Saturday, April 16, 2011

KENANGAN 41.

PENGHORMATAN
SEBAGAI MOTIVASI.


Dalam SC, memberi penghormatan adalah merupakan satu langkah yang amat berkesan bagi maksud memotivasikan pesilat. Penghormatan juga membawa maksud satu pengiktirafan yang diberikan guru kepada anak muridnya. Penghormatan biasanya diberi atas kelebihan yang ada pada seseorang pesilat. Kadang kala bila kita ingin menampakkan penghormatan tersebut terhadap seseorang individu, pelbagai cara boleh ditunjukkan.

Sebagai Jurulatih, tentu kita sedar wujudnya pelbagai jenis penghormatan yang ada dalam SC. Penghormatan tersebut amat berguna pada ahli. Hal yang demikian dapat dijadikan sebagai pemangkin yang akan membolehkan mereka terus menerus bergiat. Hati mereka akan terikat dan terpaut pada SC. Secara langsung, mereka akan menjadi agen yang amat penting dalam meluaskan pengaruh SC dalam negara ini.

Penghormatan yang ada dalam SC dapat dilihat dalam dua keadaan. Pertama, penghormatan berbentuk rasmi dan nampak. Keduanya ialah penghormatan secara tidak rasmi. Hal yang sama juga berlaku sama ada di peringkat pusat ataupun di peringkat cawangan.

Penghormatan berbentuk tidak rasmi, dapat dilakukan dalam beberapa tindakan. Mengunjungi rumah pesilat adalah merupakan satu langkah yang berkesan. Lebih-lebih lagi jika ada majlis-majlis tertentu seperti kenduri nasi atau kenduri pulut atau sebarang bentuk majlis. Hal yang demikian tentunya amat berkesan jika ahli silat yang berkenaan telah berumah tangga. Secara langsung isteri persilat akan berasa dihormati dan lebih memahami kegiatan suaminya yang berkecimpung dalam bidang persilatan. Saya difahamkan, apabila kita berkunjung ke rumah mereka, pastinya mereka akan berasa bangga. Itulah penghormatan yang tertinggi diberikan oleh Jurulatih.

Ada dalam kalangan Jurulatih yang memeluk para pesilat sebagai tanda untuk menzahirkan penghormatan dan nilai persahabatan terhadap individu tersebut. Pesilat yang dipeluk akan berasa betapa dirinya diberi penghargaan. Perasaan rendah diri akan terhakis kerana dirinya diberi perhatian. Hal yang demikian adalah sebagai tanda pada orang yang dipeluk bahawa mereka sebenarnya tidak dilupakan dan sentiasa dihargai.

Dari segi psikologi, memeluk adalah merupakan satu proses pemindahan aura antara seseorang. Secara langsung apabila Jurulatih memeluk pesilatnya, aura hebatnya akan berpindah pada pesilat itu tanpa mengurangkan kehebatan pada dirinya. Itu sebabnya kita dapat lihat betapa kaedah memeluk amat popular dalam kalangan mereka yang hebat dan terkenal. Ingat. Lihat juga faktor umur dan lelaki sama lelaki sahaja. Tak ikut boleh juga.

Apabila para pesilat berkunjung ke rumah kita, jangan lupa beri jamuan sama ada minuman atau berserta dengan kueh muih. Hal yang demikian juga menunjukkan penghormatan yang kita beri pada pesilat yang berkunjung. Secara langsung diri pesilat itu akan berasa dihargai. Lebih-lebih lagi jika kita adalah seorang Jurulatih.

Apa-apa pun bentuk penghormatan, semuanya ada prinsip-prinsip yang perlu difahami. Orang yang memberi penghormatan tentunya amat menghargai atas kelebihan seseorang. Manakala orang yang menerima penghormatan perlu bersyukur atas kenikmatan dan kelebihan yang ada pada dirinya. Semua hasil kejayaan atau kelebihan seseorang adalah merupakan ketentuan Ilahi.

Saya suka mengingatkan, dalam prinsip memberi penghargaan dan penghormatan itu, berhati-hatilah pada tindak tanduk kita. Janganlah bersifat unggul hingga menceritakan kelemahan kita kepada kawan kerana kelemahan itu nanti yang akan dijadikan modal oleh kawan kita apabila beliau menjadi musuh kita. Ungkapan itu tentunya sangat besar ertinya pada kita. Mungkin kita boleh definasikan kawan berbeza dengan sahabat. Hubungannya tidak seakrab sahabat. Tapi kategori mana sahabat kita berada, kita tak tahu. Sahabat yang selama ini dikira ikhlas pada kita, mungkin rupa-rupanya tidak seperti yang dijangka.

