Wednesday, October 27, 2010

POTONG HENTAK.

Pelajaran potong buah Hentak adalah menggunakan kaedah A. Walau bagaimanapun penggunaan kaedah A tersebut adalah berbeza sangat dengan teknik dan taktik potong A pada buah-buah lain yang memerlukan cara potong yang sama dan langkah spring yang sama. Hal yang demikianlah menyebabkan saya membincangkan potong buah Hentak dalam satu tulisan yang tersendiri. Gerak tujuan potong buah ini sangat berbeza berbanding dengan buah Pertama, Kilas depan dan dalam himpunan buah-buah Kilas Belakang seperti yang dibincangkan terdahulu. Namun begitu jatuhan dalam proses sambung buah adalah sama.

Memotong A agak lewat gerakannya dalam kiraan saat dan ketika. Pesilat memerlukan pemerhatian pada gerak pasangan sebelum membuat gerak potong. Hal yang demikian memungkinkan dua keadaan.

Pertamanya, pada buah Hentak, tepisan dilakukan pada gerak yang kedua. Setelah pasangan membuat tepisan dan dalam proses pasangan tersebut membuat gerak yang kedua melalui tangan kanannya, maka barulah gerak potong boleh dilakukan. Terasa pada kita kelewatan bagi melakukan gerak potong tersebut. Tambahan pula gerak potong yang hendak dilakukan itu memerlukan gerak yang agak ke atas daripada paras pinggang atau dada. Gerak yang agak jauh dari paras pinggang akan menyebabkan pergerakan menjadi lambat. Namun begitu, jarak yang jauh tersebut boleh mengurangkan pesilat daripada membuat kesilapan memotong yang tersasar daripada sasaran tepisan.

Keduanya, gerak kedua yang menolak siku pesilat tidak berbentuk pukulan. Jika pesilat melangkah setapak maka pesilat itu telah berada dalam zon selamat. Gerak pasangan yang pertama ialah sentuhan Kaedah A bagi menepis tumbukan pesilat. Oleh sebab tepisan itu merupakan sentuhan yang pertama maka gerak kedua pesilat menjadi agak lama. Hal yang demikian memungkinkan para pesilat akan bertindak memotong gerak kali pertama tersebut. Hal ini agak berbeza dengan buah Pertama atau buah Kilas Belakang atau Ali Patah Atas atau Ali Patah Sudah. Pukulan yang tiba lebih cepat dan memerlukan tindakan segera daripada pesilat.

Dalam kelas kemahiran, latihan gerak berdasarkan kebolehan semula jadi penuntut adalah amat ditekankan. Kebolehan itu semestinya berdasarkan sukatan pelajaran SC. Kita tidak boleh menyekat bentuk-bentuk tindak balas semula jadi asalkan tidak bercanggah dengan pelajaran kita. Gerak potong pada kaedah A ada juga digunakan oleh pesilat. Namun begitu, gerak potong ini akan mengundang bahaya apabila tangan kanan pasangan yang cuba menolak tangan kanan pesilat boleh hidup dan menjadi pukulan. Maka perhatikan gerak tangan kanan tersebut dan buat awasan jika tidak ingin memotong secara membuat spring. Sekian.

Saturday, October 23, 2010

POTONG KUNTAU KIRI / KUNTAU KIRI GANTUNG / KUNTAU KANAN GANTUNG / ALI PATAH SUDAH.

Buah-buah Kuntau yang terkandung dalam sukatan pelajaran, pada dasarnya mempunyai cara potong yang sama kecuali buah Kuntau Jatuh. Kuntau Jatuh mempunyai dua kaedah potong berdasarkan langkah atau tidak melangkah. Hal yang demikian juga adalah bergantung sejauh mana kaki pasangan berada pada pelipat pesilat.

Dalam tulisan ini kesemua buah-buah Kuntau selain Kuntau Jatuh, saya rangkumkan bersekali dalam satu bentuk penerangan. Cara potong buah-buah tersebut adalah hampir sama. Walau bagaimanapun terdapat beberapa bentuk perbezaan ketika pesilat memotong buah. Perbezaan tersebut perlu difahami berdasarkan prinsip yang berikut.

i. Cara pasangan silat menunggu mungkin berbeza antara Kuntau Kiri dengan Kuntau Kanan. Pada buah kuntau Kiri, pasangan yang membuat buah akan mengereng, manakala pada buah Kuntau Kanan Gantung, pasangan akan lebih banyak berhadapan dengan pesilat.
ii. Buah Kuntau Kiri dan Kuntau Kiri Gantung berkehendakkan pasangan rapat ke badan pesilat sama ada dengan cara kaki kiri melangkah di belakang pelipat atau meletakkan kaki kiri di atas pelipat. Hal yang demikian berbeza dengan Kuntau Kanan yang memerlukan pasangan meletakkan kaki kanan di bahagian pelipat pesilat. Tiada ’gerak masuk.’

Walau bagaimanapun kedua-duanya buah itu berkehendakkan pasangan silat berada di belakang pesilat. Buah Kuntai Kiri dan Kuntau Kiri gantung lebih rapat kedudukan pasangan pada badan pesilat, berbanding dengan buah Kuntau Kanan Gantung. Sifat buah-buah berkenaan menunjukkan jarak yang berbeza antara pesilat dan pasangannya. Jarak akan mempengaruhi gerak dalam kiraan saat dan ketika.

Oleh itu perbuatan memotong buah Kuntau Kiri dan Kuntau Kiri Gantung perlu dilakukan dengan lebih cepat dan tepat, bersepadu dalam satu proses dengan langkah atau spring yang lebih mantap. Tangan Kanan pasangan yang menunggu ketika membuat buah adalah lebih bahaya berbanding dengan tangan kiri pasangan yang membuat Kaedah D. Hal yang demikian menyebabkan tangan kanan pasangan perlu dipintas terlebih dahulu. Perbuatan itu merupakan salah satu prinsip memotong buah. Oleh itu, tangan kanan pasangan yang menepis perlu direntap dengan kuat dan dengan cepat.

Perbuatan rentap dengan kuat dan cepat perlu dilakukan kerana beberapa faktor yang mesti diambil kira. Pertamanya, jatuhan yang akan dilakukan pada Kuntau Kiri adalah dalam keadaan pasangan tidak mengarah pukulannya kepada kita. Hal yang demikian agak berbeza dengan kaedah yang hampir sama pada Gayung Petani. Pukulan pada jatuhan Gayung Petani adalah mengarah kepada pesilat. Hal yang demikian berlaku apabila tangan kanan pasangan yang mengambil buah akan ’memakan’ leher pesilat. Maka menyentap tangan pada buah Gayung Patani dikira mudah berbanding dengan buah Kuntau Kiri.

Faktor kedua ada kaitan dengan pergerakan buah Kuntau Kiri Gantung. Sentuhan pada tangan kanan pesilat berada tidak lama. Sentuhan yang dilakukan adalah bertujuan untuk membuat tolakan. Oleh itu, dalam masa saat dan ketika sentuhan tersebutlah potong perlu dilakukan segera. Kegagalan berbuat demikian akan menimbulkan masalah kepada pesilat yang membuat serangan tumbukan.

Berdasarkan dua faktor dalam perbincangan di atas telah memerlukan pesilat membuat gerakan yang pantas dan bertenaga. Setelah tangan berjaya disentap, pergerakan kaki kiri pesilat adalah secara bersepadu dalam satu proses. Akhirnya Kuntau Kiri akan ’dimakan’ kembali dengan Kuntau Kiri. Niat yang sama akan diterima oleh musuh yang berniat jahat pada pengamal SC.

