Saturday, October 2, 2010

MENGAJAR BUAH POTONG

Saya terkenang akan pengalaman semasa belajar SC. Setelah mandi silat, kami sangat berminat untuk mengetahui tentang rahsia SC. Sebelum itu, kami telah diyakinkan pada pemulaan pelajaran betapa rahsia SC akan disingkap setelah para penuntut mengalami proses mandi. Mandi SC itu sendiri telah menampakkan kelainan. Kelainan itu menarik minat kami dengan lebih mendalam untuk mengetahui hal yang berikutnya. Mandi silat pun telah berbeza. Semasa menuntut silat lain, mandi adalah merupakan syarat mula. Berbeza dengan SC yang mengadakan acara mandi di pertengahan pelajaran. Maka tentulah ada keistimewaannya.

Mengajar buah potong seperti mana yang saya terima dan perturunkan pada penuntut berikutnya, adalah melibatkan penglibatan Jurulatih dengan lebih serius. Saya berpendapat, pada setiap buah, peranan Jurulatih memberi peluang para penuntut silat menumbuk mereka dan Jurulatih sendiri membuat buah jatuh adalah merupakan kunci utama untuk menyampaikan pelajaran potong tersebut dengan jayanya. Jika Jurulatih yang membuat buah jatuhan maka mudahlah pesilat mendapatkan pelajaran kerana proses memotong buah menjadi lebih lancar, ekoran buah jatuh yang dilakukan Jurulatih adalah dalam keadaan sempurna.

Namun begitu, sebelum pelajaran dimulakan maka jelaskan kepada pesilat tentang pentingnya membuat buah jatuh. Suruh mereka buat buah dengan bersungguh hati tanpa terhenti-henti pergerakan di mana-mana tempat dan ketika. Tumpukan perhatian bagi menghabiskan jatuhan tanpa ada perasaan ’belas dan simpati,’ ketika Jurulatih menurunkan pelajaran potong.

Pada Jurulatih, kita yakin bahawa arahan yang sedemikian tidak akan mendatangkan masalah kepada diri mereka sendiri. Kita juga yakin, ketika proses penurunan ilmu potong dilakukan, kaedah potong yang kita miliki mampu mengatasi gerak jatuhan yang cuba dilakukan oleh pesilat. Tidak kiralah sama ada jatuhan yang dilakukan itu dibuat dengan sepenuh hati atau dilakukan dengan penuh kasar. Kita tetap yakin bahawa pukulan-pukulan itu boleh diatasi dengan senangnya. Pada Jurulatih, itulah masanya untuk melihat sejauh mana kemampunan diri mereka menguasai SC. Jangan sesekali takut gagal ketika menumbuk bagi membuat potong. Jelaslah betapa memotong buah-buah SC perlu ada keyakinan dengan sepenuh hati dalam kalangan Jurulatih. Hal yang demikian mudahlah bagi Jurulatih tersebut menanam semula sifat keyakinan dalam kalangan penuntutnya.

Apabila kita menumbuk pesilat maka suruh mereka buat buah. Sama ada jadi atau tak jadi, tugas Jurulatih yang menumbuk perlu memotong buah berkenaan. Kemudian tukar dengan pesilat yang lain. Jangan diulang-ulang tumbukan atau berulang kali menyuruh pesilat yang sama membuat buah jatuh supaya Jurulatih berkenaan senang membuat potong. Sekali Jurulatih tumbuk maka sekali mereka potong. Kalau tak jadi maka itu saja tumbuk yang ada. Kalau berkali-kali tumbukan, perbuatan tersebut melambangkan kekurangan keyakinan pada Jurulatih berkenaan.

Sebenarnya, mengajar buah potong pada penuntut sepatutnya tidak mendatangkan masalah. Kita sudah tahu buah jatuhan apa yang bakal dilakukan oleh pesilat. Jurulatih boleh bersedia kerana dapat membuat jangkaan. Tunjukkan sifat yakin.

Perbuatan Jurulatih menunggu serangan bagi memberi ruang kepada pesilat membuat potong adalah merupakan satu bentuk penyampaian yang sangat-sangat saya sukai. Banyak kelebihan jika kita praktikkan perbuatan demikian. Sekurang-kurang dengan cara itu akan merangsang Jurulatih supaya sentiasa bersedia. Secara langsung Jurulatih dapat memantapkan kebolehan menunggu serangan. Mungkin akan berlaku kelemahan di mana-mana. Misalnya, mungkin juga ada ketikanya Jurulatih gagal membuat buah jatuh ketika pesilat membuat tumbukan. Hal yang demikian sepatutnya tidak mendatangkan sebarang masalah. Ingat dan yakinlah. Ular menyusur akar tak akan hilang bisanya. Mereka tidak perlu berasa rendah diri atau malu ketika gagal membuat buah jatuh dengan sempurna. Bukannya kita hendak bergaduh, melainkan ingin menyampaikan pelajaran.

Jika Jurulatih sendiri yang membuat buah jatuh maka hal yang demikian akan memudahkan proses penurunan buah potong dilakukan. Kalau diharapkan pasangan pesilat membuat jatuhan, pada kebiasaannya amat sukar. Hal yang demikian terjadi kerana pesilat tersebut akan gopoh untuk membuat potong. Oleh itu pasangannya tidak mungkin membuat buah jatuh dengan tepat. Kegagalan berbuat demikian menyebabkan pelajaran potong tidak dapat dipelajari dengan sempurna. Sebaliknya jika Jurulatih yang membuat buah jatuh, biasanya dalam lima kali tumbukan, empat kali Jurulatih berkenaan dapat membuat buah jatuhan dengan sempurna. Dengan itu dapatlah pesilat juga membuat potong dengan lebih sempurna.

Setelah semua pesilat dapat membuat buah potong berdasarkan tumbukan Jurulatih maka barulah mereka dibenarkan berpecah berdasarkan latihan mengikut pasangan. Jurulatih akan terus beredar dari satu pasangan kepada pasangan yang lain bagi membuat pemeriksaan. Mana-mana pesilat yang tidak dapat membuat gerak dengan mantap maka berilah teguran dengan iklas dalam konteks membangunkan kebolehan mereka. Jangan baran-baran. Tulisan seterusnya akan disentuh tentang pelajaran potong untuk rujukan bersama.

Sekian setakat ini.