Monday, April 18, 2011

KENANGAN 43.

LUPA DIRI.

Nampaknya, penjawat jawatan dalam Jawatankuasa pusat SC satu ketika yang lalu, adalah punca kepada pepecahan yang ada. Dari ahli jawatan kuasa biasa hinggalah ke jawatan Setiausaha dan Naib Presiden atau Timbalan Presiden. Nampaknya, kesemua jawatan itu telah membawa petaka pada mereka yang menjawatnya. Itulah kesimpulan umum yang boleh kita buat. Namun begitu, tanggapan tersebut lebih banyak mengikut perasaan.

Hakikatnya pada saya, manusia yang memegang jawatan tersebutlah yang membentuk petaka pada persatuan. Saya berkeyakinan bahawa konsep mudah lupa diri mula menyerap tanpa disedari. Jawatan yang disandang telah membentuk sifat penyandang. Lebih-lebih lagi jawatan Setiausaha, Timbalan dan Naib Presiden SC. Bukannya sifat penyandang jawatan yang mempengaruhi jawatan yang dipegang, sebaliknya jawatan yang dipegang telah mempengaruhi sifat penyandang jawatan.

Pada zaman saya, ketiga-tiga jawatan tersebut mempunyai kuasa dan dihormati pesilat. Kuasa dan pengaruh penyandangnya adalah bawah sikit dari kuasa Presiden. Mungkin itu sebabnya mereka mudah lupa. Kurang kesedaran diri. Akhirnya ’lawan taukeh’.

Dalam tulisan ini, saya sambung lagi perbincangan berdasarkan tulisan lalu. Masih membicarakan penjawat Setiausaha satu ketika dulu yang tak tahan daulat. Kemudian saya akan sentuh penjawat jawatan yang lain untuk perbincangan bersama.

Ada seorang lagi yang berpangkat bekas Setiausaha. Akhirnya kecundang entah ke mana dalam perjuangan menegakkan kehebatan SC. Beliau juga bergiat aktif dalam politik secara kecil-kecilan. Dalam majlis mengenang guru, bila cakap pasal Ustaz, ucapannya berapi-rapi. Tak payah menggunakan api untuk menyalakan rokok. Hinggakan beliau mesti sebak dan mengeluarkan air mata apabila dikenang dan disebut nama Ustaz Hanafi dalam sebarang majlis mengenang Guru Utama yang telah tiada. Sekarang baru saya tahu. Air mata dugong rupanya.

Dulu, semasa beliau aktif dalam SC, nilai persahabatan sangat diutamakan. Walaupun dalam mesyuarat jawatankuasa pusat, beliau merupakan kaki bangkang, tapi seperti yang dikata, setakat dalam mesyuarat sahaja. Habis mesyuarat, masih tetap nampak kemesraannya.

Apabila tugas Guru Utama diambil alih oleh Pak Ak, kecenderongannya tetap mempertahankan guru yang ada. Hal yang demikian menampakkan keadaan yang beliau tidak berlaga angin dengan bekas setiausaha yang telah dinaikkan pangkat ke jawatan Naib Presiden. Saya cuba kenang-kenangkan kenapa hal yang demikian boleh terjadi.

Saya yakin, semuanya berlaku sejak mereka berada dalam jawatankuasa pusat di zaman Ustaz. Telah saya ceritakan betapa mereka selalu berlaga angin dalam membahaskan sesuatu isu. Walau bagaimanapun, lagaan angin tersebut hanya setakat dalam mesyuarat. Kini jelas nampaknya, hubungan baik yang berkekalan bukan kerana prinsip mesyuarat semata-mata, tapi kerana Ustaz. Ustaz merupakan tunggak utama yang menyebabkan ahli-ahli SC tidak berani melakukan perbuatan berdasarkan perasaan.

Ketika zaman Pak Ak, beliau masih berkuasa sebagai Setiausaha. Pengaruh Setiausaha ketika itu tersangat kuat dan mempunyai sokongan yang padu dari Guru Utama. Bekas Setiausaha telah menjawat jawatan yang lebih tinggi. Tidak hairanlah masing-masing sentiasa menegakkan pendirian. Tidak mahu mengalah ketika guru yang ada boleh disanggah pendapatnya.