Memotong Kuntau Kanan Gantung tidak ’susah’ jika dibandingkan dengan Kuntau Kiri atau Kuntau Kiri Gantung, walaupun pesilat menggunakan kaedah potong yang sama. Seperti yang saya tegaskan terdahulu, sifat Kuntau Kanan adalah lebih dekat dan agak berhadapan dengan pesilat. Sifat ini tentunya berbeza dengan sifat Kuntau Kiri yang jaraknya agak jauh sedikit dari pesilat.

Dalam gerak jatuh buah Kuntau Kanan Gantung, penggunaan Kaedah B oleh pasangan adalah dalam satu proses yang berterusan. Ketika pasangan ingin membuat jatuhan, beliau akan mengarah tangan kanan kepada pesilat. Tangan kanan tersebut akan melurut tangan kanan pesilat bagi memudahkannya membuat buah jatuhan. Tiada gerak pukulan. Maka risiko pesilat mengambil potong berdasarkan sentuhan tangan kanan pasangan tidaklah banyak dan lebih mudah. Hal yang demikian tentunya berbeza, berbanding dengan potong buah Kuntau Kiri yang banyak risikonya.

Saya telah tegaskan sebelum ini betapa buah-buah SC yang rapat dengan badan memerlukan kita mengambil tindakan yang tangkas tapi kemas. Hal yang demikian akan membolehkan kita mematikan gerak pasangan atau memintas sebarang gerak dari pasangan pesilat tersebut. Walaupun Kaedah D pada buah Kuntau Kiri dan Kuntau Kiri Gantung adalah lebih rapat dengan kita, akan tetapi memotong Kaedah D tersebut adalah kurang berkesan. Hal yang demikian tentunya berasas, berbanding dengan tangan kanan pasangan yang menyentuh tangan kita untuk membuat jatuhan. Pada pandangan saya, tangan kanan pesilat adalah lebih ’hidup’ dan berbahaya serta boleh membuat tindak balas yang menyusahkan pesilat. Sekurang-kurangnya peranan tangan kanan tersebut boleh mencucuk leher pesilat sebagai pukulan. Hal yang demikian akan menyebabkan gerak pesilat hilang peduman.

Saya difahamkan ada kelas-kelas yang menganjurkan supaya potong pada Kaedah D kerana tangan kiri yang melakukan Kaedah D adalah lebih rapat di badan pesilat. Pada anggapan saya, hal yang demikian adalah tersangat salah dan tidak ada asal dalam konteks pelajaran SC di zaman Ustaz. Janganlah kita mengorbankan prinsip memotong buah Kuntau-Kuntau Kiri dan Kuntau Kanan dengan hasrat untuk menyenangkan Jurulatih menghabiskan pelajaran. Ikutlah arahan sukatan pelajaran. Lainlah kalau letihan merentap kaedah D tersebut dilakukan dalam kelas kemahiran. Kelas kemahiran mengajar kita membuat pergerakan berdasarkan kebolehan semula jadi.

Berbalik semula kepada gerak potong pada buah-buah Kuntau yang berkenaan. Setelah tangan pasangan direntap bagi membuat potong, bersedialah dengan gerak jatuh Kuntau Kiri. Tanpa bermalam di mana-mana, jatuhkan segera buah potong berkenaan dengan jatuhan Kuntau Kiri. Setiap jatuhan buah Kuntau memerlukan satu pukulan di bahagian tengkok. Pukullah seadanya tanpa mencederakan pasangan silat kita. Ketika membuat pukulan, pastikan gerak kita tersangat pantas kerana kita tidak boleh membuang masa dan jangan diacah-acah untuk mencantikkan buah.

Selalu saya ingatkan pesilat yang menuntut di bawah asuhan saya. Setiap kali setelah membuat jatuhan maka buatlah awasan. Tekan bahu pasangan ke bahagian bawah seperti mana buah jatuh Kuntau Kiri. Kalau dalam kemahiran, jatuhan itu perlu diiringi dengan ’pukulan balik’ secara tegas di bahagian badan. Biar pasangan berada dalam posisi telentang. Tapi telentangnya tetap dikunci pada kaki kanan.

Ada juga dalam kalangan penuntut saya yang ingin tahu sama ada buah Kuntau Kiri, Kuntau Kiri Gantung dan Kuntau Kanan Gantung boleh ditangkap kembali ketika pesilat membuat tumbukan. Kami tidak diajar berbuat demikian. Namun begitu, pada pandangan saya, sifat Kuntau Jatuh tidak sama dengan buah-buah Kuntau yang lain. Gerak Kuntau Jatuh memberi ruang kepada pasangan memasukkan kaki sebanyak mungkin pada pelipat pesilat. Hal yang demikian akan memudahkan pesilat menangkap semula buah seperti mana yang dihajatkan oleh pasangan. Namun begitu adalah tidak salah kita berlatih ’menangkap semula’ pada kelas-kelas kemahiran.

Bersambung dengan kaedah potong yang lain.

Thursday, October 21, 2010

POTONG KUNTAU JATUH.

Setelah para penuntut silat mempelajari buah-buah potong sehingga buah Kidung Kiri, mereka sebenarnya telah diperkenalkan dengan dua bentuk gerak potong. Satu bentuk potong adalah menggunakan spring manakala satu lagi gerak potong adalah tidak melangkah atau tidak menggunakan spring. Secara langsung, para penuntut SC disedarkan bahawa terdapatnya kepelbagaian dalam gerak potong dalam SC.

Saya berpendapat, kesedaran tersebut sengaja diadakan dalam kalangan penuntut SC kerana buah berikutnya iaitu Kuntau Jatuh adalah menggunakan kaedah gerak potong yang menggunakan prinsip spring dan tidak spring. Alangkah cantik dan indahnya susunan buah yang ada dalam SC. Setiap sesuatu gerak yang Ustaz rancangkan, nampaknya mempunyai sebab-sebab yang tertentu dan amat bermakna. Malang sekali apabila wujudnya manusia yang suka mengubah-ubah sesuatu yang telah ditetapkan oleh Ustaz. Kurang cerdiknya.

Seperti yang saya katakan, pelajaran potong Kontau Jatuh berdasarkan pelajaran yang saya terima, mempunyai kandungan pelajaran yang memasukkan kedua-dua kaedah potong. Satu kaedah potong ialah gerak melangkah dan satu lagi potong ialah menggunakan kaedah tidak melangkah. Buah Kidung Kiri merupakan persiapan psikologi bagi para penuntut untuk menerima perubahan dalam kaedah gerak potong dalam SC.

Ketika saya belajar dulu, kedua-dua kaedah tersebut telah diajar dan diperkenalkan dalam kalangan kami sebagai penuntut SC. Oleh itu, seperti yang saya nyatakan, apa yang saya terima dari kelas yang saya belajar dulu maka akan saya kongsikan bersama dengan para pembaca SC sekalian. Nak pakai maka pakai kalau tak nak pakai maka eloklah pakai. Kalau masih lagi banggakan konsep Pusaka Hanafi, jangan banyak songehnya. Saya telah kupas tentang keperluannya.

Kaedah potong yang bertama adalah menggunakan kaedah merentap balik tangan kanan yang menepis. Dalam gerak kaedah ini, pesilat bertindak dengan secepat kilat menyentap balik tangan kanan pasangan yang menepis kaedah B. Dalam proses yang berterusan itu gerak pesilat disertai dengan pergerakan kaki kiri pesilat yang akan melangkah atau gerak sring ke belakang pelipat pasangan menjadikan perbuatan gerak umpama jatuh Kuntau Kiri. Maka buatlah jatuhan seperti yang selalu saya sarankan. Jangan lupa konsep kejutan untuk membuat jatuhan.

