Friday, April 22, 2011

KENANGAN 44.

KEKAL HUBUNGAN.

Nampaknya hubungan kita dalam SC tidak tentu boleh kekal lama dan sukar nak percaya akan kekal lama. Sejarah telah membuktikannya. Saya telah ceritakan dalam tulisan terdahulu. Kawan yang sangat rapat, akhirnya menjadi seteru. Kalau tidak bertaraf seteru pun, suasana mesra amat sukar diwujudkan apabila telah berselisih pendapat. Semuanya gara-gara ada kaitan dengan kepentingan sesuatu ataupun kepentingan diri. Sekurang-kurangnya kepentingan menjaga diri sendiri yang telah lama berkecimpung dalam SC. Takut tersingkir dan terus tidak dipedulikan langsung. Selalu saya berbincang tentang perkara itu.

Benarlah konsep hubungan yang pernah saya nyatakan dalam tulisan terdahulu. ”Kita bertemu adalah kerana Silat Cekak. Maka kita juga akan berpisah kerana SC.” Maknanya, kerana adanya SC maka kita dapat melibatkan diri dalam satu persilatan yang sama. Tanpa SC, adatnya saya tidak akan kenal sipolan dan sipolan yang belajar bersama. Akhirnya kerana perselisihan yang berkaitan dengan silat yang sama maka kita juga berpisah. Maka jadilah pepisahan itu sebagai, ”Berkerat rotan, berpatah arang.”

Peribahasa tersebut membawa makna, hubungan yang sekian lama wujud atas konsep SC, akhirnya bila berpisah, maka kita tidak akan boleh bersatu atau berbaik sampai bila-bila. Masing-masing akan membawa hala tuju yang tersendiri walaupun semuanya mendakwa berwariskan Pusaka Hanafi. Itulah salah satu ’kelebihan’ SC dalam era globalisasi.

Jelaslah kepada kita betapa hubungan yang wujud dalam SC banyak yang diasaskan pada konsep kepura-puraan, hipokrat dan berkepentingan. Berbaik selama mana ahli-ahli berkenaan mempunyai pendirian di bawah satu kepemimpinan. Bertukar persatuan maka akan bertukarlah kawan dan pegangan. Umpama kata pepatah, ”Sekali air bah maka sekali lantai berubah.”

Saya telah sentuh betapa Ustaz pernah ’mencabar’ saya supaya menutup kelas silat jika dapat mengumpul ahli SC yang sehati dan sejiwa seramai empat puluh orang. Cabaran simbolik yang kini saya tersangat faham akan maksudnya. Betullah tanggapan dan cabaran Ustaz tersebut. Nampak semacam mudah untuk menjalankan tugas mengumpulkan ahli yang sehati dan sejiwa. Maknanya juga macam mudah untuk mengumpul ahli-ahli yang bersatu hati sepanjang masa. Rupa-rupanya amat payah tugasan tersebut untuk dilaksanakan dan dijadikan kenyataan. Saya cuba membuktikan bahawa mengumpul ahli-ahli yang sehati dan sejiwa tidak payah dilakukan. Hanya usaha dan kesungguhan dapat membuktikannya. Apakan daya. Saya juga gagal kesudahannya. Disangkakan kekal nilai persahabatan buat selama-lamanya, tapi hujan batu di tengah hari. Cukup masa dan ketikanya hubungan sehati dan sejiwa amat sukar dipertahankan.

Oleh itu, saya ingin nasihatkan para Jurulatih sekalian supaya sentiasa berhati-hati. Dalam memupuk hubungan sesama ahli SC, perlu waspada dan jangan bersahabat secara ideal. Peluang kekal lama tidak boleh diharap sangat. Contoh-contoh yang berlaku pada saya telah diceritakan dengan panjang lebar dalam tulisan kenangan saya sejak penglibatan di pejabat Lorong Haji Sirat dan di Jalan Putera.

Seperti yang dikatakan, dalam menjalinkan perhubungan, janganlah kita menceritakan kelemahan kita kepada kawan. Hal yang demikian kerana kelemahan itu nanti yang akan dijadikan modal oleh kawan kita apabila beliau menjadi musuh kita. Semasa hubungan baik, menceritakan kelemahan akan memperoleh simpati. Bila ’berpisah’ kelemahan tersebut akan dijadikan bahan caci dan maki.

Begitu juga dengan hal-hal yang berkaitan dengan diri kita. Kita juga jangan sesekali menceritakan kegemaran kita kepada rakan atau pesilat yang lainnya. Hal yang demikian akan memberi ruang kepada mereka bagi dijadikan senjata menikam dari belakang. Untuk lebih faham, contohnya begini. ”Patutlah dia suka makan daging ayam seperti yang dikatakan. Perangaipun dah jadi macam ayam.” Maknanya, perkara positif boleh dinegatifkan mengikut kehendak dan tafsiran. Oleh itu, berhati-hatilah ketika kita berkata-kata. ”Terlajak perahu boleh diundur. Terlajak kata padah akibatnya.”

