Tuesday, September 7, 2010

BUAH GARI.

Saya suka membincangkan tentang istilah yang ada dalam buah-buah SC. Ada antara istilah tersebut begitu asing pada diri saya atau istilah tersebut berupa istilah biasa yang mudah dan kurang melambangkan identiti persilatan dulu-dulu. Hal yang demikian termasuklah dengan istilah ’gari.’

Berdasarkan kamus, gari bermaksud sepasang gelang daripada logam yang digunakan untuk membelenggu pergelangan tangan. Kalau dihubungkan dengan silat kita, jelaslah maksud gari dapat dikaitkan dengan prinsip buah Gari dalam SC. Kita menggunakan pergelangan tangan musuh bagi mengikat pergerakan tangannya daripada bertindak.

Buah Gari mempunyai dua pecahan berdasarkan Kaedah B. Sifat asas kaedah ini mungkin ada persamaan ketika kita membuat buah Kuntau Jatuh, Kuntau Kanan Gantung dan buah Ali Patah Sudah. Ketika pelajaran buah Gari, penggunaan kaedah B tidak lagi asing pada kita. Telah banyak buah sebelum ini yang menggunakan kaedah B. Sepatutnya para penuntut semakin yakin dan cekap menggunakan kaedah itu dalam melakukan gerak membuat buah-buah tersebut.

Perbezaan antara Gari dengan buah-buah lain yang berasaskan kaedah B ialah pukulan. Buah Gari tidak mempunyai pukulan berdasarkan isi pelajarannya. Oleh itu, ketika menggunakan buah ini, aspek-aspek yang selalu saya tekankan iaitu ketangkasan, kekemasan dan ketepatan perlu diberi penekanan. Jika para penuntut gagal menguasai ketiga-tiga aspek tersebut, pasti akan menampakkan pergerakan yang bermalam. Pasangan akan menunggu dan hanya memerhatikan rakannya membuat buah tanpa apa-apa tindakan, kerana arahan. Pada hal, dalam situasi sebenarnya, kelembapan gerak tersebut pasti akan membawa kemudaratan.

Menggunakan Kaedah B memerlukan kesepaduan gerak tangan dan gerak kaki kanan. Perbuatan kaki dan tangan kanan adalah serentak. Peranan tangan kanan pesilat ialah mencapai tangan kiri melalui celah tangan kanan pasangannya. Ketika itulah masalah gerak pada pesilat tersebut akan berlaku. Untuk mencapai tangan kiri tersebut bukan mudah dan memerlukan teknik yang betul. Jika teknik tersebut tidak tercapai, akan menyebabkan pesilat itu menggunakan tangan kirinya sendiri bagi membantu menangkap tangan kiri pasangannya. Hal yang demikian sangat tidak digalakkan. Oleh itu Jurulatih perlu berusaha memperbaiki teknik pesilat itu untuk memudahkannya mencapai tangan kiri pasangan silatnya.

Saya perhatikan, oleh sebab perbuatan untuk mencapai tangan kiri pasangan pesilat itu agak sukar, akan menyebabkan gerak pesilat itu akan bermalam terlalui lama. Konsep bermalam itu saya maksudkan dalam konteks gerak silat. Berhati-hatilah dengan situasi itu kerana hal yang demikian amat membahayakan diri pesilat. Kepala pasangan kita ’hidup’ dan perlu diawasi gerak kepala itu dengan cara memberikan juga tumpuan dalam proses menangkap buah.

Proses seterusnya ialah menarik ke arah atas tangan kiri pasangan pesilat itu melalui ketiak kanannya. Lagi cepat proses itu berjalan maka lagi ’selamat’lah pesilat itu daripada tindak balas pasangannya. Tariklah ke atas tangan pasangan kita seberapa daya yang boleh dalam gerak semula jadi, tanpa menggunakan kekuatan yang melampau. Seperti yang dinyatakan, kepala pasangan kita, memungkinkan gerak yang mengancam keselamatan pesilat itu. Itu sebabnya perbuatan ’secepat kilat’ dalam proses mematikan gerak kepala pasangan kita perlu dilakukan dengan tangkas, kemas dan tepat. ’Mematikan’ gerak kepala pasangan pesilat itu telah melahirkan dua pecahan dalam buah Gari. Pecahan tersebut melambangkan fokas yang berlainan bagi mematikan gerak.