Ketika belajar dulu, kami juga diperkenalkan dengan satu lagi bentuk gerak potong pada buah Kuntau Jatuh. Berdasarkan kaedah kedua ini, dalam proses pesilat membuat tumbukan serang, tangan kanan yang menyentap diperlukan untuk membuat satu pukulan di bahagian leher. Berbeza dengan potong pertama yang merentap semata-mata. Dalam hal pukulan ini, terdapat dua bentuk pukulan yang popular. Satu bentuk pukulan ialah menggunakan bahagian bawah tangan yang terbuka, dihentak ke dagu pasangan pesilat. Satu bentuk pukulan lagi ialah menggunakan ’pukulan tahyat’ di leher pasangan.

Kaedah potong kedua ini tidak memerlukan gerak melangkah atau gerak spring pada kaki kiri pesilat. Pesilat perlu menggunakan kaki kanannya untuk berada seperti mana buah jatuh Kuntau Jatuh. Hal yang demikian itu adalah amat sesuai digunakan ketika kaki kanan pasangan kita yang ingin membuat buah jatuh telah masuk jauh pada pelipat kaki kanan pesilat. Maka tidaklah perlu lagi bagi pesilat untuk melangkah kaki kanannya ke bahagian pelipat pasangan, disebabkan pasangannya telah menyediakan kedudukan gerak yang sedemikian.

Maka amat mudahlah tangan kanan pesilat yang berada di bahagian dagu atau leher pasangan membuat tolakan bersepadu dengan gerak kaki kanan pesilat. Pesilat mudah membuat jatuhan setelah mengepit kaki kanan pasangan yang sedia ada di pelipat pesilat. Jatuhan yang dilakukan umpama makan balik dengan buah yang sama seperti mana yang dihajatkan oleh pasangan iaitu buah Kuntau Jatuh.

Perbuatan potong gerak kedua tersebut amat sesuai dilakukan ketika kaki kanan pesilat telah disekat oleh kaki kanan pasangan untuk membuat jatuhan. Kalau cuba direntap juga sambil pesilat melangkah, adatnya pesilat berkenaan akan jatuh dan gagal untuk membuat gerak potong. Apa yang saya perhatikan, pesilat tetap diarah untuk menyentap tangan pasangan dan melangkah kaki kiri ke hadapan seperti kaedah potong yang pertama. Geraknya menjadi gerak berpakat. Logiknya tidak ada. Pasangan silat membiarkan sahaja dan memberi kerjasama sepenuhnya bagi membolehkan pesilat membuat buah jatuh Kuntau Kiri.

Berdasarkan pengalaman, kaedah potong yang pertama hanya sesuai jika kaki kanan pasangan tidak berada jauh dalam pelipat kaki kanan pesilat yang membuat tumbukan. Ketika kaki pasangan bergerak masuk ke belakang pelipat pesilat, ketika itulah buah potong yang pertama boleh dilakukan dengan mudah. Sebaliknya jika kaki pasangan telah bertapak jauh di belakang pelipat pesilat, memotong cara pertama adalah amat membahayakan pesilat. Pergerakan pesilat tidak stabil dan tidak logik untuk spring atau melangkah ke depan.

Rupa-rupanya kaedah ’makan balik’ buah Kuntau Jatuh berdasarkan gerak potong yang kedua adalah menepati konsep yang selalu dikaitkan dalam tulisan kita iaitu, ”salah satu keistimewaan SC ialah sambil menyerang sambil SC dapat menangkap.” Kata-kata tersebut amat tepat dan dapat dihubungan dengan buah Kuntau Jatuh. Namun begitu, falsafah itu hanya sesuai pada mereka yang mengerti.

Saya difahamkan bahawa potong cara kedua tidak pernah diajar lagi pada para penuntut SC. Saya pun tak pasti sebab-sebabnya. Walau bagaimanapun, di Cawangan saya pelajaran berkenaan tetap diajar pada pesilat yang menuntut dari dulu hingga sekarang. Seperti yang saya katakan, apa yang diajar pada saya maka itulah pula yang saya ajar pada mereka yang ingin belajar dari saya.

Dalam kaedah potong cara kedua, pasangan kita akan dikunci dengan Kuntau Jatuh seperti mana hajat pasangan untuk mengambil buah Kuntau Jatuh pada pesilat yang menumbuk. Niat ’buruk’ yang dihajat maka niat itu yang musuh kita dapat balik. Niatnya untuk mengalahkan pesilat dengan Kuntau Jatuh maka akhirnya dia sendiri yang terkunci dengan Kuntau Jatuh. Konsep itu juga amat sesuai ini dengan konsep ilmu Bisik Semak. Agaknya juga, mereka yang ada kaedah potong cara kedua tentunya berada di makam yang tertinggi berbanding dengan mereka yang memperoleh satu kaedah sahaja untuk memotong kuntau Jatuh. Agakan sahaja.

Dalam kuncian semula buah potong Kuntau Jatuh, bezakan dengan buah jatuh Kuntau Jatuh. Dalam kaedah potong balik buah Kuntau Jatuh, galakkan pasangan kita membuat tindak balas. Kalau pasangan boleh tumbuk, biarkan dia buat tumbukan. Kalau pasangan kita boleh sepak maka biarkan dia buat sepakan. Beri kebebasan kepada pasangan kita membuat gerak tindak balas setelah dibuat kuncian. Setiap gerak tersebut ada cara pemakannya. Perkara penting ialah bagaimana kita sebagai pesilat yang membuat jatuhan dalam kaedah gerak potong dapat makan balik dengan memberi riaksi pada gerak pasangan kita. Semua gerak makan tumbukan atau sepakan dari pasangan perlu dimatikan dengan satu tindak balas yang tidak ada ’belas kasihan.’ Itu juga salah satu kesenian SC.

Cuma nampaknya ada juga dalam kalangan kita yang bercelaru antara gerak jatuh dengan gerak potong berdasarkan Kaedah B. Ramai yang membuat jatuhan buah kuntau Jatuh secara merentap tangan sebelum tangan menolak dagu bagi menjatuhkan pasangan. Dalam pelajaran yang saya terima, ketika membuat jatuhan Kuntau Jatuh, pastikan pesilat tidak merentap tangan pasangannya. Jika pesilat berbuat demikian, maka tegahkan perbuatan tersebut dengan serius. Banyak rugi dari baiknya. Maka itulah satu asuhan bagi mempastikan gerak kita adalah gerak serius yang tidak boleh bertolak ansur. Latih diri kita bersifat demikian rupa. Jika ada yang berniat jahat pada kita maka pulangkan balik niat jahat itu kepada mereka. Aplikasikan dalam kehidupan kita. Insyaallah akan menjadikan kita seorang pesilat SC yang cekal, berani dan bersifat yakin.

Sekian dulu.

Tuesday, October 19, 2010

POTONG KIDUNG KIRI.

Buah Kidung Kiri mempunyai sifat yang menunjukkan pergerakannya begitu rapat dengan badan kita. Tangan kanan pasangan yang menetak lengan pesilat yang membuat tumbukan, boleh dianggap pergerakan yang bahaya dan boleh memudaratkan pesilat. Kaki pesilat boleh menjadi lemah dan memberi impak yang tidak begitu baik. Tindakan segera bagi menghalang pukulan yang sedemikian perlu dilakukan segera. Malah, jadikan prinsip bagi kita. Apabila pasangan berada begitu rapat dengan kita maka perlulah bertindak segera tanpa membuang masa bagi mempastikan tidak ada pukulan yang mengena di badan kita.

Sebelum pelajaran Kidung Kiri, kita telah diperkenalkan dengan lima pelajaran buah potong. Corak potong yang diajar pada kita tersebut mempunyai persamaan yang besar walaupun ada sikit-sikit perbezaan. Rata-rata kesemua buah berkenaan memerlukan gerak melangkah ke depan. Tangan Kiri memainkan peranan untuk mematikan gerak pukulan pasangan, kecuali Gayung Patani. Pada buah tersebut, tangan kiri pesilat berperanan sebagai penyambung gerakan, menggunakan Kaedah D bagi membuat buah jatuhan.

