Monday, September 20, 2010

Sambungan...KESIMPULAN BUAH JATUH.

Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran dulu dan sekarang, saya berpendapat bahawa konsep memandu banyak maknanya. Pandulah para penuntut supaya mereka benar-benar menguasai SC. Hal yang demikian akan memberi impak yang besar pada gelagat Jurulatih yang mengajar silat. Mereka perlulah benar-benar bertanggungjawab, berinovasi dan berkreatif dalam pengendalian kelas.

Dari segi gerak silat, sebarang kesilapan akan mengundang faedah yang tidak baik pada diri Jurulatih. Silap tumbuk, kena, silap buat buah pun ada kesannya pada mereka. Hal yang demikian menjadikan Jurulatih berada dalam keadaan yang perlu bersikap awas sentiasa semasa mengajar pergerakan dua tangan dan dua kaki. Pengajaran perlu bersistem. Sistem-sistem ini termasuk sistem kelas secara keseluruhan. Sistem memberi buah sama ada buah semasa atau buah yang lepas, sistem pemantauan pelajaran dan sistem latih tubi. Pengkayaan ilmu dalam kalangan Jurulatih perlu dititikberatkan. Ilmu-ilmu tersebut meliputi ilmu persilatan dan ilmu pengurusan persatuan. Dengan cara itu, secara langsung pengurusan kelas SC berkenaan semakin mantap di samping kemantapan dalam penyampaian ilmu persilatan.

Pengajaran kita adalah berfokaskan pada pesilat. Perwatakan pesilat perlu diambil perhatian. Perwatakan ini meliputi watak luar dan watak dalam. Perwatakan luar boleh dirujuk pada bentuk fizikal mereka. Tinggi atau rendah, kurus atau gemuk, tangan panjang atau tangan pendek, kaki panjang atau kaki pendek, tengkok panjang atau tengkok pendek dan sebagainya. Semuanya pasti akan memberi kesan pada pergerakan silat mereka. Hal yang demikian perlu diberi perhatian oleh Jurulatih. Setiap arahan yang diberi berkaitan dengan silat, perlu dikaitkan dengan watak luaran mereka. Dengan cara itu sama ada pengharapan kita pada mereka boleh diberi sepenuhnya atau tidak adalah bergantung erat pada perwatakan tersebut. kita akan lebih tenang dan sentiasa bersikap positif. ”Kalau tak boleh tenang dan asyik baran, nak buat macam mana.”

Zaman Ustaz, penuntut-penuntut OKU tetap diberi keutamaan. Kalau kaki pendek maka diberi peluang curi tapak. Tapi pada mereka yang kaki panjang jangan biarkan mereka curi peluang. Akan merugikan mereka sendiri. Begitu juga dengan gerak-gerak lain yang diberi kekecualian pada golongan OKU tersebut.

Semasa kita ’memandu’ penuntut kita, pupuk pemberatan pada pelajaran kaedah. Daripada kaedah maka akan datangnya buah. Kaedah boleh dikuasai dengan latihan yang bersungguh-sungguh. Jangan bersikap gopoh semasa menyampaikan pelajaran. Kegopohan itu termasuklah keinginan menghabiskan pelajaran dalam waktu yang singkat. Sesungguhnya perbuatan yang tersebut amat merugikan penuntut pada masa jangka panjang.

Kita juga perlu sedar, dalam senarai buah yang sebanyak sembilan belas itu, berdasarkan versi lama ketika saya belajar, bukan kesemuanya boleh dikuasai oleh para penuntut secara sepenuhnya. Ada dalam kalangan buah-buah tersebut yang tidak sesuai dengan perwatakan penuntut dari segi fizikalnya. Namun begitu, pasti akan terjadi, pada diri setiap penuntut itu ada buah ’favorites’nya. Sebagai Jurulatih, peranan kita perlu juga mengembangkan potensi mereka pada buah-buah yang mereka minati.

Kita juga perlu menekankan pada penuntut betapa setiap buah yang ada itu mempunyai kelebihannya yang tersendiri. Tunjukkan kelebihan buah dengan cara pembuktian. Setiap buah yang diturunkan perlu dibuat dengan sebenarnya. Mana yang perlu dipukul maka pukullah. Mana yang perlu dikunci maka kuncilah. Perkara yang penting, setiap pukulan dan kuncian itu perlu dibuat dengan sepenuh hati. Kecualilah jika akibatnya membawa pengsan atau maut. Tidaklah perlu bagi kita membuktikan kesan-kesan tersebut. Akan menyusahkan kita sendiri.