Dalam pemerhatian saya, segala-galanya berubah apabila beliau meletak jawatan sebagai kaki tangan atau pegawai kerajaan. Beliau memulakan perniagaan. Wang ringgit mula menjadi keutamaan. Mulai hilang nilai persahabatan. Pernah beliau meminjamkan wang untuk keperluan persatuan. Tapi akhirnya surat peguam dilayangkan kepada individu berkenaan yang membuat pinjaman bagi pihak persatuan.

Sifat curiga berterusan hingga melibatkan kewangan persatuan. Tabung Amanah dan Tabung Jurulatih dijadikan isu. Buat dakyah sana sini untuk mencari pengaruh. Pada saya, beliaulah punca hasutan utama yang akhirnya membibitkan api dalam sekam dan melahirkan pepecahan yang berterusan. Sudah menjadi takdir manusia yang suka pepecahan terlantik menjawat jawatan Setiausaha dalam persatuan. Kalau ada pengkaji yang hendak membuat kajian asal usul pepecahan dalam Silat Cekak, bolehlah bermula kajian dari sudut yang saya perkatakan itu.

Belayarlah beliau ke sebelah sana ketika kita berpecah dalam pepecahan gelombang pertama. Saya tak tahu masih aktifkah beliau dengan puak sana. Pada saya, bila disebut pepecahan, terbayang muka beliau sebagai orang utama yang mengasaskan pepecahan dalam SC. Kenangan yang tidak mudah dilupakan.

Seterusnya saya ingin membicarakan sahabat saya yang pernah menjawat jawatan Timbalan Presiden. Satu ketika yang lalu sering bersama saya dalam satu kumpulan mengajar SC dalam kalangan ahli-ahli di segenap cawangan. Tiba-tiba dalam satu mesyuarat agung, beliau terpilih sebagai orang nombor dua.

Sahabat saya itu pernah mendapat Pingat Setia. Makna kesetiaan tentunya sanggup sehidup dan semati dengan SC. Tapi, persatuan yang mati dulu. Akhirnya telah tak setia. Orang sering panggilnya dengan gelaran Pak di awal gelaran.

Kelemahannya yang ketara ialah ingin meniru seratus peratus gaya, percakapan dan perbuatan Ustaz. Tidak ada sesiapa pun yang dapat menafikan tentang rapatnya hubungan beliau dengan Ustaz ketika itu. Kemana saja Ustaz pergi di seluruh negara, maka beliaulah yang akan menjadi pemandu kereta. Hal yang demikian tentunya akan mewujudkan satu bentuk nilai hubungan yang tersendiri antara beliau dengan Ustaz. Itu sebabnya juga, walaupun beliau tersingkir dari Persatuan, hubungannya dengan Ustaz masih berkekalan.

Kalau mengajar, garangnya bukan main. Kalau potong Kaedah B misalnya, jika penuntut lambat bertindak, jawabnya penampar beliau akan hinggap di muka penuntut. Dalam masa jangka panjang, hal yang demikian telah menyebabkan kelas-kelas yang diurusnya semakin merosot kehadiran.

Setelah terkeluar dari persatuan, beliau tersangat impikan jawatan Guru Utama. Oleh itu banyak cakap Ustaz yang dijadikan tajuk perbualan dan tajuk syarahan. Beliau terkenal dengan penggunaan istilah ’kulit’ dan ’isi’. Sayang sungguh, terkeluar dari persatuan, maka diserangnya persatuan dengan pelbagai tohmahan. Lupa langsung jasa persatuan pada diri. Hilang nilai persahabatan. Namun begitu cita-cita menjadi guru tidak kesampaian.

Berbeza sekali dengan seorang lagi ahli jawatankuasa dalam Jawatankuasa Pusat. Dalam mesyuarat, selalu pendiam. Tidak ada idea yang boleh disampaikan. Kebolehan berkomunikasi amat lemah sekali. Kesungguhannya dalam SC telah menjadikan beliau sentiasa diutamakan. Namanya dikagumi oleh ahli-ahli SC sebagai salah seorang pesilat yang hebat. Sekarang berjawatan tertinggi kerana lupa pakai perkataan ’anugerah’.