Nampaknya, masuk buah keenam, pelajaran SC mula menunjukkan kelainan. Peranan kaki jelas sangat bezanya. Tidak banyak pergerakan kaki. Konsep spring iaitu langkah setapak ke depan tidak lagi berperanan utama. Prinsp langkahan kaki mula berubah. Kali ini kita tidak perlu melangkah setapak.

Mungkin perbuatan melangkah satu tapak ke depan akan melambatkan tindakan pesilat untuk membuat tindak balas. Gerak tindak balas tersebut adalah dalam kiraan saat dan ketika dalam konteks pasangan begitu rapat dengan badan pesilat. Nampaknya hal yang berkaitan dengan rapat-rapat, jangan buang masa. Rapat saje, maknanya kena. Kita pun dah biasa. Apa yang ’kena’ maka perlu tengok bentuk rapatnya. Langkahan memungkinkan kita ’mengambil masa’. Tanpa perlu membuang masa dalam konsep saat dan ketika maka perlulah pesilat yang menumbuk bertindak tanpa perlu langkah spring.

Memotong Buah Kidung Kiri adalah pada tangan kiri pasangan yang menampar A pada siku pesilat. Ketika pasangan ingin menetak lengan pesilat yang menumbuk maka pada ketika itulah potong tangan kirinya perlu dibuat segera. Kalau terkena tetakan baru dibuat potong maka gerak yang sedemikian dikira tak tepat kerana tidak memberi makna. Kepantasan memotong Kidung Kiri perlu dibuat sebelum pasangan membuat tetakan. Walaupun gerak potong pada tangan kiri pasangan berjaya dilakukan, namun begitu awasi juga tangan kanan pasangan kita. Tangan pesilat yang menumbuk perlu diberi tugas untuk membuat pengawasan pada tangan yang bakal membuat tetakan.

Memotong tangan kiri pasangan pada buah Kidung Kiri, memerlukan teknik yang betul, kemas, tepat dan pantas. Di sinilah satu kemahiran memintas tangan atau menyisip tangan pasangan yang membuat gerak kaedah tersebut patut ada pada para penuntut SC. Ajari penuntut silat kita tentang kemahiran itu.

Biasanya, tangan kiri pasangan yang menampar Kaedah A akan mencengkam lengan pesilat. Dengan pantas dalam kiraan ketika, apabila membuat jatuhan Kidung Kiri, perhatikan cengkaman tersebut. Pada peringkat awal, keseluruhan tapak tangan pasangan termasuk kesemua jari digunakan untuk memegang atau mencengkam lengan pesilat. Bila buah Kidung Kiri menjadi, jengkaman jari adalah tidak sepenuhnya. Jari ibu dan telunjuk jari sahaja yang masih berfungsi dengan jelas. Namun begitu jari hantu juga masih memainkan peranan untuk membantu pasangan membuat cengkaman.

Di sinilah lahirnya satu pertua untuk memintas atau menyisip gerak kaedah yang digunakan. Gerakkan pergerakan yang dipotong pada jari yang kurang. Gerakan tersebut adalah pada pergerakan anak-anak jari dan bukannya pergerakan ke arah ibu jari. Petua gerak ini juga amat bermakna ketika kita mempelajari buah-buah enam tolak enam. Kalau tak faham maka eloklah tak faham. Petua adalah benda rahsia.

Ketika memotong atau menyisip tangan kiri pasangan, siku pesilat perlu memainkan peranan. Muka pasangan dijadikan sasaran. Prosesnya berterusan tanpa bermalam di mana-mana gerakan. Namun begitu, peranan siku pesilat tersebut adalah secara acahan. Jika buat betul-betul pasti akan menyebabkan kecederaan. Bahagian depan tangan pesilat, jangan lupa jadikan awasan pada pukulan pasangan. Jangan biarkan tangan kanan pasangan membuat tetakan. Pastikan gerak tetakan pasangan telah ’dimatikan.’ Jika gerak yang demikian dapat ’dijadikan’ maka kita akan berada dalam zon yang selamat. Sebabnya, kalau dah rapat-rapat, bukan mudah nak selamat. Pasanganlah korban utama. Silap-silap, lunyai anunya. Puas seketika.

Setelah sisipan berjaya dilakukan maka mulalah gerak sapuan pada kaki kiri pasangan. Tumit kaki kanan pesilat boleh digunakan. Baru berguna tumit kaki. Ketika inilah elakkan hujung kaki berperanan membuat ’sapuan’. Menongkah arus. Tak tahu meletakkan sesuatu pada tempatnya. Malas nak komen. Namun begitu, dalam proses yang berterusan, siku tangan kiri pesilat disendal atau dialaskan pada lutut kiri pesilat . Berilah satu pukulan siku di badan pasangan. Cukup setakat itu. Jangan ditambah-tambah lagi pukulan. Ketika itu nampak sangat kaki kita berkuda-kuda. Bolehkah kita berkuda-kuda. Jawab sendiri.

Wednesday, October 13, 2010

POTONG KILAS DEPAN.

Ada yang inginkan penjelasan lebih lanjut tentang pengumpulan buah potong seperti yang disiarkan alam tulisan lalu. Sebenarnya tidak perlu bagi saya membuat banyak ulasan kerana tidak banyak perkara yang boleh saya jelaskan. Saya cuba membuat kupasan tentang buah-buah potong yang ada dalam senarai pembelajaran berdasarkan bentuk potong yang hampir-hampir sama. Sifat potong buah Pertama adalah tidak sama dengan potong Kilas Belakang walaupun menggunakan kaedah yang sama. Apa tah lagi sifat potong Kilas Depan yang jauh berbeza dengan Kilas Belakang walaupun menggunakan kaedah A yang hampir sama semasa potong.

Perbezaan sifat dan bentuk potong pada buah-buah berkenaan adalah dirujuk pada jarak, saat dan ketika membuat potong, penyudah yang berlainan dan sifat yang perlu ada pada pesilat ketika membuat gerak potong. Lain buah maka lain sifat dan bentuk potongnya kecuali buah-buah yang saya kumpulkan dalam satu ulasan. Walau bagaimanapun, kalau pesilat tersebut lelaki maka sifat buahnya adalah hampir-hampir sama dalam kalangan mereka.

Berdasarkan pemerhatian, biasanya ketika mengajar buah Kilas Depan, para Jurulatih akan sebuk mengingatkan para pesilat supaya mengeraskan tangan ketika menumbuk. Peringatan mereka itu mungkin ada logiknya. Melakukan gerak potong pada buah Kilas Depan memerlukan sedikit tenaga. Kebolehan pasangan untuk membuat buah jatuh Kilas Depan perlu ’disusah dan dilambatkan’. Mengeraskan tangan adalah salah satu cara atau kaedah yang sesuai bagi mencapai hasrat tersebut.

Namun begitu, saya berpendapat permintaan mereka tersebut ada kaitan dengan strategi pengajaran mereka sendiri. Kalau mengeras tangan ketika buah Pertama, tentu akan mendatangkan masalah pada pasangan silat untuk membuat buah jatuh. Kalau tidak jadi buah jatuh maka mana mungkin boleh buat buah potong. Tentunya proses mempelajari buah potong akan terganggu.

Namun begitu hal yang demikian tidak mendatangkan masalah pada kelas saya. Di kelas-kelas yang saya awasi, para Jurulatih sendiri yang akan membuat buah jatuh. Oleh itu, sejak buah pertama lagi para pesilat dianjurkan supaya mengeraskan tangan ketika membuat tumbukan. Sebagai Jurulatih maka tidak ada sebab mengapa mereka gagal membuat buah jatuh walaupun tumbukan pesilat umpama batu.