Terdapat perbuatan dalam buah-buah asas atau jatuh yang berkait rapat dengan pelajaran rahsia SC. Hanya masa dan habuan yang akan menentukan pembelajarannya. Misalnya pada buah Kuntau Kiri Gantung dan Kuntau Kanan Gantung. Pelajarilah buah-buah itu dengan bersungguh-sungguh dan sepenuh hati. Kedua-dua buah tersebut menjadi punca utama untuk pelajaran rahsia SC seterusnya. Oleh itu, pada Jurulatih, ajari para penuntut dengan sempurna dan betul. Manakala pada para penuntut, belajar bersungguh-sungguh tanpa banyak persoalan.

Ada dalam kalangan Jurulatih yang cuba membuat inovasi atau pembaharuan dalam kelas-kelas latihan buah jatuh. Salah satu pembaharuan tersebut ialah mengumpul buah dalam satu kumpulan berdasarkan kaedah. Latihan secara latih tubi hanya berkisar dalam kumpulan berkenaan dan beralih dari satu kumpulan kepada kumpulan yang lain. Maknanya berlatih Kaedah A akan melibatkan buah Pertama, Kilas Depan, Kidung Kiri dan seterusnya. Kalau sudah A maka akan A semuanya. Kalau buah berdasarkan gelek maka dikumpulkan pulak buah-buah berkenaan dalam satu kumpulan dan dibuat latihan.

Pada saya, hal yang demikian tidak mendatangkan masalah. Pelbagai bentuk latihan boleh diwujudkan bagi merangsang pembelajaran para penuntut. Itulah kreativiti dan inovasi dalam sistem pembelajaran. Walau bagaimanapun, jangan ada usaha-usaha untuk menyusun kedudukan buah-buah dalam SC berdasarkan kaedah dan dijadikan sukatan pelajaran secara tetap dan menjadi dasar. Tiada asalnya jika mendakwa Pusaka Hanafi.

Setiap perubahan yang ingin dijadikan satu ketetapan, haruslah ditolak. Saya selalu tegaskan. Hormati Ustaz dengan cara memelihara pusakanya. Pelajaran yang kita dapat adalah diperoleh sebagaimana pelajaran di zaman Ustaz. Mustahil kita boleh mengubahnya dalam konteks menghormati pemimpin agung yang kita banggakan.

Kita tetap yakin bahawa susunan yang dibuat Ustaz pasti ada kaitannya dengan sesuatu yang ingin dicapainya bagi maksud memahirkan pemikiran penuntut. Fikiran penuntut tidak terikat dengan satu struktur atau satu pola yang tersusun dalam penguasaan buah SC. Kedudukan buah berdasarkan Kaedah yang pelbagai tanpa disusun mengikut kaedah akan menjadikan fikiran penuntut kita berfikir dalam keadaan semula jadi. Tanpa dipolakan pemikiran mereka. Secara langsung juga, SC menggalakkan supaya ahlinya sentiasa berfikir sebelum menerima sesuatu yang diberi.

Saya sering tegaskan betapa kelas-kelas SC yang dikendalikan oleh para Jurulatih perlu berkonsepkan situasi ”menang menang.” Lagi lama Jurulatih berkecimpung dalam SC maka lagi banyaklah kelas dan penuntut SC yang dilahirkannya. Bersepadu dengan kejayaan-kejayaan itu maka lagi hebatlah Jurulatih itu dari segi pengetahuan, pengalaman, ketangkasan, kekemasan dan ketepatannya mengambil buah-buah yang ada dalam SC. Semestinya daya tahan dan staminanya bertambah dan dapat dipertingkatkan.

Peranan Jurulatih bukannya umpama lilin yang membakar diri bagi menerangi suasana sekitarnya. Peranannya umpama Matahari yang sentiasa bersinar sepanjang zaman. Berehat di malam hari dengan membiarkan bulan sebagai pengantaranya. Amat malang pada Jurulatih yang banyak melahirkan penuntut serta berkecimpung dengan begitu lama dalam SC tetapi hanya berada di tahap yang sama dalam aspek-aspek yang saya nyatakan di atas. Golongan ini sah umpama lilin. Membakar diri yang tak rentung-rentung. Buat tak kisah sahaja.

Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran banyak dipengaruhi oleh para Jurulatih yang ada di kelas-kelas berkenaan. Apa pun, tumpuan kita tetap pada pencapaian yang hebat dalam kalangan penuntut kita. Di samping kehebatan kita bersilat, saya selalu tekankan betapa Jurulatih itu perlu mempunyai kemahiran asas dari segi keberkesanan komunikasi, kebolehan menyelesaikan masalah, kemahiran memberi motivasi dan kemahiran berhubung dengan manusia iaitu para penuntutnya sendiri. Jika kebolehan-kebolehan itu dapat dikuasai maka para Jurulatih tersebut boleh membangunkan keperibadian yang tinggi dalam kalangan penuntutnya dalam konteks SC. Berusahalah mencapai makam yang tertinggi dalam SC.

Sekian setakat ini.Sambung dengan potong.