Ketika Pak Ak menjadi Guru utama, riak tak bersetujunya sering dilahirkan. Pak Ak sendiri pernah mengadu pada saya. Ada cita-cita juga rupanya. Semasa pepecahan pada gelombang kedua, riaknya menampakkan hala tujunya selama ini setelah pemberi Pingat Setia padanya telah tiada. Menunggu masa, saat dan ketika bagi memenuhi cita-citanya. Rupa-rupanya ada niat menjadi orang yang akan memberi pingat setia pula. Niat telah menjadi niat apabila cita-citanya tercapai. Maka jadilah beliau sebagai pesaing kepada guru yang ada.

Kalau dulu beliau menerima Pingat Setia, maka kini tercapailah hasrat menjadi pemberi pingat setia dan pelbagai jenis pingat yang lain kepada orang lain pula. Ramai yang menjadi ’alat’ atau ’pemangsanya’ untuk memperoleh pingat-pingat yang ada melalui tangannya.

Kepada anak didik saya, selalu saya tekankan supaya sentiasa mempunyai pendirian yang tetap. Untuk tetap pendirian maka mestilah kita mempunyai pegangan. Pegangan mestilah bersumberkan adat dan adab yang ada. Adab dan adat itu perlu disandarkan atas apa yang telah diasaskan oleh Ustaz Hanafi. Mungkin tafsirannya agak berbeza. Tapi, kalau belajar dengan saya, semestinya mengikut tafsiran saya. Itu sebabnya mereka yang enggan lagi menerima tafsiran saya telah cabut ke sebelah sana. Mengejar ’camouflage’ yang tak tentu ada. Maka jadilah diri tak tentu hala. Anu juga namanya. Tapi yang pentingnya janganlah memusnahkan apa saja yang telah kita sama-sama bina.

Bergaduhlah atau buatlah apa saja bagi memuaskan hawa nafsu. Tapi, janganlah sesekali memusnahkan perkembangan SC. Janganlah ditutup kelas-kelas SC yang ada. Pengkianat pada perjuangan Ustaz. Pada saya, nilai persahabatan adalah lebih mulia daripada pangkat dan harta. Pangkat yang tinggal hanya disebut allahyarham atau almarhum saja.

Menutup kelas SC bermakna kita menutup punca pahala yang sering diperoleh Ustaz. Pahala itu adalah hasil dari ilmu yang ditinggal Ustaz untuk dimanfaatkan oleh kita. Lagi banyak kelas yang dibuka maka lagi banyak ilmu tinggalan Ustaz yang kita manfaatkan. Banyak pahala berpulang pada Ustaz. Bagaimana ilmu itu boleh dimanfaatkan jika kita asyik menutup kelas SC yang ada. Maka oleh itu, merekalah pengkhianat perjuangan Ustaz. Itulah golongan yang mudah lupa dan tidak tetap pendirian. Haprak namanya.

’Aku adalah aku.’ Satu prinsip pegangan diri yang dikatakan Ustaz. Pupuk nilai ini. Rupa bentuk kita adalah berkait rapat dengan pelakuan kita. Kalau kita pentingkan wang ringgit maka itulah kita. Kalau kita pentingkan jawatan maka itulah kita yang gilakan jawatan. Kalau kita pentingkan perjuangan SC maka itulah kita yang sentiasa mementingkan perjuangan SC. Kalau kita mementingkan nilai-nilai persahabatan melebihi kepentingan diri maka itulah rupa bentuk diri kita.

Walau bagaimanapun, kita tidak boleh meniru-niru perwatakan orang lain. Namun begitu, sesuatu yang baik jadikan teladan dan sesuatu yang buruk jadikan sempadan. Seteruk manapun peribadi kita, jangan jadikan diri kita sebagai pemecah-belah kerana peribadi kita akan dikenang sepanjang masa sebagai si tukang pemecah belah. Kita perlu dapat membezakan antara rakan seperjuangan atau rakan berkepentingan. Hal yang demikian akan membantu diri kita agar sentiasa tetap pendirian dan mempunyai prinsip sebagai pegangan dalam SC. Sekian.