Walau apapun alasan, yang pastinya setelah empat buah jatuh berjaya ditunjukkan gerak potong, maka penumbuk pesilat untuk memotong buah Kilas Depan adalah wajar dikeraskan tangan. Tidak ada lagi sifat tolak ansur tentang soal-soal keras. Maka bermula dari Kilas Depan, semua tumbukan pesilat akan terus dilakukan secara mengeraskan tangan. Hanya tangan sahaja. Anunya tak payah nak keras-keraskan.

Perbuatan memotong buah Kilas Depan ada sedikit payah. Lebih-lebih lagi jika pesilat ingin memotong Kaedah dan pasangannya terhenti gerak setakat Kaedah C sahaja. Secara semula jadi tangan kanan yang menepis tangan kanan pesilat akan menjadi keras. Bukannya dibuat-buat. Jika hal yang demikian berlaku maka pesilat yang menumbuk akan menghadapi kesukaran untuk membuat potong dengan sempurna Lebih-lebih lagi jika pesilat itu teragak-agak dan tidak membuat potong secara ’tegas’ dan secara yakin.

Kalau memotong A secara gerak ke atas pada buah Kilas Belakang maka potong A pada Kilas Depan adalah secara agak membawah. Rupa-rupanya hal-hal bawah adalah lebih susah berbanding dengan atas. Mesti bekerja keras dan mesti juga keras. Berdasarkan prinsip itu, nampaknya, memotong Kaedah A di bawah lebih susah, berbanding dengan potong A di bahagian atas. Tapi nak buat macam mana. Kandungan pelajaran potong perlu diturutkan. Pelajaran, tetap pelajaran. Boleh atau tak boleh buat maka perlu juga dibolehkan buat.

Kepayahan kedua yang berlaku ialah ketika kaki kiri pesilat melangkah masuk ke belakang pelipat kaki kanan pasangan. Jaraknya jauh dan mengambil masa untuk berbuat demikian. Hal yang demikian berlaku kerana langkah kaki buah Kilas Depan adalah pada kaki kiri. Kaki kanan tinggal di belakang. Sifat Kilas Depan, kaki belakang pulak yang dijadikan tumpuan. Kesusuhan yang lebih tentu dirasai oleh mereka yang mempunyai kaki yang kurang panjang. Kerana pelajaran, perbuatan memotong sedemikian rupa perlu dibuat juga. Tidak ada tolak ansur kecuali pada mereka yang uzur atau golongan OKU.

Walau bagaimanapun, kaedah mengeraskan tangan ketika membuat tumbukan akan dapat mengurangkan kesusahan untuk membuat potong Kilas Depan. Di samping kekerapan latihan, dengan iringan latihan yang bersungguh dan penuh keyakinan maka masalah yang ada pasti dapat dikurangkan.

Ramai juga yang bertanya-tanya jika ada cara lain bagi memudahkan pembelajaran potong Kilas Depan. Semua persoalan memang ada jawapannya dalam SC. Ketika pelajaran kemahiran, persoalan tersebut mudah dilayan. Sabar dan beri pengharapan. Keyakinan penuntut perlu dibangunkan sentiasa. Maka saya selalu beri jaminan betapa pelajaran kemahiran tetap ada. Janji tetap ditunaikan. Sabar dan tabah sentiasa.

Sekian setakat ini. Sambung lagi.

Friday, October 8, 2010

POTONG KILAS BELAKANG / ALI PATAH ATAS / ALI PATAH SUDAH

Dalam penulisan tajuk ini, saya kumpulkan tiga kaedah potong buah jatuh dalam satu ulasan. Pergerakannya hampir sama. Sambungan buah setelah dipotong pun adalah sama. Geraknya seiras dengan potong Pertama. Namun begitu, memotong Kaedah A pada buah Pertama dikira agak mudah berbanding dengan potong Kaedah A pada buah-buah yang dinyatakan di atas. Aras potong buah Pertama adalah di pinggang, berbanding dengan buah-buah di atas pada aras leher. Dari segi saat dan ketika, memotong kaedah A buah Pertama lebih cepat kerana jaraknya lebih dekat.

Sekali lagi pada kelas-kelas yang tidak tetap pendirian tentang konsep dan prinsip pukulan, akan menghadapi masalah ketika mengajar buah-buah potong berkenaan. ’Nak potong apa kalau anunya tiada.’ Maka terpaksalah para penuntut diajar dengan pukulan sebenar yang telah ditiadakan semasa pelajaran asas atau jatuh.

Hal yang demikian terjadi kerana ketika pelajaran asas atau jatuh, pukulan tidak langsung diambil berat. Jurulatih jenis tersebut telah rela menafikan kepentingan pukulan dalam SC. Buat pandai sendiri dan reka sendiri kerana sepanjang saya berada di pusat, keadaan tersebut tidak pernah berlaku. Pukulan masih tetap diberatkan. Ketika saya berada di cawangan, baru terdengar betapa pukulan pada buah-buah berkenaan telah ditiadakan. Cokwak betul.

Peliknya, apabila masuk pelajaran potong yang memerlukan potong pada pukulan, maka barulah bentuk pukulan diperkenalkan kepada para pesilat. Maknanya, pukulan pada buah-buah berkenaan tetap ada tapi telah disembunyikan. Itulah agaknya yang dikatakan menyembunyikan pelajaran SC. Saya rasa perbuatan tersebut berupa pengkhianatan pada para pesilat dan amat merugikan mereka dari segi masa dan kemahiran untuk menguasai pukulan yang saya anggap sebagai satu lambang atau sifat SC. Sifat jantan adalah terletak pada anunya. Sifat SC adalah juga terletak pada pukulannya. Hilang anu maka hilanglah kehebatan jantan. Hilang pukulan maka hilang juga kehebatan SC.

Pada kelas yang tidak mementingkan pukulan, ketika potong barulah pukulan pada tengkok diperkenalkan. Buat kerja berulang kali. Kita buat bandingan dengan contoh yang lebih mudah. Malas nak payah-payah. Kalau dibandingkan laki dan bini, kaedah itu adalah laki dan pukulan itu adalah bini. Sebab bini yang selalu ”dipukul.” Pelajaran mereka hanya berlaki tapi tak ada bini. Pentingkan kaedah tapi tak ada tempat pukulan. Macam lelaki Bangladesh yang datang tanpa bini. Masa potong baru dicari pasangan laki iaitu bini. Bila baru dapat bini maka dilatihlah menggunakan bini berkali-kali. Hilang fokas untuk memintas bini berkenaan. Baru tahu guna bini. Maka diguna berkali-kali. Agaknya kiasan saya tersebut mungkin boleh dipakai pada mereka yang tak reti-reti.

Seperti yang dinyatakan, pada kelas-kelas latihan yang mementingkan pukulan, memotong buah Kilas Belakang tidak akan mendatangkan masalah. Perbuatan pukulan pada leher sememangnya telah ada. Maka kesinambungan pelajaran dapat dijalankan secara berterusan dalam satu proses. Jurulatih tak perlu lagi memperkenalkan pukulan. Hal yang demikian adalah tersangat penting kerana dapat menyuburkan kebolehan penuntut dalam satu proses yang berterusan. Berdasarkan adat belajar, para penuntut kelas berkenaan akan menjadi hebat yang tetap berkekalan.

Mempalajari pelajaran potong Kilas Belakang tidak akan mendatangkan masalah kepada penuntut. Kaedah A dapat digunakan untuk membuat potong. Cuma para penuntut perlu ubah suai Kaedah A supaya menepis ke atas sedikit daripada bahagian dada. Pastinya kesampaian potong A pada tangan kanan pasangan agak lewat sedikit dalam kiraan ketika, berbanding dengan buah Pertama. Namun begitu pelajaran potong buah Pertama boleh dijadikan panduan untuk merapatkan diri dengan pasangan.

