Monday, September 27, 2010

BUAH POTONG.

Setelah habis pelajaran jatuh maka para penuntut berpeluang mengikuti pelajaran ke peringkat lain iaitu pelajaran buah potong. Ketika inilah para penuntut telah diiktiraf sebagai ahli silat. Pengiktirafan sebagai ahli silat mempunyai syarat-syaratnya yang tersendiri. Terlebih dahulu mereka perlu diijazah mandi silat. Tak payah kain putih. Tapi perlu memberi dan menerima ’isyarat.’ Ketika melangkah ke pelajaran potong , sepatutnya hati dan perasaan penuntut mula terpaut pada SC. Mereka yang tidak selari atau tidak dapat menerima SC pastinya telah ’melarikan diri’ ketika pelajaran asas atau jatuh lagi. Kini, mereka yang berada dalam kelas potong adalah merupakan pesilat yang telah teruji ketahanan mental dan fizikalnya.

Sebelum mempelajari buah potong, para penuntut diperkenalkan dengan pelajaran pisau yang dikenali sebagai pelari pisau. Itu adalah tanda isyarat betapa pelajaran pisau boleh dan perlu diperkenalkan ketika masuk pelajaran potong. Walau bagaimanapun, kita hanya memberatkan latihan pada beberapa buah sahaja. Buah yang popular ialah Gayung Petani. Saya tidak menyentuh secara teliti tentang pelari pisau berdasarkan buah Gayung Petani tersebut.

Semasa membicarakan tentang buah jatuh Gayung Petani, saya kurang menyentuh tentang asal usul perkataan Gayung Petani. Pada setiap nama buah, saya cuba hubungkan antara pengertian istilah buah dengan bentuk pergerakannya. Saya berpendapat, sebagai Jurulatih kita perlu tahu asal usul nama buah-buah berkenaan dengan sedaya upaya yang boleh. Nama kerap kali akan melambangkan sifat.

Sengaja saya tidak membincangkan asal usul nama Gayung Petani ketika menulis tentang jatuhannya. Sebabnya saya sendiri akan ke Patani. Telah pergi pun. Sekurang-kurangnya akan ada maklumat yang boleh ditulis dalam ruangan seterusnya. Kebenarannya kena kaji sendiri.

Sebelum ini saya anggap istilah ’Petani’ ada kaitan dengan sawah. Rupa-rupanya, anggapan tersebut adalah tidak tepat. Namun begitu, perkara pastinya, Gayung Petani adalah berasal dari tempat yang bernama Pattani. Di daerah itulah pada satu masa dahulu terdirinya kerajaan Melayu tua yang bergelar kerajaan Langkasuka. Kawasannya berdekatan dengan laut. Aktiviti bersawah bukannya menjadi kegiatan utama.

Dalam lawatan saya ke tempat tersebut, terdapat sebuah perigi yang dinyatakan pada satu papan kenyataan sebagai ’Perigi Hang Tuah’. Saya difahamkan bahawa keberadaan Hang Tuah di Pattani adalah sangat pasti dalam kalangan penduduk yang saya temui.

Petani adalah dieja dengan nama Pattani. Menurut penduduk yang saya temui, terdapat dua versi tentang asal usul perkataan Pattani. Versi pertama, Pattani dihubungkan dengan nama orang yang bergelar Pak Tani. Beliau adalah seorang nelayan yang menangkap ikan di laut. Kelebihan yang ada pada orangnya telah menjadikan tempat tersebut mengikut namanya iaitu Pak Tani. Akhirnya bergelarlah tempat itu sebagai Pattani.

Versi kedua ada kaitan dengan metos pelanduk putih yang terdapat di pantai pada kawasan tersebut. Kemunculan pelanduk tersebut membawa petanda kelebihan yang ada pada tempat itu. Maka hebohlah kemunculan pelanduk itu ”di pantai ini.” Akhirnya terkenallah tempat itu sebagai Pattani.

Kita harus faham tentang konsep kerajaan di zaman dahulu. Tempat sultan yang bergelar istana adalah merupakan pusat kerajaannya. Tempat-tempat lain dinamakan sebagai jajahan takluknya. Begitu juga dengan konsep kampung. Pada zaman dahulu, konsep kampung merujuk pada kawasan masyarakat yang mempunyai pertalian darah. Itu sebabnya kita berasa bangga apabila disuruh balik ke kampung. Akan tetapi istilah itu begitu sensitif sekarang. Bila disuruh balik kampung maka diri kita berasa terhina kerana konsep kampung sekarang ini adalah merujuk pada sempadan.

