Sunday, March 27, 2011

KENANGAN 35.

PERJUANGAN.

Istilah perjuangan sangat popular dalam kata bual setiap Jurulatih. Mereka selalu menghubungkan istilah perjuangan dengan diri mereka yang bergiat dalam SC. Cuba kita bertanyakan mereka tentang maksud perjuangan. Lain Jurulatih, maka lainlah tafsiran dan kupasannya.

Nampaknya, tafsiran perjuangan lebih banyak bergantung pada Jurulatih itu sendiri. Ada yang mengatakan perjuangan itu berupa usaha untuk menegakkan kehebatan SC. Hal yang demikian kerana ketika itu SC sering ditindas dan dihina oleh masyarakat silat Melayu yang lain. Oleh itu, menjadi kewajpan ahli untuk berjuang mempertahankan kehebatan SC. Di samping itu, para ahli perlu berjuang untuk mengenengahkan kehebatan SC hingga diterima oleh semua lapisan masyarakat. Malah, ahli-ahli perlu berjuang hingga kemasyhuran SC dapat mengatasi persilatan Melayu yang lain. Akhirnya diharapkan SC akan menjadi terkenal dan duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan pesilatan Melayu yang lain.

Dalam zaman saya dulu, ada juga dalam kalangan Jurulatih yang memberi tafsiran yang agak ’keras’. Perjuangan SC dihubungkan dengan kebolehan dan kemampuan SC untuk memerintah negara. Ketika semua pihak berpecah belah dan bergaduh sesama sendiri, maka akhirnya SC akan dirujuk dan bertindak sebagai penyelesai masalah. Maka SC akan menguasai pemerintahan. Tapi, nampaknya, dalam keadaan bangsa kita berpecah-belah ketika ini, pendapat tersebut tidak lagi kedengaran dan tidak langsung popular. Mana tidaknya. Kita pun mengalami proses pecah belah. Maka tak layak dijadikan tempat bergantung pihak yang berpecah. ”Berpaut pada dahan yang rapuh.”

Ada juga dalam kalangan Jurulatih yang berfaham bahawa perjuangan SC adalah perjuangan bagi menentang segala macam kurafat dan tahyol yang ada dalam masyarakt Melayu. Saya pun tak pasti macam mana fahaman ini boleh ada dalam kalangan mereka. Kalau mereka berfaham demikian pastinya pengetahuan mereka tentang konsep kurafat dan tahyol itu sangat hebat. Hal yang demikian akan membolehkan mereka berjuang bagi membasmi kepercayaan yang bertentangan dengan agama tersebut.

Nampaknya fahaman menentang kurafat dan tahyol itu tidak kedengaran lagi sekarang. Golongan agama dalam SC telah tidak berapa ada. Kalau ada dulupun tidak merupaya lagi menentang tahyol. Ada yang telah menyebelahi geng ’yol’ hingga sanggup merampas ketuanan dalam SC. Namun begitu standard yol berjaya ditingkatkan dari prinsip mencuri kepada merampas.

Dalam situasi para Jurulatih sering mengungkap makna perjuangan, ada juga dalam kalangan Jurulatih yang ’hebat-hebat’ tidak langsung bercakap tentang makna perjuangan dalam kalangan ahli-ahli yang dipimpinnya. Jarang diluah melalui mulut. Rupa-rupanya perjuangan bagi mereka tersemat erat dalam hati. Ada benda yang dicari. Lama-lama baru saya mengerti. Pemikiran strategi. Berjuang dalam hati. Untuk mencapai hajat di hati. Itulah perjuangan berkepentingan diri sendiri. Sekian lama baru terbukti.

Perjuangan dalam hati yang bertunjang kepentingan diri itu, dapat dilihat dalam tindak-tanduk mereka. SC dijadikan medan untuk mencari kekayaan, bagi memenuhi kepentingan. Macam-macam diniagakan. Katil, tilam dan sebutlah apa saja. Semuanya ada. CNI pun ada. Mesyuarat AJK akan dimasukkan pengurusan kewangan sebagai salah satu agendanya.

Minat berniaga mula menyerap masuk dalam persilatan kita. Tumpuan mula dialihkan dari silat kepada berniaga. Rangkaian perniagaan disebarkan merata. Saya terkejut pada satu ketika dalam mesyuarat MMT. Masa itu En Mat baru berkuasa sebagai Guru Utama. Salah satu dari agendanya ialah membincangkan aspek perniagaan. Saya terpinga-pinga kerana tak tahu nak kata apa. Sejak itu golongan berniaga semakin berleluasa dalam masyarakat silat kita. Menaja sana, menaja sini. Di mana-manapun menaja.