Setelah pukulan tangan kanan pasangan dapat dipintas maka bermulalah pelajaran potong. Pergerakan tangan kiri dan kaki kiri pesilat adalah serentak pada kaca mata kita. Tetakan tangan kanan pesilat pada tangan kiri pasangan adalah perlu dibuat secara pantas dan berterusan. Dalam proses yang berterusan, tangan kanan pesilat akan memegang hujung tangan kanan pasangan. Ketika itu, corak pembelajaran dapat dikaitkan dengan bentuk dan ragam buah jatuh Kidung Kiri. Gunakan pengetahuan tentang buah jatuhan Kidung Kiri bagi maksud sambungan potong Kilas Belakang, Ali Patah Atas dan Ali Patah Sudah.

Selalu ingatkan para penuntut. Jangan lupa perbuatan pukulan di lengan kanan pasangan setelah memotong pukulan pasangan. Latih diri dengan tepat, kemas dan pantas antara tetakan dengan pegangan tangan kanan pasangan kita. Ulangkan berkali-kali bagi mempastikan gerak ketika dapat kita kuasai. Ulangkan sehingga Jurulatih berpuas hati akan kepantasan dan kekemasan yang ditunjukkan.

Kemudian barulah jatuhan seperti mana Kidung Kiri boleh dilakukan pada tempat yang sama. Jangan diubah-ubah kedudukan kita. Jangan lupa pada tangan yang kita pulas untuk diletakkan di atas peha kanan kita. Setelah dipulas maka pusingkan semula seperti sedia kala. Banyak gunanya. Masa pelajaran kemahiran pasti akan ditunjuk dan diguna. Selamat mencuba.

Sekian setakat ini.

Thursday, October 7, 2010

POTONG SENDENG ATAS.

Ketika pelajaran ini diturunkan, kelas-kelas yang dipimpin oleh Jurulatih yang tidak tetap pendirian dari segi konsep dan prinsip pukulan sebagai satu bentuk ’pemakan’ akan menghadapi persoalan. Kalau dulunya semasa pelajaran asas dan jatuhan, pukulan disuruh berbatu dari dagu maka sekarang, ketika pelajaran potong, disuruh pula pukulan berada di bawah dagu.

Sikit punya haru. Arahan membuat pukulan yang tidak menentu. Penuntut silat termangu-mangu. Sikap Jurulatih yang suka hati, pukulan sebenar telah lari. Ketika potong baru pukulan dicari dan diamali. Macam cari bini yang cabut lari. Baru sedar kefahaman diri. Selama ini tak sedar diri. Masa pelajaran potong baru penuntut diterangkan pelajaran hakiki. Aspek pukulan baru diajari. Baru puas hati. Umpama berwirid haji.

Pada kelas-kelas yang tetap menganjurkan pukulan di bawah dagu sejak buah asas dan jatuh, pelajaran potong tidak mendatangkan masalah. Proses dan kesinambungan buah adalah berterusan. Para penuntut tidak perlu mempelajari dua kemahiran dalam satu pelajaran pada hari latihan. Kemahiran itu ialah kemahiran membuat pukulan di bawah dagu dan kemahiran memotong pukulan di bawah dagu tersebut.

Pada pendapat saya, penekanan pada penggunaan pukulan buah Sendeng Atas yang berbeza sewaktu pelajaran asas atau jatuh dengan pelajaran potong, tentunya akan merugikan penuntut silat. Masa pelajaran asas, bentuk pukulan adalah lain dan masa pelajaran potong pukulannya juga lain. Hal yang demikian akan mengganggu tumpuan pesilat pada pelajaran.

Ketika mempelajari buah potong, pesilat diperkenalkan dengan cara pukulan baru. Pukulan di bawah dagu dan bukannya pukulan yang jauh berbatu-batu. Maka terpaksalah mereka berlatih pukulan di bawah dagu, ketika pelajaran baru tentang cara potong diperkenalkan. Pada hal, kemahiran pukulan di bawah dagu sepatutnya telah dipupuk sejak zaman asas lagi. Tentunya semasa pelajaran potong, kemahiran tersebut telah mantap dan kemas. Kelainan pelajaran pukulan tersebut pastinya telah menimbulkan persoalan dalam kalangan para penuntut. Walau apa pun alasannya, saya berharap jangan ada terkeluar istilah ’tipu’ dalam pemikiran mereka.

Berdasarkan pelajaran, memotong buah Sendeng Atas agak sukar berbanding dengan jatuhannya. Sekali lagi gerak berani dan yakin perlu ada dalam kalangan penuntut. Jangan lupa aspek kekemasan, ketangkasan dan ketepatan. Jangan sesekali bersifat gopoh dengan pelakuan hendak potong sahaja tanpa ada sifat awasan pada keselamatan diri.

Pesilat yang memotong akan memintas pukulan dengan menggunakan kaedah D pada tangan kiri. Ketika itu juga tangan kanan pasangan akan ditolak ke depan, serentak dengan langkahan kaki kiri yang terus menuju ke bahagian pelipat. Jangan lupa pasakan. Perbuatan itu sangat memberi makna. Penerangan jelas telah diterangkan semasa saya membincangkan jatuhan Hempuk. Ingat sifat jantan. Perbuatan pasak kita punya. Jangan lupa. Maka jadilah buah Hempuk. Lambang sifat jantan.

Pada pandangan saya, membuat buah Hempok berdasarkan potong, adalah tidak semudah membuat buat Hempuk dalam pelajaran jatuh. Hal yang demikian akan memungkinkan tiga keadaan yang perlu diberi keutamaan oleh para Jurulatih terutamanya apabila pesilat gagal menguasai aspek ketangkasan dan pemberatan badan.

a. Potong Hempuk ketika potong akan mengambil masa yang lebih panjang dalam konteks saat dan ketika, berbanding dengan buah Hempok dalam pelajaran jatuhan.
b. Dalam proses memotong, kaki yang cuba diambil oleh tangan kanan ketika membuat buah Hempuk berkemungkinan tersangkut pada kaki kanan pesilat.
c. Tangan yang ditolak dengan Kaedah D, berkemungkinan juga tersangkut pada leher pesilat.

Berdasarkan pengalaman, hal-hal yang disebut ada kaitan dengan faktor pemberatan badan yang tidak seimbang di kaki kiri dan kaki kanan. Pesilat lebih banyak memberatkan badan pada kaki kanan. Sifat gopoh menguasai pesilat. Oleh itu, Jurulatih perlu sensitif dengan kemungkinan-kemungkinan yang akan berlaku tersebut ketika pesilat membuat potong. Bantulah pesilat-pesilat yang menghadapi masalah. Tunjuk dan pandu para pesilat dengan gerak potong yang sebenarnya, berdasarkan sukatan pelajaran buah potong. Jangan diubah-ubah atau ditambah-tambah.

Walau bagaimanapun, kalau berdasarkan kelas kemahiran, masalah yang wujud berdasarkan tiga keadaan di atas tidak akan menjadi masalah besar. SC mempunyai kaedah yang dapat kita diaplikasikan bagi mengatasi kemungkinan-kemungkinan tersebut. Para penuntut akan bertindak berdasarkan tindak balas pasangannya. Namun begitu, dalam pelajaran potong, kita perlu mengikut sukatan pelajaran. Kaedah jatuhan Hempok berdasarkan pelajaran potong adalah perlu dipatuhi. Jangan diubah-ubah atau cuba-cuba membuat penyesuaian sendiri. ’Kalau dah mahir, tangan yang memegang stering, boleh diganti dengan kaki.” Begitulah hebatnya Pusaka Hanafi. Sekian setakat ini.

Sambung lagi.

Monday, October 4, 2010

POTONG GAYUNG PATANI.

Membincangkan atau menerangkan kaedah Potong dalam tulisan seterusnya tidak banyak mendatangkan masalah. Buah-buah penyambung setelah berjaya potong, adalah berdasarkan buah-buah jatuh yang ada dalam pelajaran kita. Kesemua buah jatuh berkenaan telah saya terangkan dalam tulisan terdahulu.