Istilah Gayung juga adalah bermaksud pukulan, tetakan atau tikaman. Petani adalah merujuk pada kawasan Pattani. Maka pada pandangan saya, eloklah jika Petani dieja sebagai Patani. Walaupun ada yang kata remeh tapi berguna juga untuk maksud kefahaman.

Kaedah mengambil buah pisau Gayung Petani semestinya seperti asas pelajaran Gayung Petani. Cuma bezakan antara tangan kosong dengan pisau. Ketepatan, ketangkasan dan kekemasan perlu ada ketika mempelajari senjata pisau. Tekankan seni-seni mengambil pisau antara pangkal ibu jari dan pangkal telunjuk tangan pasangan kita. Semasa tusukan balik pisau pada pasangan, pastikan siku tangan kanan pasangan kita diangkat bagi memberi ruang pada hujung tangan yang memegang pisau, membuat tusukan pada badan pasangan itu sendiri. Payah dicerita dalam ruangan tulisan ini.

Pelajaran potong boleh dianggap asas untuk menyerang. Tumbukan yang kita lepaskan perlu mendatangkan hasil. Jika ada halangan maka halangan tersebut akan diatasi secara spontan. Untuk mengatasi rintangan ketika menyerang, SC mempunyai pelbagai kaedah yang tertentu. Istilah ’spring’ selalu dikaitkan dengan pembelajaran buah potong. Spring bermakna melangkah satu tapak lagi ke hadapan. Jangan ikut fikiran sendiri dengan mengaitkan konsep spring dengan gelek. Konsep spring tidak sama dengan konsep gelek. Spring adalah spring. Gelek adalah gelek. Dua gerak yang berlainan.

Dalam perbualan, Ustaz pernah mengaitkan konsep ijazah dalam SC dengan ’pinang’ tapak. Ijazah pertama menandakan kita mempelajari satu tapak, ijazah kedua kita belajar satu tapak lagi yang dikenali sebagai spring dan ijazah ketiga, kita ’meminang’ satu tapak lagi yang membolehkan pelajaran enam tolak enam diperoleh. Hinggakan ada dalam kalangan kita menganggap bahawa mandi ijazah ialah mandi tapak.

Mempelajari buah potong bermakna kita mempelajari rahsia SC. Kita telah diakui sebagai ahli silat. Sebaliknya, sebagai ahli persatuan memang terbukti melalui yuran pendaftaran dan borang yang perlu diisi.

Zaman dulu-dulu, kami tersangat sensitif dengan pelajaran potong. Semasa latihan, jika ada orang luar atau ahli yang belum tamat hadir bersama maka kami akan menghentikan latihan. Malah jika sesama kami pun, perasaan cemburu tentang pelajaran ini tetap ada. Jika ada antara kami yang belum mengambil buah potong pada satu-satu buah yang tertentu maka kami akan pastikan latihan buah tersebut tidak berlaku. Sehinggalah penuntut itu ditunjukkan cara potong buah daripada Jurulatih maka barulah kami berlatih kaedah potong. Apatah lagi jika orang yang bukan ahli, hadir melihat latihan kami. Lagi kami berasa cemburu. Begitulah betapa rahsia dan cemburunya kami pada pelajaran potong.

Pelajaran potong ada falsafahnya. Ada antara pesilat kita yang menimbulkan persoalan. Pelajaran asas dan jatuhan yang dipelajari dengan bersungguh-sungguh hingga melibatkan masa yang banyak, akhirnya dipotong begitu saja dengan mudahnya. Pada saya jelas terbukti bahawa kita tidak bergantung pada buah jatuhan. Buah yang kita pakai berkemungkinan tidak akan dipakai akhirnya. Lahirlah falsafah, pakai tak pakai, tak pakai, pakai. Itu sebabnya mereka yang meninggalkan SC ketika pelajaran jatuh, tidak memberi makna pada kita. Rahsia kita belum mereka peroleh. Mereka pun belum mandi untuk disahkan sebagai ahli SC.

Saya selalu tegaskan pada para pesilat tentang konsep pelajaran potong. Pelakuan yang kita potong ialah pada kaedah dalam proses pesilat itu membuat buah. Kita tidak membuat potong setelah pesilat selesai membuat buah. Itulah bermalam juga namanya. Kebanyakan silat Melayu membuat tindakan apabila kuncian telah dilakukan. Silat-silat itu mempunyai teknik melepaskan kuncian. Hal yang demikian amat berbeza dengan SC. Kita tidak rela diri dikunci. Jika terkunci maka akan mendatangkan sedikit masalah. Itu sebabnya, apabila ada soalan, ”Kalau kita dikunci, nak buat macam mana.”
Maka kita jawab,”Jangan bagi kunci. Sentuh aje, makan.” Senangnya.

Sambung lagi.