Minat berniaga dalam SC menjadikan perjuangan SC mulai kabur. Masa ruang dalam kelas-kelas silat tidak lagi digunakan sepenuhnya sebagai medan untuk menyuntik semangat bagi mengembangkan SC. Ruang masa yang ada digunakan sepenuhnya untuk mencari ahli baru yang sanggup melibatkan diri untuk tujuan berniaga. Kata-kata pembuktian kehebatan SC telah bersaing dengan kata-kata pembuktian hebat benda yang diniaga.

Saya bersyukur kerana perjuangan yang bersandarkan perniagaan dapat disekat daripada berleluasa di cawangan saya. Soal berniaga adalah hak sendiri. Jangan dilibatkan ahli-ahli yang lain. Dalam kelas silat, tumpukan pada persilatan. Hak penuntut ialah menerima pelajaran silat. Jika pelajaran lain yang kita sampaikan, maka kita boleh dianggap sebagai pengkhianat SC itu sendiri. Itulah pesanan saya.

Akhir-akhir zaman, timbul satu kumpulan Jurulatih yang mempunyai perjuangan yang tersendiri. Asasnya, mereka berjuang untuk mempastikan SC sentiasa berada dalam landasan yang betul. Landasan itu berasaskan faham Ustaz Hanafi. Malangnya landasan itu adalah berdasarkan tafsiran mereka sendiri. Oleh sebab kedudukan mereka dianggap merupakan para Jurulatih yang beraras tinggi, suasana silat yang dikehendaki telah ditafsir ikut kehendak sendiri. Kehebatan mereka adalah berdasarkan perasan mereka sendiri. Mereka yang menilai akan kehebatan mereka. Oleh itu, banyak perasan tentang diri mereka sendiri.

Puncaknya, guru utama ketika itu dianggap tidak layak memegang tugas melayari persatuan SC. Kumpulan Jurulatih ini terus berjuang untuk menguasai persatuan. Malang lagi apabila perjuangan mereka telah ditentang oleh kumpulan Jurulatih yang juga berkepentingan diri. Kepentingan mereka adalah bertentangan. Maka pepecahan yang diundang. Itulah terjadinya pepecahan gelombang pertama.

Bila berpecah, kumpulan ini terus berjuang berdasarkan perjuangan yang ditafsir sendiri. Asasnya tetap kepentingan diri. Persatuan silat terus cuba dikuasai. Malang lagi. Perjuangan mereka ditentang hebat oleh kumpulan Jurulatih yang lain. Kumpulan Jurulatih itu juga ada kepentingan dirinya. Bila kedua-dua kumpulan Jurulatih ini bertentangan perjuangan diri maka SC berpecah lagi. Itulah pepecahan pada gelombang kedua. Ada hulu maka ada parang. Ada dulu maka ada sekarang. Pepecahan akan berterusan lagi. Dan lagi dan lagi. Tunggulah saat dan ketikanya selagi perjuangan diri didahulukan segala.

Cuba kita analisis perjuangan dulu dan sekarang seperti yang saya bincangkan. Kalau berjuang menegakkan kedaulatan SC atau berjuang menentang kurafat dan tahyol, tumpuan mereka tetap pada silat. Apatah lagi jika mereka berjuang untuk menjadi ’pengaman’ negara. Segala perbuatan dan perbincangan mereka ada kaitan dengan usaha-usaha menaik taraf SC pada pandangan masyarakat.

Sebaliknya apabila perjuangan dikaitkan dengan kepentingan diri, maka hilanglah perbincangan tentang silat. Perbincangan dalam kelas silat lebih menjurus pada kepentingan diri. Kalau kepentingan diri menghala kepada perniagaan maka perbincangan adalah berkisar pada peniagaan. Kalau perjuangan berdasarkan kepentingan diri untuk mendapat kuasa persatuan, maka perbincangannya pasti dalam konteks meluaskan pengaruh. Strategi memperoleh kuasa akan sentiasa dirancang.

Kalau kita memahami suasana perjuangan yang ada dalam kalangan Jurulatih SC, tidak hairanlah jika kita lihat tindak tanduk yang berlaku sekarang. Setiap Jurulatih yang memegang kuasa akan cuba menghapuskan pengaruh Jurulatih yang bertentangan pendapat dengan mereka. Sebut Jurulatih maka ada kaitan dengan kelas silat. Menghapuskan pengaruh Jurulatih, bermakna perlu dimansuhkan kelas silatnya.

Maka banyaklah cawangan yang menaungi kelas-kelas silat yang diarah tutup. Pucuk pangkalnya, pengaruh Jurulatih di kelas-kelas berkenaan perlu dimusnahkan. Sungguh mengharukan.