Kita juga jangan sesekali menceritakan kegemaran kita kepada rakan atau pesilat yang lainnya kerana hal yang demikian akan menyusahkan mereka bagi memenuhi kegemaran kita.

Penghormatan rasmi yang ada dalam persatuan kita amat banyak. Satu ketika dulu, pengurniaan pingat Berjasa dan pingat Setia amat popular sekali. Semua pesilat sentiasa mengidam untuk memiliki salah satu daripada anugerah pingat-pingat itu. Saya tidak arif tentang tujuan setiap anugerah pingat berkenaan. Walau bagaimanapun berdasarkan nama, pastinya Pingat Berjasa akan dianugerahi pada mereka yang berjasa pada silat atau persatuan. Manakala Pingat Setia akan dianugerahi pada mereka yang sentiasa setia pada silat dan persatuan.

Pada tanggapan saya, tentunya makam setia sentiasa mengatasi makam berjasa. Penerima anugerah setia semestinya terdiri daripada mereka yang bersemangat waja. Hati mereka pasti tidak berubah dek masa. Sekali cakap pasti tidak berubah-rubah. Kalau cakap tidak berubah maka pendirian mereka tentu mustahil berubah. Cakap anak jantan. Mereka akan sentiasa mempertahankan kedaulatan SC. Kedaulatan SC tentunya tidak berpisah dengan pemilik SC itu sendiri. Itulah gurunya. Sekali berguru dan mengakui guru, pasti selagi itulah kekalnya pendirian. Berguru biarlah satu. Bergurulah pada guru yang ada salasilahnya atau pada perganti guru yang bertali arus mewarisi landasan perjuangan yang satu. Tidak boleh disamakan dengan berbini. Boleh banyak bini dan bertukar-bertukar bini. Agaknya. Mungkin anggapan saya salah dan mungkin juga betul. Saya tak pernah bertanya.

Berbalik pada soal pingat, kedua-dua pingat berkenaan dapat dijadikan satu dorongan kepada pesilat untuk terus melibatkan diri dalam memperkembangkan SC. Pemberian pingat bermakna, penglibatan pesilat diberi pengiktirafan. Maka secara langsung akan memotivasikan mereka untuk terus menggerakkan jentera SC dalam negara ini.

Konsep penganugerahan pingat dalam kalangan ahli SC adalah merupakan satu langkah yang amat bijak dilakukan Ustaz. Sepanjang ingatan saya, pengiktirafan melalui pemberian bengkung tidak pernah ada dalam persilatan kita. Tentunya hal yang demikian amat berbeza dengan persilatan Melayu yang lain. Hal yang demikian adalah merupakan satu lagi bentuk pengiktirafan yang luar dari kebiasaan persilatan Melayu yang ada. Begitulah hebatnya SC di bawah kepemimpinan Ustaz Hanafi. Sama hebatnya dengan majlis anugerah pingat pada hari-hari kebesaran istana. Silat kita pun satu masa dulu bertapak di istana.

Lama-lama terasa lucu juga. Mereka yang berjasa semakin dilupai akan jasa mereka. Ramai yang membawa diri dengan bakti jasa yang berlalu. Hanya tinggal kenangan jasa. Manakala mereka yang setia, ramai yang menjadi tak setia lagi. Ada yang bertalak tiga. Kesetiaan mereka umpama lelayang yang tersangat mudah terbang begitu sahaja akibat putus talinya.

Kadang-kadang terfikir juga. Macam mana anugerah-anugerah pingat tersebut diberi. Tarasa semacam ada ’pakatan’ dalam kalangan Jurulatih tertentu hingga memaksa mereka ’memilih bulu.’ Tambahan pula jika Jurulatih tersebut tersangat berpengaruh dan memegang tampuk persatuan. Salah guna kepercayaan Ustaz pasti berlaku. Maka mudahlah mereka menyusun perancangan.

Sebut sahaja pingat, saya sentiasa terkenang pengalaman yang lalu. Sering berulang-ulang ingatan tersebut. Maka penulisan mengenai pengalaman pingat pun sentiasa diulang-ulang. Dalam kenangan yang tidak mudah dilupakan. Kenangan yang pahit dan manis.

Dalam penulisan terdahulu, saya pernah menyentuh tentang diri saya yang terketepi daripada menerima pingat Berjasa dalam ’Perayaan Sepuluh Tahun SC’. Itulah perayaan yang pertama. Ada perancangan strategik pihak tertentu dalam pemberian pingat tersebut.