Dalam tulisan ini, saya lebih menumpukan kaedah potong sahaja dan proses menyambung buah berdasarkan buah jatuh. Berlatihlah secara tenang dan jangan gopoh.

Potong Gayung Patani adalah menggunakan kaedah merentap tangan ke bawah. Seiring dengan itu, kaki kiri akan spring ke hadapan dan masuk ke pelipat. Tangan kiri berperanan dengan menggunakan Kaedah D pada tangan kanan yang direntap. Kedudukan tangan adalah di aras bahagian badan. Jika pergerakan itu dapat dilakukan maka kedudukan pesilat itu adalah sama dengan buah Kuntau Kiri. Buatlah jatuhan seperti mana buah Kuntau Kiri tersebut.

Cuba kita ingat kembali tentang situasi Gayung Patani. Falsafah buah Gayung Patani ialah menunggu gerak. Pesilat yang mengambil Gayung Patani hanya akan bertindak berdasarkan gerak pasangannya. Manakala falsafah potong ialah mematikan sentuhan dalam masa pasangan kita membuat buah atau membuat gerakan. Kalau dua-dua pasangan silat berkenaan masing-masing asyik menunggu gerak maka sampai ke pagi pun kedua-duanya berkeadaan sama.

Biasanya, apabila pasangan yang mengambil buah itu menunggu gerak pesilat maka di situlah kita akan dapat saksikan gerak bermalam dalam kalangan kedua-dua pasangan silat berkenaan. Pasangan yang mengambil buah jatuhan akan menunggu, manakala pasangan yang menumbuk akan mengambil masa untuk memotong buah. Lebih memburukkan keadaan, apabila pasangan silat akan mengeraskan tangan tanpa bertindak apa-apa.

Hal yang demikian akan menyukarkan pesilat untuk membuat buah potong. Pelajaran tak menjadi dan mungkin akan hilang keyakinan diri. Memotong tangan kanan pasangan sahaja, pasti akan membebankan kerana tangan pasangan yang ’berat.’ Macam-macamlah alasan yang diberi. ”Badan besar tapi isi kurang.” Dan macam-macam lagi. Sakitnya hati.

Situasi bergaduh mana ada tunggu-tunggu. Ketika pesilat membuat tumbukan, pasangan yang mengambil Gayung Petani pasti bersedia dengan pemakan atau membuat jatuhan setelah Kaedah didahulukan. Ada tiga pecahan buah yang boleh dilakukan. Pecahan ketiga tidak mungkin berlaku kerana penumbuknya ahli SC. Pesilat SC tidak akan membuat sepakan. Ketika membuat gerak jatuhan pada tiga pecahan pilihan, masa itulah pesilat membuat gerak potong. Maka ternampaklah pelajaran potong dalam pembelajaran. Namapun belajar. Bukannya bergaduh.

Sekian.

Sunday, October 3, 2010

BUAH POTONG PERTAMA.

Biasanya ketika pelajaran buah potong Pertama ingin disampaikan dalam kalangan penuntut, kita berkehendakkan mereka supaya mengeraskan tangan ketika menumbuk. Mungkin timbul persoalan tentang hal yang berkaitan dengan keras mengeras tersebut.

Saya berpendapat, perbuatan tersebut adalah perlu. Selama ini pesilat yang menunggu, diarah supaya dapat membuat buah jatuh dengan sempurna. Tumpuan pelajaran adalah pada pesilat yang menunggu. Sebaliknya, dalam pelajaran potong, keupayaan pesilat membuat buah jatuh perlu dikurangkan oleh pesilat yang menumbuk. Pesilat yang menumbuk tidak lagi membiarkan dirinya ’dijatuhkan’ dalam pelajaran potong. Maka saya berpendapat satu kaedah pernyataan perlu dibuat untuk menegaskan betapa jangan memudahkan pasangan silat membuat jatuhan. Caranya adalah mengeraskan tangan pesilat yang membuat tumbukan. Maknanya, pesilat yang menumbuk tidak memberi ruang kepada pasangannya dengan mudah membuat buah jatuh.

Konsep mengeraskan tumbukan tangan dalam konteks pelajaran potong menekankan dua perkara penting. Pertamanya, pesilat yang menunggu mesti sedaya upaya membuat buah jatuh dalam apa keadaan sekali pun. Sama ada penumbuk yang datang ringan atau berat, pesilat tidak boleh jadikan sebarang alasan atas kelemahannya dalam proses membuat jatuhan. Manakala pesilat yang menumbuk perlu mempastikan pasangannya tidak mudah membuat jatuhan. Malah pesilat itu sendiri akan mempastikan jatuhan yang akan dibuat oleh pasangannya tetap tidak menjadi ketika dia membuat tumbukan untuk memotong. Jika suasana itu terjadi maka barulah ada makna dan kaitannya dengan konsep keras tangan ketika penumbuk. Maka pembelajaran potong akan menjadi hebat. Hebat pembelajaran bermakna hebatlah para penuntut SC yang akan tamat nanti.

Memotong buah Pertama memerlukan tumpuan sepenuhnya pada gerak pasangan. Tatkala menghulurkan penumbuk, perhatikan gerak pasangan secara keseluruhan. Ada kalanya buah pesilat tidak menjadi kerana gagal menampar Kaedah A pada tangan Jurulatih. Namun begitu Peranan Jurulatih tetap ’membunuh’ gerak pesilat berkenaan. Kalau tidak ada pukulan yang boleh dipotongkan maka Jurulatih berkenaan akan mengenakan satu gerak ’tindakan’ pada pesilat. Saya terangkan kepada mereka betapa membuat buah potong perlu yakin dan jangan silap. Kesilapan mungkin berlaku ketika memotong pukulan pasangan. Namun begitu langkah spring amat berguna bagi menjaga keselamatan. Maka secara langsung, para penuntut akan benar-benar memberi tumpuan bagi membuat buah potong dengan sepenuh hati.

Apabila pesilat menghantar penumbuk, tamparan Kaedah A oleh pasangannya telah memberi isyarat pada pesilat tentang bakal pukulan yang akan tiba di rusuknya. Perhatikan kedatangan pukulan tersebut supaya pesilat tidak terpotong angin. Maknanya ialah pesilat jangan cepat sangat nak potong. Terangkan juga prinsip berkenaan kepada pesilat. Jangan gopoh.

Memotong dengan menggunakan Kaedah A adalah bersepadu dengan pergerakan kaki dan tangan yang mesti serentak dalam satu proses gerak yang berterusan. Fahami betul-betul konsep serentak dalam proses wujud beberapa gerak dalamnya. Konsep serentak tersebut adalah berdasarkan pandangan mata kepala. Namun begitu dalam proses gerak-gerak berkenaan masih terdapat susunan berdasarkan gerak yang sukar dikesan dengan mata kepala.

Ketika memotong, pastikan kaki kanan tidak berundur atau ditarik ke belakang. Manakala kaki kiri mesti terus masuk habis di bahagian pelipat tanpa bermalam di mana-mana. Sama seperti Kidung Kiri. Jika proses itu telah menjadi maka pada asasnya kita dikira telah ’selamat’.

Dalam proses gerak menampar A yang berterusan, maka kita tersangat perlu membuat tetakan pada tangan kanan pasangan ketika kaki kiri kita telah stabil masuk di belakang pelipat. Bila tampar sahaja Kaedah A, dengan sekelip mata tangan kanan kita membuat tetakan dan diikuti perbuatan memegang hujung tangan kanan pasangan. Tangan kiri kita berlambang gerak D bagi kita membuat jatuhan.

