Saturday, March 19, 2011

KENANGAN 33.

ADA SOKONGAN.

Ekoran dari Perayaan Empat puluh Tahun SC, benar-benar memberi kesan yang amat malang bagi diri saya dalam penglibatan SC. Angka empat puluh melambangkan kematangan. Maknanya, Silat Cekak telah matang. Kalau matang maka segala-galanya mantap. Kemantapan itu sepatutnya telah berlaku dalam bidang pengurusan persatuan dan persilatan.

Walau bagaimanapun, kematangan SC dalam angka empat puluh telah memberi implikasi besar pada saya. Dalam tempoh tersebut, saya telah ”kehilangan” segala-galanya. Cuma, jawatan Majlis Muafakat Tertinggi yang masih ada lagi. Di cawangan, saya telah dilantik sebagai punesihat. Saya tidak pasti lagi sama ada jawatan tersebut masih ada lagi ataupun telah terkubur sekian lama. Namun begitu anunya masih sihat.

Ketika semua pihak merayakan sambutan tersebut, saya duduk di rumah. Kedudukan saya umpama, ”Bagai melukut di tepi gantang.” Ketiadaan gelaran pemimpin cawangan telah menyebabkan saya mudah dipinggirkan. ”Habis manis, sepah dibuang.”

Peristiwa yang saya ungkitkan dalam artikal ini adalah merupakan kenangan lalu. Ketika ini, suasananya berubah. Pepecahan persatuan mungkin ada hikmahnya pada diri saya. Puak-puak yang ’sensitif’ dengan saya telah berkurangan di pihak En Mat. Hal yang demikian telah menyebabkan nafas saya berfungsi semula. Baru dapat gelaran yang ada.

Kenangan lama mengusik jiwa. Ketika itu ada juga yang bersimpati. Ketiadaan saya dalam majlis sambutan tersebut telah menimbulkan persoalan pada sesetengah pihak. Ramai yang telefon bertanyakan sebab tak datang. Pelbagai alasan saya berikan. Tapi tak pernah kondem puak-puak yang berkuasa. Ada yang menulis dalam ruangan kita. Saya baca dan simpan kerana artikal itu sah ditujukan pada saya. Itulah yang dikatakan oleh penulis berkenaan. Saya masukkan tulisan hamba Allah tersebut yang mengulas nasib saya ketika itu. Saya salin seratus peratus dengan membetulkan ejaan sahaja. Sesaja untuk kenangan saya.

” 1hb hebat disaksikan. Titik permulaan Perayaan Gemilang Cekak Hanafi tanda 40thn. Sungguh gah dewan hotel Legend dibuatnya dengan Pelancaran Logo rasmi dan ditambah adegan ’Flying Saucer’ yang terapung di ruang dewan. Megah sekali. Berbangga menjadi wira belia disanjungi bahkan dikagumi perasmi Datuk Ahmad Zahid Hamidi.

Namun, di sebalik kealpaan pada petang itu dengan makanan yang enak-enak, seorang pejuang dan pendokong duduk minum Horlicks saja di rumah. Persiapan menjayakan perayaan siap dan dilaungkan awal-awal lagi. Kesibukan kerja bukan menjadi keutamaan. Yang penting hendak bersama ke KL untuk Perayaan 40thn.

Namun apakan daya, hajat terbantut di pertengahan setelah prinsip dan pegangan dipersendaguraukan. Maka kembalilah beliau kepada kesibukan harian dengan Perayaan Mega yang dirancanakan di tempat sendiri. 3HB menjadi saksi apabila nama dan gambar jelas kelihatan. Perayaan besar-besaran disusun sudah mangli melalui.

Pejuang disegani tetapi hanya segelintir dapat memahami. 1hb ramai bertanya ke mana beliau menyepi. Perkhabaran ditanya dengan utusan salam saja menyusuli.

Namun, inilah dilemanya. Hendak ditinggalkan telah banyak dikorbankan. Hengak diributkan, adatnya akan menjadi kutukan. Silap haribulan mungkin dipancung dari persatuan. Angin-angin kian kedengaran. Inilah orangnya yang kental dengan faham perjuangan. Hadir atas sifat minat dan janjinya yang menjadi keramat pada persatuan. Tidak pernah putus dengan silatnya. Menjadi pendokong yang menghubungkan ahli-ahlinya bersabit dengan silat itu sendiri. Rasanya tidak adil sama sekali jika beliau disisihkan atau mengundur diri. Telah banyak disumbangkan dan dikorbankan. Rugi kita kian hari. Tiada pengganti yang boleh menandingi pengorbanan yang diberi.