Kadang kala kita dapat kenangkan betapa pengorbanan yang kita berikan pada rakan atau sahabat, akhirnya dibalas dengan tuba. Itu sebabnya ramai yang mengeluh dan berkata-kata dalam pelbagai cara. Semuanya melahirkan kekesalan yang tidak dapat diduga. Bila diri telah terkena maka mulalah terkenang-kenang hubungan lama. Antara lain kata-kata atau rungutan yang sering kita dengar adalah seperti yang berikut.

i. ”Tak sangka perangainya macam itu. Sedih aku rasa. Banyak keistimewaan dan layanan yang aku bagi padanya. Langsung tak kenang budi.”

ii. ”Kalau aku tahu perangai dia macam itu, tak akan aku tolong dia sampai bila-bila.”

iii. ”Patutlah dia macam itu. Aku dan agak. Ada tanda-tanda perangai buruknya. Tapi aku tak kisah masa tu. Sekarang baru aku tahu.”

iv. ”Aku hairanlah. Macam mana dia boleh berubah. Dulu, bukan main rapatnya. Sampai nama anak pun akan ditanya pada orang yang disanjung. Nampak benar hipokratnya.”

v. ”Kalau aku tahu perangainya macam tu, jangan diharap aku terangkan semua perkara tentang SC pada dirinya.”

vi. ”Dahsyatnya! Tergamak dia buat macam itu pada aku. Hancuk betul. Busuk punya orang. ”

Ada banyak lagi ayat yang biasa kita dengar betapa bersahabat dengan mereka yang tidak tetap pendirian. Mereka itu tidak tahu nasib dek untung. Umpama ,”Beri bunga pada kera.” Tidak tahu menilai erti terima kasih atau nilai kesyukuran dalam kehidupan seharian.

Eloklah dibuat kajian khas tentang perubahan sikap dalam kalangan ahli-ahli SC dalam konteks hubungan sesama ahli. Adakah faktor persilatan atau kerana faktor persatuan yang menjadikan ahli-ahli bersifat demikian. Sifat yang menyanggah ikrar sumpah yang dilafazkan ketika ijazah permulaan.

Mungkin faktor persilatan puncanya. Maka eloklah dikaji maksud ikrar atau sumpah sesama ahli tak boleh bergaduh. Adakah ikrar itu masih relevan sebagai pengikat hubungan. Atau ikrar itu sekadar mengingatkan kita, jangan sesekali bergaduh sesama ahli. Hal yang demikian dirasakan perlu diberi perhatian kerana kalau ahli-ahli SC bergaduh, sifatnya amat buruk. Boleh digambarkan bak kata-kata kiasan seperti yang berikut:

Ketika renggang hubungan, terus berpatah arang. Mustahil untuk dibaik-baikkan. Kecuali pada mereka yang ada kepentingan.

Timbul kata-kata serang-menyerang. Hilang nilai-nilai sebagai kawan. Timbul pulak sifat umpama haiwan. Mencari ruang hentam-mengentam.

Perselisihan akan terus berpanjangan. Mungkin akan terus berlaku zaman berzaman.

Banyak guru yang bakal dilahirkan. Termasuklah guru wawasan. Tiada asal dan tiada warisan. Susul galur mudah dilupakan.

Menabur fitnah sebagai bekalan. Untuk mendaulatkan seni kebangsaan. Bagi diwarisi oleh jenerasi sezaman. Yang berfaham lintang pukang. Bagi disesuaikan dengan makna kemerdekaan. Kemerdekaan berdasarkan tafsiran
.”

Maka akan terbentuklah kata-kata berikut:

Ahli Silat Cekak kurang kesedaran,
Memupuk musuh di akhir pelajaran.
Macam mana nak mendaulatkan seni kebangsaan,
Hanya mensesuaikan diri dengan makna kemerdekaan
.


Ramai pemimpin kita sekarang yang telah lupa daratan. Terkapai-kapai dalam lautan. Saya ceritakan beberapa pengalaman. Untuk maksud berwaspada. Buat baik berpada-pada. Jangan melampau sangat mencurahkan amal bakti. Kelak akan memakan diri. Diri merana dan akhirnya dilupai. Cuba kita baca kenyataan-kenyataan berikut.

Ada guru SC yang telah bergelar. Dulunya berperanan mencuci pinggan mangkuk dan membancuh kopi. Pagi-pagi menumpang kereta kawan untuk ke kedai runcit. Lama-lama timbul simpati sesama ahli. Memberi peluang membekalkan bahan. Perniagaan bertambah maju. Lupa diri pada mereka yang pernah membantu. Berkuasa penuh. Akhirnya orang yang membantu disingkirkan dari persatuan. Berkuasa besar sekarang. Orang yang membantu telah dijadikan musuh nombor satu.
Kalau aku tahu macam itu jadinya, tak akan aku bantu langsung.” Itulah ungkapan yang boleh dikata agaknya pada orang yang kecewa.

Ada pesilat muda yang dahagakan ilmu pengetahuan. Datang ke rumah apabila ada cuti penggal. Bertanya banyak tentang gerak-gerak SC dan kefahaman yang ada dalam SC. Semua persoalan telah dirungkaikan. Harapan cuma satu. Menjadikan beliau pesilat yang hebat dan sangat berkemampuan. Bila beliau berpeluang menjawat jawatan tinggi di persatuan pusat, diri kita diketepikan. Langsung tak ingat ilmu yang kita curahkan. Mengampu guru dan sentiasa menyampaikan kata-kata komen terhadap kepemimpinan. Puncaknya, kita berjaya disingkirkan oleh orang yang kita bantu dulunya.
Kalau aku tahu jadi macam ni, tak akan aku bagi sebarang ilmu.”

Kesimpulannya, hubungan yang diasaskan dalam SC perlu dilanjutkan dengan lebih luas lagi dalam konteks yang berbeza. Misalnya, pupukkan hubungan sebagai satu keluarga atau hubungan sesama makhluk Allah yang maha Esa. Kalau kita hanya memupuk hubungan sesama ahli SC sahaja, hubungan itu tak tentu selamat dan tidak tentu akan kekal lama. Sekian.