergerakan yang dilakukan sentiasa dalam proses yang berterusan. Dalam latihan, perbuatan lambat boleh dicepatkan. Masih dalam proses membuat jatuhan. Tapi jika bermalam, nampak terhenti pergerakan.

Melakukan pergerakan buah jatuh perlu berhati-hati bagi menjaga keselamatan. Itu merupakan salah satu prinsip SC. Perbuatan kita ada hadnya. Tidak melepaskan pukulan sesuka hati. Dengan cara itu SC dapat dilatih berkali-kali. Saya telah sentuh hal yang demikian semasa membicarakan beberapa buah jatuhan. Misalnya buah-buah Kuntau yang menggunakan kaki.

Berdasarkan falsafah, konsep dan prinsip buah jatuh, kita perlu sentiasa ingatkan jurulatih. Jadikan pegangan untuk mendidik para penuntut supaya pengajaran Jurulatih ada hala tujunya. Jangan buat suka hati. Banyak wang, masa dan tenaga yang mereka korbankan. Tugas Jurulatih ialah memberi pulangan yang setimpal. Maka sentiasalah ingatkan pada Jurulatih kita. Para Jurulatih atau Penyelia Kelas yang ada perlu diingatkan dari masa ke masa supaya sentiasa mewujudkan sistem pelajaran yang berkesan. Jika menghadapi masalah dalam sistem penyampaian, pihak penguasa perlu bantu mereka. Jangan layan karenah Jurulatih, gara-gara gagal menyampaikan pelajaran yang ada. Jangan diubah pelajaran yang ada dek kerana ingin menyesuaikan pelajaran dengan kelemahan Jurulatih kita.

Sesetengah perubahan yang ada telah juga menyusahkan Jurulatih-Jurulatih lama yang telah terlepas cakap. Misalnya, dulu dikatakan buah Sengkak telah diketepikan kerana prinsipnya telah ada dalam pecahan ketiga Gayung Petani. Buah tersebut juga dikatakan berbahaya pada diri si pelaku. Namun, kita katakan, mengetepikan buah Sengkak tidak akan mendatangkan kerugian apa-apa. Gayung Petani pecahan ketiga tetap ada. Tapi sekarang, cakap-cakap itu tidak relevan lagi. Pecahan ketiga telah tiada. Agaknya, elok pencen saja Jurulatih yang telah terlepas cakap dengan contoh yang dah tak kena lagi. Ketinggalan zamankah mereka.

Ada yang menganjurkan pengajaran SC secara berperingkat. Setiap peringkat mengandungi beberapa buah yang tertentu. Penuntut akan diajar asas bersekali dengan jatuh dalam satu-satu peringkat. Semua perubahan tersebut adalah disesuaikan dengan kehendak atau bagi memudahkan penuntut. Nampaknya, kita banyak memikirkan kemudahan bagi para penuntut. Bukannya penuntut yang harus berfikir bagi menyesuaikan diri dengan pelajaran yang ada dalam SC. ”Dulu kita bukak silat ikut suka hati. Rasa sesuai, kita buka kelas latihan. Sekarang penuntut belajar silat ikut suka hati. Malangnya sekarang ini kita mesti ikut suka hati penuntut.”

Sambung esok.