Apabila saya ditawarkan pingat Berjasa dalam perayaan berikutnya, hati berasa begitu tawar. Tambahan pula saya tidak berapa sihat dan tidak dapat hadir dalam majlis penyampaian pingat berkenaan. Akhirnya, kerana disangkakan sikap penentangan saya adalah kerana tidak dapat pingat, saya dianugerahi semula pingat berkenaan ketika PA menjadi Guru Utama. Pingat disemat melalui Mufti negeri. Saya rasa, itulah sejarah pertama kali seorang mufti menyemat pingat Berjasa di dada seorang ahli SC. Sesuatu yang luar dari kebiasaan.

Teringat lagi kenangan berulang ketika ditawarkan Pingat Setia. Sekali lagi minat berpingat telah mulai tawar. Saya tolak tawaran mereka. Tentunya mereka terkejut. Walau bagaimanapun, saya bersetuju agar nama saya sebagai penerima Pingat Setia dikekalkan dalam buku atur cara. Saya setuju sebagai penerima dalam buku cenderamata tapi tidak hadir dalam majlis penyampaian pingat di hari berkenaan. Maka kekallah saya sebagai penerima pingat Setia, tetapi pingat berkenaan tak pernah saya tengok rupanya.

Semasa saya begitu rapat dengan PA, pengalaman saya tersebut diceritakan padanya. Saya lupa bulan dan tahunnya. Apa yang pastinya, saya bersama dengan PA di suatu malam dalam perjalanan balik dari majlis ijazah penamat di Malay College, Kuala Kangsar. PA pun bersimpati dengan peristiwa yang menimpa saya. Maka diberinya janji pada saya. Lebih kurang begini katanya, ” Insyaallah, saya akan buat satu majlis khas dan akan beri anugerah tertinggi dalam SC.”

Saya tersenyum sahaja tanpa ada berkata-kata. Hati terasa semacam puas kerana guru ketika itu bersimpati dan memberi penghormatan sebagai orang yang pernah berjasa. Walaupun penghormatannya belum diberi, tapi kata-kata itupun saya anggap sebagai satu pengiktirafan yang hebat sekali pada diri saya.

Walau bagaimanapun, hajat berkenaan tidak kesampaian. Kita berpecah dan saya beralih setia pada En Mat. Maka secara langsung harapan untuk menerima anugerah tertinggi dalam SC, punah begitu sahaja. Saya tidak mengharap langsung. Namun, kata-kata janji yang pernah diluahkan itu, kadang kala muncul sekali sekala di ’kepala.’

Maklumlah. Umur semakin tua. Banyak masa yang telah digunakan dalam proses perkembangan SC. Bukannya SC terus menerus berkekalan hebat. Tapi berpecah ketika berada dalam kehebatannya. Terasa juga semacam pengorbanan masa saya selama ini menjadi sia-sia. Bukan ada yang peduli. Tambahan pula, generasi baru SC yang muncul, langsung tidak mengetahui akan pegorbanan yang pernah saya lakukan untuk memajukan SC di peringkat cawangan khasnya. Bila berpecah, maka pihak yang bertentangan akan terus melupakan kita. Nama kita pun tak akan disebut lagi walaupun kita banyak membantu dalam proses perkembangan SC yang dimilikinya itu.

Agaknya, itulah cara hidup generasi seterusnya dalam SC. Hilang harapan untuk dihargai lagi. Hanya harapkan generasi di tahap cawangan sahaja yang mengerti. Nampaknya tanggapan saya telah berubah ketika En Mat meneruskan kesinambungan SC. Mulalah hari-hari nampak cahayanya.

Akhirnya, di hujung-hujung penglibatan saya dek usia yang semakin lama, dapat juga saya menerima Pingat Seri Setia dan diikuti dengan Anugerah Guru Utama. Masih ada lagi yang ingat. Terasa diri telah diberi penghormatan yang sebenar-benarnya. Satu kepuasan yang tidak terhingga. Lebih puas dari kepuasan anu yang ada selama ini. ’Manisnya’ nikmat yang diterima tidak boleh digambarkan dengan kata-kata. Sendiri yang rasa. Orang lain hanya mungkin menumpang gembira. Tak sama dengan gembira saya. Penghormatan itu menjadi satu dorongan pada saya untuk terus berjuang dalam SC yang diamanahkan pada En Mat.

Malangnya, ada juga penerima Anugerah Guru Utama sebelum saya yang tak tahu makna pengormatan dan makna pengiktirafan. Akibat kurang ilmu dan mungkin akibat kurang membaca maka sanggup membuang perkataan anugerah pada prosa kata ’anugerah guru utama’. Kurang akalnya. Jadilah dia memiliki guru utama setelah perkataan anugerah tertinggal dalam benaknya. Tak faham-faham hingga terlupa tulis atau terlupa sebut perkataan anugerah di kepalanya. Kepala atas yang kurang daulat agaknya.