Bagi pecahan pertama, tangan kiri akan melilit leher pasangannya sebelum memaut pada leher sendiri. Sekali lagi peranan tangan kiri pesilat yang melilit itu perlu difahamkan geraknya. Peranan tangan itu juga adalah mengawasi gerak kepala pasangannya bagi memudahkan kepala kita masuk rapat. Sebaik sahaja kepala kita masuk rapat, kuncian yang dibuat perlu dikemaskan secara kita menegakkan kedudukan leher kita. Dalam hal ini ketinggian pesilat akan banyak mempengaruhi kekemasan kuncian tersebut. Kalau ketinggian tidak seimbangan antara pasangan pesilat itu maka pelbagai kemungkinan ’sakit’ akan berlaku. Pastinya jika pasangan pesilat itu lebih pendek maka beliau akan menampakkan ’gerak rayu’ secara automatik supaya melonggarkan kuncian.

Kepala pesilat itu juga tidak akan masuk rapat jika kepala pasangannya tidak dikunci pergerakannya dengan kemas. Hal yang demikian sangat perlu diberi perhatian oleh Jurulatih. Kadang kala saya sendiri akan menguji kuncian yang dibuat itu. Tangan kiri saya akan menolak muka pasangan silat yang diuji. Kalau tangan saya itu berjaya mengena muka pasangan silat maka kuncian yang dibuat adalah tidak kemas. Secara spontan saya arahkan bahagian-bahagian yang perlu dikemaskan termasuk peranan siku kirinya yang melilit tengkok. Kerap kali ketika itulah saya akan meninggikan suara apabila penuntut yang saya tumbuk tersebut agak lembab sikit untuk membuat tindakan.

Jangan kira ambil mudah buah Gari ini. Nampak tersangat hebat, tapi jika tidak dilakukan dalam fikiran ’sedar’ akan membawa bahaya pada diri pembuatnya. Pastikan penuntut kita memahami setiap gerak yang dilakukan atas dasar sebab dan akibat. Secara langsung kita akan memupuk sifat waspada dan sikap berfikir dalam kalangan penuntut yang kita didik.

Proses menendang kaki kanan pasangan silat, kerap kali menjadi pertengkaran. Pada pandangan saya, proses gerak itu pada buah Gari tidaklah sepenting dengan proses kita mematikan gerak kepala. Apabila leher pasangan telah dikunci maka kita telah berada dalam zon selamat. Proses berikutnya itu merupakan anti klimaks.

Menendang atau menyepak pelipat tidak pernah ada dalam zaman saya. Tumpuan sepakan adalah antara pelipat ke bahagian buku lali. Semua gerak kaki yang kita lakukan adalah berdasarkan bentuk badan dan gerak semula jadi yang ada pada pesilat itu. Hasil anugerah Tuhan. Kalaulah pesilat itu mempunyai kaki yang panjang jika diarah menyepak di bahagian bawah sikit daripada pelipat maka akan menyeksa diri pesilat berkenaan. Geraknya akan menjadi gerak tonggek kerana tindakan yang dibuat tidak sesuai dengan bentuk semula jadi badannya yang ada. Tempat sepakan yang sesuai bagi golongan ini adalah pada bahagian bawah antara buku lali ke atas sejengkal.

Jatuhan yang baik akan menyebabkan pesilat akan berada ’sebaris’ dengan kepala pasangannya. Hal yang demikian akan memudahkan pesilat itu meletakkan lutut atas bahu pasangannya tanpa perlu bergerak banyak. Dalam proses jatuhan, dulunya kami dibenarkan mengampu jatuhan badan pasangan. Walau bagaimanapun saya tidak pernah berbuat demikian ketika belajar. Saya pula tidak melarang pasangan saya berbuat demikian.

Pecahan Gari yang kedua dikenali sebagai Gari Gunting. Tangan kiri pesilat akan memainkan peranan untuk menekan leher pasangan secara teknik yang betul. Teknik hirisan sukar digambarkan melalui tulisan. Secara langsung kepala pasangan pesilat itu akan rapat ke badan. Jika teknik itu kurang kemas maka jatuhan yang terhasil akan menyusahkan kita dalam proses mengunci pergerakan pasangan kita. Apabila tangan kiri dan tangan kanan kita berada dalam keadaan yang kemas maka bolehlah kita menyambungkan proses jatuhan. Proses ini kurang mendatangkan masalah dan kurang menggugat kedudukan pesilat. Seperti yang saya katakan, proses kita mendapatkan tangan kiri pasangan dan mengunci gerak kepala adalah merupakan satu peroses yang sangat penting.

Buatlah kuncian dengan sempurna ketika leher pasangan kita berada di kaki kiri kita. Sejauh mana kedudukan kaki kanan dan kaki kiri tegak, maka bergantunglah pada bentuk badan pesilat dan pasangannya dan situasi semasa yang ada. Cuma ingat satu perkara. Buah ini perlu dilatih dengan sempurna. Kegagalan berbuat demikian akan mengundang bahaya kepada diri kita.

Sekian.