Bagi yang memahami kesemua tindakan atas dasar prinsip dan pegangan. Satu pemahaman tak sampai sekerat pun yang memahami. Yang tak reti tak pula ingin memahami.

Sedikit peringatan atas kehebatan dirasai. Hadirnya kita berhimpun atas tiket Cekak Hanafi. Bersabit silat inilah maka kita sama-sama dapat bergaul mesra dan bersahabat. Namun ia mesti ada titik permulaan. Mustahil sekali Silat ini dapat tiba-tiba berkembang hebat tanpa usaha-usaha pendokong-pendokong yang lampau maka Silat ini berkembang dan menjadi penghubung dalam mengeratkan silratullrahim. Bak kata orang, tanpa tiang tiadalah rumah.

Kadang-kadang dalam kita mengejar kegemilangan, kita lupa kepada mereka yang membuka jalan untuk kegemilangan itu dicapai. Banyak perkara diambil mudah dan kesilapan disusuli dengan madah” ALAH PERKARA KECIK, ITUPUN NAK AMBIL KIRA.” Kecik pada kita besar makna kepada yang lain. Kesungguhan dan peradaban perlu diutamakan bagi menjamin ukhwah persahabatan. Budaya kita kaya dengan peradaban. Mungkinkah lupa dengan didikan?

Saya percaya walau apapun karenah yang melanda, perjuang ini tetap setia dengan perjuangan dan janjinya. Tidak pernah pudar semangatnya. Mereka ini tidak dahagakan sanjungan, mereka tidak pernah dahagakan perhatian, tidak gah dengan populariti. Populariti di tempat sendiri pun dah jauh memadai. Cuma harapan di sudut hati agar mereka dihormati dan diingati.

Hari ini hari kita
Bersorak gembira sampai lupa
Ingat, bila tua tak tentu pula
Mungkin kita yang kena pula.


Salam hormat dari Ana.”

Begitulah ulasan orang lain terhadap perjuangan saya melalui tulisannya. Melahirkan perasaan simpati sahaja atas kemampuan yang ada. Tapi tak berani bersuara. Takut juga. Mata-mata gelap banyak yang ada. Mata-mata gelap dulu tak sama dengan mata-mata gelap sekarang. Mata-mata gelap dulu dirujuk pada tugas. Mata-mata gelap sekarang merujuk pada mata yang digelapkan.

Banyak lagi tulisan yang menggambarkan betapa nasib malang yang menimpa pada insan yang dianggap penghalang kepentingan golongan tertentu. Namun begitu, ada yang menyokong dan ada yang mengecam tindakan saya. Mereka yang mengecam, mengecap saya besar kepala. Ada yang kata kepala besar. Memanglah besar kepala. Walaupun ilmu KK tak ada, kepala membesar ada caranya. Mungkin ada pelbagai cap lagi. Itulah golongan yang berkepentingan diri. Tak kekal lama. Akhirnya, merekalah pemecah utama. Macam ular yang mematuk mangsanya.

Walau bagaimanapun, tulisan tersebut telah menambah semangat juang kepada diri saya. Rupa-rupanya masih ada yang bersimpati dan meuar-uarkan simpatinya kepada pembaca. Saya telah buat muhasabah diri. Sesuatu yang berlaku pada diri saya, tidak mungkin akan dilakukan pada diri orang lain. Banyak pengajaran yang kita boleh dapat.

Saya tetap tak peduli akan gelagat puak-puak berkenaan. Saya adalah saya. Ikrar saya pada Ustaz adalah jelas. Selagi guru yang ada tidak menyekat penglibatan saya maka selagi itu saya akan terus memberikan sokongan pada perkembangan SC. Banyak masa dan tenaga yang telah saya sumbangkan bagi mempastikan SC terus berkembang. Walaupun kita berpecah, hal yang demikian tidak bermakna dengan mudah saya meninggalkan SC begitu sahaja. Saya juga tidak begitu mudah memberikan sokongan tanpa ada rujuk kuasanya. Sekian, sambung lagi.