Maka lakukanlah jatuhan seperti mana buah-buah jatuh yang bersamaan dengannya. Perlu ditegaskan, apabila jatuh maka iringkan dengan satu pukulan secara tetakan. Pastinya di bahagian tengkok. Namun begitu, perbuatan menetak di bahagian tengkok amat bahaya kepada para pesilat. Lebih-lebih lagi pada mereka yang masih menuntut di bangku persekolahan. Buatlah tetakan atau tamparan di bahagian bawah tengkok dengan memberi alasan yang jelas pada para penuntut. Apabila kita membuat pukulan, buatlah pukulan dengan betul. Jangan main acah-acah. Perbuatan itu akan menjadi kebiasaan jika kita ulang-ulangkan. Perbuatan mengacah adalah tidak sesuai dan tidak memberi manfaat jika kita ingin memupuk kehebatan kita dalam dunia persilatan.

Ketika pelajaran potong, sepatutnya para Jurulatih telah mengetahui tentang kebolehan pada setiap penuntut. Mana satu penuntut yang kasar dan mana satu penuntut yang lembut. Oleh itu, sesuaikan hantaran penumbuk Jurulatih dengan kebolehan mereka. Hal yang demikian bagi mempastikan semua pesilat boleh membuat buah bagi memudahkan pelajaran potong. Para pesilat lain dapat memerhati cara-cara buah potong itu dilakukan. Pembelajaran secara pemerhatian adalah asas pada para pesilat untuk menguasai pelajaran SC seterusnya. Bagi mempastikan para pesilat boleh melakukan potong seperti mana yang Jurulatih lakukan maka para Jurulatih sendiri perlu sangat membuat buah jatuh. Itulah yang saya lakukan ketika menjadi Jurulatih, mengendalikan kelas latihan.

Sekian.

Saturday, October 2, 2010

MENGAJAR BUAH POTONG

Saya terkenang akan pengalaman semasa belajar SC. Setelah mandi silat, kami sangat berminat untuk mengetahui tentang rahsia SC. Sebelum itu, kami telah diyakinkan pada pemulaan pelajaran betapa rahsia SC akan disingkap setelah para penuntut mengalami proses mandi. Mandi SC itu sendiri telah menampakkan kelainan. Kelainan itu menarik minat kami dengan lebih mendalam untuk mengetahui hal yang berikutnya. Mandi silat pun telah berbeza. Semasa menuntut silat lain, mandi adalah merupakan syarat mula. Berbeza dengan SC yang mengadakan acara mandi di pertengahan pelajaran. Maka tentulah ada keistimewaannya.

Mengajar buah potong seperti mana yang saya terima dan perturunkan pada penuntut berikutnya, adalah melibatkan penglibatan Jurulatih dengan lebih serius. Saya berpendapat, pada setiap buah, peranan Jurulatih memberi peluang para penuntut silat menumbuk mereka dan Jurulatih sendiri membuat buah jatuh adalah merupakan kunci utama untuk menyampaikan pelajaran potong tersebut dengan jayanya. Jika Jurulatih yang membuat buah jatuhan maka mudahlah pesilat mendapatkan pelajaran kerana proses memotong buah menjadi lebih lancar, ekoran buah jatuh yang dilakukan Jurulatih adalah dalam keadaan sempurna.

Namun begitu, sebelum pelajaran dimulakan maka jelaskan kepada pesilat tentang pentingnya membuat buah jatuh. Suruh mereka buat buah dengan bersungguh hati tanpa terhenti-henti pergerakan di mana-mana tempat dan ketika. Tumpukan perhatian bagi menghabiskan jatuhan tanpa ada perasaan ’belas dan simpati,’ ketika Jurulatih menurunkan pelajaran potong.

Pada Jurulatih, kita yakin bahawa arahan yang sedemikian tidak akan mendatangkan masalah kepada diri mereka sendiri. Kita juga yakin, ketika proses penurunan ilmu potong dilakukan, kaedah potong yang kita miliki mampu mengatasi gerak jatuhan yang cuba dilakukan oleh pesilat. Tidak kiralah sama ada jatuhan yang dilakukan itu dibuat dengan sepenuh hati atau dilakukan dengan penuh kasar. Kita tetap yakin bahawa pukulan-pukulan itu boleh diatasi dengan senangnya. Pada Jurulatih, itulah masanya untuk melihat sejauh mana kemampunan diri mereka menguasai SC. Jangan sesekali takut gagal ketika menumbuk bagi membuat potong. Jelaslah betapa memotong buah-buah SC perlu ada keyakinan dengan sepenuh hati dalam kalangan Jurulatih. Hal yang demikian mudahlah bagi Jurulatih tersebut menanam semula sifat keyakinan dalam kalangan penuntutnya.

Apabila kita menumbuk pesilat maka suruh mereka buat buah. Sama ada jadi atau tak jadi, tugas Jurulatih yang menumbuk perlu memotong buah berkenaan. Kemudian tukar dengan pesilat yang lain. Jangan diulang-ulang tumbukan atau berulang kali menyuruh pesilat yang sama membuat buah jatuh supaya Jurulatih berkenaan senang membuat potong. Sekali Jurulatih tumbuk maka sekali mereka potong. Kalau tak jadi maka itu saja tumbuk yang ada. Kalau berkali-kali tumbukan, perbuatan tersebut melambangkan kekurangan keyakinan pada Jurulatih berkenaan.

Sebenarnya, mengajar buah potong pada penuntut sepatutnya tidak mendatangkan masalah. Kita sudah tahu buah jatuhan apa yang bakal dilakukan oleh pesilat. Jurulatih boleh bersedia kerana dapat membuat jangkaan. Tunjukkan sifat yakin.

Perbuatan Jurulatih menunggu serangan bagi memberi ruang kepada pesilat membuat potong adalah merupakan satu bentuk penyampaian yang sangat-sangat saya sukai. Banyak kelebihan jika kita praktikkan perbuatan demikian. Sekurang-kurang dengan cara itu akan merangsang Jurulatih supaya sentiasa bersedia. Secara langsung Jurulatih dapat memantapkan kebolehan menunggu serangan. Mungkin akan berlaku kelemahan di mana-mana. Misalnya, mungkin juga ada ketikanya Jurulatih gagal membuat buah jatuh ketika pesilat membuat tumbukan. Hal yang demikian sepatutnya tidak mendatangkan sebarang masalah. Ingat dan yakinlah. Ular menyusur akar tak akan hilang bisanya. Mereka tidak perlu berasa rendah diri atau malu ketika gagal membuat buah jatuh dengan sempurna. Bukannya kita hendak bergaduh, melainkan ingin menyampaikan pelajaran.

Jika Jurulatih sendiri yang membuat buah jatuh maka hal yang demikian akan memudahkan proses penurunan buah potong dilakukan. Kalau diharapkan pasangan pesilat membuat jatuhan, pada kebiasaannya amat sukar. Hal yang demikian terjadi kerana pesilat tersebut akan gopoh untuk membuat potong. Oleh itu pasangannya tidak mungkin membuat buah jatuh dengan tepat. Kegagalan berbuat demikian menyebabkan pelajaran potong tidak dapat dipelajari dengan sempurna. Sebaliknya jika Jurulatih yang membuat buah jatuh, biasanya dalam lima kali tumbukan, empat kali Jurulatih berkenaan dapat membuat buah jatuhan dengan sempurna. Dengan itu dapatlah pesilat juga membuat potong dengan lebih sempurna.

Setelah semua pesilat dapat membuat buah potong berdasarkan tumbukan Jurulatih maka barulah mereka dibenarkan berpecah berdasarkan latihan mengikut pasangan. Jurulatih akan terus beredar dari satu pasangan kepada pasangan yang lain bagi membuat pemeriksaan. Mana-mana pesilat yang tidak dapat membuat gerak dengan mantap maka berilah teguran dengan iklas dalam konteks membangunkan kebolehan mereka. Jangan baran-baran. Tulisan seterusnya akan disentuh tentang pelajaran potong untuk rujukan bersama.

Sekian setakat ini.