Dalam persilatan SC, kita ada pelbagai bentuk pengiktirafan sebagai tanda menghormati pesilat yang berjaya dalam bidang silatnya. Ujian sijil rendah telah mendorong para pesilat untuk membaiki kelemahan diri supaya mereka benar-benar menguasai pelajaran SC. Penguasaan dalam SC tersebut membolehkan mereka menerima sijil rendah dalam ujian SC peringkat pertama. Itulah satu bentuk pengiktirafan yang sangat baik dalam kalangan ahli SC. Mengiktiraf segala usaha-usaha ahli untuk menguasai pelajaran yang terkandung dalam SC.

Pemberian sijil itu telah diadakan dalam satu majlis khas. Dengan bangganya mereka menerima sijil yang dianugerahi guru sebagai satu tanda pengiktirafan. Sijil yang diterima mereka telah memberi kepuasan pada segala usaha yang mereka lakukan setelah berbulan mereka bersilat. Apatah lagi pada mereka yang memperoleh sijil rendah tahap kepujian. Lagi megah rasa di hati. Bukan mudah mendapat kepujian. Bilangan yang kecil menerima sijil kepujian menjadikan diri terasa hebat. Hebat dalam kalangan ahli-ahli yang hebat dan sama-sama menerima sijil. Tentu akan berterusan dapat kepuasan dalam persilatan.

Penerimaan Sijil Rendah telah mendorong mereka untuk terus mengembangkan SC. Biasanya setelah mendapat Sijil Rendah, mereka akan menjadi pembantu Jurulatih dan seterusnya dilantik sebagai Jurulatih. Minat mereka untuk menyebarkan SC semakin mendalam. Seiring dengan tanggungjawab yang mereka pikul, cita-cita untuk mendapat Sijil Menengah telah menjadi satu hala tuju mereka berikutnya.

Pelajaran Sijil Menengah dipimpin oleh guru. Anugerah pelajaran menengah tersebut merupakan satu penghormatan pada diri Jurulatih yang sekian lama berkecimpung dalam SC. Penghormatan itu juga adalah merupakan satu pengiktirafan guru pada kebolehan muridnya yang terpilih. Tentunya mereka berasa gembira dan puas hati hasil komitmen dalam SC. Golongan terpilih yang sentiasa berbakti pada perkembangan SC.

Saya pernah tulis sebelum ini betapa cawangan saya pernah menerima sepersalinan uniform untuk Jurulatih yang dilantik. Apabila mereka menerima uniform berkenaan, semuanya berasa kagum dan amat gembira. Sekali lagi anugerah uniform tersebut merupakan satu pengiktirafan guru pada Jurulatih. Pengiktirafan itu bermaksud sebagai satu penghormatan dan pengiktirafan guru pada wakilnya.

Para Hari tenaga Pengajar, para Jurulatih akan dianugerahi satu bentuk hadiah atau cenderamata. Setiap tahun para Jurulatih akan mendapat hadiah dalam bentuk yang berbeza dari tahun sebelumnya. Perkara pastinya, semua hadiah atau cenderamata yang diberi itu merupakan satu pengiktirafan dan sebagai tanda penghormatan guru kepada anak muridnya. Jiwa Jurulatih akan terus terangsang untuk terus bergiat dalam SC. Satu langkah bijak yang perlu berterusan.

Di peringkat cawangan saya dulunya, bentuk-bentuk penghormatan pada Jurulatih pernah diwujudkan. Pemberian hadiah atau cenderamata telah dilakukan di akhir setiap tahun dalam majlis makan malam. Pengiktirafan itu adalah merupakan satu bentuk penghormatan. Jenis pengiktirafan adalah pelbagai. Merasalah Jurulatih dengan baju batik, kot dan baju yang bergelar bush jacket . Seperti yang dikatakan, aktiviti yang sedemikian adalah merupakan satu usaha mengiktiraf jasa Jurulatih yang bergiat cergas untuk mengembangkan SC. Sekarang sudah lupa agaknya.

Keseronokan adalah sesuatu yang kita cipta. Semasa berada dalam SC, maka ciptalah keseronokan dari masa ke masa. Jangan merintih tanpa usaha. Pengiktirafan dan penghormatan adalah merupakan satu bentuk keseronokan. Kalau tak ada, maka iktiraflah diri kita sendiri. Sekian.